Camping - kva har eg ikkje tenkt på?

nokon sa for siden:

Eg og ungen skal bu i hustelt på campingplass i seks netter.

Eg har:

• Telt
  • Luftmadrasser med el-pumpe
  • Soveposer
  • Campinglykt og hodelykter
  • Bærbar gassgrill, gasskjøkken med propanbluss pluss eit ekstra propanbluss
  • Oppvaskbalje med kost, zalo etc.
  • Servise og bestikk, kopper og glass
  • Samanleggbart bord og campingstoler
  • Førstehjelpsmappe
  • Gryter og steikepanne
  • Vanndunk
  • Tørkesnor
  • Powerbank
  • Det vi normalt har med oss på overnattingstur, hengekøyetur eller tur i skogen
  • Kjøleboks med 12v/230v

Er det noko eg må ha som eg har gløymd å tenke på?

Edit: Æsj, redigerte lista og øydela formatteringa.

millact sa for siden:

Zalo, tørkehåndkle, antibac og oppvaskkost.

Floksa sa for siden:

Kjøleboks?

nokon sa for siden:

Ja, det ligg saman med det eg vanligvis har med på tur. :knegg: Men takk, ville vore kjedelig å gløyme.

Ja, det har eg kjøpt på finn, gløymde å skrive på lista.

Syrinx sa for siden:

Isolerende lag mellom luftmadrass og menneske.

apan sa for siden:

Laken og pute

Da vi campet flere døgn for to år siden, hadde jeg tørrmat i en diger plastboks fra Ikea. Veldig praktisk. Det er lurt å ha noe å oppbevare sånt i, blir fort litt fuktig i telt.

jolie sa for siden:

Prøv [/list] på slutten av lista.

Shun sa for siden:

Myggstift

Dali sa for siden:

Ja og en thermacell hvis dere skal sove i myggland. Jeg har hatt stor glede av et ullpledd de dagene vi har sittet ute på kvelden på campingplass.

Lhi-My sa for siden:

Du trenger ett eller annet mellom deg, soveposen og luftmadrassen. Luftmadrass er fryktelig kaldt, selv i gode temperaturer. Jeg sov ofte på en luftmadrass på gjesterommet hos søsteren min en periode og holdt på å fryse meg fordervet selv i normal romtemperatur før jeg skjønte at man må ha et isolerende lag. Et ullteppe, saueskinn eller noe slikt gjør susen. Eventuelt en isomatte.

Den falt ut ja. Der ser du … :knegg:

Noterer. Mellomlag mellom meg og liggeunderlag har eg ikkje tenkt på. Lufttett boks var og lurt.

Thermacell og myggstift har eg bare gløymd å notere.

Malama sa for siden:

Om du har et liggeunderlag som isolerer så tenger du ikke mellomlang, men har du en luftmadrass så tenger du det, for luft blir kaldt. Mitt oppblåsbare liggeunderlag derimot. Trenger ikke noe

Ellers surrer jeg raskt gjennom pakkelista mi nå. Antar at siden du har kjøleboks på strøm så passer du på å ha med lang nok, utendørs skjøteledning. Og overgang til sånn blå kontakt dersom det trengs der du skal campe. Jeg ville tatt med en liten vifteovn med veltesikring (biltema har en til en hundrelapp ca) for det kan bli kaldt i teltet når sola går ned. Vi slår den av når vi legger oss og førstemann opp slår den på dersom vi ikke ligger en plass hvor sola allerede har truffet teltet.

Litt praktisk kjøkkenutstyr, en skjærefjøl eller to, skarp kniv og brødkniv, et litermål kanskje? Grillklype etc. Jeg prioriterer en vannkoker også, det kan kokes vann på gassblusset men det tar tid, og til frokost et det opptatt med å steke egg og bacon, når man bare vil lage en kopp kaffi. Eller kakao, særlig på kvelden liker jeg en kopp kakao (jeg drikker ikke kaffi)
Også vil du ha kost og brett. Det blir mye sand og rusk i teltet.

Jeg har også lappesaker til telt og liggeunderlag, og universal - løsningen duck-tape, til Mcgyver-løsninger ved behov.

apan sa for siden:

Vannkoker hadde vi mye glede av. Hadde med sånn instant kakao. Veldig populært. Og rett i koppen.

