Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Det som skiller god og dårlig service

#1

Avatar sa for siden:

De siste ukene har vi vært inn og ut av alle møbelbutikkene i distriktet opptil flere ganger fordi vi i første omgang var ute etter nye sofaer til ny leilighet. Uten å nevne navn på noen må jeg si jeg er forundret over hvor dårlig service det er mange steder. Noen steder sa de bare hei når vi kom inn og ikke noe mer. Andre steder spurte de etterhvert om vi trengte hjelp, men jeg opplevde at de fleste ikke var spesielt interessert og virket litt «stressa» når vi begynte å spørre spørsmål. Det er ikke superlett å møblere et sted vi aldri har bodd og det eneste vi sånn sett hadde var bilder av stue/kjøkken og mål.
Til slutt landet vi på sofa og dro tilbake dit i går etter at vi overtok leiligheten og fikk dobbelsjekket mål osv. En hyggelig ung mann spurte raskt om vi trengte hjelp og vi sa at vi skulle ha to stk av sofaen vi hadde valgt oss ut. Denne herren var særdeles serviceinnstilt og hadde ikke minst tid og var nysgjerrig, noe som faktisk endte med en ordre på svært mye penger. Vi skulle på kort sikt bytte ut alle møbler vi har, da ny leilighet er stedet vi skal bosette oss og bli gamle, hvor møblene vi har i dag dessverre ikke passer inn pga planløsning. Denne karen som hjalp oss kikket på plantegninger, regnet på størrelser osv, hentet forskjellige stoler og stoff og hva har du til spisebordet vi hadde valgt ut og han koste seg skikkelig. Resultatet ble at han nå har vært med å møblere hele den nye leiligheten vår, med unntak av soverommene. Tipp topp!!

Jeg kjenner nesten at jeg får lyst til å reise tilbake til alle de andre møbelbutikkene og si at de gikk glipp av et meget stort salg. :knegg: Men kommer jo aldri til å gjøre det. Jeg lurer helt oppriktig, hvorfor er det så mange selgere som ikke har et snev av nysgjerrighet og interesse for kundene sine?


#2

My sa for siden:

Ja, enig med deg Avatar, det har veldig mye å si. Jeg nevner navn uten skrupler, og handler aldri på Skeidar igjen etter en særdeles dårlig handleopplevelse fra første til siste kontakt. Fra vi først satte bena i varehuset, innredningen, orienterbarheten og tilstedeværelsen av ansatte, via første kundebehandler som omsider dukket opp, personen i kassa og logistikken i vareutleveringen, til alle vi snakket med i telefonen senere, da det var en feil ved varen. Gjennomført elendig sørvis i alle ledd, så vi var ikke bare uheldig med akkurat den personen vi møtte på. Skulle tro vi plaget dem, ved å komme dit og gjøre noe så frekt som å handle.

Vi skulle også ha mye forskjellig, og kunne ha kjøpt en god del mer hvis vi hadde fått ordentlig hjelp. I stedet ble det med den ene varen, og vi har aldri satt våre ben der igjen. Og avbefaler Skeidar til alle som orker å høre på.


#3

kamp sa for siden:

Kvik var flinke på finne fint kjøkken..
Men så ble det bråstopp derfra når det manglet litt her og der..


#4

Blå sa for siden:

Jeg er veldig enig. Jeg kan glatt komme tilbake mange ganger til et sted med god service.

Noe av problemet er nok at vi har nedvurdert butikkarbeid i mange år. Det er liksom noe som alle kan gjøre og som best egner seg som en bijobb for studenter. Og når man ikke verdsetter fagkompetanse i butikker så er det også vanskelig å få de gode og serviceinnstilte medarbeiderne som blir lenge og kan varene godt.


#5

Avatar sa for siden:

Ja, kanskje det er sånn, Blå? Jeg verdsetter de høyt i hvert fall, alle som en, være seg ansatt på Kiwi eller fancy interiørbutikk. Synd at det har blitt sånn. Det er alltid hyggelig med god service og jeg prøver melde tilbake og takke de gangene jeg får det også.


