Jeg var sammen med snuppa (17 år) og så Jane Eyre på Nationaltheateret i går. Jeg er fremdeles så euforisk at jeg føler det er riktig å skrive en anbefaling. Jeg er virkelig ingen dreven teatergjenger, og ofte går ting over hodet på meg, men denne traff virkelig. Det morsomme var at 17-åringen var enda mer euforisk enn meg.
Jeg både lo (aller mest), ble forskremt og gråt litt. Det var morsomme effekter, fengende musikk og involvering av publikum som jeg klarte å nyte til fulle selv etter en særdeles krevende arbeidsdag (og 2 timer i kø på passkontoret).
Snuppa skal ta engelsk fordypning på vgs2 til neste år, og er nå innstilt på at litteratur fra midten av 1800-tallet er rasende festlig. :knegg:
Eg satt tilfeldigvis på rada bak dykk og skriv heilhjerta under på dette!
Likte veldig godt korleis dei kombinerte nyare musikk med denne klassikaren og sette Jane si reise inn i eit meir moderne sjølvrealiseringsprosjekt. Det blei litt mindre romantisk drama og litt meir kvinne og identitet. Og det syntes eg gav eit nytt perspektiv på teksten. Kjenner eg må lese boka om igjen nå.
Jeg liker ikke Jane Eyre. Jeg har lest boka to ganger, men jeg synes hun tidvis er uspiselig og martyraktig. Men det er sikkert jeg som er historieløs. Jeg tenker at litt mindre romantisk drama kanskje vil hjelpe meg til å se de andre, og for meg mye viktigere, aspektene av historien.
Jeg så denne i kveld med min snart-15-åring, og vi er begge minst like begeistret som Tjorven! :hjerter: Utrolig rørende, morsom og engasjerende forestilling. Varm anbefaling herfra også!
Jeg var også der i går kveld, med moren min og 16-åringen. Bortsatt fra noen småting, var vi også begeistret.
Så gøy når norsk teater kan være såpass innovativ. Ofte er det utenlandske oppsetninger som hentes til utlandet og settes opp her. Det ville ikke overraske meg om denne blir eksportert tilmutlandet
Det er jo bedre jo lengre frem man sitter, men det er jo dyrere også. Vi kjøpte obos-billetter, og de er ikke helt fremme. Vi hadde en veldig fin opplevelse allikevel.
Man trenger absolutt verken ha lest eller ha kjennskap til boka for å ha en utmerket kveld med denne forestillingen, der hovedrolleinnehaver også vant Heddaprisen for beste kvinnelige hovedrolle. Det er en kraftprestasjon!
Nationaltheatret er lite ja, men jeg sitter helst ikke på første rad (da blir man sliten i nakken) eller de bakerste radene på balkong. Ellers ser man strålende nesten overalt i fra. 1. balkong er helt topp. Jeg satt på 5. rad og jeg syns det var veldig fint å sitte så nær at jeg kunne se de små nyansene i ansiktsuttrykk.
Ser at mange anbefaler denne. Selv har jeg tenkt at jeg ikke kjenner historien godt nok til å få fullt utbytte av forestillingen, men ser hva det skriver om det over.
Personlig foretrekker jeg forresten å sitte relativt langt framme i salen. Føler større nærhet til det som skjer på scenen da.
Jeg har verken lest boka eller hatt noen idé om hva den handlet om på forhånd. Et teaterstykke er jo et selvstendig verk. Selvsagt vil en med god kjennskap til historien få noe annet ut av det enn jeg gjorde, men ikke noe merverdig, tenker jeg.
Så den også i går, stas med flinke folk i en artig forestilling. For min del kunne de ha fjernet særlig et av sangnumrene, men en herlig opplevelse. Og jeg føler meg ofte dum og ukultivert på theaterr.
Jeg skiller meg visst litt ut for jeg syntes den var grei nok, men jeg irriterte meg mer over flere småting enn jeg klarte å leve meg inn i resten, for å si det sånn. Det kan hende jeg hadde kost meg mer hvis jeg hadde klart å fristille meg fra bok/film mer.
Iscenesettingen, musikken og kvinnelig hovedperson var supre!
Det var en veldig bra forestilling! Jeg digget musikkinslagene, det at det var 9 (?) pers som totalt sto for alt av skuespill og musikk og Adele var veldig funny :knegg:
Det er faktisk det beste jeg har sett på en norsk scene noen gang (jeg jobbet i bransjen i mange år og så uhorvelig mange forestillinger). Skal innrømme at jeg var litt lunken i starten, men så bare blomstret den altså. Musikken snakket ikke til meg, men sikkert fordi jeg ikke kjente noe av det annet enn en Johnny Logan låt fra 80-tallet :knegg: Men ble fortalt at det er listelåter av i dag. Fantastisk spilt; spesielt av Kjersti Tveterås.
Takk for denne tråden! Tok med storesøster (15) på denne på mandag, etter å ha lest denne tråden og hjelpes.. For en opplevelse! Vi digget den like mye begge to.
(Jeg hadde lest boka i 1996, uten at det hadde noe å si :p )
Ja, virkelig! Husker det var mye styr for å få kjøpt billettene, for Nationaltheatret sine sider var ned (betalingstjenesten), så da de endelig gikk gjennom så tror jeg han rett og slett bare glemte å legge det i kalenderen (og så er han vant til de arrangementene han kjøper billetter til, legges inn automatisk). Dritkjipt!
Nasjonalteateret er ganske greit sånn, man ser godt stort sett overalt. Vi satt midt i salen og hadde en strålende opplevelse. Sitter man helt foran får man med seg mer av mimikken, men kan også finne på å spøkes med i dette stykket.
Nei, det gjør man ikke. :hehehe: Men man ser greit overalt fra de ganske dyre setene. Man ser veldig bra på første halvdel av setene på gulvet (hele orkester og litt over halve parkett), og 1.-3. rad på 1. balkong.
balkong er temmelig ubehagelig, og man kan havne delvis bak søyler.
Lørdag 4. november er vel ikke helt inn i juletstria?
Og den gikk jo i månedsvis, både i ukedag og helg i fjor. Dette er ekstraforestillinger på grunn av stor etterspørsel, og da må det lirkes inn innimellom annet opprinnelig program. Det er et ganske stort lappeteppe. Når det er sagt, så skjønner jeg godt at man blir skuffet over å ikke få sett noe som man har lyst til altså. :klemme:
Ja, det er fordi der er det allerede oppsatt program. Siden Jane Eyre har hatt sin spilleperiode i fjor, så kan man ikke fjerne program som allerede er satt opp på hovedscene for å få den inn igjen. Man setter den opp der man kan innimellom det andre programmet.
Jeg velger nesten alltid å sitte langt framme. Liker å få med meg mimikken til skuespillerne og tåler å bli spyttet på. :knegg: Satt midt på andre rad forrige gang og har bestilt omtrent samme plasser nå. Publikum på første rad ble trukket inn i dette stykket, men ikke på noen skummel måte. ;)
På mindre scener synes jeg det ofte er mindre viktig hvor jeg sitter, men avstår som regel å se stykker jeg ellers ville ha sett i de store teatersalene dersom det bare er plasser igjen langt bak eller langt på siden. Det siste fordi jeg blir stiv i nakken, altså ...
Da fikk jeg også vært på teater, og for en opplevelse! Utrolig bra. Vi satt på rad 6 og jeg var litt uheldig med plasseringen av hodet foran meg, så jeg måtte flytte på hodet innimellom og fikk ikke sett alt hele tiden. Spesielt imponert over hestescenen og kroppsspråk/mimikk til Adele. :hjerter:
Mann og barn har billetter i desember, men Nationaltheatret har avlyst forestillingen da den tas av plakaten tidligere enn planlagt og de får ikke dratt på en tidligere forestilling :sukk: