Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Elbil: Bytte av bremseskiver/-klosser på bruktbil under ett år etter kjøp

#1

IzziCreo sa for siden:

Vi kjøpte brukt Nissan Leaf fra merkeverksted for 11 mnd siden. En 2018-modell som hadde gått drøye 50.000. Vi har kjørt 7400, så den nå står på 57.500.

På EU-kontroll nå, så får vi beskjed om at bremseskivene er rustet og må byttes, samt noen klosser. Er det bare oss som synes dette er merkelig når vi kjøpte den for 11 mnd siden? Den står i garasje, og mannen kjører alltid med understellsvask av bilen når han vasker den. Da mannen kontaktet forhandler vedr. bremseskivene fikk han til svar at det er slitedeler og dekkes ikke av garanti/kjøpskontrakt. Men burde ikke disse ha vært byttet da vi kjøpte bilen, når vi etter såpass kort tid må bytte dem?

Jeg må legge til (hvis det i det hele tatt er noe tvil :knegg: ); vi er ikke bilkyndige og såpass at vi ikke prutet engang da vi kjøpte den (noe jeg har skjønt er helt vanlig). Det var jo derfor vi kjøpte av merkeverksted. Det har vært mye småting med bilen, og mannen stusser over slappe og sosete verkstedmedarbeidere som ikke finner feilene i første omgang, og så må vi tilbake igjen og bla, bla... Nei, det er siste gang vi kjøper noe annet enn europeisk. Vi har aldri hatt slike problemer med Opel, Peugeot eller Citroën.

Bilen er nå fikset og betalt, så jeg aner ikke om det er noe å gjøre ved det i det hele tatt, men følelsen av å ha blitt lurt er kjip. Når det er sagt så er jeg absolutt åpen for at dette kan være normalt, og at vi ikke har blitt lurt, så det er kanskje det jeg håper å bli fortalt :knegg:


#2

Stompa sa for siden:

Jeg fikk også beskjed om at jeg måtte bytte på EU-kontroll hos NAF, rundt et år etter siste bytte. Det var pappa som var inne med bilen, og de hos NAF sa at det var relativt vanlig å måtte bytte ofte, særlig hvis man kjører på veier som saltes og/eller hvis bilen kjøres litt lite. Det oppstår visstnok fortere rust når den står i ro en del. Jeg bruker bilen min lite, så det ville i så fall være ei plausibel forklaring for meg. :vetikke:


#3

Malama sa for siden:

er det ikke noe med at på elbiler så bremser man ikke så mye, det går mer i regenerering, og derfor slipes" ikke rust på bremseskivene bort i så stor grad som på andre biler, sånn at man bør ta en runde med skikkelig BREMSING i ny og ne for å forebygge det?

Bill.mrk: har ikke elbil, men leser utrolig mye elbilforum etc og husker ca halvparten av detaljene.


#4

Maverick sa for siden:

Det høres ut som bare fjas, og da ville jeg bedt om å få utlevert bremseklossene etterpå så dere kan se på dem selv. Da pleier det gjerne å på magisk vis ikke være behov for å bytte allikevel, eller de har "forlagt bremseklossene", og da er det på tide å bytte verksted.

Det er en typisk ting som blir lagt på uten at det er behov for det.


#5

Olvina sa for siden:

Dette. Vi kjøpte splitter ny el-bil og måtte skifte bremseskiver etter eit år. Det var ikkje noko å lure på, vi merka det godt og høyrde det på lyden. No prøvar vi å ta eit par kraftige brems kvar gong bilen er i bruk, og det har hittil fungert bra.


#6

Che sa for siden:

Ja, det som Malama og Olvina sier: Elbiler bremser mye på bremsekraft/regenerering, så de brukes mindre enn andre biler. - Det kan være at de da skulle blitt mindre slitt, men det er i allefall kjent problem med elbil.


#7

Stompa sa for siden:

Ja, jeg kjøpte nettopp hybridbil, og selger sa i hvert fall tre ganger i løpet av prosessen at jeg burde ta noen kraftige brems jevnlig for å unngå rust på bremseskivene. :jupp:


#8

Lavender sa for siden:

Nå skulle det komme nye regler som tillater mer rust på bremsene, vet ikke om det er trådt i kraft. Synes det er dårlig av verkstedet å ikke la bremsene inngå i avtalen, sikkert solgt tipp topp stand. Min 2018 er gått 38000 km, har ikke byttet skiver. Samboer er flink til å bråbremse for å skrape av litt rust, det kommer varsellys for at det er på tide med hard bremsing.

Og en second opinion er lurt i sånne saker. Vi kjøpte dyr luksusbil i tipp topp stand med forhandlergaranti på Lillestrøm, etter en EU service på samme merkevareverksted på Sjølyst måtte støtdemperene byttes. Det ble dårlig stemning mellom verkstedene, vi fikk nye støtdempere på garantien.


#9

veobra sa for siden:

Det med å bruke bremsene kraftig fikk vi beskjed om å være bevisst på. Ellers sliter man ikke bort rusten. Det var et krav til hvor mye rust det kan være før klossene må skiftes. Dere kan ha vært uheldige ved kjøp og ikke vært så langt unna, men godt innenfor det tillatte. Hvis dere feks ikke har bremset så mye i løpet av den tiden dere har hatt bilen kan det nbok ruste til.

Om det er rimelig eller ikke at dette kommer under ett år etter at dere kjøpte bilen har jeg ingen formening om. Så mye bil kan jeg ikke.


#10

Elisabet sa for siden:

Elbiler skifter oftere klosser og skiver enn vanlige biler i alle fall. Mange elbileiere er ikke klar over ekstrakostnaden som kommer der. Så 11 måneder er nok ikke noe unormalt. Du kommer nok ingen vei med å klage.


#11

millact sa for siden:

Normalt problem med elbiler, ja. Leste om det senest i går, igjen.

Har selv Nissan (ikke elbil) og er superfornøyd med verkstedet i min by.

www.tv2.no/a/14603907/


#12

Lhi-My sa for siden:

Jeg vet ikke om jeg vil kalle det et problem. Det handler jo om å skjønne hva slags bil man kjører og ta forhåndsregler ut fra det. Det inkluderer kraftige oppbremsinger jevnlig og å følge bilens serviceprogram. På min bil betyr det årlig service (eller hyppigere hvis du kjører mye). Bremsene skal ettersees, renses og smøres med jevnlige intervaller. Det blir jo litt som at man må skifte dieselfilter regelmessig når man kjører dieselbil osv. Det er rett og slett en del av normalt vedlikehold. Følger man dette, skal bremseskiver holde relativt lenge.



#14

Tjorven sa for siden:

Takk for påminnelsen! Jeg gjør sånne bråbremser med elbilen når jeg leser om denne problemstillingen på FP. Men jeg glemmer det jo etter en stund.

For ja; det er en problemstilling av bremseskivene må byttes.


#15

Polyanna sa for siden:

Jeg glemmer det, og så syns jeg det er veldig ubehagelig å bråbremse.


#16

Adrienne sa for siden:

Jeg ble oppringt sist gang hybridbilen var på service, med beskjed om at jeg burde bytte ut bremseskivene. Da jeg spurte hvor mange km de antok jeg hadde igjen på de eksisterende anslo de rundt 10 000 km. Det er mye mer enn jeg kjører på ett år med den bilen, så de fikk lov å bli værende på. Veldig glad jeg stilte det kontrollspørsmålet.


#17

sindrome sa for siden:

Jeg har en Leaf 2015 som jeg har hatt siden 2017 og har byttet bremseklosser en gang (høsten 2021). Det er den eneste bilen i husholdningen så den brukes jo og jeg forsøker å bråbremse litt nå og da. Så ja, bremseklosser er noe man må regne med å bytte med jevne mellomrom på elbiler, men jeg synes nå mine har holdt ganske bra. (Fikk ikke lov til å kjøre bilen min hjem da den var på NAF-kontroll og de oppdaget problemet, så det hadde nok gått litt for langt...)


#18

Anita72 sa for siden:

Rustne bremser er ikke kun et problem for elbiler. Det gjelder for diesel/bensinbiler også dersom disse har motorbrems. Mange som er gode på å "kjøre på gira" + motorbrems opplever at bremser ruster. Kjøringen er i prinsippet veldig likt regenerering på elbiler.


#19

IzziCreo sa for siden:

FP altså :blomster: Takk for mange innspill og jeg forstår nå at dette er å regne med, men kjipt siden vi ikke ble informert om dette ved kjøp. Jeg bruker bremsen endel, men jeg er en med veldig smooth kjørestil, så bråbremsing driver jeg ikke med annet enn i akutte situasjoner. Mannen ser at han knapt bruker bremsen, så her har vi forbedringspotensiale. Men at vi har måttet bråbremse endel, ja, det har vi, så vi ser også at dette må gjøres ofte, sikkert ukentlig, hvis vi skal unngå rust fremover.


#20

Elise sa for siden:

Men selv om du bremser, så bremses det ikke på hjula så lenge det ikke er bråbremsing.


#21

mrc sa for siden:

Mest effekt på bremsene vil man også få hvis man setter bilen i fri (N(øytral)). Da vil ikke regenerering bremse i tillegg.

Kan godt være at klossene ikke var nedslitte, men når man først "er i gang", så koster det lite ekstra å ta med klossene i samme slengen. Hvis det her er nesten 60k på telleren, kan det tenkes klosser etter hvert måtte tas. Riktignok vil gjerne klossene på elbiler var lengre, ettersom det bremses såpass lite.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.