#6

Blondie sa for siden:

Det er nok litt ulik personlighet hos kundene også, jeg opplever god service som dem som lar meg være i fred frem til jeg faktisk spør. :knegg: Jeg hater når det kommer selgere og blander seg. Jeg tror essensen er i at god service er de som makter å se kundene som mennesker, ikke bare noe som er der i veien.


#7

Blå sa for siden:

Jeg setter pris på å bli spurt om jeg vil ha hjelp, men også at man godtar at jeg ikke vil ha det. :D Enig i at pågående selgere er plagsomt. Men de som har kompetanse og kan svare på spørsmål dersom man trenger det er strålende.


#8

My sa for siden:

Ja, folk som har kunnskap om det de faktisk selger. Jeg vil også som regel gå og kikke i fred. Men om jeg spør om egenskapene til en vare eller anbefalinger, og den ansatte da begynner å lese varespesifikasjonene på pakken/merkelappen, da blir jeg bare irritert. Jeg kan også lese.

#9

Milfrid sa for siden:

Kundebehandling er SÅ viktig. Husker jeg var 19, ransel på ryggen og skulle ha et par skikkelige bh-er på fancy undertøysbutikk. To ekspeditruser, type godt voksne, stod der og jabbet og ignorerte meg fullstendig. Så kom det en mann inn, og begge øynet salg og mer eller mindre kastet seg over ham. Jeg freste «takk for hjelpen», gikk i annen butikk og handlet for er pr tusenlapper. Og har aldri handlet i den butikken siden. Med mitt rack har jeg handlet undertøy for en hel liten formue de siste 20 årene gitt.

God kundebehandling er å spørre, akseptere et nei om man bare kikker, og gi tilpasset og engasjert hjelp til dem som ønsker hjelp. :nemlig:


#10

Polyanna sa for siden:

Del gjerne hvilken butikk det var, for de fortjener fremsnakking, de som er flinke!


#11

zinatara sa for siden:

Jeg har også opplevd lignende og det er frustrerende.

Så er det jo også litt morsomt når en butikkeier går ut i lokalavisen og sier at folk må slutte å handle på nett og heller støtte lokale butikker, når denne butikken er kjent for å ha ansatte som bortimot himler med øynene dersom du ikke oppfyller deres kriterier for ønsket klientell. Dersom du skal konkurrere med nettbutikker som har lavere priser må du kunne tilby personlig veiledning og service.


#12

Avatar sa for siden:

Enig i det! Dette var hos Møbelringen i Drammen (og det var også det eneste stedet hvor vi ble spurt om vi trengte hjelp under sofaprøvingen vår). Håper sjefen til denne selgeren setter pris på han, for han var virkelig one of a kind. Det er urolig koselig når det var så tydelig at han koste seg og når han også takker oss etterpå og sier det var veldig gøy å få hjelpe til å sette sammen møblene og fargene. :elsker:


#13

Millen sa for siden:

Det er også viktig at dere gir tilbakemelding til butikken om den gode servicen. Og evt. legge inn kundeopplevelse på nettet.


#14

Avatar sa for siden:

Han har fått mye skryt, både fysisk i butikken i går og på telefon under siste avklaringer av ordren i dag. Skal jammen skryte til butikken også, spesielt for hans del. OG legge inn kundeopplevelsen på nettet.


#15

Pøblis sa for siden:

Jeg har fått supergod service på Møbelringen Alnabru her i Oslo - også når det var en stor reklamasjon på en sofa med knirk som endte med heving av kjøp og å valg av ny sofa.


#16

Teflona sa for siden:

Ja! :knegg: Er butikker her i byen jeg aldri setter mine bein i, de får sutre så mye de vil i lokalavisa.


#17

Billa sa for siden:

Gi tilbakemelding til stedet der dere opplever
dårlig service - det kan hende man blir så irritert at man ikke gidder bruke mer tid enn nødvendig, men det ER viktig!

Jeg jobber jo i serviceyrke, og forvalter offentlige regler som gjør at kundene ikke alltid får tjenesten/varen de forventer eller er forespeilet fra forskriver. Da er det utfordrende (men viktig) å allikevel gi en service som oppleves som god.

Selv har jeg en pågående helt tullete sak med ASKO på nett (bestikkurv-gate). Jeg har reklamert på en dritdyr lysfontene-sak hvor butikken (Møbelgalleriet) helt tydelig ikke trodde meg når jeg forklarte at den var skadet i frakt (mail og bilder on going), og har slitt med HTH-kjøkken i årevis.

Gode opplevelser ved sengekjøp på Skeidar (vi fikk prøveligge og være supersært middelaldrende par så mye vi ville), og Match når vi skulle kjøpe konfirmasjonsgreier til Lillebror. FANTASTISK service og en kundebehandler som så både mor og sønn og var både løsningsorientert og forståelsesfull.


#18

Tjorven sa for siden:

Jeg opplever dette særlig når vi skal kjøpe bil. Det kan være helt vanvittig forskjell i måten man blir møtt på av bilselgere. Sist gang vi kjøpte bil, så fant vi bilmerket vi ville ha, men gikk helt bevisst til en annen forhandler enn der vi hadde prøvekjørt - nettopp på grunn av service. (De ringte oss opp og lurte på hvorfor det ikke ble noen handel, og da fikk de forklaringen. Og var STERKT uenige i hvordan vi hadde oppfattet dem.)


#19

007 sa for siden:

Vi skulle møblere ny fjellbolig i høst, og gikk fra butikk til butikk. Vi hadde samme opplevelse som HI, og endte med å droppe fokus på pris og heller ha fokus på kundebehandling og service.
Vi kjøpte alle møblene vi trengte på Møbelringen. Det ble en del dyrere enn å kjøpe litt her og litt der, men vi fikk knallgod hjelp, møblene ble oppbevart på lager til boligen var ferdig, vi fikk vår egen møbeldame å forholde oss til. Vi kjøpte oss ny sofa til heimen i samme slengen, så jeg håper møbeldama vår fikk bonus for godt salg.


#20

Polyanna sa for siden:

Det er gøy når butikken velger å diskutere en tilbakemelding på opplevd service, Tjorven. :knegg:

(Det skal Røhne Selmer ha: Da de ringte og ville selge meg ny bil, og jeg fortalte at jeg aldri, noensinne, kom til å kjøpe en Ford igjen, og i hvert fall ikke fra dem, så spurte de om hvorfor, og lyttet da jeg svarte.)


#21

My sa for siden:

Jeg kan faktisk dele en positiv handleopplevelse hos BikBok, eller i det minste en av de ansatte ungjentene hos BikBok, så sent som i går.

Var på en evig runde med 14-åring som trengte ny kjole til skoleball (som er i dag, så ja ... lett panisk i siste liten). Akkurat nå er det minimalt med festkjoler i butikkene (de har ikke tradisjon for overdådige ballkjoler, de bruker vanlige penkjoler, gjerne av den korte og tighte sorten). Det har ikke kommet så masse sommerkjoler/bryllups- og 17.mai-klær enda, og alt av julekjoler er pakket bort. Men hun fant til slutt en som kanskje kunne fungere, innerst i en krok på et tilbudsstativ med rester på en BikBok. Det var kun en i str S, som var litt for stor, så selv om jeg ikke hadde noe håp spurte jeg en av de ansatte om de hadde den i XS. Det hadde de ikke, men i stedet for å bare beklage og si nei dessverre, spurte hun litt mer, om det var til en spesiell anledning, hun luktet nok lunta. Vi forklarte at det var skoleball, og jenta svosjet inn på lager og kom med en dunge med alt hun fant av finkjoler i XS, som var pakket bort etter jul, som hun lempet opp på disken, så jentungen fikk gå igjennom det. Og blant disse fant hun en skikkelig fin kjole som satt perfekt på henne. O lykke! :lykkelig:

Så jeg kan herved framsnakke BikBok på City Lade. :hjerter:


#22

Hondacrv sa for siden:

Der kjøpte eg seng av ein superengasjert «tjueåring» som verkeleg var nerd på senger og komfort. Husker det ennå.


#23

Charlie sa for siden:

Sånn bortsett fra møbler har jeg vært overrasket flere steder over at man ikke gjør det som er helt basic, hilser og sier at man kan be om hjelp. Har ikke tenkt over det før jeg leste denne tråden, men ja, noen av dem er de som sutrer i lokalavisa (her er de hellig overbevist om at det er parkering det står på).

Påtakelig sånn sett at de hyggeligste butikkene her er dagligvarebutikker. I Menybutikkene her hilser alle ansatte på alle kunder (ihvertfall om man går sånn at man treffer blikket, de kontakter deg ikke om du glor på hyllene og sånn. :knegg: )


#24

Timar sa for siden:

Da vil jeg benytte anledningen til å framsnakke Lindex, som etter å ha gått tom for bukseforslag til tenåringen, foreslo en annen butikk. Og der fikk vi super hjelp og bukser som gjorde ungen fornøyd.


#25

My sa for siden:

Ja, og ene sportsbutikken her i byen (Axel Bruun, Sport1), som ikke ville selge jentungen den ryggsekken hun ville ha, fordi den ikke var den best egnede til hennes bruk. De anbefalte en annen modell, som de ikke hadde inne selv for øyeblikket, men som vi måtte gå til en annen butikk for å få tak i. I lengden tjener de på sånt.


#26

Strå sa for siden:

I høst var vi innom Skeidar på Ski to ganger. Den ene gangen var det seng det gjaldt den andre gangen sofa. Begge gangene ble vi spurt om vi ønsket hjelp. Vi svarte at vi først vil se oss rundt først, og det ble hørt. Da vi signaliserte at vi trengte hjelp, kom en hyggelig ansatt bort med en gang. Sofaen vi så for oss hadde de ikke inne. Da fikk vi hjelp til å finne ut hvor det ev. fantes noe slikt og havnet vi på Skeidar Alnabru, hvor vi også fikk fantastisk hjelp.


#27

-ea- sa for siden:

Ifjor var jeg innom Fagmøbler i Tromsø, bare for å se på en sofa som jeg hadde sett til salgs på Finn. Tenkte å bare se og ikke "plage" betjeningen siden jeg ikke skulle kjøpe. Og det sa jeg da en ansatt kom bort. Men likevel, tross at jeg sa jeg bare var nysgjerrig på en brukt sofa jeg vurderte, så ville hun vise fram alternativer og stoffkvaliteter og whatnot.
Nå ble det ingen handel, verken brukt eller nytt, men jeg har skrytt av henne og butikken til andre.


#28

Millen sa for siden:

Vi var på Munch museet idag, og ble møtt av en vakt som var veldig opptatt av å utøve at han hadde makt. Skikkelig ufin type. Hjalp ikke på damene som skulle sjekke veskene etterpå. Masete og fortsatt å spørre om det samme igjen igjen. Såpass at jeg vurderer sterkt å sende mail til de om det. Jeg blir sur av sånt. Det ødela faktisk endel av opplevelsen av å være der. Vi var 2 voksne og 3 store barn, og alle reagerte på disse to hendelsene.


#29

My sa for siden:

Noe som også gjør en stor forskjell er på cafeer, butikker o.l., der den som står bak disken er opptatt, står med ryggen til og ordner noe viktig når man kommer inn, er om de viser at de har sett kunden. Det tar så utrolig få sekunder å snu seg, smile, si noe sånt som "Et lite øyeblikk, så skal du få hjelp", bare vise at man har sett kunden, før man fortsetter og gjør ferdig det man holder på med. Men det er hele forskjellen på meg som tålmodig kunde som fint kan vente noen minutter og være like blid, og sur og irritert kunde som kan finne på å marsjere ut igjen og gå et annet sted. Ingen ting er mer irriterende enn å føle seg oversett og ignorert.