Trulte sa for siden:

Jeg skulle inn ig si skjøteledning, men ser at det er nevnt. Det gjorde at vi kunne se på film i teltet ;)

Hjertensfryd sa for siden:

Eit teppe eller to. Likar å hive det over meg viss det er gufsete på dagtid, om kveldane og som lag mellom madrass og sovepose om natta.

veobra sa for siden:

Ull, du skal vel tross alt være i Norge. :knegg: Ullundertøy som pysj er nydelig.

nokon sa for siden:

Ull går under klede vi normalt pakker til tur. Men takk. :knegg:

Pelle sa for siden:

Teppe til kvelden og sitteunderlag til å ha i stol. Selv synes jeg gummimadrass blir kaldt, ha teppe oppå.

ligger i telt og skriver, natt 1 av 6

Charlie sa for siden:

Camping i hustelt har utviklet seg de siste 40 årene :giggle:

Definitivt.

nokon sa for siden:

Eg kjem ikkje til å ta med vannkoker altså. :humre:

Malama sa for siden:

Jeg har vannkoker og hadde jeg hatt plass i bilen hadde jeg meget mulig hatt med elektrisk stekepanne også. Jeg er ikke ute etter "ute i villmarken" eller "tilbake til 50 tallet" feeling på camping. Jeg er ute etter komfort og en behagelig, avslappende ferie :)

Men jeg er i fare for å enten koke topplokket på min mann eller utsette oss for en tilhenger på slep.

Jeg er klar over at slett ikke alle prioriterer som meg.

Isprinsessen sa for siden:

Skjøteledning og sånn adapter så den passer på uttaket på campingplassen.
Balje til skyllevann og så har vi en til til å sette opp vask i til tørk. Så tre baljer til oppvask her.
Liten matte eller gulvhåndduk til å ha ved inngangen til teltet.

Lyppa sa for siden:

Jeg kom til å tenke på en telttur jeg og ei venninne var på en gang. Vi hadde tilgang på strøm, og det koseligste med hele teltturen var at vi hadde et gammelt vaffeljern med. Vi stekte vafler, men vi brukte det også som toastjern. Barndomsminner:hjerter:

Malama sa for siden:

Vaffeljern går derved inn på lista over "det jeg skal ha med om mannen går for henger". Ingen av oss har erfaring med /kan å kjøre med henger. Men jeg er klar for å lære meg det. Han er mer negativ til 80-grense og rygging og plass (hjemme) . (ja, også er det ikke gratis da.)

Min ide av camping er på grensen til glamping og jeg liker det sånn.

nokon sa for siden:

Med tanke på mine og ungen sine matvaner og definisjoner av kos, kjem eg nok til å prioritere å bruke plassen på eit ekstra brettspill, framfor både vannkoker og vaffeljern. Klart, det høyrest koselig og praktisk ut og alt det der. Men vi har eit baggasjerom til disposisjon, og ting skal flyttast på. :humre: Men vi kjem nok til å koke opp vatn til både kaffe, te og kakao likevel.

Har lagt til hengekøye til å slappe av i på dagtid.

Fluke sa for siden:

Vi har med hvert sitt saueskinn som vi sitter på i stolene om kvelden, og så legger vi de mellom oss og madrass når vi legger oss.

Vannkoker er lurt altså. Vi hadde også med airfryeren vår på camping i telt i år - genialt med varme rundstykker til frokost pluss supert å steke pølser/biff og lage fløtepoteter og pommes frites i :jupp:

Vanligvis har vi med løs induksjonsplate (og dermed ikke gassgreier) å lage mat på.

Fluke sa for siden:

Ja - dørmatte er veldig lurt. Vi kjøpte noen sånne til 10,- på IKEA. De tar ingen plass i bilen og er absolutt noe av det lureste å ha med for å slippe å dra inn for mye skit i teltet.

Vi har også noen små filletyer fra IKEA under spisebordet så det ikke blir så kaldt på gulvet der. Vi har forsåvidt oppblåsbare puffer (europris) å hvile benene på, men bruker jo ikke de når vi spiser/spiller kort rundt bordet.

Fluke sa for siden:

Kost og feiebrett er også lurt å ha med.

Mex sa for siden:

Vannkoker og varmeflaske. :nemlig:

Jeg syns det ALLTID blir kaldt å sove i telt. Vi sitter gjerne oppe på kveldene og blir litt kalde i kroppen også, så å putte en lunket varmeflaske nedi soveposen når en skal legge seg er magisk!

