Vi fikk en Mail ut av det blå i går kveld, hvor det stod «velkommen som kunde hos xxx» noe vi stusset på da vi har en fastprisavtale hos yyy som gjelder ut oktober. Og en times tid senere dukka det opp en vippsfaktura på 8500,- for halvannen mnd fra dette nye selskapet basert på forbruk, men prisen er jo en helt annen; dette er omtrent en femdobling av vår normale månedspris i nåværende avtale/forbruk.
Vi er i sjokk, og lurer på hva i alle dager som har skjedd, og kommer til å kontakte Forbrukerrådet på mandag, men lurer på om noen her har vært borti lignende? Og tips til hvordan angripe dette?
Får dere logget på Min side (eller lignende) hos yyy.
Hvordan ser avsender adressen ut på mailen fra xxx? Kan de si noe om hvordan den nye avtalen ble inngått?
Jeg så noe lignende på en Facebook-gruppe. Virker som svindel. Sjekk nettsiden og epostadressen mailen kommer fra. (Hold musa over den epostadressen som synes, så får du opp den egentlige adressen.)
Mannen sitter i telefonkø med sikkert ørti andre mennesker som har opplevd det samme, for da han ringte yyy hadde de en melding som sa noe om «har du blitt flyttet til ett annet selskap må du kontakte dem» og selskap xxx, eller Tinde energi som de heter, har kø.
Utrolig kjipt å måtte bruke feriedager på det her altså.
Så hvor dette ender vet jeg ikke, men om noen har tips til en fornuftig strømavtale for noen bosatt rett utenfor Oslo så jatakk. :(
Er vel ikke mulig å få fastprisavtaler nå, tror jeg.
Kraftriket har en Spot 12, som vel er den rimeligste spotprisavtalen pga negativt påslag. Bare for nye kunder. Pass på å bytte avtale etter et år, så ikke du blir satt over på en dyr avtale da. www.kraftriket.no/privat/stromavtaler/spot12/
Og ja, det er mye cowboyvirksomhet i kraftselskapene nå, også med endring av avtaler og plutselig flytting av kunder, og en masse kela for å muligens få tilbake den gode avtalen man hadde.
Det er jo en Vippsfaktura fra Tinde som ser svært ekte ut. Og appen til yyy ble ommøblert/oppdatert i forrige uke og da fikk vi beskjed om at «noe info vil bli tapt» men jeg får ikke sjekket mens mannen sitter i telefonkø.
Hvis man flyttes mellom selskaper tenker jeg den normal praksisen er at det er selskapet man HAR som sender ut melding om at man blir flyttet eller at det er ny eier. Har akkurat fått beskjed om et oppkjøp av bank og at det blir ny eier, da kommer brevet fra den man er kunde hos.
Dette hadde jeg glatt ignorert.
EDIT: vippskrav kan alle sende, vel? :vetikke: Men ligger den som avtalegiro/ efaktura i nettbanken er det sannsynlighet for at det er et krav på den gjeldende avtalen, fordi man selv legger inn og aksepterer. Mine krav kommer både i vipps og i nettbanken. Ville tatt en sjekk i nettbanken.
Selv i gamle dager kunne man få helt syke strømregninger om sommeren. Da eldste var liten, fikk jeg en gigantregning midt på sommeren. Viste seg at kiden hadde skrudd på en termostatstyrt panelovn som sto under et åpent vindu. :gaah:
Problemet er at vi hadde en god fastprisavtale, men detaljene i den avtalen er ikke mulig å finne igjen nå, så ja, vi ender nok opp med å bytte til noe helt annet. Dette her funker dårlig.
Du har ikke takket ja til fastprisavtalen på sms en eller annen gang da? Tror jeg har noen gamle sms-er liggende fra tidligere avtaler, der de viktigste vilkåra står. Husk å skjermdumpe avtaler og dialoger m selskapa. Mange selskap har ellers meldingtjeneste som er enklere å komme gjennom på enn telefon. Lagre meldinger fra slikt også.
