Danmark i oktober

Svanen sa for siden:

Vi har tenkt oss til Danmark i høstferien. To voksne og et barn på 8 (størrelse og "mentalt" rundt 5 år). Ser for oss 4-5 netter, men har hele uka til rådighet.
Vi tar to dager i legoland, og trolig en dag til Givskud Zoo.
Vi tar båten til og fra København, så det går an å finne på noe på vei mot legoland første dag.
Tror vi bestiller hotell på legoland. Er det artig med slike "lego-rom"?...
Noen gode tips til andre ting å finne på, småsteder å besøke? Vi har vært i København før, så tror ikke vi gidder å bruke tid der.
Vi voksne liker gjerne museer (men ikke kunst :sparke: ), men må være barnevennlig.
Hun er litt forsiktig av seg og litt svak fysisk, så alt for krevende opplegg er ikke så enkelt. Hun liker lekeplasser, hvis de er enkle, eller vi kan hjelpe henne.

Pøblis sa for siden:

hvor mye tenker dere å flytte rundt?
Jeg har bodd i hus i Lalandia når jeg har vært i Legoland - det er helt supert. Vi har alltid leid hus eller leilighet feriesentre når vi har reist til DK med barn - det er mye mer frihet og deilig med nok plass. Og danske dagligvarebutikker har så godt utvalg at det er gøy å lage mat.

vi har bodd her:www.landal.no/ferieparker/ebeltoft#filter:e30=
Fiint sted, Ebeltoft er veldig hyggelig. Ikke langt fra Århus heller, der har man feks Den gamle by, som er et supert folke-/bymuseum. Og Aros, men det er litt kunst, da.

Vi har også bodd her: Lalandia i Billund rett over veien for Legoland. www.lalandia.dk/nb-no/billund

Jeg vet Pelle her inne har et favorittferiesenter lenger nord på Jylland.

AV disse i lenken her, har jeg vært i Løkken på besøk og bodd på Nordsøen i Blokhus
www.campaya.no/Danmark/Jylland/de-beste-feriesentre-i-jylland-danmark.a

Jeg tror det som heter Øer i lenken her er det samme stedet som jeg lenket til i Ebeltoft litt over her.

Om Legohotellet vet jeg at nevøen min ble litt skuffet i sin tid - men jeg aner ikke hvorfor, det var visst helt greit.

Trulte sa for siden:

Vi spiste alltid på buffeen i andre etasje på lalandia. Super barnevennlig og inngang til lekeland om man ønsker. Det var høydepunktet på legolandturene!

Pøblis sa for siden:

Lalandia Billund har et helt supert badeland også. Og jeg husker også at matem var god på buffeten når du minnet meg om det, Trulte. :ja:

Pelle sa for siden:

Vi elsker Skallerup, mrn høres ut dom om det er litt utenfor der dere skal. Har også bodd på Landal Søhøjlandet og Landal Middelfart, begge steder rolig og fint for barn.

Svanen sa for siden:

Tenker 2 dager overnatting i "legorom" ved legoland, eller ikke bestemt oss for hvor vi skal.

Tror vi ender på 5 overnattinger i Danmark, så da mangler vi 3. Kan flytte oss rundt eller være 2 eller 3 overnattinger på et sted, snuppa synes det er helt fint å kjøre bil.
Da jeg var i Danmark for nærmere 15 år siden leide vi feriehus i Hvalpsund, ved Limfjorden og fartet rundt på Jylland en uke.

Bergensis sa for siden:

Me budde i leilighet i Lalandia. Høstferien var ei grei tid å vere der, for det var nesten ikkje kø. Badelandet var flott!

Svanen sa for siden:

Ser ut som en del fine plasser, men kanskje mer retta mot badeferie? Mulig Søhøjlandet kunne passet, da vi neppe skal bade i sjøen... En badeland-dag kan være ok, men trenger ikke være særlig stort og flott, for frøkna vil nok holde seg til barnebasseng. Vann er skummelt, særlig om det er kaldere enn terapibading temperatur... Storesøstrene hadde digget alt av badeland, men de blir ikke med.
Vi får se litt ordentlig på lenkene sammen en kveld.

millact sa for siden:

Stemmer i for Skallerup Klit et par netter. Fin lekeplass ute, bra bassengområde og mye aktiviteter inne.

Vi har også vært i Ebeltoft på feriesenter der via Color Line samt et annet ca en time vest for Legoland, Seawest. Ebeltoft har vann rett utenfor endel av husene og avbefales sånn sett.

Bønnerup har jeg vært på som barn, Blokhus og Fyrklit. Av de jeg har nevnt er Skallerup helt i en egen klasse, men pleier å være dyrest.

Charlie sa for siden:

Hører mange skryter av Skallerup. Det er vel veldig langt fra Kbh ( i og for seg Legoland også).

Forstår ikke riktig hvorfor man drar til Jylland når båten går t/r Kbh, men ser at Legoland kan trekke. For Legoland foretrekker vi høstferien pga færre folk, men for parker er det da viktig å gå i midtuke, ikke helg. I helgene er det trøkk uansett.

Siden dere har Kbh som utgangspunkt ville jeg heller anbefale aktiviteter på Sjælland. En favoritt for oss er Frilandsmuseet, det ligger utenfor Kbh ved Kongens Lyngby.

natmus.dk/museer-og-slotte/frilandsmuseet/

Det er litt som Folkemuseet i Oslo. Jeg tenker dere kunne ni-kost dere hele dagen der. Det er så mye å se og oppleve uten at det blir «museum» eller «fornøyelsespark». Pass på å skrive ut program for dagen og kart hjemmefra. I løpet av dagen kan det være små sketsjer som blir spilt rundt omkring. Det er litt fysisk teater, men skurker som blir sparket i rompa og den slags, man skjønner det uten å kunne dansk. Det går folk rundt i historiske kostymer. Pass på å spørre dem om hvem de er og be dem fortelle. Vi traff tjenestepiken i stasjonsbyen som lagde søndagsmiddag og lurte på om vi ville smake, fikk postkort av postmannen, traff fantekona som hadde stukket fra mannen som drakk og jenta som hadde brudekrans og skulle gifte seg. Og så klart bygninger fra by og land, husdyr, markens grøde, se en ekte mølle, kjøre med hest og spise på kafe om man vil.

I Hvidovre rett utenfor Kbh finner dere Cirkusmuseet. Det er både litt å se på av sirkushistorie og også en stor sal med sirkusutstyr man kan prøve. Typ akrobatikk, sjonglering osv. Vi koste oss der med samme aldersgruppe som dere har.

cirkusmuseet.dk/

Andelslandsbyen Nyvang i Holbæk har ikke vi besøkt, men skal være fin

www.tripadvisor.dk/Attraction_Review-g1370488-d3538104-Reviews-Andelslandsbyen_Nyvang-Holbaek_Holbaek_Municipality_West_Zealand_Zealand.html

Louisiana i Humlebæk synes jeg er så flott at man kan like det selv om man ellers ikke er museumsfrelst.

louisiana.dk/

millact sa for siden:

Jeg fikk ikke med meg Københavndelen, så da kan du se bort fra mine tips. Hadde nok bodd i Lalandia da.

Svanen sa for siden:

Vi vurderte også båten til Fredrikshavn, da det er ca like langt til Legoland fra begge plassene. Men tidspunkt båten kommer og går synes vi er litt kjedelig om vi tar utgangspunkt i Fredrikshavn.
Vi har tenkt å være i Legoland mandag og tirsdag, så vi går ut i fra at det er enda mindre køer der da.

Acino sa for siden:

Vil dere ha lite, oversiktlig og varmt badeland? Anbefaler Vejle svømmehall, finner på gps med å søke på DGI-Huset Vejle. Bittelite babybasseng med leker, litt større med boblesoner osv (1 m) og ett større basseng ved siden av (1,25-1,35 m). Alle disse tre har 32 grader. Leker og flytesaker til utlåns. Der er også eget stupebasseng og treningsbasseng. Siste ligger for seg selv i annet rom. Vi har vært der flere ganger, bare å spørre.

