Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?

#1

Tallulah sa for siden:

Med alle mulige forbehold om kildekritikk og what not; Forskere ved Leeds universitet har satt opp en liste over hvor mye vi faktisk må endre oss for å bremse klimakrisen. Jeg er sikker på at selve rapporten er mer detaljert enn dette, men om man tar utgangspunkt i disse highlightene; er det et overkommelig mål for deg? Hvorfor/Hvorfor ikke?

www.c40.org/wp-content/uploads/2021/08/2270_C40_CBE_MainReport_250719.original.pdf

www.extrakt.se/rapport-nya-vanor-kan-bromsa-klimatkrisen/

www.theguardian.com/environment/2022/mar/07/six-key-lifestyle-changes-can-help-avert-the-climate-crisis-study-finds

Så vidt jeg kan se tar rapporten utgangspunkt i urbant liv, men mye har selvsagt en overføringsverdi til mindre urbane husholdninger også.

Og den svenske oversettelsen:

Vi har endel å gå på når det kommer til diett, samt matsvinn. Der må vi skjerpe oss. Elektronikk: Mobiltelefoner har blitt byttet oftere, men vi har nok ligget på rundt 5 år. Kan bli flinkere til å bytte batteri i stedet for hele telefonen. Her har produsentene et stort ansvar også! Annen elektronikk beholder vi betydelig lengre enn 7 år. Jeg har intil pandemien flydd mye mer enn dette med jobb, i all hovesak de korte reisene. I jobbsammenheng tror jeg det kommer til å bli mindre av dette framover, og vi planlegger allerede prosjekter med mer miljøvennlige reiser. Privat har vi nesten vært innafor og i sommer velger vi tog. Vi eier en bil, og skal bruke den opp. Etter det tror jeg vi går for delealternativer. Fond/energi: Jeg har valgt ut de fondene som er markert som miljvennlige og etiske, vi bor på en måte som er energieffektivt, men det er også her jeg har minst påvirkning, rett og slett fordi vi ikke er særlig rike. :knegg: Så vi bor smått og sparer lite. Klær: De siste to årene har jeg kun kjøpt nye sko, treningstøy og en vinterjakke. Annet er kjøpt brukt. Jeg skal ha disse tre plaggene i bakhodet framover og gjøre mitt beste for å holde meg innafor.

Jeg syns det er fint med en slik liste, den er enkel å forholde seg til. Totalbildet er selvsagt sammensatt, men man kommer jo ikke unna at man må ta personlig valg om å skrenke inn.


#2

Blå sa for siden:

Tja

  • Jeg spiser svært lite kjøtt og er ganske flink til å ikke kaste mat
  • Vi "bruker opp" elektronikk og bytter ikke ut før det ikke kan brukes mer
  • Jeg sliter nok litt med å ikke fly på ferie. Det er hakket vanskeligere fra Vestlandet, fordi det tar så skrekkelig lang tid å komme seg mot Europa med tog
  • Vi har ikke bil og bruker bildelering stadig mindre

Det mest klimauvennlige vi har gjort det siste året er å kjøpe hytte. Til gjengjeld er den forholdsvis liten og brukt og den ligger slik til at vi kan komme dit med kollektiv og det gjør vi mye.

Vi bor forholdsvis sentralt og klarer oss i det daglige godt med kollektiv/gange

Vi kunne nok ha gjort en innsats med etterisolering av huset.


#3

liefje sa for siden:

Eat a largely plant-based diet, with healthy portions and no waste
Der ligger vi ganske bra an. Spiser to vegetarmåltider per uke, to ganger fisk og når vi har kjøtt, er det ikke store porsjoner av selve kjøttet. Kan redusere mer uten å føle at vi "ofrer noe". Veldig flink til mengdeberegning og har lite matsvinn.

Buy no more than three new items of clothing per year
Dårlig. Har redusert kjøp av nye klær mye og kjøper gjerne brukt, men tror nok at antall nye ting er en god del høyere enn tre per år.

Keep electrical products for at least seven years
Går bra for alle større ting, de har vi til de går i stykker, noe som skjer lenge etter 7 år. Kjøper kvalitet når vi først kjøper. Mac-en min tok kvelden etter 8 år, kjøpte brukt som erstatning. Mobilene er vi ikke så gode på, de varer heller ikke så lenge. Vil tro 4-5 år er normalen.

Take no more than one short haul flight every three years and one long haul flight every eight years
Her er vi MILELANGT unna målet selv om antall turer har vært redusert under pandemien. Med familie i utlandet og reising som den store hobbyen, ville jeg hatt store problemer med å opprettholde livskvaliteten hvis jeg ikke lenger kunne fly. Da måtte jeg nok flyttet langt sør i Europa, faktisk.

Get rid of personal motor vehicles if you can – and if not keep hold of your existing vehicle for longer
Her er vi flinke. Har ikke egen bil, leier bybil (elektrisk) hvis vi må. Ellers går vi og tar offentlig transport.

Make at least one life shift to nudge the system, like moving to a green energy, insulating your home or changing pension supplier
Ikke gjort one her (enda).


#4

Malama sa for siden:

Vi har planer om en runde med "isolering" i form av å bytte gamle vinduer. Et par er punktert. Det vil trolig reduserer varmetapet i hovedetasjen vesentlig. Og bedre inneklima på er par barnerom. Koste mer enn det smaker kanskje. Men teller vel som grønn nugde, kanskje.

Vi har mye å gå på i det at vi spiser kjøtt, og noe matsvinn. Elektronikk beholder vi jevnt over lenge, men jeg vet ikke om denne telefonen holder i 2 år til, den har passert 5 år i alle fall.

Til ungene er det vanskelig å holde seg under tre enheter med klær. De arver mye, men sko må se nesten få nye og de vokser ut av dem (og sliter dem). Noe nye klær trengs også selv om veldig mye arves. Jeg personlig, trenger i alle fall noen nye bh'er, og en ny bukse denne våren.

Jo, vi har nok mye å gå på, vi har to biler og de går på diesel, men vi er litt på "bruke opp" sporet da, den ene kjøpte vi i 2008, den er en 2007 modell og den andre kjøpte vi i 2014, den er en 2013 modell. Ingen av dem står umiddelbart for utbytting, selv om elbil stadig vurderes

Langt flyr jeg ca aldri, og kort skjer stort sett en gang i året pga jobb, men med flybytte regnes der fort som 4 turer det da, to til og to hjem. Den utgikk pgs pandemi, men vi var på tur igjen i høst og regner med det blir til høsten igjen.

Følger dog kjøtt og bilkjøring er der vi bør gjøre mest. Men i det minste er telt camping med bil hakket bedre for miljøet enn "fly til Syden" da innbiller jeg meg.


#5

Appelsin sa for siden:

Det må ganske mye hard vilje for å få til alt på listen, det må jeg bare innrømme.
Jeg har et fornuftig forbruk, med hybridbil fra 2015 (brukes knapt på hverdager, reiser kollektivt til jobb), mobil fra 2017, er vegetarianer, uten større shoppingvaner. Strømpebukser er kanskje det største problemet. Og løpesokker.
Men alt på listen er vanskelig, rett og slett fordi jeg ikke har lyst. Nå har jeg ikke tatt mye fly de siste årene, men jeg ønsker å reise mer før jeg dør. Tog er for så vidt ok, men jeg drømmer om andre verdensdeler :sparke:


#6

Toffskij sa for siden:

Vel, så lenge jeg ukependler deler av året til et land som det tar over et døgn å nå med tog, er flypunktet helt umulig. Planen er å pendle sjeldnere etter hvert som ungene flytter ut, og da kan jeg kanskje bytte ut noen av flyreisene med tog. Noen dramatisk endring kan det ikke bli før togforbindelsene til kontinentet blir veldig mye bedre. (Nå er de latterlig dårlige.)

De andre punktene er mye lettere. Vi har ikke bil og har tenkt å gjøre grep for å bo mer energieffektivt snarlig. Jeg kan også gladelig kutte ned kjøttspisingen og beholde elektronikk lenger. Jeg er litt for glad i å kjøpe klær, men kan absolutt kjøpe mer brukt.


#7

Heilo sa for siden:

Jeg har prøvd å leve i tråd med de fleste av disse punktene på ulike tidspunkt de siste årene. Jeg tenker at det ikke kan stå på viljen til hver enkelt. Det er for krevende. Flyreiser er for eksempel et svært vanskelig punkt i min familie, som skaper konflikter. Jeg tenker at vi trenger politiske tiltak og virkemidler som gjør det enkelt og nødvendig å handle på en måte som er innafor de politisk vedtatte målene om å begrense klimaendringene til maks 2 grader, ikke at hver enkelt av oss skal ta de valgene selv. Så lenge billige flyreiser spres med avsagt hagle utover markedet, klær koster mindre i faktisk kronepris enn de gjorde for 30 år siden og det koster med å reparere elektronikk enn å kjøpe ny så vil forbruket bli deretter. Selv om folk egentlig vil noe annet.


#8

Toffskij sa for siden:

Sanne ord fra Heilo. :nemlig:


#9

Tallulah sa for siden:

Ja, det er kokeliko at flyplasser får massivt med offentlige midler, og togtilbudet er så skrekkelig som det der. Det burde tilrettelegges og subsidieres slik at forbrukere har reell mulighet til å velge mer miljøvennlig. Og mye av det ansvaret ligger politisk og hos produsentene. Det må produseres ting som holder, som det går å reparere og det må ikke lønne seg å spy ut billige, miljøskadelige klesplagg og produkter.


#10

Høst sa for siden:

Jeg har ingen problemer med punktene - bortsett fra det om flyreiser. Vi kjører elektrisk, og kunne i teorien ha kjørt (ganske) miljøvennlig feks på ferie, men det ville tatt mye tid. Og realiteten er at i deler av landet er reising synonymt med fly, ettersom avstand og ikke-eksisterende alternativer setter en stopper for annet.

Kanskje burde man sagt at nord for feks Trondheim kunne man fly oftere, og så begrense det tilsvarende i deler av landet hvor feks tog faktisk er et alternativ?


#11

amo sa for siden:

Eneste vi er god på er strømforbruket og søppelsortering. :knegg: God isolasjon, kun vvarmepumpe, ikke vedfyring og sorterer søppel…. Vi har bil, men kjører ikke så mye, ca 5000 i året, og bobilen ca 1000. Mat reflekteres det ikke så mye over. Liker gode råvarer så handler mye på grønnsaksbil, kjøper egg lokalt og handler en del på rekoringen. Det er nok for vi liker kvaliteten og har råd til det.
Det blir noen flyreiser et vanlig år, men håpløst å komme ut i verden uten.
Duppedingser er vi flinke til å bruke opp, og kjøper mye brukt både klær og utstyr. Men kjøper nok for mye klær….


#12

Floksa sa for siden:

Jeg har aldri opplevd at feks telefonen min har holdt i 5 år. Den jeg har nå er 1 1/2 år og er i ferd med å bli syk.
Å reparere elektronikk er enormt dyrt. Å bytte glidelås i en jakke koster fort mer enn jakka koster ny.
Vi spiser mye kjøtt, men det er kjøtt fra melkeku og voksen sau og i klimasammenheng er de ikke bare klimanøytrale, de lagrer CO2.
Vi flyr sjelden, men oftere enn hvert tredje år, nå skal vi fly innenlands. Pris? 9000kr. Å ta tog koster 11.000kr. Å kjøre rundt 10.000kr. Det er galskap.
Vi kan ikke forvente at folk fleste skal ta gode valg så lenge systemet er bygget opp rundt at det er status å fly mye, å reparere elektronikk er nesten umulig og kvaliteten på det man kjøper er tilpasset 2 eller 5 års garanti.
Kjøtt produsert i Norge, på norske ressurser er det minste problemet.


#13

Isprinsessen sa for siden:

Er 'avhengig' av fly så den biten går ikke.
Spiser en god del kjøtt og fisk men det er lokal fangst og tipper det koster miljøet mer å transportere grønnsaker, salat og frukt hit enn å spise mat som faktisk er her.
Vi har etterisolert og har varmepumpe, men på de kaldeste dagene som det er mange av bruker vi vedfyring.

Vi har gamle biler og blir å bruke de opp før vi kjøper nye. Jeg er fortsatt ikke overbevist at elbil er det riktige.

Handle 3 plagg eller mindre i året blir veldig vanskelig. Rett og slett for at enkelte plagg slites fort.


#14

Tallulah sa for siden:

Jeg har ikke tro på å begrense og fordele på den måten. Nord-Norge har noen fordeler allerede, og man kan like gjerne si at østlendinger må få fly oftere fordi de oftere har familie i andre verdensdeler. Men det må satses mer på miljøvennlig transport. Både så det kan bli lettere for folk i grisgrendte strøk å benytte seg av det, og så vanlig for folk i sentrale strøk at man har rom for at de som må fly mer kan det.


#15

Isprinsessen sa for siden:

Ja det er superbillig å fly i nord, snakk om fordeler :latter: :latter: :latter:


#16

Tallulah sa for siden:

Jeg nevnte ikke flybillettpriser. :) Poenget mitt, er at folk både i nord og sør kan ha gode grunner til å fly, så å sette en geografisk grense for «flytillatelser» vil på ingen måte fungere.


#17

Input sa for siden:

Jeg er helt enig, men det hjelper ikke når partier (partiet, kanskje?) som er villig til å innføre tiltak som reellt hjelper, ikke kommer over sperregrensen. Alle sier de ønsker politisk styrte klimatiltak, men det gjenspeiler ikke hva de stemmer.

Jeg gjør egentlig alt på den lista, så godt jeg kan. Det skorter nok mest på kleshandling, men det skyldes i hovedsak at jeg først nå er i en situasjon der jeg kan prioritere holdbare klær økonomisk. Og jeg har aldri eid en mobil som har levd så lenge, men jeg synes det er provoserende at mobilselskapene fremstiller det som nødvendig å kjøpe ny her år.


#18

Isprinsessen sa for siden:

Hvilke fordeler tenkte du da Nord- Norge har da?


#19

Tallulah sa for siden:

Grunnen til at mange ikke stemmer MPG er nok fordi de er et parti som kun har én sak, og ganske dårlig politikk på andre felt. Ellers er jeg enig, det er skuffende veik miljøsatsing fra de andre partiene med reell makt.


#20

Tallulah sa for siden:

Skattefordeler, nedskriving av studiegjeld og div fritak for avgifter på strøm, got eksempel.


#21

Isprinsessen sa for siden:

Men du nevnte det i samme setning som det å fly.


#22

Tallulah sa for siden:

Beklager det var uklart, men nå har jeg altså forklart hva jeg mente. Ok? :) Syns du det burde være særfordeler for folk i nord-Norge på flyreiser? I såfall, hvordan ser du for deg at det gjennomføres?


#23

-ea- sa for siden:

Skattefordel og nedskriving av studielån gjelder en liten del av Nord-Norge; Nord-Troms og Finnmark.


#24

Isprinsessen sa for siden:

Det er allerede subsidierte flyruter i Nord Norge og det er bra. Dine eksempler på subsidier for befolkingen i nord er jo vedtatt lenge før klima ble et tema. Mener du de er en klimafordel eller ulempe ?


#25

Tallulah sa for siden:

Jeg mener ingenting med dem i et klimaperspektiv. Bare at det er tradisjon for å behandle ulike landsdeler ulikt, men at i dette tilfellet Høst beskriver syns jeg ikke det bør være det. Du syns altså at det bør det, slik Høst foreslår? Ulik rett på mengde flyreiser i Nord-Norge og resten av Norge?


#26

Isprinsessen sa for siden:

Rett og rett... Det er ihvertfall vanskelig f eks å komme seg til sykehus tidsnok i mange tilfeller her uten fly sammenlignet om du bor andre plasser i Norge. Samtidig når det ikke er mulighet for tog og en helst ikke skal ha bil så er fly et alternativ å reise med. Og alternativ transport tar lang tid. Hva skjer med næringslivet om de skal ta tog eller buss en distanse som er tilsvarende Oslo-Roma når de skal på møte ?

Jeg mener om Norge skal ha bosetting i nordområdene så må det tilrettelegges for det.


#27

Nextlife sa for siden:

Det hjelper sjukt lite med disse fordelene når store deler av landsdelene her er avhengige av å fly til for eksempel helsetjeneste.
Jeg anser besøk hos spesialister, kjeveortoped, få tatt røntgen osv i en litt annen liga enn familie i andre verdensdeler. (Jeg er forøvrig ganske sikker på at det fins en nordlending eller to som også har familie i andre verdensdeler. :nemlig: ).

Ikke at jeg har klart for meg hvordan man skulle differensiere flyreiser, men reiser betalt av pasientreiser samt nødvendige arbeidsreiser nord for Fauske burde i alle fall vært utenfor regnskapet.


#28

frukt sa for siden:

Jeg spiser mye kjøtt og egg, og lite fisk og grønnsaker. Å spise hovedsaklig plantebasert er ikke aktuelt for meg av ulike årsaker, men jeg kunne godt ha kuttet ned på kjøttet ja.

Jeg har ikke oversikt over hvor mye nye klær jeg kjøper, men det er ikke mye. Jeg er veldig flink til å kjøpe brukt, både klær, møbler, elektronikk osv. Bytter som regel ikke ut ting før de ikke virker. Leaser brukt mobil hos Release.

Om jeg kunne klart meg uten bil er jeg usikker på. Eller, jeg hadde jo selvfølgelig klart det, spørsmålet er egentlig om jeg er villig til det. Sånn som situasjonen er nå er jeg nokså avhengig av bil. Jeg disponerer en 19 år gammel dieselbil, og den kommer jeg til å bruke så lenge den fungerer.

Fond har jeg ikke, og jeg har ikke råd til solceller, etterisolering ol. Har varmepumpe da, men jeg vet ikke om det er bedre enn andre form for oppvarming.

Jeg har ikke store behovet for å reise utenlands, og har ikke satt mine bein i et fly siden 2018 tror jeg. Men med slekt i England blir det mer reising nå som det er mulig igjen. Er ikke så mange gode alternativer til fly liksom. Men en gang i året får holde tenker jeg.


#29

frukt sa for siden:

Jeg kaster nok altfor mye mat. Sånn blir det når man har småspiste barn, og man ikke har lyst til å spise opp alle rester. Men det er litt for mye frukt og grønt som visner i kjøleskapet, så det er forbedringspotensiale.


#30

Tallulah sa for siden:

Godt poeng med pasientreiser. Ellers vil jo konsekvensene for nærlingsliv være det samme for firmaer i nord som alle andre med samarbeidspartnere langt av sted: man må kutte ned på antall fysiske møter.

Det står før øvrig ikke at man skal greie seg helt uten bil, men uten privatbil. Bildeling er et alternativ.

Som sagt er denne rapporten laget med utgangspunkt i urbane strøk, det vil selvsagt være tiltak som er vanskeligere i mer rurale settinger, og steder med lengre avstander enn sentrale Europa.


#31

Nextlife sa for siden:

For mange, som her i Norge er ikke konsekvensene for næringslivet det samme. Man må først komme seg fra nord til en sentral flyplass, så reise videre til samarbeidspartnere i utlandet.

Men helt enig med deg når det gjelder å kutte på de fysiske møtene.
Akkurat nå virker det for meg som om veldig mange er opptatt av å ta igjen alle de fysiske møtene vi ikke har kunnet ha pga. covid, og det er et stort forventningspress om reiser, innenlands i alle fall.


#32

Maverick sa for siden:

Bildeling er dyrt. Kollektivt er dyrt. Å reparere klær, møbler og elektronikk er dyrere enn å kjøpe nytt. Tog er dyrere enn fly.

Dårlig samvittighet er heldigvis gratis.

Det er en tragedie at klimavennlig adferd i normale livsrammer er en ekstra utgiftspost.


#33

Tallulah sa for siden:

Jeg vet, det er utrolig dårlig at miljøvennlige løsninger er så dyrt, og så mye dyrere enn de andre alternativene.


#34

Strå sa for siden:

Helten og jeg prøver å være miljøbevisste og å lære mer om hva vi kan bidra med for å minske skadene, men det er pokker ikke lett. Det er det mange grunner til, bl.a. vår egen egoisme og det faktum at vi begge har slektninger som bor langt unna (nord for meg og USA for ham). For å ta listen i HI først.

  • Ät i huvudsak vegetariskt, med så lite svinn som möjligt. Nei og ja, vi har lite matavfall, men spiser en del kjøtt og fisk. Kjøttet er en del selvfanget da, og det hjelper. Begge er glad i grønnsaker og frukt, men banan hit er neppe bærekraftig. Dette har jeg jobbet en del med og tatt skritt for skritt i riktig retning.
  • Köp inte mer än tre nya klädesplagg per år. Jeg kjøper klær når det jeg har ikke lar seg reparere og det jeg da kjøper er det ofte nytt, men ikke alltid. Hittil i år har jeg kjøpt en langbukse og en BH.
  • Behåll elektronik i minst sju år. Bortsett fra mobilen (tre år på begges) tror jeg vi er greit i mål på dette. Vi har riktignok både stekeovn, platetopp og en PC som er kjøpt siste seks måneder, men komfyren platetopp og stekovn dette erstattet ble skaffet i 1998 og forrige PC i 2014.
  • Flyg inte mer än en kort flygresa var tredje år och en lång flygresa var åttonde år. Denne blir og er vanskelig, vi har hytte i nordkommunen Fatter'n og Mutter'n sin slekt kommer fra og tog hit er ingen mulighet. Vi fløy hit nå, men planlegger tog og hurtigbåt til sommeren. USA-slekta har vi eg. planer om å gi opp.
  • Äg inte ett motorfordon om du inte behöver. Behöver du ett motorfordon, behåll det så länge som möjligt. Jeg vil helst at vi bare har bilen i Nordhuset, den er 31 år gammel, men Helten mener vi trenger bil sørpå også. Den er fra 2012 og brukes lite av oss, og lånes bort bl.a. til mellomste ifm jobb. Vi har en snøfreser sørpå, den tror jeg er 25 år gammel eller mer.
  • Gör minst ett miljösmart val för att påverka systemet i stort, till exempel att välja miljövänliga fonder för dina sparpengar eller välja en grön elleverantör. Har ikke fond, elleverandører må jeg undersøke.

Dette er jo ikke lett, selv prøver vi å reparere både ting og klær mest mulig og det får vi jo til. Da vi flyttet til nytt hus var det fint lite nytt vi skaffet oss, til og med kjøkkenet tok vi med, siden kjøper uansett tenkte å bytte det ut. Senga ble erstattet pga plass, men den gamle (fra 2014) er fortsatt i bruk der vi bodde.


#35

Milfrid sa for siden:

Jeg mener jeg har lest et eller annet om at det ikke er løsbart at alle blir vegetarianere, ikke klimamessig men mht det å fø hele verden på plantebasert kost alene. Jeg husker vare ikke hvor jeg leste det. Men at man bør spise mer plantebasert og ikke minst kaste mindre, har jeg stort tro på. For meg hjelper matkasse veldig mut matsvinn og planetebasert kost. Og jeg er fan av Too good to go-konseptet.

Mht klær så kjøper jeg ikke mye klær, så der tror jeg ikke jeg er langt fra å være innenfor egentlig. Elektronikk? Kjøper lite nytt der, eneste er mobiltelefon som byttes en god del oftere.

Fly, der sliter jeg. Jeg er avhengig av å fly årlig til Oslo for sykehusbesøk, og tog er ikke er alternativ pga forberedelse til undersøkelse og formen etterpå. Jeg har også venner i USA jeg gjerne vil se hakket oftere enn hvert 8. år. Jeg kunne ofret feriereise med fly for klimaets skyld.

Bilen er nok det som jeg ville slitt mest med å ofre. Det er familie og venner det ville blitt vanskelig å treffe uten bil, og om man ikke kan dra på ferie ut av landet er det fint å kunne dra på hytteturer og andre turer i det minste. Men jeg har ikke behov for å bytte bil hele tiden, og trenger heller ikke noe fancy med feit motor.

Står det ikke noe om å få færre barn? Jeg blir litt sånn småirritert over «nordmenn må få flere barn»-meldinger fra politikere. Nei, det må vi ikke. Vi bør få 1-2 hver maks, og så kal vi heller ta i mot litt flere barn (med foreldre, selvfølgelig) fra andre steder i verden der det er for mange. :nemlig:

Det er ikke bærekraftig å får 3-4 barn hver.


#36

Fintdethei! sa for siden:

Bare sånn helt på siden, så er det ganske fascinerende at Bergensbanen (tog) brukte kortere tid fra Bergen til Oslo i 1975 enn det gjør i dag. Satsingen på tog har ikke helt vært tilstede hittil.


#37

-ea- sa for siden:

Fortell gjerne hvordan bildeling skal fungere utenfor byene, enten det er i nord eller sør. Hvis man har f.eks. 10-15 minutters kjøring til barnehagen (nei, det går ikke buss), og så 40 minutters kjøring til jobb i motsatt retning fra heimen.


#38

Input sa for siden:

Si i fra om du kommer på det, for all kunnskap jeg har om biologi og overføring av energi i næringsledd tilsier at det ikke stemmer. Det hadde vært veldig interessant å lese det om det finnes forskning som tilsier noe annet.


#39

Tallulah sa for siden:

Vet du ea, jeg gidder ikke dette når det bare skal bli en «la oss hakke på den teite bydama fra Østlandet» og bare leser det av innleggene mine som passer det narrativet. Sayonara.


#40

Floksa sa for siden:

Det ville vært rart om feks Norge skulle sluttet helt med husdyr. Vi har veldig lite areal som regner seg til å dyrke menneskemat. Den matjorda vil i et sånt tilfelle gro igjen og vi må importere de kaloriene. Husdyra skal være der det ikke kan dyrkes menneskemat og spise gras, ikke korn og hvert fall ikke importert korn. Om sommeren skal de beite i utmarka og om vinteren spise høstet gras.
Det betyr veldig mye mindre kylling og svin og ca 1/3 av dagens grovfôretere.


#41

Input sa for siden:

Hun sa jo seriøst at dette passer for urbane strøk, til og med det du har sitert. Hva er poenget ditt? At råd for urbane strøk ikke passer andre steder enn urbane strøk?

Forøvrig er det greit å være/bli bevisst på at privatbilisme er villet politikk og at det ikke hadde trengt å være slik. Det hadde faktisk vært mulig å bygge et kollektivnett som fungerte også i mindre byer og tettsteder. Dessuten er den store majoriteten av bilturer i Norge veldig kort turer som fint kunne vært gjort med sykkel, men vi er helt fastlåst i at vi er avhengige av bil.


#42

Input sa for siden:

Men det var ikke poenget. Spørsmålet er om det er mulig.


#43

Nextlife sa for siden:

Bra presisering, at dette passer for urbane strøk.

Jeg håper likevel det er rom for å fremsette behov for hvordan det går an å bo og å leve mest mulig bærekraftig i distriktene også.


#44

Floksa sa for siden:

Nå er jo motsetningene mellom by og land kanskje en av hovedutfordringene ifht frivillige klimatiltak. Folk som bor på steder uten kollektivtilbud blir ofte litt aggressive når de får beskjed om å ikke bruke bilen. Eller kjøpe elbil der ingen ladere finnes og vinteren byr på -40.
Så det viser EGETLIG problemet ganske godt.


#45

Floksa sa for siden:

Hvordan mulig? Selvfølgelig kan vi slutte med husdyr? Da må vi bare importere de kaloriene fra andre land.
Jeg er usikker på hva du egentlig lurer på?


#46

Maverick sa for siden:

Hvis man skal måtte presisere i hvert eneste innlegg at man er klar over at logistikk, avstander, vær, føreforhold og kollektivtilbud har forskjeller innenfor og utenfor bygrensene er det etterhvert like lite interessant å debattere på FP som i et tilfeldig kommentarfelt tilhørende tabloidene.

Det var allerede presisert at disse tiltakene er lettest gjennomførbart i urbane strøk.


#47

Nextlife sa for siden:

Fra hovedinnlegget:
Så vidt jeg kan se tar rapporten utgangspunkt i urbant liv, men mye har selvsagt en overføringsverdi til mindre urbane husholdninger også.

Dersom det ikke er ønsket at det diskuteres også ut fra et distriktsperspektiv er det fint om det opplyses om.


#48

jolie sa for siden:

Men likevel ble det litt dårlig stemning da det ble foreslått lettelser på flyrestriksjoner i nord. Vil si det koker litt både i de rurale og de urbane strøka.


#49

daffy sa for siden:

Personlig skulle jeg klart alle bortsett fra den om flyreiser. Den var veldig streng. Enig med de som skriver at vi må på med reguleringer for å få dette til. Vi trenger tog som korresponderer over landegrenser, og en app med bestemorvennlig brukergrensersnitt slik at man kan taste inn fra Lillehammer til Firenze og få opp tids- og økonomifornuftige reiseforslag.


#50

Input sa for siden:

Jeg lurer på om det virkelig er slik at det ikke er mulig å produsere nok plantebasert mat til alle på jorda, vel. Jeg synes ikke det er så vanskelig å forstå om du leser det innlegget jeg begynte med å sitere?

At det aldri kommer til å skje i praksis er jeg veldig klar over. Om det hadde vært mulig hadde folk uansett ikke vært interessert i det.


#51

Floksa sa for siden:

Sånn ja. Nei jeg tror ikke det er mulig. Vi trenger husdyra for gjødsel. Særlig fosfor er en ressurs som er i ferd med å tømmes. Husdyrgjødsel inneholder mye fosfor. Så noe husdyr tror jeg vi må ha.


#52

Høst sa for siden:

Fra HI:

Jeg bor ca 45 min utenfor Nord-Norges største by. Regner med at jeg går inn under «mindre urbane husholdninger»? Som mange andre er det absolutt både et ønske og et mål å være mer klimavennlig, og som sagt oppfyller vi det meste av det som står i punktene. Og så er jeg litt sånn «oppgitt-lei» av at det igjen trekkes frem mindre bilbruk og mindre flyreiser. Jada, liksom. Når staten fikser togbane og fungerende kollektivtransport, så for all del. Vi kan ikke engang dra frem at tog er dyrere enn fly - det finnes bare ikke tog. Og sjansen for at det skulle dukke opp en gang i fremtiden anser jeg som minimal. Kollektivtrafikken er en vits (og med kollektivtrafikk mener jeg buss. Som er det som fins. Med mindre man tar med hurtigbåtene kanskje. Men ikke så relevant som lokal jobbpendlerverktøy.)

Vi kjører el. Det er det mest klimavennlige vi kunne få til. Og fly - for oss som ikke har noe annet alternativ for reise enn fly, så er det utelukket å begrense det mer enn vi allerede gjør - det er ikke akkurat gratis å fly her oppe. Er det ikke rimelig i ett miljøperspektiv at områder som har andre muligheter for reise (tog, båt) må begrense antall flyreiser slik at de av oss som ikke har disse alternativene kan benytte fly i større grad?

Og så heier jeg på el-fly. :) flymagasinet.com/2021/01/25/elflyene-i-nord-norge-er-i-drift/


#53

Anne C sa for siden:

Eat a largely plant-based diet, with healthy portions and no waste
Minske matsvinn kan vi bli MYE bedre på. Vi er helt elendige på restemat. Men jeg opplever at når vi får middag i kasse så blir det mindre svinn, vi får rett og slett akkurat nok mat.

Buy no more than three new items of clothing per year
Her har jeg mye å gå på, helt klart. Jeg var veldig flink et par år, men det var fordi jeg ikke hadde råd til det. Jeg trenger ikke et eneste klesplagg til på veldig lenge nå.

Keep electrical products for at least seven years
Bortsett fra mobiler som ikke holder så lenge så vil jeg si at vi er gode på dette. Mye av grunnen til det er nok rett og slett økonomiske grunner.

Take no more than one short haul flight every three years and one long haul flight every eight years
Av naturlige årsaker er det lenge siden vi har flydd nå, og det er ikke sikkert jeg kommer til å fly i år.

Get rid of personal motor vehicles if you can – and if not keep hold of your existing vehicle for longer
Bil er jeg avhengig av. Jeg bor ikke direkte usentralt, men både jeg og mannen jobber et lite stykke fra der vi bor. Vi burde være flinkere til å samkjøre. Vi kommer ikke til å kvitte oss med bilene våre. Jeg har en godt brukt bil, og den skal jeg ha til den dør. Jeg har tenkt til å skaffe meg sykkel, og prøve å bli flinkere til å bruke den fremfor bil i nærmiljøet.

Make at least one life shift to nudge the system, like moving to a green energy, insulating your home or changing pension supplier
Her vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. Jeg skjønner liksom ikke helt hva det menes selv om jeg skjønner hva det betyr.

Totalt sett har vi nok mye vi kan ta tak i her.


#54

Milfrid sa for siden:

Jeg skal se om jeg klarer å lete det opp. Husker ikke alt det gikk i, men det gikk også på at man trenger genmodifisering og kunstgjødselbruk og at man ikke kan basere seg et 100% økologiske landbruk.


#55

Pøblis sa for siden:

Jeg tenker at man kan leve klimabærekraftig på ulike vis, tilpasset der man oppholder seg.

Når det gjelder å få alle mennesker over på mer plantebasert, så er det jo slik at det bor folk overalt i verden, og deler av verden hvor man ikke kan dyrke maten sin, må det da være mer bærekraftig å spise det man kan produsere eller fange lokalt? For befolkningen på Grønland, Færøyene og Island, og i store deler av dette landet,for eksempel, er det overhodet ikke bærekraftig å spise mer plantebasert, rett og slett fordi de ikke kan dyrke de nødvendige kaloriene der folk bor, og langreist plantemat vel ikke er bærekraftig? Hvis man kan fø en flokk sau eller rein på fjellbeite, er det da mye mer bærekraftig å spise sauen og reinen enn å hente plantebasert mat fra annensteds?

Forøvrig vil jeg minne om at det var en artikkel Tally henviste til, dette var ikke Tallys egne påstander i HI. Så å bli småaggressive for at de tiltakene som fremheves at kan funke i urbane miljøer, ikke funker i distriktene, synes jeg virkelig ikke vi sal holde Tally ansvarlig for.

Og her i huset kan vi bli mye flinkere til flere ting. Mye flinkere. Jeg er blitt mye flinkere med mat og matsvinn, og å spise sesongbasert og kortreist, men jeg spise for søren avokado flere ganger i måneden likevel.

jeg har fornyet hele garderoben i år, men skal ha shoppestopp fra nå - bare jeg får de nye turskoene mine.

Vi kjører elektrisk og går og reiser kollektivt til jobb.


#56

Nextlife sa for siden:

Det er vel ingen som har holdt hovedinnlegger ansvarlig, men når spørsmålet er om dette er oppnåelig og hvorfor/hvorfor ikke, så er det jo det det svares på, særlig innleggene som omhandler forflytning
Å bli sammenlignet med kommentarfeltdebattanter gjorde meg litt trist må jeg si.


#57

Magica sa for siden:

Tips: kompost! F.eks bokashi. Du trenger ikke dyre bøtter, det går fint med sånne vanlige med lokk fra Jula. Da får du masse deilig næringsrik jord til pallekarmer og planter, helt gratis.

Vi bor i en liten by og så lenge vi har barn som må kjøres og hentes på sfo så kjører vi mye og har biler. Dte er litt for lange avstander her at et liv uten bil er noe særlig hyggelig. Men jeg kjøper ikke så mye klær da. Og har fond. :knegg:


#58

Miromurr sa for siden:

Jeg har ikke bil. Jeg etterisolerer huset i skrivende stund. Jeg kan godt kutte ned på kjøtt i kostholdet uten at det blir problematisk. Elektronikk har jeg stort sett i minst syv år.

Men.

Jeg kan ikke kutte flyturer til hvert tredje år, jeg flyr 1-2 ganger i året for behandling eller kontroll i helsevesenet. To timer i fly eller minimum 38 timer med annen kollektivtransport er ikke et reelt valg.

Tre klesplagg/sko i året skal gå greit for min del, men jeg har tre barn som ikke er utvokst, og selv om de i hovedsak blir kledt opp i arv og bruktkjøp trenger de mer enn tre nyinnkjøpte plagg i året. Det går heller ikke.


#59

Anne C sa for siden:

Jeg har fått låne bokashi-opplegget til en venninne som ikke får brukt det selv akkurat nå. Jeg håper det er noe jeg får brukt for. Hvis ikke tenker jeg at jeg vil lage en annen form for kompost i hagen.


#60

løve70 sa for siden:

Nei, dette vil nok vanskelig være oppnåelig for meg uten å gjøre store endringer på hvordan vi lever.

Eat a largely plant-based diet, with healthy portions and no waste
Vi spiser helt klart mer kjøtt/fisk enn vegetar. Har blitt flinkere til å redusere matsvinn da.

Buy no more than three new items of clothing per year
Jeg har virkelig redusert klesshoppingen de siste årene, men bare joggesko/strømper utgjør mer enn 3...Og undertøy må jo jevnlig skiftes ut... Hadde det vært 10 hadde det kanskje vært mulig.

Keep electrical products for at least seven years
Bortsett fra mobil og pc, tror jeg denne er helt overkommelig.

Take no more than one short haul flight every three years and one long haul flight every eight years
Dette var ikke engang mulig å overholde i covid perioden. Jeg er nok også en som hadde følt for å flytte sørover dersom jeg ikke skulle kunne reist til hytta i Spania jevnlig.

Get rid of personal motor vehicles if you can – and if not keep hold of your existing vehicle for longer
Kan ikke se for meg at vi hadde klart oss med færre biler enn vi har i dag (to biler på 3 voksne). Den ene er elbil da og ingen av dem er nye akkurat. I sommerhalvåret bruker jeg elsykkelen så mye jeg kan.

Make at least one life shift to nudge the system, like moving to a green energy, insulating your home or changing pension supplies.
Huset vårt er godt isolert. Vet at LøveMannen ser på mulighetene for å bruke solceller.


#61

Malama sa for siden:

Vi har klassisk varm kompostbinge i hagen så matsvinn et går i det minste dit da. Og blir jord i hagen til grønnsakene mine. Næringsrik og god jord til nye vekster. Så ikke helt, helt bortkastet i det minste.


#62

frukt sa for siden:

Ja, jeg har hatt lyst til å begynne med det lenge, men kostnaden har stoppet meg. Men hvis jeg ikke trenger spesielle bøtter er det jo bare å sette igang. :jupp: Er veldig glad i planter så gratis jord er ikke å forakte.


#63

vixen sa for siden:

Vi prøver der vi kan, men er nok ikke villig til å drastisk endre livsstil.
Det vi er flink til synes jeg er:

  • handler lite klær/utstyr. Jeg har ofte forsett om å handle mer klær fordi jeg rett og slett går tom. Nå feks har jeg en hel bukse. Sportsutstyr kjøpes oftest brukt og gis også videre. Møblene er gamle og byttes ikke ut før de går i stykker. Det samme med hvitevarer. Mannen er ganske flink til å kjøpe deler på ebay, lese manualer og reparere.
  • kildesortering og det å gi bort istedet for kasting.
  • Vi etterisolerer og bytter vindu etterhvert som vi får råd. og har planer om solceller på taket når det må byttes om ikke lenge.

Bil er helt nødvendig her vi bor. Det finnes ikke kollektivtilbud. Idag f.eks måtte jeg kjøre mini på legevakt for sjekk. Det er 17 mil t/r og når jeg skal på kort sjekk på sykehuset senere denne uka så blir det nye 24 mil. Jeg skal på quiz på fredag og det er ca tre mil en vei. Slik holder vi nå på, men prøver å ikke kjøre mange ekstra småturer. Kjører el,men har en gammel bensinbil som brukes til den stopper opp i tillegg. Når den dør, blir det elbil.

Vi bruker mindre fly og ferierer mer i Norge enn før, men i år skal vi jo på den lengste flyturen som går an og har bestilt oss billetter til New Zealand i jula.

Jeg handler norskprodusert og spiser gjerne vilt, kortreist og mer grønt. Men allikevel så finner jeg meg selv med både mango og avokado til salmalaksen min innimellom. Gjerne med franske bobler til. Så svaret er vel at vi gjør så godt vi kan uten å måtte virkelig ofre noe.


#64

him sa for siden:

Tja. Synes selv jeg er "innafor" med klær, mat, elektronikk og muligens på fly (Ble litt forvirret over hva som var korte og lange turer). Bil er problematisk. Hus er jeg usikker på? Bor i ett som er fra 1918 så det er i alle fall gjenbruk. Tror det er med hus som med bil at det lønner seg å ha noe "miljøuvennlig", men gammelt fordi det bare er forbruket som måles.

Når det er sagt så er jeg helt sikker på at det ikke holder med "frivillighet" og private initiativ - det må være mye sterkere styring. Synes også at SV og venstre har mye bra med miljø, men venstre er kanskje ikke så mye større enn MDG i disse dager ...

Dette er jo et veldig tydelig eksempel på at frivillighet er vanskelig gjennomførbart. Jeg tror nordområdene blir avfolket innen et par generasjoner. Det er en ond sirkel: færre folk, lav prioritet gir dårligere tilbud som igjen fører til enda skjevere bosetning. Synd men sant. Det andre eksemplet på at det må være styring for at dette skal være gjennomførbart. Jeg tenker at hvis fattigdom kontra miljø blir satt opp mot hverandre får Norge problemer som ligner på det Frankrike har i dag. Har sett noe lignende, men da på økologisk dyrket mat. Tror rett og slett vi et for mange til at et ikke-industrielt jordbruk vil fungere. Når det er sagt: veldig lurt å kutte ned på det kjøttforbruket vi har i Norge. Og en brannfakkel (?) Også spise mindre mat (i tillegg til mindre matsvinn)

#65

Magica sa for siden:

Vi har kjøpt noen bøtter med lokk på Jula (med jula-skrift på), og laget noen hull i den ene i bunnen og plassert den med hull oppi en annen, slik at evt væske havner i nederste bøtte. En pose med sånn strø varer i evigheter, så den kostnaden er vel innafor. :)

På hytta har vi kaldkompost, det er jo veldig greit.


#66

frukt sa for siden:

Så lurt, Magica. :)


#67

Milfrid sa for siden:

Him - ja jeg har sett det om økologisk landbruk, men også om kun plantebasert. Jeg må virkelig Google det og se hva jeg finner der.


#68

Milfrid sa for siden:

www.nettavisen.no/okonomi/det-er-apenbart-at-vegansk-kosthold-ikke-er-mest-barekraftig/s/12-95-3423889016

Første som dukket opp da jeg googlet, men det var ikke Nettavisen som var kilden da jeg leste det, og jeg mener at det jeg leste var en del lengre tilbake i tid enn i 2019. Men det er jo en del poeng i det disse forskerne også sier, mht økobalansen.

En av de mest fascinerende små snuttene jeg har sett er den som viser hva som skjer når man fikk ulver tilbake i Yellowstone nasjonalpark. youtu.be/fTPt70vA39k . Hvor viktige små endringer kan være for naturen. Hvis vi sluttet å spise kjøtt vil det være en del dyr vi ikke lengre vil ha behov for. Og en del dyr som vil miste sin naturlige fiende, mennesket.


#69

Billa sa for siden:

Usikker. Mest på viljen, egentlig. ER jeg villig til å ofre noe der det virkelig svir. Jeg kan jo kompostere og spise planter til jeg blir blå, for det er enkelt, men jeg er muligens ikke villig til å kutte flyturen mine. Hva monner mest?


#70

Floksa sa for siden:

En tur til London med bagasje tilsvarer et helt års forbruk av kjøtt. Men klart det er kjøttforbruket vi skal henge oss opp i.


#71

him sa for siden:

Kjøttforbruket bør vel ned både på grunn av klima og natur. Fly tror jeg i hovedsak er et klimaproblem.

Men det du peker på er en av utfordringene med at ting skal være "privat" - har vi nok kunnskap til å ta kvalifiserte valg?


