Skjeggkre/sølvkre som ikke er opplyst om. Oppgitt seks sengeplasser, den ene er sofa og den andre en madrass med svartmugg. Svart mugg i hjørner i tak. Man må vaske ut selv, og det er tydelig at eier ikke har gått over, der er smuler på brødfjøler etc.
Nå er dette kjellerleilighet, men den er full av edderkopper. Til det nivået at minstemann sover sammen med meg. En bagatell, de kommer jo om sommeren, men man kunne kanskje støvsugd vekk noen før folk kom?
Føler mest for å forlate alt å ta inn på hotell, men nå er jeg kanskje i overkant kritisk, så trenger litt kalibrering. :knegg:
Tja, hvor mye man skal tolerere kommer an på hvor i verden dette er, og hvor mye man har betalt, men svartmugg hadde jeg klaget på. Kjellerleilighet er risikosport når det gjelder småkryp, men mengder av dem er klagegrunn.
Eg synes det høyrest rart ut med både edderkopper og sølv-/skjeggkre. Det er ein del kre i nyare blokker i Oslo-området, og dei seier at det handler om at nyare betongblokker er bygd såpass tette at rovdyr som mus og edderkopper ikkje kjem seg inn og at dei derfor overlever. (I tillegg til faktorar som import av materiale ol.)
Jeg ville ha klagd både på mugg, dårlig renhold og krypdyr. Et og annet insekt må man regne med, men hvis det er ubehagelig mange der, synes jeg det er uakseptabelt.
Jeg antar dette er i Norge? Det høres ikke akseptabelt ut!
Sengeplassene skal være godt beskrevet på nettsiden. Står det noe om madrass og sofa der?
Svartmugg og dårlig renhold er klagegrunn i seg selv. Ta bilder!
Edderkoppene hadde fått meg til å rømme huset umiddelbart, men jeg er nok ikke helt representativ. Spørsmålet er vel om det er flere av dem enn man kan forvente seg i en kjeller?
Sølvkre/skjeggkre. Altså, jeg kan ikke reglene, men jeg syns det høres uforsvarlig ut å leie ut leilighet med insekter folk virkelig ikke vil ha med seg hjem..
Jeg ville så absolutt klagd på både renhold, mugg og krypdyr. Jeg hadde også skissert at jeg forventet å få en viss (stor) rabatt. Dersom sengeplassene ikke er rett beskrevet, hadde jeg klagd på det også.
"Uhygieniske opphold: Vertens eiendom må være fri for kjente helsefarer (f.eks. mugg, skadedyr), oppfylle en høy standard for renhold og rengjøres mellom hvert opphold."
Ta godt med bilder, klag og flytt og ta det gjennom airbnb og krev refusjon. Hadde jeg gjort.
Jeg hadde absolutt klaget gjennom airbnb og krevet refusjon, samt skrevet veldig tydelig om dette i anmeldelsen om de ikke ordnet opp, kanskje uansett.
Hvis det ikke er noe sted å flytte, hadde jeg allikevel gjort de andre tingene. Legg inn en formell klage hos airbnb allerede nå. Klag på at det bryter med Airbnbs retningslinjer og de forventningene du har til Airbnb som kunde, si at du ikke har lykkes med å skaffe annen overnatting på egen hånd og be Airbnb om bistand nå.
Det er ikke sikkert de kan skaffe deg et annet sted å bo (eller kanskje de kan) men det er viktig at klagen registreres umiddelbart. Og jeg synes det er best å gjøre det formelt via Airbnb fordi de er ansvarlig for at retningslinjene følges.
Jeg får altså så dårlig samvittihet av å klage. :sukk:
Men ordne opp. Vi har fått anvisning til en madrass uten mugg. Dyrene er jo der. Vaskingen sa jeg at vi vasker kun vår egen skit, resten blir liggende. Hva mer kan hun gjøre?
Du skal ikke ha dårlig samvittighet ved å klage. Du skal tenke at du nå har en mulighet til å hindre at gjester/ familier som kommer etter deg får den samme opplevelsen som du har fått nå. Kanskje noen som sitter med et barn som er allergisk eller av andre grunner blir syk av å bo der. Det er ikke noe jeg sier for at du skal føle deg bedre (selv om det er klart hyggelig!!) det mener jeg helt alvorlig.
Å klage på dette er viktig for fellesskapet. Tenk på hvor dere hadde vært nå om de foran deg hadde lagt inn en formell klage?
EDIT: Jeg synes det er viktig at dette blir en formell airbnb klage, ikke at utleier får ordne opp uten konsekvenser. Da er ingenting løst for nestemann.
Tenke på nestemann og sendte en klage. Hun virker å ta veldig lett på alle tilbakemeldinger, og for at neste skal slippe å riste, vaske og styre med utøy, så sendte vi klage. Så nå føler jeg meg som en dritt.
I review skriver du alt du selv skulle ønske stod der da du vurderte stedet. Jeg hadde tatt med alt, også hvis det er noe positivt eller ok. Siden du allerede har tatt klagen med utleier så vil ikke disse komme overraskende på henne.
Fred er ei det beste! Jeg ville også ha skrevet nøyaktig det jeg mente, men selvsagt på en saklig måte. Jeg har lest x antall AirBnb-anmeldelser i det siste, og jeg verdsetter at folk gir tilbakemelding. Så lenge de er saklige. Det samme gjelder for vertene. Ser jeg at de er usaklige når de får kritikk, så er ikke jeg interessert i å leie hos dem.
Vi skal leie en leilighet i London snart. Der har noen av tilbakemeldingene gått på at det er for mange personlige eiendeler i leiligheten. Da har verten svart høflig og forklart hvorfor det er slik. Hadde hun svart på en grinete eller frekk måte, hadde vi skygget banen.
Blir spennende å se hva AirBnb sier. For neste manns skyld håper jeg vi får rett. Jeg tenker at hun faktisk spekulerer å dette, mye pga av måten hun svarer på. Jeg hadde blitt dritstressa, mens hun bare… å ja.. Men nå spekulerer jeg bare, altså. Jeg hadde stått der med limfeller og vaskekost i det jeg fikk en slik tilbakemelding.
Nedturen ble stor fra forrige Airbnb som var såååååå bra!
Vi har vært ganske kritiske (men saklige) i tilbakemeldingene på Airbnb et par ganger. Og allikevel fått strålende kritikker av oss, som leietakere, i appen. Jeg mistenker at noen utleiere som har mellommenn setter pris på beskjed om forsøk på lureri og manglende renhold.
(En gang ble vi bedt om å betale en helt ublu sum for sengetøy. Jeg sa at slikt måtte oppgis på forhånd og at vi ikke aktet å betale. Utleier innså at her hadde mellomkvinnen forsøkt å tjene penger på egenhånd, og sendte oss lang og takknemlig e-post.)
Akkurat nå bor vi i et feriehus hvor en av tilbakemeldingene er fra en dritsur tysker som klager på manglende renhold underveis i oppholdet. Han hadde bodd der i 5 dager og verken sengetøy eller håndklær var byttet en eneste gang. :snurt: vel, vel … noen hadde ikke skjønt forskjellen på hotell og feriehus, og det skal ikke utleier lastes for.
Tjorven, det der minner meg om da vi bodde på artig designhotell i London, der enkelte av omtalene klagde på de spesielle løsningene på rommet - de kunne overhodet ikke ha lest eller sett på bilder før de bestilte. De var grunnen til at jeg bodde der. :humre:
Jeg leste nettopp en anmeldelse på Airbnb, der anmelder var fornøyd med alt, bortsett fra manglende utsikt fra leiligheta (lav etasje, midt inne i en tett by). Utleiers svar var et knusktørt tips om at: "Hvis du ønsker en leilighet med utsikt anbefaler jeg å leie en leilighet med utsikt." :knegg:
Ja, noen anmeldelser er bare helt snåle. Vi bodde på et hotell i Portugal en gang der noen hadde skrevet en rasende anmeldelse fordi de mente badematta var for liten. :fnis:
Vi fikk tilbake 1/4 av kjøpssummen ved Airbnb sin hjelp. Vi ba om litt mer, men er fornøyd. Poenget var i hovedsak at hun ikke skal drive å spekulere i å leie ut med skadedyr etc.
Så bra! Tror vel dere helst ville sluppet å kvalifisere for pengene, men det er ihvertfall et plaster på såret. Så håper jeg nestemann får en annen opplevelse enn dere - takket være deg.
Ein kan krysse av på om ein vil ha reingjering inkludert eller ikkje. Men det er ofte satt frå utleier at ein må betale for reingjering. Uansett skal det ikkje vere meininga å vaske seg INN i ein leilighet.
Betales det rengjøringsgebyr ved avtaleinngåelsen så er rengjøring ved avreise inkludert. Rent ved overtagelse skal det være uansett. Står det basisvarer inkludert så skal håndklær og sengetøy være inkludert. Vi har leid begge deler. På fjellhytter er det vanlig å ta med sengetøy og håndklær. Og å vaske ut selv.
Hadde dessverre ikke en god opplevelse med denne gjesten. Ekstremt ubehagelig gjest å verte. Kom med anklager som ikke hadde rot i virkeligheten og la ut falske bilder av leilighet om bla. skadedyr som viste annen leilighet for å prøve å få tilbake penger for opphold etter at oppholdet var fullført. Prøvde å være imøtekommende og behjelpelig uten nytte og denne gjesten skapte stor bekymring som vert. Ville aldri hatt XXXX som gjest igjen da hun var lite troverdig og direkte skremmende i dialog. I denne situasjonen var jeg glad for å ha Airbnb som var behjelpelige med å løse utfordringer som oppstod. Det var ikke rengjort tilstrekkelig og dette måtte gjøres i etterkant av vert selvom rengjøring ikke var inkludert i prisen, noe gjest var innforstått med i utgangspunktet. Hadde aldri hatt XXXX og hennes følge på besøk igjen.
Mitt tilsvar:
Takk for tilbakemelding. Skadedyrene var fra din leilighet dessverre, også muggen. Derfor fikk jeg tilbake penger via AirBnb selv om du mente Sølvkre ikke var regnet som skadedyr. Vi avtalte med deg på melding at vi ikke vasket ut forrige eiers skitt, det må du som eier stå for. Som jeg skrev regnet jeg med du ville ta en skikkelig oversikt over leiligheten grunnet overnevnte. Vi vasket det vi hadde benyttet og som du selv sier, det var ikke rent. Beklagelig at du beklager på meldinger, men så legger ut denne tilbakemeldingen i ettertid. Håper senere gjester får en bedre opplevelse og slipper forholde seg til falske beskyldninger. Ellers ønsker jeg deg alt godt og lykke til videre som vert.
La det på Facebook med navn og alt. Hun leier ut i Kristansand, så hun er jo potensiell utleier til alle mine venner som skal til Dyreparken. Dette unner jeg ingen.
Romslig kjellerleilighet med bra beliggenhet for vårt formål. Stille og rolig område. Nær beliggenhet til butikk og hurtigladere til bil. Leiligheten har to soverom med dobbeltsenger, resterende sengeplasser er madrass/reiseseng. Godt utstyrt kjøkken med det man har behov for. Grei parkering i gate. Leiligheten var noe dårlig rengjort etter forrige leieboer, smuler på brødfjøl, matrester i komfyr, samt sokker under seng etc. Midtveis i oppholdet oppdaget vi sølvkre, dette var ikke opplyst om på forhånd og skapte utfordringer i forhold til bagasje. Den ene madrassen og deler av gulv/listvegg på soverom/walk-in-closet innehold svartmugg etter fukt. Her fikk vi anvist andre madrasser av utleier. Utleier svarer raskt på meldinger
Men lettere å angripe en å bli kvitt sølvkre vil jeg tro. Digger at Airbnb synes dette er innenfor. Blir nok hotell neste gang, selv om den første plassen vi leide var gull! Der skulle dere sett ordning! Rent, pent og så utrolig hyggelig vert. Nei, alle skulle vært som han. :sukk:
Jøss er det mulig? Dere kan jo leie på Airbnb igjen med mannen sin bruker i alle fall. Vi leier ut hytta på Airbnb (litt) og klart det er super-rent der når nye gjester kommer. Våre gjester må vaske ut selv etter seg. Så kjip opplevelse. Send oss link?
Du svarte saklig og ordentlig, så jeg tenker ikke det er slik at dere ikke får leie, nødvendigvis. Ellers får vi andre leie ut til deg så du får jobbet deg opp i rykte. :knegg:
Jeg ville definitivt ha nevnt at det bugnet av edderkopper der. Nå betyr det langt mer for meg enn sølvkre, men jeg tenker også at det er viktig info for mange.
Etter å ha lest hennes svar, så hadde jeg glatt klippet og limt inn meldinger fra vedkommende. Hun virker jo ikke riktig på en flekk.
Vi meldte til henne underveis. Tok det med Airbnb når vi aldri ble enige.
Ja, jeg var nok for snill, men i motsetning av hva hun skriver er jeg en lite skremmende person som ikke liker å være kjip. Til tross for at det faktisk ikle ligger hos meg.
Nå angrer jeg jo på at jeg tok kampen, at jeg leide hos Airbnb og at jeg i det hele tatt noen sinne dro på ferie. Aldri har jeg vel blitt utsatt for noe slikt før!
Høres jo helt sykt ut.
Forsøkt å klage på hennes offentlige tilsvar til AirBnb? Med dokumentasjon av meldinger mellom dere? Det er ikke sant som hun skriver da, at du klaget etterpå. Spør om AirBnb kan fjerne det i sin helhet? (Tilby å fjerne din omtale samtidig kanskje)
Har gjort det. De sier at dette er hennes subjektive opplevelse og at det ikke bryter med reglene. Så jeg har gitt opp Airbnb; de lar løgnere med skadedyr leie ut, for det er innenfor regelverket deres. :sukk:
En bra er flott! Da ser de som leser om deg at du ikke kun er dårlig. Jeg booket er hotell nylig og overså en del av de eldig negative omtalene. Jeg håper du klarer legge dette bak deg. Kjenner så godt følelsen av at det sitter i og preger dagene, men forsøker selv å tenke at det er det ikke verd.
