Det er vel mange her inne som kjører elektrisk, så jeg lurer på om det er noen som har erfaring med en av disse. De er visst ganske like, tror både motor og understell er bygd på samme fabrikk, eller noe sånt.
Jeg lurer spesielt på hvor godt samsvar det er mellom oppgitt rekkevidde og reell rekkevidde på vinteren, og hvor godt varmeapparatet virker.
Vi har en elbil og en dieselbil, og lurer på å bytte ut begge med en elbil som har bedre rekkevidde enn vår som snart er 7 år gammel. Vi har kikket litt på VW ev3, men leveringstida er så lang som et vondt år (rent bokstavelig), og så tålmodige er ikke vi.
Jeg elsker min e-C4. Vannvittig bra kjørekomfort. Kjørelengden på vinteren er atskillig mindre enn om sommeren men nå har ikke jeg vært noe flink til å varme opp bilen og batteriet før jeg starter kjøringa. Varmeapparatet fungerer fint, det eneste problemet jeg har hatt med bilen er at den trengte en sw-oppddatering i høst som gjorde at jeg ikke fikk ladet. Jeg mener du får svært mye valuta for pengene med denne bilen.
Jeg kjører også e-c4 og er fortsatt veldig fornøyd. Jeg kjører mye og har rundt 15.000 km i bilen siden september. Jeg har absolutt ikke hatt et eneste problem.
Rekkevidden er som forventet på en bil med 50 kWh batteri. Jeg kjører vel rundt 220-250 km i normalt vintervær (jeg kjører stort sett bare langt, sjelden mindre enn 15-20 km iallfall). Varmeapparatet er godt, bilen blir iallfall mye fortere varm enn noen av dieselbilene jeg har hatt de siste årene. Den har varmepumpeteknologi og også varme i sete, ratt osv.
Bilen har grei plass til 5 til å være en relativt liten bil. Bagasjeplassen er ikke all verden, men nok til hverdags for oss.
Jeg kunne selvsagt ønsket meg lenger rekkevidde av og til, men i dette prissegmentet fant vi ikke en eneste bil med god nok kjørekomfort og lenger rekkevidde. Vi prøvde blant annet Kia Soul og e-Niro og begge var helt uaktuelle pga kjørekomfort.
Har "originalen" av disse bilene - Peugeot e2008. Batteri, drivverk, plattform, mye av interiør etc. er det samme. Peugeot, Citroën og Opel er samme konsernet.
I hvert fall når jeg sjekke tidligere, var det for e-C4 litt bedre pris tatt utstyret den kunne bli levert med i betraktning. e2008 kom tidligere enn e-C4 og hadde i utgangspunktet lavere rekkevidde, men med 2022-modellen har e2008 fått en oppgradering på dette området (er vel nå etter spesifikasjonene 345 vs 350 km rekkevidde elns, der vist noe av forskjellen ligger i at e2008 er satt opp litt mer "sportslig" med raskere akselerasjon).
Av disse tre, synes jeg Peugeot-en er den fineste. Størrelsemessig er den litt større enn Mokka-e - usikker på hvor stor forskjellen er mot e-C4, men tror det er ganske så små forskjeller i praksis selv om noen mål er litt større på e-C4. Interørmessig virker e2008 også penere/stiligere.
Har hatt e2008GT Pack i ganske nøyaktig ett år. Pga. mye hjemmekontor har bilen "bare" gått 15000 km så langt - uten problemer.
Appen er strengt tatt elendig (og er i praksis den samme så vidt jeg forstår, med et litt forskjellig design på noen områder). Hovedbruksområdet mitt for den blir å sjekke hvor mye batteri det er på bilen og evt. gjøre endringer på forvarmingsplan eller starte forvarming manuelt. Ladingen ellers styrer jeg via Easee-appen eller via Tibber-appen som er integrert mot Easee-laderen.
En god del steder blir gjerne e2008 og e-C4 å finnes hos de samme forhandlerne. Her hos B.O. Steen står de side ved side i butikken...
Skal jeg "spekulere", tror jeg kanskje annenhåndsverdien er litt bedre for Peugeot enn Citroöen, selv om det i praksis er samme selskap og samme bil. Men klart, hvis den er litt rimeligere i utgangspunktet jevner det seg kanskje ut litt.
Mer enn det. Man har jo også DS C3 E-tense, som kom omtrent samtidig med e2008 i 2020. DS er et "eget merke" fra Citröen som de bruker på noen modeller av en eller annen grunn.
DS C3 E-Tense har vel ikke vært noen "storselger" sammenlignet med e2008. e2008 har vært modellen i familien her som det helt klart har vært solgt mest av.
Om man vurderer C3e og Mokka-e, ville jeg helt klart sjekket e2008 også.
Hvis din modell har varme i rattet, finner du knappen nede til venstre for rattet på samme sted som du kan slå av/på filassistenten og regulere høyde på lys osv. Knappen har bilde av et ratt med varmetråder. Det er ikke alle e-c4 som har rattvarme, så er ikke knappen der, så har du det ikke. Prikk meg telefonnr hvis du vil ha bilde.