#72

IOA sa for siden:

Ät i huvudsak vegetariskt, med så lite svinn som möjligt.
Vi spiser mer plantebasert enn tidligere, men kunne nok redusert mer. Matsvinn er vi ganske gode på. Mesteparten av kjøttet og fisken vi spiser kommer fra nedsatt-disken.
Köp inte mer än tre nya klädesplagg per år.
Her kunne jeg redusert mer, selv om vi handler en del brukt. Men for minsten, som vokser som en gal, blir det vanskeligere.
Behåll elektronik i minst sju år.
Som hos de fleste andre, er det mobilene det står på....
Flyg inte mer än en kort flygresa var tredje år och en lång flygresa var åttonde år.
Dette tror jeg kanskje kunne gått. Vi flyr ikke spesielt mye.
Äg inte ett motorfordon om du inte behöver. Behöver du ett motorfordon, behåll det så länge som möjligt.
Vi har ikke bil, og kjører mye kollektivt. Vi har valgt å bosette oss sånn at vi kan gå til mye.
Gör minst ett miljösmart val för att påverka systemet i stort, till exempel att välja miljövänliga fonder för dina sparpengar eller välja en grön elleverantör.
Etter at vi har installert varmepumpe har vi så godt som sluttet med vedfyring. Ellers har vi nok mer å gå på her.


#73

Billa sa for siden:

My point excactly. Det er helt overkommelige utfordringer å spise grønt og jobbe for mindre matsvinn, bruke elektriske apparater til de kneler unntatt (unntatt skjermer pga rask teknologisk utvikling), kjøpe færre NYE plagg (unntatt teknisk turløy og sko), kjøre dieselbiler til de dør. Men slutte å fly (som sannsynligvis monner mest av alt på lista), DET sliter jeg med. Og det er hverken livsnødvendig, nødvendig av praktiske årsaker eller noe jeg på noe som helst vis MÅ.


#74

Eia sa for siden:

Ät i huvudsak vegetariskt, med så lite svinn som möjligt.
Mye kjøtt og fisk her, men kjøper i kjøtt og egg så bevisst som mulig (REKO-ring, direkte fra gård etc.)

Köp inte mer än tre nya klädesplagg per år.
Kanskje ikke så lite som tre, men godt under ti og mye av det brukt.

Behåll elektronik i minst sju år.
God samvittighet her.

Flyg inte mer än en kort flygresa var tredje år och en lång flygresa var åttonde år.
Denne holder hardt, i hvert fall om jeg skal summere fra tidligere. Dog betydelig mer bevisst på dette nå i forhold til tidligere.

Äg inte ett motorfordon om du inte behöver. Behöver du ett motorfordon, behåll det så länge som möjligt.
God samvittighet her også.

Gör minst ett miljösmart val för att påverka systemet i stort, till exempel att välja miljövänliga fonder för dina sparpengar eller välja en grön elleverantör.
Jeg jobber frivillig med småskala økologisk grønnsaksproduksjon og formidling for et lokalt andelslandbruk, så føler at jeg bidrar. Har i det siste begynt å spare i fond, og velger bevisst grønne fond.


#75

Input sa for siden:

Jeg synes det er så trist at alle disse diskusjonene ender opp med å handle om de som må fly til medisinsk behandling. Det er ingen som mener at disse skal kutte ut flyturene sine, men det er virkelig ikke slik at majoriteten av flyreiser i eller til/fra Norge tas av folk som skal til sykehus. Nordmenn flyr mye på fritiden, og det er disse flyturene som bør kuttes ned på.


#76

Strå sa for siden:

Jeg er enig i at det er synd Input, men det er litt vanskelig å unngå også tror jeg. Det må skjenoe både på overordnet nivå og på det personlige planet. De færreste liker å bli personlig ansvarliggjort, og i hvert fall ikke når det til dels er samfunnets oppbygging som gjør at vi tar de valgene vi gjør.


#77

Tallulah sa for siden:

Nei, det ble ikke dårlig stemning, dette er hva jeg skrev.

Men det jeg ble møtt med tilbake var tre latterfjes, for å virkelig understreke hvor teit jeg var:

Og videre, nærmest krav om at jeg måtte finne løsningen på hvordan bildeling skulle foregå utenfor urbane strøk, på et direkte svar til Frukt om at hun ikke ville greie seg helt uten bil.

Jeg visste at dette kom til å bli en greie, at jeg fra Oslo skulle våge å mene noe generelt om landet, så jeg holdt nesten ikke på å starte tråden. Jeg håpte at det at jeg presiserte at lista tok utgangspunkt i urbane strøk i HI skulle gjøre opp for det, og at folk som svarte i tråden kanskje til og med leste lenkene hvor det er ytterligere presisert. Videre skriver jeg at kanskje det at de sentrale strøkene får bedre tilrettelagt for kollektiv og mer miljøvennlig transport der gir at man ikke trenger å stramme inn like mye i strøk der det er vanskeligere. Og at det bør jobbes med å finne miljøvennlige løsninger utenfor sentrale strøk også. Selvsagt både kan og skal man kunne diskutere dette sett fra rurale strøk også, men det er en forskjell på å påpeke utfordringer, kanskje si at man kan gjøre sånn med ikke slik og å angripe meg for det som står i en rapport jeg ikke har skrevet.

Men jeg har sagt mitt, gir opp å diskutere noe som helst med substans på dette forumet mer, og får gå og nyte latten min på Løkka.


#78

frukt sa for siden:

Jeg skjønte ikke at det var myntet på meg, Tallulah. Bildeling er absolutt et alternativ, men ikke nå for det finnes ikke her i byen såvidt jeg vet, pga. kostnad, og diverse andre årsaker. Men jeg skulle alltids klart å finne en løsning hvis jeg hadde kvittet meg med bilen. Litt løsningsorientert bør man jo prøve å være.


#79

GydaG sa for siden:

Jeg har biler til de dør, og har vært på 8 reiser på mine snart 49 år som innebar fly Tur-retur. Ferierer stort sett hjemme eller kjører til familie nordpå. Har ikke hytte eller tilgang på lånehytter heller.

Og jeg har brukt påsken til å rydde i alle familiens klær. Noe som tydeliggjør at vi har vært heldige med arvetøy tilungene og at mye kan sendes videre til både barn nr 4 og 5 i bruksrekken.
I tillegg til at jeg handler svært lite klær til meg selv og slett ikke sko.

Elektronikk er vi nokså gjennomsnittlige på, så trolig rom for bedring der også.

Men matsvinn MÅ vi jobbe mer med. Der har jeg dårlig samvittighet, så det er på tide å gjøre noe der.


#80

Milfrid sa for siden:

Spørsmålet var jo om man klarer det. Så da svart man på om man gjør det. Og det gjør man jo ikke om man feks må fly til sykehus, må fly i jobben eller whatever. Så det er jo relevant for valget man tar, enten det gjelder kosthold, flyreiser eller bilkjøring.

Uansett. De som skal fly til sykehus er avhengig av at det går fly. Det kommer det ikke til å gjøre om folk slutter å fly bortsett fra når de skal til sykehus, for som du sa - vi er ikke så veldig mange som flyr til sykehus. Men selvfølgelig, vi er ikke avhengige av at det går 5-6-7-8 fly daglig vi kan velge mellom.

Vi kan gjøre mindre av alt som ikke er miljøvennlig, helt klart.

Vi har to stk på jobb som drar til samme sted ganske ofte (ikke fra samme avreisested i landet, så de kan ikke reise sammen). En suser opp i elporschen sin og er miljøvennlig. Hun andre har ingen elporsche å suse opp i og bor dobbelt så langt borte, så hun må fly. Det er byggeplassoppfølging, og kan ikke gjøres via teams. Og kompetansen finnes ikke lokalt.

Jeg synes det er relevant for diskusjonen hvorfor det er vanskelig å ikke klare å gjennomføre tiltakene som hadde vært ønskelig. Med mindre man ikke vil ha noen diskusjon og kun de som klarer det skal få kunne skryte av det?

Det er en del ting som er enklere om man har en jobb og et liv som gjør at man kan jobbe og gjøre det meste lokalt og tidsbruk ikke en faktor av betydning.

Jeg synes det er litt dumt at man åpner for en diskusjon, og så kommer det fram at man mener at de som har årsaker til at det ikke går å nå målene bare bør bære stille. Var hensikten egentlig bare å gi dårlig samvittighet til dem som flyr til Spania, kjører bil til jobb og ikke har tre vegetarmiddager i uka?

Nei, jeg vet at det ikke var hensikten altså, men det blir litt sånn om alle med reelle grunner til hvorfor de kjører bil eller flyr skal la være å nevne det.

Jeg tror forøvrig vi kommer vesentlig lengre om man setter realistiske mål og reduserer forbruk for de fleste områder i livet - om det er miljøvern eller slanking eller hva som helst, egentlig.

Og det er dyrt og tidkrevende å være miljøvennlig. Datter har ikke lappen. Når hun er ferdig på jobb sent tar det henne over halvannen time å komme hjem fra jobb (1,5 mil) fordi det går så få busser. Henter jeg henne tar det 20 minutt. Det hender jeg henter, særlig om hun skal jobbe tidlig igjen dagen etter.

Datapunkter, I know. Men summen av alle datapunktene er jo årsaken til at vi er der vi er. Livet vi lever nå er tilpasset brukbar bil og fly, det lar seg ikke enkelt endre på. Som sagt med mindre man kan bo urbant, i gangavstand til en butikker og barnehage og til en jobb man kan gå til, og ikke trenger å bevege seg fra fram til man spaserer hjem igjen.


#81

Input sa for siden:

Nei, det er faktisk ikke noe vanskelig å unngå i det hele tatt. De som må fly av medisinske årsaker, vet at dette ikke gjelder dem. Akkurat som jeg på ingen måte tar det til meg at det nevnes mindre bilkjøring når mannen min har kjørt frem og tilbake til sykehuset hver eneste dag for å besøke meg, i en periode vi ble sterkt frarådet å kjøre kollektivt fordi jeg ikke hadde noe immunforsvar. Oppfordringen om mindre bilkjøring/flyreising handler ikke om sånne som meg/oss i det hele tatt.


#82

Floksa sa for siden:

Helt klart. Vi flyr tilsvarende kjøttforbruket *2 hvert år. Men selv om det er slik svarer majoriteten her at de kutter i kjøttet men ikke i flyturene.


#83

Milfrid sa for siden:

Jeg burde helt klart vært flinkere til å bruke bil mindre. Gå mer til butikken for å handle, den er ikke for langt borte til at det kan la seg gjøre. Og jeg hadde hatt godt av det. Virkelig. Det er tidkrevende og tidvis kaldt og vått, men det er gjennomførbart. Helt klart.

Så det blir mitt nye mål - ikke kjøre til butikken for å handle, men ta den tiden det tar å gå, og se på det som trim.


#84

Malama sa for siden:

Men en lang flytur hvert 8. år. Må man da vøre der i 8 år før man kan fly hjem, eller er de tenkt tur retur? For ellers blir det å besøke de vennene/familien langt borte hvert 16. år for å holde det til et snutt på 8 da, siden man jo gjerne også må hjem.

Og det, det sitter nok altfor langt inne til at folk flest kan tenke seg å gjennomføre det.

(det er jo bare å ta en titt i tråden om en kan tørre å planlegge en utenlandsferie i år...)

Summen av alle datapunkter er grunnen til at vi er der vi er ja. Og livet er lagt opp til at vi skal reise, det er ikke så lett å legge om på.

Mine datapunkter så langt idag er at jeg har kjørt dieselbilen min til jobb. Det GÅR buss som jeg kunne tatt, men når jeg altså allerede kommer til å jobbe noen minutter mindre enn min 90% stilling tilsier for at jeg skal rekke å hente på sfo og spise middag før korpsøving, så er det ikke helt innafor å øke reisetiden med en halvtime hver vei, og miste fleksibiliteten i når jeg kan dra, så jeg jobber så lenge jeg kan for å løpe til bilen og akkurat rekke sfo. Vi bør helt klart gå til korpsøving, det bare forutsetter at vi er ferdig med middagen 20 min før enn om vi kjører, og det igjen tilsier at jeg må være hjemme 20 min før, og da blir det ganske mange minutter for lite jeg jobber.

Så ja, jeg må definitivt legge om hverdagen en del. Men buss til og fra jobb sitter langt lenger inne enn å gå til korps. Det dreier seg om både fleksibilitet (det går ikke SÅ ofte buss) og reisetid (den bruker lenger tid da den kjører en del omveier, stopper underveis, og jeg må gå av bussen 15 min fra kontoret. Tilsvarende gå 15 min for komme meg til bussen)

Da er det lettere å spise grønt, kompostere og for min del, droppe private flyreiser, det er uansett mange år mellom hver gang. Så får jeg jobbe litt med hvordan jeg skal løse det mer at min arbeidsgiver ønsker å samle oss alle fra ulike deler i landet til felles kurs og sosialt samvær en gang i året, hvilket medfører at vi sendes med fly via oslo til Kristiansand. Og tilbake.


#85

Input sa for siden:

Da jeg var barn hadde vi ikke råd til å ha bil, så moren min gikk eller syklet til butikken. Hun puttet varene i en stor tursekk hun hadde fått av noen. Selv om vi har bil og kan kjøre til butikken om vi vil, tenker jeg ofte på moren min når jeg vurderer om vi skal gå eller kjøre. Akkurat der var hun et bra forbilde.


#86

GydaG sa for siden:

Men en ting jeg virkelig brenner for og som mannen min endelig har klart å få gehør for etter denne pandemien er å unngå alle disse unødvendige flyreisene i jobbsammenheng.
Han må jo nødvendigvis være fysisk tilstede når matvareproduksjon er poenget, men bedriften er bevisst på å redusere.

Og vi har barn med spesiellebehov. Jeg må innrømme at jeg syns endel av oppfølgingen vi har hatt på teams OL plattformer disse to årene har vært helt utmerket. Møtene er mer effektive, og det selv om deltagerne som regel har vært minst 4-5 forskjellige steder. Og jeg tenker at pandemien kanskje har vist oss at det er mulig å reise litt mindre generelt.
Ja, lett for meg å si som aldri har fartet så mye, men det er jo ikke fordi jeg ikke har lyst til å oppleve verden. Men livet kan ikke alltid handle om at alle kan gjøre alt de har lyst til.
Og jeg spiste indrefileten vi hadde i påsken med god samvittighet.


#87

Milfrid sa for siden:

Det som hadde vært interessant å vite mer om er jo også hva det vil gjøre med samfunnet som helhet om man gjennomfører alle disse tiltakene. Hva skal alle menneskene som nå jobber i disse bransjene gjøre, hvordan skal arbeidslivet organiseres osv osv om det store flertallet skulle følge disse rådene.

Mht elektronikk så kan jo mye gjøres for å redusere at vi bytter ut. Jeg byttet kun ut elektronikk når det ryker. Mye elektronikk er produsert for å ikke vare lengre enn 5 år, men det er fullt mulig å produsere ting som varer lengre. Men de som produserer er jo lite interessert i det.

Samfunnet er lagt opp til at alle skal jobbe, og da må det være jobber til alle. Og alle kan ikke være lærere, sykepleiere eller jobbe i offentlig forvaltning. Redusert forbruk av alt fra mat til klær betyr færre arbeidsplasser i alle ledd, fra produksjon, transport og salg. Reiser vi ikke, forsvinner arbeidsplasser i reiseliv og hotellnæring. Det er jo gedigne og gjennomgripende samfunnsendringer som må til.

Korona har jo vist hva som skjer for en del næringer når ting stopper opp, man ikke reiser og ikke går ut osv.


#88

Milfrid sa for siden:

Ja. Jeg må seriøst skjerpe meg der altså. Både for miljøet og for helsen. :nemlig:

Jeg er absolutt for en del av endringene som foreslås, i lenkene i HI, og en del av det handler jo mest om bekvemmelighet og luksus, og der er det en del å hente inn.

Tror jeg skal innføre vin til middag. Da kan man jo ikke kjøre noe sted etterpå. :knegg:


#89

Frk_Fryd sa for siden:

For å svare på HI, nei det er ikke overkommelig for oss per i dag.

Vi spiser mye kjøtt, men har lite matsvinn. Elektronikk brukes så lenge det virker, men ungene er gamere og de fyller nok min og mannes kvote og vel så det. Med 3 barn i voksealder, går det mye klær og sko. Vi arver en del, men det blir helt klart mer enn 3 plagg per pers i året. Vi har inntil nylig klart oss med en bil (diesel), men kjøpte nettopp en elbil som bil nr 2. Bor på bygda, pendler og må stort sett i bil hvor enn vi skal.
Som familie flyr vi lite, men mannen flyr en del i jobben.

Selvfølgelig kunne vi vært flinkere, men det havner på toppen av alt annet vi må og bør gjøre som familie og foreldre i en travel hverdag, og da blir det dessverre nedprioritert. Jeg tror kanskje ikke vi er alene om det.


#90

Toffskij sa for siden:

Det beste hadde jo vært om vi kunne klart å ha en diskusjon om hva som er vanskelig og hva som er mulig uten å ramle ned i en by-og-bygdeshamingsgrøft. Det er jo bare sånn man kan komme fram til hva som trenger strukturelle løsninger og hva som kan overlates til den enkelte. Jeg vil for eksempel svært gjerne stemme på politiske partier som har en ordentlig plan for en transportrevolusjon.


#91

IOA sa for siden:

Jeg bor i en by med rett over 50.000 innbyggere, og har ikke bil. Mange i min by mener at det ikke er mulig, uten at de egentlig har prøvd. Jeg er enig i at busstilbudet kunne vært bedre, særlig i helgene, men det hjelper jo ikke at folk ikke bruker det.


#92

venla sa for siden:

Jeg er middels flink på dette. Det jeg synder mest på er nok klær. Kunne vært flinkere på å kjøpe brukt, og heller holde ut med de klærne jeg har. Eldste datter har ingen å arve av, så hun får en del nytt siden hun fortsatt vokser. Yngste arver fra eldste og trenger lite nytt. Kunne og vært flinkere til å spise mindre kjøtt. Kjøper mest lokale grønnsaker og frukt når det er mulig. Kortreist trumfer økologisk.

Det med transport er mer problematisk. Selv om jeg bor i en storbykommune har jeg valgt å ha bil (hybrid), siden barna må kjøres på noen av fritidsaktivitetene som er på andre siden av byen. Bruker den og til handling av store varer og for å kjøre i ferier. Jeg sykler til jobb og butikk. Det er et ok busstilbud og lett å få lånt bil, så når ungene har flyttet ut vil jeg ha mindre behov for bil.

Flyr sjelden, men det blir ofte 1-3 turer med jobb og 1 ferietur i året med fly. Skulle gjerne tatt tog i stedet om det hadde vært et alternativ. Både at det går tog/kollektivt dit jeg skal, det er billigere enn fly og går på tidspunkter som passer reisen min.

Det med elektronikk er og ting jeg ikke alltid kan gjøre noe med selv. Å ha en mobil i 7 år er sjelden mulig. Ikke pga hardwaren, men fordi OS-ene ikke lenger vil snakke med gammel hardware etter ei stund. Og da får du ikke brukt alle apper. Annen elektronikk som ikke er like avansert holder lengre. Så her håper jeg at produsentene lager produkter som er enklere å bytte ut deler av komponenter og software i stedet for å hive hele greia.


#93

Appelsin sa for siden:

Jeg har vært syk hele påsken (meget lavt forbruk :knegg: ) og orker ikke lese alle linkene, men prøvde meg på den siste. Jeg merker at jeg stadig blir oppgitt av relativiteten i dette, f.eks formulert som "just making a start could have a big impact".
Could. :gruble:
Jeg tror jeg strever med å tro på akkurat dette. I klimasaken kolliderer samfunnet med vitenskap på en måte som jeg ikke klarer å forholde meg til.
Den enorme usikkerheten rundt hva som er nok, må alle gjøre alt osv, kombinert med at man ikke kan reparere en sko eller en mobil uten å bli flådd eller bruke tre arbeidsdager på å få det organisert, selv i landets nest største by, og synet alle menneskene som sitter én og én i hver sin flunka nye elbil på veien, gjør at jeg føler på avmakt og et dalende engasjement. Helt ærlig, dessverre.


#94

apan sa for siden:

Jeg synes også vi er flinke til mye, men vi oppnår ikke disse punktene nei.

Vi spiser en del kjøtt, men forsøker begrense og vi er gode på matrester. Kaster veldig lite mat.

Jeg kjøper mer enn 3 plagg i året, men mindre enn de fleste jeg kjenner og vi bruker mange klesplagg til de er utslitt. De to yngste barna arver mye og vi sender klærne videre. Eldste arver ikke, men har ikke mye klær.

Vi bruker ikke mobiltelefoner i 7 år, men vi bruker dem til de ikke virker mer. Det meste annet bruker vi til det ikke fungerer lenger, ofte har det vært mer enn 7 år. Storebror og storesøster er fremdeles på sin første pad og lillebror bruker min. Vi har overordnet et lavt forbruk av elektronikk vil jeg si.

Vi flyr ikke mye, men mer enn målet. Det blir en ferietur i året normalt sett og kanskje 1-2 turer til. Primært kun småturer.

Vi har en gammel bil, men den går på diesel. Forsøker begrense småkjøring, men er middels gode på det. Vi bestiller mat på Oda og sparer kjøring på det, men ender ofte med såpass stort innkjøp i butikk at vi trenger bil uansett, i alle fall 1 gang i uka. Vi planlegger innkjøp så vi har få impulsturer. Om vi mangler noe på kveldstid, går vi gjerne til den lokale butikken. Jeg er mindre villig til å bruke hele lørdag til å gå frem og tilbake til Rema for å bære varene hjem i flere omganger.

Jeg vet faktisk ikke om jeg føler vi har så mye mer å gå på før det går reelt utover både logistikk og livskvalitet, så jeg tror jeg fortsetter å jobbe der vi er.


#95

frukt sa for siden:

Man kan få med seg veldig mye matvarer om man har sykkel med sykkelvesker. :ja: Jeg skjønner jo at det ikke fungerer for alle, men det er ihvertfall et mulig alternativ. Må se å få på veskene på den ene sykkelen min sånn at jeg kan sykle oftere. Jeg bor så sentralt at det er flaut at jeg kjører så mye.


#96

him sa for siden:

Per i dag er det slik at det bygges veier hvor det er samfunnsøkonomisk - dette er i praksis i sentrale strøk. Dette fordi det er "mer bil per vei". Regnskapet er internt på vei, og ikke helhetlig på transport. Kjenner jeg et usikker på om Norge har noen etater som ville ha håndtert dette per i dag. Men det måtte ha vært det viktigste - "ut av siloene" (og bare tanken på andre prosjekter som har prøvd der samme ... eks dette journalprosjektet i helse)


#97

Milfrid sa for siden:

Transportpolitikk ja. :gaah: Jeg jobbet med transportplanlegging i 10 år, og jeg sluttet i ren frustrasjon over håpløse politikere og idiotiske vedtak og :gaah: Jeg får enda høyt blodtrykk av å tenke på da jeg ble intervjuet på lokal-TV om tiltakspakken for å redusere bilbruk og «nå må vi ta mer buss». Og to små jævla uker etterpå vedtok fylkestinget økt takst og redusert busstilbud. :snill:

Alt for ofte består politikken i å gjøre det vanskelig og dyrt å kjøre bil uten tilsvarende tiltak for å gjøre det lettere og billigere å reise kollektivt.


#98

Isprinsessen sa for siden:

Tre latterfjes over flyprisene i nord til tross for subsidiering, altså le over flyprisene. sorry ass om det ikke er lov, kos deg med din urbane latte


#99

zinatara sa for siden:

Så lenge det ikke kommer en type kollektivtransport som kan fungere her jeg bor er vi nesten nødt til å kjøre bil. F.eks. går det ikke busser til stedet vi bor etter klokka 5 på ettermiddagen og ikke i det hele tatt i helgene. Det er heller ikke mulig for mannen å bruke kollektivtransport til jobben. Det jeg nok kan bli flinkere på er å begrense kjøring ved å f.eks. kun gjøre ærend når uansett jeg skal avgårde et sted.

I forhold til mat kunne jeg sikkert klart det, men det er jo også en del andre faktorer i forhold til import og dyrkemåter som er viktige i forhold til hvor miljøvennlig denne plantebaserte maten er. Og så må jo ting også fikses på systemnivå for å tillate alle til å ha en slik diett både i forhold til tilgang og økonomi.

Jeg skal innrømme at jeg ikke har lyst til å begrense flyreiser så mye, men det er heller ikke noe som er umulig for meg å gjøre. Men å si at det er umulig å ikke fly ville være løgn og vi er jo også nokså priviligerte som kan se på det som nødvendigheter. Og pandemien har vel også vist at det ikke alltid er nødvendig å kunne fly så ofte i jobben heller, spesielt når det er for ikke fysisk arbeide.

Jeg er allerede en som ikke skifter ut elektronikk hele tiden. Jeg har mye i huset som er mye eldre enn 7 år. Samtidig som jeg nok skal innrømme at jeg sliter med å få mobiler og datamaskiner til å vare så lenge. Men jeg tenker at dette også er noe som krever at det i større grad er mulig å få ting reparert og oppgradert og at ting blir produsert med tanke på å skulle vare lenge. For selv om vi ofte har bestilt reservedeler og reparert ting, så er det jo slik nå at en reperasjon ofte ikke lønner seg.

Jeg kjøper ikke mye klær, men kunne nok være flinkere til å kjøpe klær av høyere kvalitet som holder lenger.

Men jeg syns også at selskaper og bedrifter ofte slipper alt for lett unna i dette. Det er lite sannsynlig at mennesker i stort grad vil endre atferd uten at det blir lettere å endre denne atferden. Og en stor del avfall og forurensing kommer jo fra industri. Men i stedet legges fokus på sugerør og handleposer. Og man får miljø-influensere som presenterer en ny drikkeflaske i metall eller glass hver uke. Det er veldig lite fokus på hvor priviligert man faktisk må være for å kunne gjennomføre en del av disse tingene slik verden er i dag. Mange har ikke økonomisk mulighet eller overskudd til å ha et mye dyrere kosthold, ikke bruke fast-fashion eller gjøre forbedringer på bolig som gjør den grønnere. Det er sikkert eksempler på folk som får det til på små budsjett, men de er gjerne priviligerte på andre måter når det gjelder kunnskap, nettverk og oppfinnsomhet.


#100

Floksa sa for siden:

Ja det er mange hull i systemet. Vår jernbanestrekning fikk nye drivere. Ble dyrere og fikk færre avganger. Vi brukte mye tog, nå har vi ikke hverken råd eller tid. Det er mer enn dobbelt så dyrt som å kjøre.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.