Jeg er på jakt etter en liten elbil med plass til stor hund. Innser at her må det testes kompabilitet i praksis.
Er det noen forhandlere eller bruktilselgere som selger både Nissan Leaf og eGolf? Og gjerne andre elbiler i samme størrelse? Oslo og vestover er enklest å få til.
Vi kjøpte ny bruktbil for etpar måneder siden, og erfarte at det var svært lite elbiler tilgjengelig hos forhandler pga at det er så leveringsproblemer på ny elbil for tiden. Så signerer celebelen, du må nok bare sjekke hva de forskjellige har inne, eller gjøre som oss, prøve og kjøpe privat.
Leaf har lasterom på 400 liter, e-Golf litt over 200 liter. Du må gjerne komme med hund for å se e-Golfen. Jeg har sett meg ut Skoda Enyaq, men har ikke 600’ til bil.
Kan det virkelig stemme at Leaf har mer bagasjeplass enn eGolf? Vi prøvde begge da vi skulle kjøpe, og hadde ikke sjans til å få barnevogna inn i Leaf, men i eGolf får vi plass til både barnevogn og bagger når vi skal på fjellet.
Det er kanskje en god del liter bagasjeplass i Leafen, men bagasjerommet er veldig snodig utformet så det er skikkelig tetris å få plass til noe som helst. Og jeg vil tro at bur til stor hund er helt umulig. (På lik linje med barnevogn, slik Input beskriver.)
Ja, jeg har gitt opp plass til bur. Skal jeg ha det må jeg kjøpe fossil stasjonsvogn, og det vil jeg ikke.
Så lenge bikkja kan sitte baki der, så får det gå at det ikke blir plass til noe annet. For lengre turer ser jeg for meg å fikse bil via feks bilkollektivet.
Lavender, kunne vi kommet og prøvesittet bilen din, altså? :hjerter:
Vi synes Leaf'en har god plass baki. Og det er viktig å se på utformingen av plassen samt takvinkel. Vi måtte ha elbil med plass til kontrabass, og hadde med oss den rundt på prøvekjøring :knegg: Birger Haug har egen bruktbilavd. Den vi var på ligger mellom Ski og Vinterbro. Der fikk vi prøve både Soul og Leaf.
Hunden skal være forsvarlig sikret. Dvs ikke løs i baksetet eller i bagasjerommet hvis det er fare for at den kan fly over baksetet ved en kollisjon. Regelverket er utformet for å sikre menneskene i bilen, hunden regnes som en ting i denne sammenheng. Det er altså opp til eieren å finne en fornuftig løsning for oppbevaring av hund.
Det finnes løsninger som deler av bagasjerommet slik at en del er hund og en del bagasje. Ideelt sett hadde jeg funnet en bil med plass til begge deler, men jeg begynner å innse at jeg ikke skal være så veldig kravstor. :humre:
Jeg bruker sele til bilbelter på mine hunder i bil. De fås også i store størrelser til store hunder og gjør at hunder kan kjøre bil forsvarlig fastspent uten bur. Hundebutikken nede hos meg har slike seler til bil.
Bil kan jeg null om, men liten garasje!? Betyr det hva jeg tror? Og - jeg kjører i hovedsak med hunden i bagasjerommet på min lille bil. Vi får inn buret, men mister to passasjerplasser, så da blir det sånn i hverdagen. Hun ligger så dypt at hun er forsvarlig sikret, slik det er på jeg, men HUN er jo ikke like sikker som hun er i et skikkelig bur. Krapylet mitt er nok omtrent like høy som frøkna di, men adskillig smalere og lettere.
Var hunden i baksetet eller i bagasjerommet? Jeg orker ikke å dra bikkja inn i bilen, så må finne en løsning der hun kan være i bagasjerommet, så trygg som mulig.
Toyota Auris. Den lille typen (finns en lang versjon). Hun trenger egentlig ikke hele bagasjerommet, men har det, enn så lenge. Buret ble stående kun i den andre bilen som en test, og det funker så godt at jeg tror det blir sånn. Bilen brukes mye av jentene mine i hverdagen, og da er det veldig upraktisk med bare tre plasser.
Biltema har både setebelte til hund og setetrekk som beskytter mot hår og skitt. Ikke sexy, men funker helt flott. Og mye rimeligere enn i dyrebutikk og bilforhandler.
Takk, jeg har prøvekjørt Leaf, og tror jeg ender på det. Stort bagasjerom og bra rekkevidde. Hvilken årgang og utgave har dere?
Jeg fant ut at ene Leaf-versjonen har Bose-anlegg med sub'en plassert akkurat der jeg må plassere hunden. Det skal jammen ikke være lett å finne bil! :mumle:
Vår bil er litt over 3 år nå, og den har bare 250 km rekkevidde. Det er litt for kort, synes vi. Hytta vår er en halvtime for langt unna. Men vi er strålende fornøyd med bilen sånn ellers. (Selv om svingradiusen ikke er imponerende.)
Jo, de er visst på gammel standard. Men så mange Leaf'er som triller rundt i landet så må jo ladere av den gamle typen eksistere i lang tid framover.
Og så aner jeg ikke hva det egentlig innebærer i praksis.... Er det to forskjellige "pumper" med ulik kontakt? Eller er det en "pumpe" med to forskjellige kontakter på?
Hurtigladeren til Leaf er Chademo og nå går det vel mot at CCS blir standard? Jeg tar den sorgen når den kommer. Enn så lenge er det i alle fall ikke noe særlig problem å finne hurtiglader. Har hatt min Leaf i snart 5 år og selvom jeg har et lite batteri så er den perfekt til 98% av det jeg trenger den til. Den har ikke gitt meg noen overraskelser ennå. Krysser fingrene for at jeg fortsetter å være like fornøyd.
De skal være sikret, men må ikke i bur.
Vi hadde ikke plass til bur i BMVi3 en og heller ikke i den nye elektriske Minien min, men han sitter i bilsele beregnet på hund i han sin str og vekt.
De fleste ladestasjoner har pr i dag både CCS og CHAdeMO. Tesla sine ladere har vel kun CCS, tror jeg. Noen av disse er jo også åpen for andre enn Tesla nå, men dette kan jeg lite om.
Jeg har CCS på min elbil og tenker aldri over hva som finnes av andre typer når jeg en sjelden gang lader andre steder enn hjemme, men en kompis av meg sa at den nyeste ladestasjonen i vårt område ikke hadde CHAdeMO lader og han mente at få av de helt nye stasjonene kom til å ha de gamle ladekontaktene pga ladehastighet. Jeg vet ikke om det stemmer, det er vel fortsatt såpass mange biler med det gamle CHAdeMO systemet at det er rart om det blir borte.
CCS støtter langt raskere lading på biler som er laget for det. Med CHAdeMO kan du så vidt meg bekjent kun lade 50kwh. Med CCS kan du lade inntil 300 kWh, avhengig av hva bilen din kan ta i mot og hva stasjonen kan yte. Min bil lader 150 kWh og jeg synes det tar evigheter de gangene jeg må lade på en 50 kWh lader. For meg hadde dette vært grunn nok til å velge en annen bil, men det handler om kjøremønster. De gangene jeg lader offentlig, er jeg på langtur der jeg ønsker å bruke minst mulig tid på stopp og da er det stor forskjell på ladehastighet som er tre ganger så rask. Det dreier seg fort om mer enn en time i forskjell. Hvis man nesten utelukkende lader hjemme eller på turer der man har god tid, spiller det jo liten rolle.
Vi har leaf som trenger chademo-lader. Jeg har aldri opplevd at det ikke er tilgjengelig. (Altså; noen ganger må man stå i kø, men når man kommer frem så har den riktig ledning.)
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.