Nå vet jeg ikke om e-C4 også kan leveres med autopilotfunksjonen som e2008 har, men på e2008 har man da på omtrent samme sted et knapp med ratt for å aktivere "autopilot"/"selvkjøring"....
Og det viste seg at jeg hadde rattvarme. Er det når knappen lyser rødt jeg har klart å skru av filassistenten? Det er en fryktelig irriterende feature.
Synes denne funksjonen er veldig grei, og den er der av en årsak. Men ja, i noen tilfeller skvetter man jo litt, og ved visse merkinger drar den jo litt til siden uten at den burde det...
Jeg liker at den sier fra om jeg er upppmerksom. Men det st den drar og piper liker jeg dårlig. Skjer feks langs hele strekningen på E6 mellom Minnesund og Oslo.
Fikk ikke stilt inn setet så jeg satt så behagelig som jeg ville, følte ar setet ikke passet min kropp. Lite vindu bak så usikten var dårlig. Det var egentlig bare en generell følelse av at dette ikke blir vår nye bil.
OK. Men prøv gjerne e2008 og Mokka-E. På e2008 vil nok også dette med "innstilling" i henhold til sete/ratt føles veldig rart - her er nok også disse bilene ganske så forskjellig. e2008 har var litt uvant med måten instrumeter kommer over rattet, men i hvert fall for vi som bruker denne bilen hos oss, har dette vært ganske så uproblematisk.
For mange biler nå er utsikten bak ikke helt det man "er vant med", spesielt om man kanskje kommer fra en større bil. Ikke reagert noe på dette i e2008. Jeg er riktignok ikke av dem som bruker vinduet i spesielt stor grad ved rygging - da er det sidespeil og ryggekamera som gjelder.
OK. Når det gjelder bakvindu, kan det være ganske så forskjellig kanskje på Mokka-E og e2008, som har et litt mer "tradisjonelt design". Er kanskje "den høye spoileren" som dekker litt nede på e-C4. Det er kanskje heller ikke visker bak?
Det er ingen knapp, du må inn i menyen på skjermen. Jeg er ikke i bilen akkurat nå, men skal ut å kjøre om en times tid. Kan sette opp «ruta» du skal trykke for deg da, men det er ikke vanskelig.
Hos meg går man bare inn i bilens meny ved å trykke på knappen med bil på som du finner på venstre side under skjermen din. På første siden får du opp et valg for initalisering av dekktrykk. Nå er mitt dekktrykk allerede initialisert, så jeg får ikke opp noe man kan trykke på, men jeg tror du bare kan bekrefte med ok dersom du vet at du har riktig trykk i alle dekkene dine. Lurt å sjekke det ordentlig først hvis du ikke har gjort det, denne bilen er nokså kresen på riktig dekktrykk, synes jeg.
Uten å sitte i bilen husker jeg ikke helt hvor valget er, men som Lhi-My sier, starten er å trykke på knappen med bilde av en bil. Og ja, sjekk at trykket er riktig før man gjør reinit.
Husk at dekktrykk skal sjekkes ved kalde dekk.
På dette området har de også valgt "enkleste og billigste løsning". En god del biler som i mange år nå har hatt visning med dekktrykk for hvert hjul.
(og det var da veldig sent å bytte til sommerdekk. Å kjøre med vinterdekkene når temperaturene blir høye i mai, juni og juli er ikke spesielt bra for dekkene, ettersom det er veldig myk gummi i vinterdekk - det gjør at man får dårligere dekk når de igjen skal brukes på vinteren... i tillegg til at vinterdekk egentlig er ganske farlige i sommertemperaturer. Burde vært regler for at piggfrie vinterdekk ikke skulle være i bruk f.eks. etter 17. mai. Da altså ikke bare for at det er dårlige sommerdekk, men fordi vinterdekk brukt på sommeren blir dårligere vinterdekk...)
Jeg ville ikke ha stolt på at dekktrykket var korrekt fra noen aktører. Når jeg fikk nye sommerdekk på ene bilen nå i vår, var dekktrykket 25-30% for høyt.
Det stoler heller ikke jeg på. Jeg sjekker alltid, selv når det er min lokale og superdyktige Citroen-forhandler som har lagt om dekk. Jeg fikk forøvrig lagt om til nye sommerdekk i Tyskland en gang vi var der og da fikk jeg bilen tilbake med ulikt dekktrykk på alle fire hjul. Jeg sjekker forøvrig noen ganger hver sesong selv også og selvsagt også når bilen lastes tungt osv. Dekktrykk er viktig både for sikkerhet, komfort og ikke minst for å unngå unødvendig slitasje på dekkene.
Ny brukerfeil? Bilen låser seg ikke opp ved at nøkkelen kommer nær bilen. Gjelder begge nøkkelsett. Responderer ikke på manuell trykking heller. Må ta ut den fysiske reservenøkkelen og låse opp døra. Noen som har vært borti dette?
Batteri byttet :stolt: Youtube er din venn, og Apokalypseplanlegger som jeg er så har jeg jo en boks i kjelleren med allverdens batterier inkl 30 stk 2032-batterier :knegg:
Høres ut som det kan være noe galt i bilen, så jeg ville sjekket sikringene. Dvs, jeg vet ikke hvordan det gjøres, så jeg ville fått mannen til å gjøre det. :sparke: