Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.
Eg følger Linn Stalsberg (@nyliberalinn) på instagram og twitter, noko som har fått meg til å tenke på mitt forhold mellom politikk og praksis. Eg er jo for eit gjennomorganisert arbeidsliv, der arbeidarane sine rettar står sterkt. Eg stemmer, har vald partimedlemsskap og diskuterer som om dette er ei viktig rettesnor for meg. Eg synes ikkje det er "umusikalsk" at pilotane "øydelegg" ferien til folk ved å streike, for utan streikeretten ville vi ikkje hatt ferie. Og så vidare.
Men så er det jo så greit å bestille mat frå Oda (tidl. Kolonial), særlig når eg slipper leveringsgebyr. Det er kjekt med Porterbuddy som kjem el-syklande frå butikk med varer for bare 29 kroner og så vidare. Eg har tidlegare tenkt mykje på denne problemstillinga når det gjeld Amazon og Kindle, for igjen, det er så enkelt, så greit og så praktisk. Men arbeidsforholda på Amazon er jo kjipe og eg vil ikkje støtte dei. Samtidig er det langt unna, i USA, og lett å skyve til side.
Linn Stalsberg har gjort meg meir bevisst på at når eg vel det billigaste og enklaste alternativet, for meg, så er eg med å støtter opp om eit arbeidsliv og ein modell eg eigentleg ikkje vil støtte. Når eg vel å få mine varer levert på døra nesten gratis, vel eg samtidig bidra til å oppretthalde etterspørsel etter bud som ikkje har vanlege arbeidarrettar. Oda-sjåførane, Porterbuddy og andre billige leveringstenester er sjølvstendig næringsdrivande som sjølv står ansvarlege for sin eigen velferd. Dei er lønna pr. jobb, og firmaa bak dei har ikkje ansvar for sjukelønn, forsikringar, skader på køyretøy og liknande.
Eg er litt sjokkert over meg sjølv, når eg ser på kor lite research eg eigentleg gjer, når eg bruker slike tenestar. Ein ting var å boikotte Foodora, då dei hadde store medieoppslag og fekk mykje fokus. Det same gjeld Uber. Og eg er ganske bevisst det at mitt forbruksmønster generelt skal passe med dei politiske overtydingane mine, når det gjeld produksjons- og salgslinja. Men så ofrer eg ikkje distributøren ein tanke ...
Nå lurer eg litt på korleis FP stiller seg her. Det er jo ein god del uttalte sosialister her på forumet. Pleier folket å gjere research på alle ledd for å bruke si forbrukarmakt, slik at buda (og andre) får dei same rettane som fast tilsette arbeidarar? Eller treng vi å få det synleggjort av media før vi eigentleg tenker over kva dei som kjem med varer på døra nesten gratis i ruskever eigentleg tener?
Eg merker i alle fall for min eigen del at eg møter mi eiga politiske overtyding i døra, når eg kvitterer for ein Porterbuddy-pakke. Er det andre som kjenner på det same?
Hvor har du det fra at de er selvstendig næringsdrivende? Jeg har ikke sjekket alle, men vet at Oda sine sjåfører er ansatt i Oda Distribusjon. Og hvis man skal handle etter dette prinsippet bør man slutte å handle hos selskaper som bruker Bring, for de bruker mange innleide (selvstendig næringsdrivende) sjåfører.
Bortsett fra det så tror jeg hele distribusjonsleddet har godt av en liten opprydding, både store og små, og at det vil være borti,og umulig for forbruker å vite hvem som behandler sjåfører bra og hvem som ikke gjør det.
De fleste budbilsjåfører er selvstendig næringsdrivende. Jeg har lest flere artikler om arbeidshverdagen til budene, og har blitt skremt. Det var vel i fjor at Aftenposten hadde flere artikler som satte søkelys på bransjen.
Den ene siden av dette er de dårlige betingelsene budene har, og hvor mye lenge de må jobbe for å få en anstendig dagslønn. Det andre er faren disse sjåførene utgjør for andre. De kjører gjerne gamle, store varebiler uten moderne sikkerhetsutstyr. Disse blir kjørt helt til døra i små nabolag. Sjåføren har særdeles kort tid på seg til å få levert pakkene, så disse bilene dundrer inn i fredelige nabolag og hives i revers så fort pakka er avlevert.
Miljøet har heller ikke særlig godt av at en og en liten pakke skal leveres på døra. Særlig ikke når de leveres i gamle, store fossilbiler.
Til spørsmålene dine. Nei, jeg var ikke en bevisst forbruker før jeg leste mer om bransjen i media. Tvert i mot var jeg veldig begeistret over muligheten til å få levert pakke på døra, samme dag, for 29 kroner!
Nå har jeg blitt mye mer bevisst og bestiller ikke leveranser hjem der jeg like gjerne kan hente varene selv. Det betyr ikke at jeg aldri bestiller varer hjem, men at jeg kun gjør det i de tilfellene jeg kan forsvare det for meg selv.
Transportbransjen er en av de mest kriminelle bransjene i Norge, da det er lave krav til språk og formell utdanning. Lett å bytte ut personer. Sånn apropos.
Jeg var politisk (og praktisk) bevisstløs i mange år, men nå prøver jeg å etterleve et praktisk mønster som gjenspeiler verdiene mine. På en pragmatisk måte, dog.
Eksempelvis kjøper jeg helst kortreist og/eller økologisk, men dersom de alternativene ikke finnes for varen, tar jeg det billigste. Handler nesten aldri på nett, og prøver å handle mest mulig lokalt når jeg handler nytt. Flyr MYE mindre enn før.
Siden vi bor i provinsen, er Foodora og dets like fortsatt så nytt at det ikke ligger i kjøpemønsteret mitt. Men eldstemann benytter de av og til ...
Jeg blir mer bevisst dag for dag, egentlig, til min families store fortvilelse. :knegg:
Jeg tenker endel på det, og gjør litt men ikke alt. Jeg bruker ikke Foodora, Uber osv. og en del lokale aktører hvor jeg vet om at ting ikke er på stell. Jeg gjør det av prinsipp, samtidig tenker jeg i tillegg at man som kunde får et bedre produkt hos en virksomhet som kan rekruttere og beholde flinke ansatte, og slike virksomheter har positive ringvirkninger som kommer meg til gode i andre former i mitt liv. Et seriøst arbeidsliv, skatteinngang, bidra til lokalmiljøet, at de menneskene jeg har rundt meg i nærmiljøet også kan leve gode liv kommer meg til gode.
Jeg gjør ikke research i alle ledd alltid, og det hender jeg bestiller noe med fri frakt, f.eks. Samtidig har jeg mulighet til å påvirke når det tas beslutninger om innkjøp andre steder, og der har vi over tid lagt inn krav om tariffavtaler, miljø (og også bruk av lærlinger) litt avhengig av kontrakt. Det er ikke min "ære" i og for seg, men det betyr noe hva man gjør av smått og stort, og det betyr noe hvor man legger igjen pengene sine.
Vi har valgt ikke å ha bil, så jeg benytter absolutt leveringstjenester. Skjønner nå at jeg gjør en god ting ved ikke å ha bil (bedre for miljøet) og en annen ting som ikke er bra (få ting levert). Jeg tror ærlig talt vi kommer til å fortsette slik vi gjør det i dag. Bestiller dog større kvanta (ukeshandling, flere ting samtidig fra Porterbuddy etc.) så jeg gjør i alle fall så godt jeg kan føler jeg.
Jeg kjøper aldri matvarer, take away eller restaurantmat som leveres på døra, og velger aldri pakke rett hjem eller på døra hvis jeg har et valg. Ei heller Uber, eller taxi generelt. Dette har til nå ikke vært pga en bevisst holdning til transportpolitikk, men jeg skal jammen ha dette i bakhodet hvis jeg en gang skulle bli fristet til å bruke rett-hjem tjenester.
Oda Distribusjon står listet med 93 ansatte hos Proff (ikke alltid et presist tall men dog), jeg går ut i fra at det ikke kun er administrasjon, men er usikker på om det omhandler både sjåfører og lagerarbeidere, eller om lagerarbeiderne er via et annet firma.
Det var nevnte Instagram-konto som hadde lagt ut eit bilete av ein kontrakt frå Oda i story. Her stod det at sjåførene sjølv hadde ansvar for at oppdrag blei gjennomført, uavhengig av sjukdom, uhell på køyretøy og liknande. Altså skaffe vikar sjølv. Det stod ikkje at dei var sjølvstendige, men eg tolka det slik.
Bring er tydeligvis heller ikkje spesielt bra, nei.
Det beste sånn sett er vel å ta distribusjonen frå forhandlar til forbruker sjølv, for å følge prinsippet. For meg er dette ei yrkesgruppe eg eigentleg aldri har ofra ein tanke, men det er ein problematisk bransje. Eg var bare ikkje klar over det, alle dei gongene eg har kryssa av for billig heimlevering.
Er med Retz på denne. Jeg bruker ikke denne typer tjenester, men begrunnelsen ligger på andre ting enn en bevisst holdning.
Til hovedspørsmålet ditt: Jeg trenger ofte en "vekker" fra media. Det er jo umulig å reserche alt selv (nå tenker jeg bredt her) så jeg er I alle fall avhengig av lover, regler, media etc
Nei jeg gjør ikke research… og er helt avhengig av media. Og selv når jeg vet velger jeg slett ikke alltid det jeg er politisk eller moralsk best. En ting er hjemlevering… i området her tenker jeg ikke det er noen stor sak, de bilene kjører samme veien uansett og leverer det folk har bestilt. (Nå vet jeg at det hadde hjulpet om ingen hadde brukt dem, men så langt tenker jeg ikke). Og enkelte som ikke hadde hatt annen jobb får jobb gjennom sånne tjenester. Og jeg tenker jo over det hvis jeg kjøper klær hos HM eller andre kjeder at jeg med stor sannsynlighet støtter noe som ikke er helt bra. Men jeg gjør det jo likevel. En annen ting er miljø. Jeg prøver jo å være miljøbevisst, men jeg ser jo helt klart at det jeg faktisk gjør blir små peanøtter mot det jeg slett ikke gjør. Og når jeg ser rundt meg er folk på samme linje, man tenker over hva som er bra, men i praksis velger man ut fra helt andre kriterier som pris, tilgjengelighet, lyst. Noen får kvaler, noen tenker at det finnes andre verre alternativer og noen tenker ikke… uansett er det veldig sjelden jeg ser folk ofre noe særlig for ting de står for. Forskjellen er mer hvordan vi håndterer ubehaget som følger med.
Det er også slik som all oppmerksomheten rundt hvordan griser nå hadde det eller ikke før slakt. Folk var kjempehissige og i krigshumør. Helt til neste nyhet -
JUHUUUU! Svenskehandelen har åpnet!!
Ikke en kjeft tenkte på hvordan grisene i Sverige/ Tyskland/ Polen hadde hatt det. Bare vi får billig flesk!
Hehe, ikkje sant …. Nå har eg ein mistanke om at det kanskje er ulike folk som engasjerer seg i dyrevelferd og som kjøper billig kjøtt i Sverige, då. Det hender eg svenskehandler, men då først og framst tørrvarer.