Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Tusenfryd og nytt tilbud om prioritetspass

#1

meisje sa for siden:

Det er et større hylekor på gang i diverse leserinnlegg fordi Tusenfryd fra denne sesongen velger å selge prioritert pass for å kunne gå foran køen.

I utallige diskusjoner her inne om utenlandske parker blir det ofte anbefalt å kjøpe seg et sånt pass for å unngå så mye kø.

Betyr det at foreldreportalen er noen ekle kapitalist svin som er for større forskjeller i samfunnet? Har kommentarfeltet rett i at dette er umoralsk? Kommer publikum til å elske eller hate disse prioritetspassene ?


#2

frukt sa for siden:

Jeg har ikke sansen for det, og synes det burde være likt for alle. Vi var i dyreparken i fjor, og jeg hadde ikke fått med meg at man kunne booke plass på bobbanen blant annet, og fikk beskjed om at det var ikke vits i å stille seg i kø for alt var fullbooket hele dagen. Det var litt nedtur.
Men jeg har ikke råd til å betale ekstra så kanskje jeg bare er misunnelig.


#3

Floksa sa for siden:

Mine barn er jo fattigmannsbarn som aldri har fått fastpass.
Jeg har faktisk aldri tenkt over at det ikke finnes på Tusenfryd. Har vel trodd at det fantes der også. Ikke har jeg reflekter så mye over at «rike» folk kan kjøpe seg fram i køen. Slik er det med det aller meste i livet, så hvorfor ikke på Tusenfryd lizzm :blånn:
Unga her vet jo svært godt at det funker sånn.
Skulle gjerne ha skrytt på meg at vi skal boikotte Tusenfryd. Men vi er ikke der uansett så det blir litt å skyte spurv med kanon.


#4

Pøblis sa for siden:

Jeg synes det er veldig unødvendig å kalle det hylekor. Det er gode argumenter som fremføres.


#5

Maverick sa for siden:

Ja, alle på Foreldreportalen er ekle kapitalistsvin. :sommanspørfårmansvar:


#6

Pøblis sa for siden:

:knegg:

For å være litt seriøs: hva ønsker du å debattere, @Meisje? Når du bruker begreper som hylekor og kapitalistsvin, er det en måte for deg å si at du synes argumentene om forskjeller og barnefattigdom er duste, eller ønsker du faktisk debatt?


#7

Tjorven sa for siden:

Vi var på Liseberg i helgen. Der kan alle som gidder å laste ned appen booke tid for seg (og inntil 5 til) på attraksjoner. Det er forholdsvis få som kan booke slik at køen blir veldig kort. Dette koster ingen penger, og man kan bare booke én attraksjon pr telefon. Mens man venter i den virtuelle køen kan man stå i fysisk kø til andre attraksjoner.

Ordningen er gratis (gitt at man har smarttelefon), og derfor synes jeg den er helt grei. Tilsvarende har vi opplevd i andre parker i andre land.

Jeg synes IKKE ordningen som Tusenfryd nå innfører er grei, men jeg har boikottet Tusenfryd i en god del år allerede. Men da fordi de er en skikkelig dårlig organisert fornøyelsespark. (Jeg har besøkt ganske mange flere fornøyelsesparker enn gjennomsnittet og mener at jeg har ganske godt erfaringsgrunnlag.)


#8

apan sa for siden:

Det er flere parker i utlandet som har sånn, også Legoland feks, så jeg er ikke overrasket. Men jeg synes det er ugreit likevel fordi opplegget ellers er elendig på Tusenfryd og det er svinedyrt. Jeg har ikke vært der på evigheter. Minstemann har aldri vært der så mulig han bør få komme dit en tur, men jeg venter i det lengste. Vi skal til Liseberg til sommeren isteden; det er noe helt annet.


#9

meisje sa for siden:

Jeg prøvde å provosere frem en debatt, hadde jeg brukt mindre belastende begrep hadde det jo ikke kunne bli noen diskusjon. Hylekor begrepet var kanskje litt vel mye , men jeg hadde ikke trodd at det skulle skape så mye debatt. Det er jo veldig vanlig i andre parker fra før av. Det at dersom man ikke har booket på forhånd betyr at en ikke får muligheten i det hele tatt, hadde jeg ikke fått med meg.


#10

Zulu sa for siden:

Jeg ble også overrasket over styrken i reaksjonene. Jeg forstår godt argumentene, men slike ekspresspass er jo velkjente fenomen, og jeg har egentlig ikke tenkt over før at det ikke finnes i parker i Norge. Er det fordi det primært er barn som er målgruppen som gjør at vi reagerer, tro? Priority boarding på fly for eksempel vekker vel ikke i nærheten av samme reaksjoner?


#11

Høns sa for siden:

Jeg er litt delt. Det gir jo et a og b-lag. Kommer ikke til å boikotte Tusenfryd pga dette , men er der svært sjeldent. Jeg synes det er mer problematisk at det innføres der enn at det allerede er i utlandet. Det har kanskje med parken forøvrig å gjøre, blant annet er køene bare utrolig meningsløs venting kontra i Legoland hvor de har Lego, utstillinger osv i køen. I prioritetskøen i Legoland er det forresten kun nordmenn…

Vi har selv benyttet tilbudet om å slippe kø i Legoland en gang, men da fordi vi fikk dette grunnet sykdom. Funker godt å slippe køen, men man føler jo litt på det når man bare spaserer forbi. Vi kommer nok ikke til å kjøpe oss forbi køen, det blir rett og slett for kostbart


#12

frukt sa for siden:

Man kommer jo med flyet uansett, man må bare vente litt lenger. I fornøyelsesparker derimot kan man risikere å ikke få vært med på attraksjoner, og det ekslukderer de som har dårlig råd. Det er dyrt nok som det er.


#13

celebelen sa for siden:

Jeg tror det er sterkere reaksjoner fordi det gjelder barn, og fordi det blir så veldig tydelig.

Jeg synes det er en uting at man skal kunne kjøpe seg forbi køen slike steder, og håper det blir endret.


#14

apan sa for siden:

Jeg tror helt ærlig det er sterke reaksjoner fordi Tusenfryd fra før er en pengemaskin som vurderes som ganske dårlig av mange, og på ingen måte står i forhold til prisen.


#15

Zulu sa for siden:

Snakker du om ordningen på Tusenfryd nå? Om de selger 50 ekspresspass hver dag, så vil ikke det være utslagsgivende for at resten ikke får kjørt attraksjonene. Av og til er det laaaange køer på de største attraksjonene, men man når jo fram til slutt.


#16

frukt sa for siden:

Jeg har ikke vært på/i Tusenfryd siden jeg var 13, da jeg uforvarende stjal en kulepenn, og har ikke planer om dra dit. Jeg er imot sånne ordninger generelt.


#17

Zulu sa for siden:

Ja, for all del, Tusenfryd har et dårlig rykte blant mange, (men har også smekkfull park, så folk kommer jo). Jeg har likevel inntrykk av at denne debatten trigger andre ting i folk enn det. Retorikken minner mer om privatiserings- og klasseskilledebatt enn at folk grunnleggende synes Tusenfryd er et drittsted.


#18

Pøblis sa for siden:

Jeg er sikker på at reaksjonene kommer fordi dette handler om barn. Og fordi tusenfrys har et nedslagsfelt hvor det er ekstremt store sosiale forskjeller.


#19

Niobe sa for siden:

Dette var da et bemerkelsesverdig ordet hovedinnlegg. :knegg: Da vi var i Disney World hadde de en ordning (gratis) hvor man kunne forhåndsreservere time-slots til de mest populære attraksjonene. Det måtte gjøres i automater rundt i parken, og innenfor den tildelte tiden kunne man gå i en egen inngang. Det likte jeg langt bedre enn kjøpe-seg-forbi-kø, som også Disney har gått over til nå. Jeg tror jo ikke vi kommer utenom, og jeg trøster meg med at de bemidlede betaler seg ut av køen jeg står i, så den blir kortere. :knegg: Når det er sagt, så hadde mannen min og jeg fastpass da vi fikk en dag i park uten barn, for å komme oss fortere hjem igjen. #kapitalistsvin


#20

Zulu sa for siden:

Poenget mitt var at ordningen neppe fører til at det er noen som blir utelukket fra å kjøre attraksjonene, selv om det er andre kritikkverdige ting ved den.


#21

Molly sa for siden:

Jeg tenker at når de priser ekspresspassene såpass høyt (kr 300 i tillegg til billettpris på nesten kr 500) så vil det være få som kjøper dem. Jeg tror ikke det blir så mange som kjøper dem at det vil merkes i særlig grad.


#22

Blondie sa for siden:

Tja, jeg har vel aldri visst om at det finnes engang. Ikke har jeg lest om det her på FP heller. I denne konkrete Tusenfryd-debatten synes jeg det finnes gode argumenter helt uten at det er hylekor.


#23

Pøblis sa for siden:

Jeg reagerer på retorikken din fordi FP for meg er et sted hvor det er mye mindre polariserende retorikk enn veldig mange andre steder. Og derfor sier jeg fra til deg at jeg synes det er ugreit.
Fp debatterer da vanligvis villig i vei helt uten sånne retoriske grep? Ergo er det også unødvendig.


#24

meisje sa for siden:

Oki, jeg tar kritikken din til meg. Jeg satte det nok unødvendig mye på spissen som du påpeker.


#25

Pøblis sa for siden:

Takk! :blomster:


#26

Zulu sa for siden:

Jeg tipper at det ender med at Tusenfryd skrinlegger ordningen, jeg. Tror det koster for mye omdømme.


#27

C3PO sa for siden:

Jeg reagerer på debatten, som snakker om klasseskille. Men skal man følge den begrepsbruken kan man si at denne klasseskillen eksisterer allerede.

Skulle vår familie dra dit, så ville det koste 2500 kr. Vi har grei økonomi, men jeg kan ikke forsvare å bruke så mye penger på det, spesielt når jeg vet at man må legge igjen en del penger, selv om vi tar med matpakke. Jeg har et reelt valg her. Det er mange andre som ikke har et valg. Det blir rett og slett for dyrt. Jeg har ikke sett prisene på disse ekspressbillettene, men ser at Molly nevner 300 kr pr person. Det er ganske mye annet jeg kan bruke 1500 kr på, og jeg tviler på at jeg er den eneste som tenker slik.

Jeg synes dette tilbudet er unødvendig, men jeg synes ikke det skaper større klasseskille enn det som allerede er der.


#28

Hyacinth sa for siden:

Jeg har aldri vært i Tusenfryd, har ikke noe ønske om det, og jeg liker ikke fornøyelsesparker generelt. Har vært i noen med barna, men foretrekker å bruke ferien på annet. Derfor kan det hende at min mening ikke er så relevant, og jeg har heller ikke satt meg spesifikt inn i saken.

Men min umiddelbare reaksjon er at dette har jeg ikke sansen for i det hele tatt. Jeg synes selve prinsippet er udemokratisk og urettferdig, og det bidrar til å skape skiller jeg ikke ønsker, og det sender helt feil signaler til barna våre.

Finnes det gode argumenter for å gjøre dette? :undrer:


#29

Zulu sa for siden:

Tusenfryd sier jo selv at det har vært etterspurt av kundene deres, og det stemmer sikkert i noen grad, men det er jo helt klart også motivert av et kjempeinntjeningspotensiale for parken (som har utenlandske eiere).


#30

Input sa for siden:

Jeg syntes det blir litt meningsløst å snakke om klasseskille her. Skillet går ikke på familier som har råd til fastpass eller ikke, men på familier som i det hele tatt har råd eller ikke. Det er veldig dyrt å komme inn i parken, og når du først har kommet inn, er det en million greier å bruke penger på, vi kunne jo like gjerne snakket om klasseskiller der. Er det greit at min familie spiser (ekstremt kjip og dyr) grillbuffet mens andre barn må spise matpakke rett utenfor? Eller at andres barn får kjøpe suvenirer mens mine barn ikke får? Sånn kan man fortsette i evigheter, og fastpass gjør ingen forskjell til eller fra.