#30

Mams sa for siden:

Når bilen min avgikk med døden for litt over 2 år siden måtte jeg jo ha en ny.
Ene stedet vi var var selgerens å slesk og pågående at jeg rett og slett ikke orket å tenke på å kjøpe bil der.
Når jeg spurte om å få kortet hans ( i et tappert forsøk på å være høflig i stedenfor å skjelle han ut som jeg ønsket) fikk jeg som svar at han var mye flinkere til å signere kontrakter...
Han var så pågående at jeg har avanbefalt stedet til flere. Motorforum på Hvam ( ikke langt fra Olavsgård hotell)


#31

Blondie sa for siden:

Det høres kjent ut, Mams. :knegg: Jeg gikk inn i en bilbutikk for noen år siden og fikk til svar på mitt spørsmål om hva han hadde tilgjengelig, at det nok ikke var noe i min prisklasse. (jeg hadde ikke nevnt budsjett). Sjarmis! :knegg: Det ble ikke bil der.


#32

Lykken sa for siden:

Seriøst???


#33

lego sa for siden:

Du skulle spurt selger: Å, har dere bare billige biler her?


#34

My sa for siden:

Ja, opp og ned hos BikBok også, min venninne var fortsatt student, og i 20-åra, da hun gikk inn der og spurte om hjelp, og fikk beskjed om at de nok bare hadde klær for litt yngre folk enn henne. :humre:


#35

Avatar sa for siden:

:knegg: Er det mulig!

Minner meg om da jeg som ungdom skulle kjøpe bursdagsgave til kjæresten min. Gikk inn i en fin herrebutikk og skulle kjøpe en skjorte til han. Jeg jobbet og tjente egen penger, så skjorta var nok i øvre prisklasse. Først spurte mannen som jobbet der om jeg trengte hjelp. Jeg takket og sa jeg ville kikke litt først. Etter en liten stund kommer han bort til meg igjen og sier, helt ut av ingenting: Den jakka di, har du kjøpt den på Fretex eller?! Jeg ble så perpleks at jeg visste ikke hva jeg skulle svare. :hehehe: Den gangen var det ikke akkurat status å kjøpe klær på Fretex, slik det er i dag. Kjøpte skjorte et annet sted.


#36

My sa for siden:

Kom på denne tråden igjen, etter en ny erfaring med sørvis hos BikBok (dvs min datters erfaring), en annen BikBok denne gangen (Trondheim Torg). Det er ei bukse som visstnok er veldig populær blant tenåringene her om dagen, og blir revet ut av butikken med det samme de kommer inn (joggebukse, fordi den er lav i livet og har rette, vide ben, uten mansjett nederst :nemlig: ). Min datter ville gjerne kjøpe seg en slik, men det var bare store størrelser igjen. Hun fikk vite når de fikk inn ny forsyning, noen dager senere, og tips om å komme tidlig (de ble hengt ut i butikken sånn rundt kl 10), fordi de er så populære. Dette var en hverdag, og min datter er på skolen, så hun fikk jo ikke mulighet før etter skoletid. Da hun kom var det igjen tomt for hennes størrelse. De hadde egentlig hengt ut alle og hadde ingen på lager, men da buksene kom inn hadde hun som jobbet der husket på min datter, og tatt til side en i hver farge (svart og grå) med tanke på henne, uten at hun ble spurt om det. Så nå kjente hun henne igjen, og kom bort til henne med dem. Min datter ble overlykkelig, og endte opp med å kjøpe begge to.

#37

Timar sa for siden:

Så herlig, My!

Jeg har også vært på en haug møbelbutikker de siste månedene, og forbauses over at enkelte av dem får det til å gå rundt. Nesten ikke kunder i butikken, og unge og uengasjerte ansatte. Men har opplevd å få super service hos enkeltpersoner i alle møbelbutikker.


#38

Milfrid sa for siden:

Det var god service, My! :hjerter:


#39

Millen sa for siden:

Det var skikkelig god service, My. Lett å komme tilbake og legge igjen noen kroner da.


#40

Nenne sa for siden:

Det var skikkelig bra, My!


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.