Våtservietter

Magica sa for siden:

Sånn antiklø salve og allergitabletter hvis man får myggstikk eller andre kløende utslett.

Appelsin sa for siden:

Har ikke så mye å bidra med, bortsett fra at jeg hadde syntes det var veldig vanskelig å finne ut hvor mye mat og drikke vi skulle tatt med.
Det høres jammen koselig ut :hjerter:

Pinsett til alle flåttene, forresten!

Malama sa for siden:

Det med bare et bagasjerom til disposisjon kjenner jeg til. Vårt er stappa. Og en lav og smal takboks. Også er det 5 av oss. Så tilsvarende med liggeunderlag og soveposer og klær.

Å få plass i bilen gir meg søvnløse netter og mannen min høyt blodtrykk (vel. Han HAR det da, og piller mot det ;)) men det går med et nødskrik.

Men brettspill har vi faktisk ikke med da.

(tips til et som fenger han som blir 14 denne sommeren samtidig som hun som er 6 kan klare det mottas med takk. Vi ender med å ikke spille spill fordi det ikke treffer alle, eller spiller noe med henne og noe annet etter hun har lagt seg. Som ikke er så inkluderende på tur. Jeg har med en kortstokk da,

Fluke sa for siden:

Vi har spilt Ticket to Ride med våre da de var 6 og 14. Ludo og Stigespill er også noe som har vært gøy for begge. Og Sorteper. Uno er også gøy - selv barnevarianten.

Malama sa for siden:

UNO ja. Det kunne vi tatt med, den ja, den har vi jo. Denne nesten - fjortenåringen vår er av "gidder ikke" typen. Men vi får se hva vi får til.

Ticket to ride har jeg faktisk aldri spilt så det kan jeg ikke noe om, kanskje vi kunne prøvd. Svarteper kan vi jo spille med kortstokken.

Elise sa for siden:

Yatzy passer godt på tvers av alder.

Vi har spilt en del boccia i sommer, det funker også veldig bra fra fire år og oppover iallfall. Men det tar kanskje litt mye plass. :knegg:

nokon sa for siden:

Vi har vanlig kortstokk, eit monopol-kortspill og Skipbo, som er årets dille for niåringen. Elles er vel seks ein litt vanskeleg alder å finne spill som kan fenge både store og små. For han min var Kingdomino det første litt meir avanserte spillet han spilte. Hugser ikkje om det var i 1. eller 2. klasse. Bonus for liten boks, å ta med på tur.

Vi skal bu på campingplass i siviliserte strøk. Det er langt til nærmaste Clas Ohlson eller Jernia, for praktiske ting vi har gløymd. Men det er matbutikk ein kilometer unna. Så vi kan legge opp til å handle «frå dag til dag», sånn med tanke på matoppbevaring. (Det er til og med burger-restaurant med bowling, eller bowling med burger på campingplassen. :knegg: )

Flåttpinsett og -spray ligg i førstehjelpsposen. :nikker:

nokon sa for siden:

Kubb er også gøy for ulike aldre. Men det tar ein del plass.

millact sa for siden:

Håper dere får en flott tur!

nokon sa for siden:

Det trur eg vi gjer. Vi gleder oss i alle fall begge to.

Magica sa for siden:

Ja, domino mexican train fenger alle!

Malama sa for siden:

Boccia har vi fatisk med, og noe annet til ute - lek, men tror det bare er kortstokken jeg har med til inne. De har nettbrett alle tre og jeg har bok :)

Timar sa for siden:

Fyrstikker? :dulte:

:værsågod:

nokon sa for siden:

Du har vore på tur med meg før, skjønner eg! :skratte: Eg har kjøpt ein lighter som ligg fast saman med gassblusset nå.

Malama sa for siden:

Jeg like ikke lighter og gassbluss-kombinasjonen, så det ligger en fyrstikk-eske i campingsakene våre, den skal egentlig få bo i stormkjøkkenet tenker jeg. Har vært på tur uten, ja. Men på en campingplass, så de hadde lighter i resepsjonen

nokon sa for siden:

Har planlagt å pakke fyrstikker og. Men pakka ned ein lighter etter å ha vore på tur med Timar tidlegare i sommar. Blei MacGyver, med trefliser og gassgrill (som heldigvis har bryter). Men om ein bare har lighter, kan ein bruke ei treflis mellom gassbluss og lighter

Malama sa for siden:

Jepp. Jeg kjøpte en lighter og tok med ei isskje i tre, den gangen.

Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.