#31

Madicken sa for siden:

Og i tillegg vil disse få motta enormt mange stygge blikk der de sniker seg fram som de kapitalistsvina de er. Huff.


#32

Hyacinth sa for siden:

Det har vel i det minste en symbolsk effekt? :vetikke: Dine argumenter kan man jo egentlig bruke på alt mulig annet også?


#33

Input sa for siden:

Spørsmålet blir jo også om man egentlig kan se forskjell på de med fastpass og de som allerede kommet foran i køen pga. funksjonsnedsettelser. Mange av de er jo ikke synlige.


#34

Zulu sa for siden:

Spådom nr. 2 (dersom ikke den første spådommen slår til): Jeg tipper kidsa sjøl kommer til å synes det er lame. I hvert fall de som bor i nærheten og bruker det en del i løpet av sommeren, og er der med vennegjengen. Har trua på oppvoksende generasjon. :nikker:


#35

Karamell sa for siden:

Men er det da greit å prebooke til Anne Franks hus, madame Tussauts eller La Sagrada Familia? For å gå rett inn, fordi køen? Koster det mer enn for de som står 4 timer i kø?


#36

Milfrid sa for siden:

Input har jo et poeng. Skillet går vel snarere på om man kommer seg til parken i det hele tatt heller en om man kan bruke penger på køsniking. Dessverre. Men man kan jo ikke forby fornøyelsesparker av den grunn. Men kanskje donere de 300 kronene til organisasjoner som bidrar med å ta familier med på kjekke ting de ikke har råd til.

:vetikke:

Jeg klarer ikke å hisse meg veldig opp over det. Men hadde neppe brukt penger på å komme fremst i køen heller.


#37

Tjorven sa for siden:

Å planlegge hva man vil gjøre i god tid slik at man får billetter med en gang har ikke noe med penger å gjøre. Jeg ser ikke problemet med at de som planlegger godt kommer raskere inn. (Det blir som ordningen på Liseberg hvor man kan booke én attraksjon om gangen og venter i en virtuell kø istedenfor en fysisk.)


#38

rine sa for siden:

Jeg tenker at hvis man har råd til å ta med seg ungene på Tusenfryd, er man i utgangspunktet ikke fattig. Jeg kjenner flere familier der et Tusenfrydbesøk bare er en fjern drøm, med eller uten sniking i køen...Det betyr ikke at jeg synes det er en glitrende ide å betale seg forbi køen, bare at det er et typisk I-landsproblem.

Så nå at Input hadde skrevet det samme. :jupp:


#39

Apple sa for siden:

De har snudd! Flott å se at det hjelper å si fra.


#40

rine sa for siden:

De turte nok ikke annet når det var en menneskerettighetsforsker som satte foten ned. Håper hun bruker størsteparten av tiden sin på viktigere rettigheter. :gal:


#41

frukt sa for siden:

Godt forslag det om å donere til organisasjoner. :ja: Da vi var i dyreparken i fjor var det gjennom Blå kors. De sponset både hotell og billetter. Det hadde vært flott om flere kunne fått muligheten til det.


#42

Chablis sa for siden:

Jeg synes i grunn det er helt greit, men ikke når jeg leste de skulle stå i samme kø som de som har bånd for å slippe å stå i kø av ulike grunner.


#43

Input sa for siden:

Enig. Hadde Tusenfryd hatt is i magen hadde denne stormen stilnet om veldig kort tid.


#44

Syrinx sa for siden:

"Et hyggelig tilbud for noen få av våre kunder." Jeg lar meg ikke sjarmere, for å si det sånn. Synes det var både fint og riktig av Tusenfryd å gå tilbake på dette.

En ting er de som står i ordinær kø og må vente lengre, jeg synes også det er en kjip ramme for å lære barna at man kan kjøpe seg forbi køen for folk flest. En form for klasseskille i praksis. Ja, det er sånn livet er, men er det akkurat på en slik ferie man skal erfare det?


#45

Agent Scully sa for siden:

Jeg griper fatt i meta-diskusjonen her .. :knegg:
Jeg syntes HI var uproblematisk. Jeg mener humor og spiss-setting er helt legitime virkemidler i FP-debatter, og jeg lar meg faktisk provosere mer av at HI ble "tvunget" til å legge seg flat.


#46

-ea- sa for siden:

Jeg visste ikke Tusenfryd er så dårlig, og at dette er "noe alle vet". Har vært der noen ganger i løpet av årene jeg har hatt barn, fordi det sto alltid på programmet hvis man dro sørover.


#47

Høns sa for siden:

Jeg er helt enig med deg her! Ser ingen grunn til at HI skulle gjøre det.


#48

Stompa sa for siden:

Jeg er en av de som har nevnt dette med at Tusenfryd ikke har hatt ekspresspass tidligere - og da med vinklinga at det har irritert meg, og jeg har savna det. Jeg har kjøpt oss forbi køen flere ganger i ulike parker i Danmark, og hadde gladelig gjort det på Tusenfryd også.

Jeg har helt ærlig - og pinlig nok - aldri tenkt over forskjells-perspektivet; for oss som bor langt unna alle fornøyelsesparker, har det utelukkende handla om å stå minst mulig i kø de sjeldne gangene vi har besøkt slike parker - totalt 5-6 ganger i løpet av hele oppveksten til ungene mine.


#49

amo sa for siden:

Jeg er helt enig, og synes også Hovedinnlegget var helt greit.


#50

Milfrid sa for siden:

Jeg synes at HI var morsomt satt på spissen og ble overhode ikke støtt. Takhøyden her inne må ha krympet betraktelig om man skal få kjeft for å spisse ting litt.


#51

liefje sa for siden:

Vi drar egentlig aldri på sånne parker hvis det ikke er noe veldig spesielt. Har aldri vært i Tusenfryd. Vi har dog vært i Disneyland Paris, Universal Studios og Legoland. Der - hvis det var mulig - kjøpte vi fast pass og nøt det til fulle. Jeg glemte å ha dårlig samvittighet selv om jeg, etter å ha fått med meg Tusenfryd-diskusjonen, er enig i at det egentlig er usosialt. Tror dog likevel at jeg ville kjøpt det igjen. :innrømmer:

Og enig i at HI var uproblematisk for meg.


#52

nokon sa for siden:

Hadde dei laga ein modell der det var mogleg å differensiere ulike pass etter behov, ville det vore ein ting. Eg sakner generelt varianten til Dyrehavsbakken og ein del andre danske parker, der ein som voksen kan betale for inngang utan å køyre, kjøpe klippekort eller pass, eller stora och lilla åkpasset som dei har i Liseberg. Eg synes det er nokså håplaust å måtte betale 500 kr. for meg som trasker rundt og er veskepasser … Ein del europeiske parker har jo denne typen differensiering i tillegg til fast pass. Men med Tusenfryd sin modell der alle må betale full pris for å komme inn (dei godkjenner for eksempel ikkje honnørkort for uføre under 67 år) er det heile nokså usmakleg. Eg tenker altså ikkje at det er feil å differensiere etter ulike behov, men då meiner eg det må vere alternativ for dei som ikkje har behov for å rekke mest mogleg på ein dag og.


#53

Stompa sa for siden:

Mulighet for inngang uten å kjøre etterlyste jeg faktisk samtidig som jeg etterlyste ekspresspass, nokon. Jeg er også evig veskepasser. :nemlig:


#54

Karamell sa for siden:

Amen! Jeg dro på smilebåndet og skjønte hvor hun ville.


#55

Karamell sa for siden:

Ja, mener det er sånn i Tivoli. Jeg koste meg masse på café i solen mens guttene var rundt om kring med billetthefte eller hva det var.


#56

millact sa for siden:

Det stemmer; det er slik der.


#57

Niobe sa for siden:

Spissformulering er jo veldig vanlig, men jeg synes ordvalgene i HI er for tabloide og lite egnet til å fremme debatt.


#58

celebelen sa for siden:

Jeg tror Tusenfryd hadde en slik ordning tidligere, men så fall er det mange år siden.


#59

Apple sa for siden:

Ja, de var det. Men jeg oppfattet at det var poenget. Altså et humorgrep, harselering med sånne overskrifter, om du vil. Men at ønsket saklig om debatt lå under. Hadde det vært en fersk bruker hadde jeg kanskje tolket det annerledes .


#60

Charlie sa for siden:

Kjøper ofte og gjerne fastpass og andre ordninger. Man kommer som regel uansett ikke «rett inn», synes gjennomgående det ser ut til at personalet helt bevisst lar dem i fast pass stå og vente litt, også uten åpenbar grunn, så for meg ser d ut til at det er med vilje. Formodentlig for at fordelen ikke skal bli for stor ifht den ordinære køen.

Den ene gangen vi hadde fast pass kunne vi like gjerne fått det som handicap-ordning, vi tenkte bare ikke på å be om det. Som regel er det vel et begrenset antall pr dag som selges, så ser ikke helt at man gjør verden en tjeneste ved å ikke kjøpe ett av 50 pass, men man sparer jo noen kroner.

Det som er problemet med forskjeller mellom barn ligger på heelt andre områder, som i mye større grad understreker forskjeller, og hvor man faktisk kunne gjort en forskjell ved å la være å benytte seg av det. Hørte jeg Polen-tur. :kjepphest:


#61

Tjorven sa for siden:

Det er jo godt mulig at de som roper i denne tråden også har ropt ganske høyt på foreldremøter om at klassen IKKE bør dra til Polen. :nemlig:


#62

amo sa for siden:

Er vel roping som gjør at dette forumet har tapt seg, for meg iallefall. Bruker for mye tid på rettskriving og formulering så ingen skal bli krenket eller henge seg opp i formuleringer istedenfor budskapet i innlegget.


#63

Pøblis sa for siden:

Herlig. Vi har begynt med krenkekort på FP.

Mener du virkelig at når jeg påpeker at noen kaller de som kaller noen som mener noe annet enn en selv gjør, for hylekor, så er man(jeg) krenket?


#64

Chablis sa for siden:

:dulte: Jeg er enig med deg.


#65

Milfrid sa for siden:

Jeg oppfattet ikke at HI mente kommentarfeltet i denne saken virkelig var et hylekor eller at hun mener vi på FP er kapitalistiske svin, eller at hun tok side i diskusjonen. Jeg oppfattet det som språklige virkemidler for å i gang en diskusjon. Tabloid, absolutt, men det må jo være lov. Og det virket jo. :knegg: Jeg klarte ikke helt å forstå hvorfor man reagerte negativt på HI. Som Scully syntes jeg det var pent satt på spissen. Det blir sjelden fart i diskusjoner formulert som en spørreundersøkelse fra Statistisk sentralbyrå.

Men. Man har jo ulike briller på seg når man leser ting. Og det er jo blitt godt illustrert i denne tråden.


#66

My sa for siden:

Enig.

Er ikke dette ganske vanlig i diverse museer, opplevelsessentra og fornøyelsesparker rundt om? I likhet med VIP-billetter og Inner circle på arrangement og konserter. Dyrere teaterbilletter nærmere scena, billige billetter øverst og bakerst. Førsteklasse på fly, adgang til lounge og snarvei forbi innsjekkingskø. Mener bestemt jeg har sett det anbefalt i tråder her inne også, å betale ekstra for guiding eller dyrere pass som gjør at man slipper kø på turistattraksjoner, når folk er på ferie i utlandet. Og avbefalinger andre ganger, fordi det ikke er verdt pengene, det er like fint å gå trappa som å betale for å ta heis etc. Skjønte aldri hvorfor dette skulle være mer problematisk for Tusenfryd enn for noe annet. Om det er praktisk og verdt pengene, og hvor ille det er for folk med vanlige billetter, kommer vel an på hvordan det organiseres. Men ikke noen stor fanesak for meg uansett, har heller ikke problemer med at rikinger må stå i kø i Tusenfryd.

Om jeg selv ville benyttet meg av slike billetter, hvis jeg skulle på Tusenfryd og ordningen ble opprettholdt, vet jeg ikke sikkert. Jeg er ikke noe fornøyelsesparkmenneske, jeg er en veskeholder som ville lidd meg igjennom dagen for ungenes skyld. Hvis jeg hadde vurdert det slik at vi hadde råd og det hadde vært store fordeler så hadde sikkert kapitalistsvinet i meg slått til.


#67

meisje sa for siden:

Pøblis, jeg har ligget stille i denne tråden fordi både du og flere tydeliggjorde at dere ble støtt av mine valg av ord. Det som er litt synd er at dere aldri forstod at det valget av ord var ment humoristisk og aldri var uttrykk for at jeg er for fast pass. Grunnen til at jeg valgte ordet hylekor var fordi jeg ble overrasket over antall innlegg i både aviser og på twitter som var dypt fornærmet og hauset det opp til klasseskille og boikott forslag.

Ettersom tråden har utviklet seg og jeg har reflektert rundt diskusjonen som har vært, har jeg spurt meg selv om jeg kommer til å starte flere diskusjonstråder her inne eller ei. Kanskje, men det blir nok en stund til.


#68

Input sa for siden:

Samme her. :nemlig:


#69

Madicken sa for siden:

Jeg synes du skal fortsette å starte tråder. :jupp: Jeg synes hovedinnlegget ditt i denne tråden er helt greit og ingenting å rette pekefingeren mot.


#70

apan sa for siden:

Jeg synes også HI var helt greit. Og litt ironisk er det at det skrikes opp rundt dette samtidig som det foregår akkurat det samme i mange andre parker i utlandet og det florerer av ekstremt dyre sommerleire og sommerkurs her i landet. Blant annet.

Helt bortsett fra dette reagerer jeg nok mest på det hele fordi jeg synes Tusenfryd sin prissetting fra før er helt ute av proporsjoner.


#71

sindrome sa for siden:

Jeg leste også trådstarters innlegg som humoristisk og satt på spissen og synes ikke det er noe i veien for å fortsette med sånne innlegg.


#72

Pøblis sa for siden:

Jeg leste det som at de som var uenig i tusenfryds nye tiltak, var et hylekor, noe som for meg har utelukkende negativ (og nedlatendende) mening, og sa fra at jeg ikke syns det er måten å starte en god debatt på. Hvis meningen var å ironisere og tøye med tematikken, beklager jeg at jeg ikke så den.


#73

Charlie sa for siden:

Det kan hende, har ikke kryssjekket. Det overordnede inntrykket er at mange er litt forarget men svelger det og sender barnet på tur etter at nettverket har finansiert det med kakebokser, men du kan absolutt ha rett.

Ellers synes jeg HI skal fortsette å starte tråder, også om andre ikke liker synspunktet/ formen/ ordvalget. Det er vel det FP tar til orde for i gruppereglene, at vi tåler litt motstand. Tror forøvrig HI har ganske rett, selv om det garantert var humoristisk ment. Den jevne FP’er, undertegnede inkl., er minimum øvre middelklasse økonomisk og/ eller sosialt. Endel av oss, igjen undertegnede inkl., har kjent på sykdom, fattigdom og utenforskap, men sånn i stort tror jeg vi er rimelig ressurssterke.


#74

vixen sa for siden:

[quote=meisje;5154517]Pøblis, jeg har ligget stille i denne tråden fordi både du og flere tydeliggjorde at dere ble støtt av mine valg av ord. Det som er litt synd er at dere aldri forstod at det valget av ord var ment humoristisk og aldri var uttrykk for at jeg er for fast pass. Grunnen til at jeg valgte ordet hylekor var fordi jeg ble overrasket over antall innlegg i både aviser og på twitter som var dypt fornærmet og hauset det opp til klasseskille og boikott forslag.

EQUOTE]

Jeg leste det slik også og humret litt over innlegget.


#75

Pasta sa for siden:

Jeg tolket innlegget humoristisk, og håper du fortsetter å starte tråder.
Akkurat tematikken har jeg ingen sterk formening om, det er jo sånn i stort sett hele samfunnet at de kjøpesterke kan oppnå flere fordeler på ulike områder. Det hender jeg betaler meg frem hvis det er viktig for meg.


#76

him sa for siden:

Jeg har for gamle barn til at diskusjonen "treffer" meg 100% (og mine barn har heller ikke vært så mye på denne typer steder fordi eldste ikke er så veldig "karusellglad". Men er også litt overrasket over at diskusjonen "tar så av" - kanskje fordi det blir så veldig synlig og fordi den omhandler barn? (For det er mange andre steder hvor ting som er urettferdig treffer mye "hardere")

Sier meg enig med Charlie. Helt greit å ta diskusjoner som er startet sleivete, humoristisk og kanskje litt skjevt. :) Det er uansett interessant å høre hva andre mener.


#77

Niobe sa for siden:

Jeg er enig med deg. «Hylekor» er negativt og nedlatende, og impliserer at det bråkes om noe uvesentlig, og at man er uenig. Jeg oppfattet ikke humoren, men jeg er åpen for at den humoristiske sansen min er dårlig justert.


#78

Nenne sa for siden:

Jeg tenker, som flere andre har nevnt, at skillet går mellom dem som kan kjøpe billetter og bruke penger på fornøyelsesparker og dem som ikke kan det. Hva slags billetter er litt underordnet.

Jeg synes også st spissformuleringer er helt innafor. Det tåler vi.

Jeg synes i grunnen bruken av «hylekor» er helt grei. Det er en fillebagatell med fast pass eller ikke, sammenliknet med å ikke kunne hverken ha denne eller andre ferieopplevelser.


#79

Polyanna sa for siden:

Jeg syns egentlig "hylekor" er et ok begrep å sette på fenomenet når en stor mengde mennesker samtidig kaster seg over en sak, og veldig unisont. Det ER litt rart at Tusenfryd fikk masse kritikk for å lansere et produkt som omtrent alle andre parker, inkludert Dyreparken, allerede har. Jeg forstår godt om de ble litt månebedotne av de voldsomme reaksjonene. Overskriften på et av innleggene jeg så var noe i gata "Jeg hadde tenkt å ta med barna mine til Tusenfryd i sommer, men det er IKKE aktuelt nå!", og det syns jeg egentlig er å hyle litt.

Så har diskusjonen blitt mer nyansert etterpå. Tusenfryd er en litt spesiell destinasjon i at den er en busstur unna Oslo, og sånn sett er et sted for sommerlige dagsturer for ungdommer. Det er et løft å betale flere hundre kroner for en billett, men om for eksempel en klasse reiser, så kan det finnes mulighet for spons, eller man kan få pantet nok flasker eller noe til å kunne være med og få med seg en felles opplevelse med vennegjengen. Om noen skal ha pass i tillegg, så kan det skape ekstra skiller og løfte det som kanskje er innenfor rekkevidde en sjelden gang, til å bli uoverkommelig.

Men det er mye annet som er verre, da.


#80

Maverick sa for siden:

Jeg kjenner jeg synes det er en litt underlig tanke å skulle forklare barna at "vi betaler penger sånn at dere barn kan få gå raskere inn og kjøre flere karuseller enn de andre barna der, som derfor må vente lenger i kø". Greit at verden funker sånn på mange vis, men det er egentlig ikke et konsept jeg har lyst til å lære barn er helt okei å drive med på den type steder. Det er snakk om karuseller, liksom. Kø er nyttig lærdom.

(Seff tusen spesialtilfeller her, som jeg ikke gidder å ta høyde for i teksten.)


#81

Myria sa for siden:

Jeg er enig med alle disse. :nemlig:


#82

Hyacinth sa for siden:

Veldig bra sagt! :jupp:


#83

Magica sa for siden:

Jeg syns hele det der køkonseptet er helt fryktelig, hva er vitsen liksom - dra i en park og så stå 2 timer i kø for EN attraksjon? Skulle ønske de klarte lage noe bedre for alle, f.eks noe nummer-greier eller noe man kan booke på app eller noe.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.