Jeg tenker at vi trenger en elbil. Fortrinnsvis en brukt rimelig en. Per i dag kjører jeg mest en stor 7seter dieselbil, og det begynner å bli dyrt å kjøre lange avstander med den flere ganger i uka. Vi har ikke lademulighet i sameiet der vi har en leilighet, men vi kan lett fikse det hjemme.
Helst ville jeg hatt en bil som kunne kjøre 16-20 mil uten å lade, også på vinteren, men innser at da blir det noe dyrere enn jeg har sett for meg.
Det finnes ladepunkter i nærheten av leiligheten, så det vil kunne gå med halve kjørelengden, sånn 8-10 mil, hvis bilen lar seg lade raskt opp til å kjøre samme strekning igjen.
Hvilken bil bør vi se på? Ønsker ikke noe dyrere enn 100 000 Max 150 000 kr, da dette vil være en ekstrabil og ikke hovedbil på noen måte. Jeg vil også at den skal være liten og nett å parkere, og være god å sitte i og kjøre.
Hva bør vi se på når det gjelder batteri osv? Er biler fra 2014-2016 ok, eller bør vi se på noe nyere?
Brukte elbiler er veldig dyrt nå, pga lang leveringstid på nye. Hvis dere kan vente et års tid, så har det nok løsnet da.
Jeg kjøpte nettopp elbil. Innså at jeg trengte minst 20 mil rekkevidde for å ha tilstrekkelig frihet. Så jeg kjøpte med 40 kW batteri. Endte med en Nissan Leaf 2018-modell.
Bilene blir solgt omtrent før de er på Finn, så når dere vet hva dere vil ha så gjelder det å være rask.
Hvis alternativet er å fortsette med diesel kan det hende det lønner seg å ta opp et lite lån. Ioniq eller leaf ( de med det nyeste utseendet) eller en Golf, 3-4 år gammel. Det burde gjøre susen.
Selv om du låner mer så tror jeg set lønner seg i stedet for å fortsette med Diesel når du kjører såpass langt. Du blir ikke fornøyd om du kjøper en bil som ikke går langt nok.
Vi kjøpte fabrikkny elbil til 300.000, hvorav rundt 200.000 ble lånt. Jeg kjører 30-40.000 km i året og kjørte relativt ny dieselbil av det drivstoffgjerrige slaget før. Billånet mitt er nå 1500 kr høyere enn det forrige var (som ble cashet ut før nytt ble tatt opp). Vi bruker nå ca 500 kr på strøm til hjemmelading pr mnd (egen måler, så har god oversikt) og ca det samme på hurtiglading og bom tilsammen. Merk at vi bor i strømsone Midt-Norge og har svært billig strøm, langt under 50 øre pr kWh inkl moms i snitt i vinter (nesten gratis nå) og at bompasseringer ikke er dagligdags. Jeg brukte i snitt et sted mellom 120 og 150 liter diesel i måneden. Med dagens dieselpris er det tett på 3800 kr. I tillegg ca 500-1.000 kr på bom.
I tillegg koster service på elbilen min 1200 kr. Dieselbilen kostet mellom 3500 og 7000 når den var inne på service. Elbilen trenger litt hyppigere service, men det er likevel store besparelser også her. Det er også langt mindre annet vedlikehold på en elbil. Forsikring koster i vårt tilfelle omtrent det samme.
I sum har vi altså et langt billigere bilhold nå enn før selv med et relativt stort lån. Vi kjører nå elbilen som hovedbil og har beholdt min dieselbil som bil nr 2. Den byttes nok også til en elbil med tid og stunder. Jeg har forøvrig ikke angret et eneste sekund på at jeg gikk fra diesel til strøm. Vi burde gjort det lenge før.
Vi har en eldre leaf. 2012 modell. Går 10-12 mil på sommerføre og 6-8 ved skikkelig vinter. Lader ganske fort på hurtiglader. Jeg ville kjøpt en eldre leaf om du ikke er bekymret for å måtte lade en gang på turen.
Takk for alle tips. Det er ikke aktuelt å legge særlig mye penger i ny bil, da dette vil bli blir nr 3 i familien. Tenker ikke å bytte ut familiebilen enda og mannen har en varebil som han nødig vil kvitte seg med. Vi er tre sjåfører i familien, snart 4, så sånn sett er det greit å ha 3 biler.
Min søster er veldig fornøyd med Nissan Leaf. Jeg syns de er mindre pene, men økonomi trumfer pen bil. Zoe er jeg usikker på. Ser mange er til salgs, og jeg har ikke hørt om så mange som er veldig fornøyde med sin Zoe.
Ser mest på e-golf 2015-2016 modell eventuelt e-Up i samme årsmodell. Bilen MÅ kunne kjøres 7-8 mil på en lading på vinteren, sånn at jeg er garantert å komme fram til leiligheten jeg bor i i byen. Jeg innser at med det budsjettet jeg har lagt opp til så må jeg belage meg på å lade mens jeg er i byen.
Jeg hadde Leaf halvannet år, og var fornøyd med bagasjeplass og at den var lettkjørt og grei.
Problemet var at det var en eldre modell (2011) som knapt klarte 6 mil når høsten kom :himle: I teorien skulle den visst kunne kjøre 12 mil.
Hvis rekkevidde er et viktig poeng for deg så ville jeg sikret den aller først.
(slår ellers et slag for kollektivtransport, om det ikke har vært vurdert)
Har absolutt vurdert kollektivtrafikk, og vil bruke det mens jeg er i byen, men det går sjelden buss herfra til byen, og det er ganske ukurante tider. Det vil medføre en god del ekstra overnattinger borte fra familien, og det ønsker jeg ikke. Vil aldri rekke forelesning på morgenen hvis jeg skal ta buss samme dag. Da må jeg reise på ettermiddagen kvelden før.
Det med høydeforskjeller har jeg også tenkt på. Jeg må over enten gullfjellet eller vallaheia for å komme til Bergen. Veien forbi Vallaheia er kortest, men innebærer ferje…
Nå har jeg vært og prøvesittet og prøvekjørt bil. Synes e-Up er overraskende god å sitte i faktisk. E-golf var også god, mens BMW i3 likte jeg ikke så godt, selv om det sikkert er en vanesak.
Jeg begynner å innse at man må opp i 200K for å få rekkevidden jeg egentlig trenger for å slippe rekkeviddeangst og hurtiglading på vinteren.
Men så er det regnestykket da. Finnes det en tommelfingerregel på hvor stor besparelsen er på å kjøpe elbil fremfor å fortsatt kjøre diesel? Kan man forsvare det økonomisk? Vi bruker sikkert minst to tanker à 60 liter i mnd på dieselbilen. Er det andre økonomiske fordeler med elbil?
Antall kilometer ganger forskjell i drivstoffutgift
Antall bompengepasseringer
Pris på service, hyppighet av service
Og så sammenligne. En bil til 200 000, som du kan ha i, tja, 8 år og så selge for 40 000, vill gjetning, koster deg altså 20 000 per år i snitt, pluss kapitalkostnadene (det du hadde fått om du hadde satt pengene i banken), alternativt regner du på hva et billån koster deg per måned. Pluss forsikring og årsavgift og litt vedlikehold man må regne med med en eldre bil. 15 000 per år på det, kanskje? Og så sammenligner du totalen. Men roughly så tenker jeg at om du sparer 40 000 på diesel vs el + rimeligere bom, så har du spart det inn, vil jeg tro?
Jeg tror det lønner seg. Strømmen er enten veldig billig eller subsidiert gjennom strømstøtta, i hvert fall hjemme. Jeg begynte med e-up. Kjempegod bybil, men hadde for kort rekkevidde til mitt bruk. Satt mye og frøs. Og mye I ladekø. Helt fint å hurtiglade, men det blir stress om man må gjøre det hver dag.
Heh. Jeg var inne i Oslo en tur, og der ble det jo tilfelle. Men jeg måtte da for første gang finne fram elbilens "nødlader" - altså den for å lade bilen på vanlig stikkontakt, ettersom parkeringsplassen (kommunal, med parkeringsbetaling i tillegg) krevde at man ladet... ;-)
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.