Det er en artikkel i Dagens Næringsliv som ganske grundig går gjennom denne saken (bak betalingsmur). Jeg leste artikkelen i dagens utgave av DN. Kan sikkert lånes på biblioteket, om man er interessert.
Selskapet GPN Energi hadde signert avtale med flere kunder (både private og bedrifter) om enten fastprisavtale eller maksprisavtale. Når strømprisene går i taket, blir dette veldig kostbart for GPN Energi, og de går med tap. Et firma kan ikke over lengre tid gå med tap/underskudd. Man må enten sørge for å ikke gå med underskudd, hente inn penger ved å foreta en emisjon ("trykke flere aksjer") eller få et lån. Hvis ingen av disse tingene skjer, så går man konkurs.
GPN Energi ønsker ikke å gå konkurs. De er et firma som er registrert på Euronext Growth, et slags forstadium til Oslo Børs. (Til informasjon: Oslo Børs er kjøpt opp av Euronext.) Å komme inn på Oslo Børs (eller på "forværelset" Euronext Growth) er noe man ofte ønsker, blant annet fordi det gjør aksjene likvide (altså at man forholdsvis lett kan selge dem). Men det koster penger. Både å faktisk være på børsen, men bare det å klare å tilfredsstille de kravene som stilles fra børsen, koster penger. Og når man er registrert på Euronext Growth, så kan man ikke drive med for mange merkelige krumspring.
GPN Energi ønsker ikke å gå konk, og de ønsker nok å fortsette å være på Euronext Growth. De overflytter dermed kunder med fastprisavtale til et datterselskap - Tinde Energi. Deretter betaler de et annet selskap - Henriksen Gruppen AS - for å overta Tinde Energi. Ingen normale mennesker ønsker å overta et firma som kun har kontrakter hvor man går i minus, men her er det ikke "vanlige" mennesker. De som sitter ved rattet på Henriksen Gruppen AS og GPN Energy er svogere. Det kan virke som om de passer på hverandre, og gjør hverandre tjenester.
Nå når Tinde Energi ikke er en del av GPN Energi mer, kan Tinde Energi gjøre de krumspringene man vil. Så da endrer Tindre Energi på måten de fakturerer på, og ber om å få forskuddsbetalt. De tar også høyere betalt for strømmen enn det de ifølge kontrakten kan.
Så hva skjer da? Jo, de som følger veldig godt med og er tett på, de nekter å betale store regninger på forskudd. Som en av bedriftskundene sa det: "Jeg turte selvfølgelig ikke betale en så stor sum til et selskap som på ingen måte er finansiert for å kunne overta kundene som hadde maksprisavtaler med GNP Energy. Går selskapet konkurs, risikerer jeg jo å tape alle pengene". Da kunne Tinde Energi si opp avtalen på grunn av manglende betaling, og dermed var Tinde Energi ute av denne vanskelige fastprisavtalen.
Tinde Energi satt dermed igjen med de kundene som var "snille" og som ikke laget vansker.
Forbrukerrådet mener det å ensidig endre avtalevilkår til noe som er ugunstig for forbruker, "kan være ulovlig". Dette hjelper ikke de som inngikk fastprisavtaler. De lovlige verktøyene man har, er å gå til sak mot Tinde Energi. Men å gå til sak mot noen krever advokat og det kan være store kostnader forbundet med dette. Det krever dessuten tid og overskudd. Og i verste fall går Tinde Energi konk, og da sitter man igjen uten strømavtale, men med en stor advokatregning i tillegg.
Moral:
Følg med og les kontraktene du signerer på.
Vær kritisk til å forskuddsbetale. Vurder alltid om firmaet kan gå konkurs før du får levert varen (eller i dette tilfellet: strømmen)
Hvis mulig, så sjekk hva andre har ment om firmaet. Dette er alltid en god idé!
Og siden vi er her på Foreldreportalen: Spør! Spør her om noen har erfaringer.
Hvis alt skjærer seg, kontakt Forbrukerrådet for å få hjelp og råd.