Jeg vet godt at dette er «hvor langt er et tau»-spørsmål, men spør allikevel. :knegg: Noen som vil mene/spekulere i hvor lenge flyteknikestreiken/lockouten vil vare? Kan det strekke seg over flere dager, eller vil tvungen lønnsnemnd komme kjapt?
Vanskelig, men beredskapen påvirkes så snart flyene står pga manglende vedlikehold. Usikker på hvor mange dager det kan ta. Håper på få dager siden vi har planlagt flyreise til helgen.
Hm, ja, det kommer nok kjapt. Det står de gjorde service på alle ambulanseflyene i timen før midnatt, så da er de vel flyklare for en periode i hvert fall.
Tipper også det går maks en dag eller to, også overtar pilotstreiken. Den tror jeg faktisk kan vare noen dager lenger, og få ringvirkninger noen etterfølgende dager. Hilsen synseren.
Jeg tror også at denne streiken blir stoppet kjapt. Håper også det veldig, for sønnen skal på tur i morgen kveld så håper han kommer seg av gårde..
De unge er ikke så bekymret. Han sa at de lurer litt på å kjøre nedover.. :eek:
Kjenner en som sitter fast på Kreta nå. Skulle dratt hjem i går, men fikk ulike beskjeder og siste er nå at de prøver å komme med til KBH i morgen.
Flytekniker streiken går mot tvungen lønnsnemd kjapt pga ambulansefly.
Tror og det blir pilotstreik i SAS fra onsdag, og vil vare en stund. Deretter tror jeg SAS vil gå konk i løpet av året..
En av våre unger skulle fly med SAS innenlands etter onsdag, men vi har booka nye billetter med Norwegian istedet.
Jeg må innrømme at jeg ikke helt vet hvor ofte en flytekniker trengs? Når jeg skal ta fly i morgen, kan jeg da tro at flyet vil gå når flyteknikere ikke er på jobb? (Klart tvungen lønnsnemd kan jo tvinge seg fram raskt)
Sånn jeg har skjønt det må et fly godkjennes av flytekniker hver døgn. Det er derfor de jobber om natten. Men kan ha misforstått, synes det er har vært mye motstridende informasjon her.
Jeg tipper vi ser en tvungen lønnsnemnd i det første ambulansefly står på bakken. Hvis de må godkjennes i løpet av 24 timer hver gang de har flydd, og senest etter 72 timer (som jeg har lest ett sted) så er svaret 24 timer etter første ambulansefly har vært i bruk etter siste service, og senest 72 timer etter lockouten startet.
Jeg er egentlig overrasket over at partene ikke ble enige. Resultatet av tvungen lønnsnemnd blir typisk det andre i samme sektor har blitt enige om, og for flyteknikerne tipper jeg det ikke blir over frontfaget. Så vidt jeg har skjønt lå arbeidsgiversidens siste tilbud over det. Men det baserer seg bare på løse rykter, ikke faktisk kunnskap.
Jeg er egentlig overrasket over hvor lite taktiske fagforeningen synes å ha vært i denne saken, men det er sikkert mye jeg ikke vet om eventuell misnøye hos medlemmene deres. :vetikke:
Riksmeklingsmannen sier han ikke har planer om noe snarlig initiativ for å få partene til bordet. Er det han som evt bestemmer om tvungen lønnsnemnd, eller er det regjeringen?
Jeg skal egentlig på utenlands jobbreise tirsdag-torsdag, og planleggingsfreaken i meg synes usikkerhet er ubehagelig. Egentlig er det også flere andre grunner også til å avlyse, så det ligger i kortene at jeg avlyser.
Det er regjeringen som beslutter tvungen lønnsnemnd. Grunnen til at riksmeklingsmannen ikke tar initiativ er at partene står for langt fra hverandre, så det fremstår som lite hensiktsmessig. I alle fall nå som arbeidsgiversiden har svart med lockout.
Jeg ser i min spåkule at det flyet er i tipp topp stand, og at dine splitter nye bikinier kommer til å oppleve gode dager i dagene/uken(e) som kommer:D.
Da kan jeg begynne å satse på at det blir fly til Gatwick neste torsdag!! Yay! Reiser med Norwegian, så ingen pilotstreik i sikte (bank i bordet) og Gatwick har ingen planlagt bakkemannskapsstreik tror jeg.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.