Skjønner godt at det ikke frister å leie gjennom Airbnb igjen, men jeg vil tro at det er trygt om man leier fra folk som har mange gode omtaler. Ikke helt det samme, men når jeg kjøper ting på finn som må sendes, kjøper jeg bare fra folk som har mange gode vurderinger. Har aldri blitt lurt.
Eg logga inn på Airbnb og rapporterte profilen til utleier og skreiv at ho lyg i omtalene av Einhyrninhur og at dette svekker truverdigheita til Airbnb. Viss mange her gjer det samme kan det hende dei må reagere.
Jeg hadde leilighet i Italia med rotte, hadde mistanke om mus, men så rotta i øyene siste kvelden. Har siden valgt bort alle med færre enn ti vurderinger eller merket Superhost. Denne gang har vi hatt håndverker som tok hovedstrømledningen, vi var ti timer uten strøm i 30 varme, husrekken og en restaurant seks timer. Har en million små maur og skjeggkre, men dette er Spania og eieren er imøtekommende og ettergivende. Forskjell på sånt også. Jeg har nok nærmere 20 leieforhold.
Jeg har også visse kriterier jeg går etter når jeg leier Airbnb. Med mindre det gjelder et lite hus, så må leiligheten ligge over ground floor, altså fra og med annen etasje og oppover, superhost, mange og gode anmeldelser, fleksibel avbestilling og ingen anmeldelser om at verten har kansellert oppholdet.
Det samme tenker jeg. Du har skrevet en velformulert, saklig og grundig tilbakemelding og tatt med mye positivt med leiligheten også. Du gir ikke inntrykk av å være sær, vanskelig eller urimelig på noen måte og jeg hadde ikke tatt det svaret hennes til etterretning om jeg vurderte å leie ut til deg.
Helt merkelig at hun ikke legger seg flat og gjorde det hun kunne for at dere skulle bli fornøyde - det er jo bare flaks for henne at du ikke skrev en atskillig krassere tilbakemelding som kunne medført at hun fikk trøbbel med å leie ut senere - man er jo avhengig av at folk er fornøyde hvis man skal leie ut bolig på AirBNB!
Vi har leid leiligheter i flere ulike land gjennom mange år og har uten unntak vært superfornøyde. Er dog streng på å kun leie hos folk som er Superhost eller i det minste har mange gode tilbakemeldinger.
Må bare legge dette bak meg, jeg ble skikkelig satt ut og lei meg. Møkkakjærring. Får håpe sølvkreene klatrer inn i øret hennes og edderkoppene spiser henne til frokost.
Neste gang blir det hotell. Et rent et uten krypdyr!
Vi har ingen erfaringer med airbnb , men skal nå leie i Kristiansand. Ser jo at noen av dere har litt erfaring, ville dere leid ett hus som er ny med kun en tilbakemelding, eller ett hus med 4 positive tilbakemeldinger?
Riktig å rapportere inn manglende vask og mugg.
Men jeg er litt overrasket over alle som reagerer sånn på sølvkre og edderkopper. Tenker at det er sånt man må regne med. Det har ikke noe med manglende renhold å gjøre, og er ikke farlig.
Vi har leid veldig mange Airbnb leiligheter og hus. Hadde SKIKKELIG uflaks engang, med hus og vert from hell. Dessverre med hele storfamilien på tur, alt fra skrøpelige besteforeldre til barn, baby, tenåringer og svigerbarn. Det ødela absolutt hele ferien, og vi fant dessverre ingen alternativ der vi var. Men ellers har vi gode opplevelser. Vi leser alltid tilbakemeldinger nøye.
Jeg er uenig i at mengder av edderkopper ikke har noe med renhold å gjøre, for det har det. De trives ikke i et rent miljø for da finner de ikke mat og har man en sokkel e.l. og leier ut, eller uansett et problem med slikt, så anser jeg det som helt selvsagt at man sprayer og gjør tiltak mot slikt. En og annen på vidvanke er en ting, men mye, ja, da er det jo et problem som må håndteres.
Isolde; til en annen gang kan jeg anbefale Boss Biologisk insektsspray :jupp: Den jobber preventivt på en måte at hvis virvelløse dyr kommer i kontakt med det, så angriper det nervesystemet deres og de dør i løpet av 60-120 sek. Man kan spraye innendørs og utendørs, og jeg tror det varer ca 8 uker innendørs og 5 uker utendørs avhengig av vær og vind. Så sprayer man opp igjen. Over tid vil det også bli mindre da ny tilførsel av beist naturlig minker. Vi trenger å spraye svært sjelden nå. Middelet kan også brukes akutt hvis man møter på et uhyre :nemlig:
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.