Lyppa sa for siden:

Husker at vi fikk anbefalt Egeskov slott her inne for mange år siden. Vi dro ikke dit, men husker at de hadde mange forskjellige slags aktiviteter og at det er et museum. Sjekk om det kan være noe for dere :)

Svanen sa for siden:

I Egeskov var jeg for over 20 år siden. Var fint der. Broren min var med da (han var litt over 20), og syntes det var så kult der at han sa at han ville gifte seg der :knegg:
Han skal gifte seg neste sommer, men i Sverige...

Høns sa for siden:

Egeskov slott anbefales. Det er også kommet et nytt HC-Andersen museum/senter i Odense som skal være bra. I Odense har man også en zoo, men vet ikke hvordan den er. Av badeland er det flere av de «vanlige» svømmehallene/svømmestadion som er bra, feks Esbjerg. Et annet sted som jeg har på min liste er «Den gamle by» i Århus.

Om dere velger å ta båten hjem fra Frederikshavn (vi gjorde det nå), så kan man være i Ålborg zoo til stengetid (supert zoo) , spise middag og rusle litt i byen på kvelden og så kjøre fint opp til fergen.

Darth sa for siden:

Egeskov og HC Andersen i Odense synes jeg er topp. Begge deler er på Fyn og kan fint kombineres. Zoo-en i Odense er jeg ikke like glad i, men vi har nå vært der et par-tre ganger likevel da barna var yngre. Jeg synes ikke enkelte av dyrene har nok plass.

Svanen sa for siden:

Da er båt bestilt og to netter i lego-friends rom. Greit med bare to netter på knall-farget rom. :knegg:
Vi har fortsatt 3 netter til vi må finne ut hva/hvor vi skal. Sambo kunne nok tenkt seg rundt Århus, og vi regner med at siste overnatting blir et sted på Fyn eller nærmere København.
Hvis man finner et sted å leie sykler en dag, er det mulig å leie med sykkelvogn? Snuppa sykler max 300 m med støttehjul, og har ikke lært å bremse ennå...

Pøblis sa for siden:

Danskene er eksperter på morsomme sykkelinnretninger for transport av barn.

Bean sa for siden:

Vi var flere ganger i Legoland i høstferien når barna var små. Lite kø og egentlig super fint. Bare husk å sjekke at de har åpent alle dager du planlegger å besøke de i oktober siden de ofte stenger midt i uka. Ellers anbefaler jeg også besøk på Egeskov.

Vi både tatt båt og fløyet til Billund. Veldig fint å bo i hytte på Lalandia.

apan sa for siden:

Det var også veldig fine lekeplasser nede ved elva i Odense. Flere på rad, morsomme og fint utformet. Anbefaler det.

Svanen sa for siden:

Da er overnattinger på resten bestilt. 2 netter i Gamle Rye, like ved Himmelbjerget og ca 30 min fra Århus, og 1 natt i Kerteminde. Så da er det bare å velge hva vi kunne tenkt oss å gjøre.

Høstferie i Danmark var fint!
Båten over til København forrige lørdag. Søndag var vi innom Egeskov slott, 22 år siden jeg var der sist. Nydelig dag der før vi dro videre til Legoland på ettermiddagen. Så hadde vi to dager i Legoland.
Deretter dro vi til Gamle Rye noe utenfor Århus. Lå to netter på Lyng Dal hotell. Lite hotell på en fin plass, med nydelig og vakker frokost. Vi "besteg" Himmelbjerget, besøkte Gamle By i Århus og en liten tur innom Moesgård Museum. På museet skulle vi gjerne vært lenger, men det begynte å bli en lang dag for snuppa.
Derfra var vi innom Givskud Zoo, der vi både kjørte egen bil på safari (og selvsagt så løvene) og fikk se dinosaurer...
Siste natt var vi i Kerteminde nordøst for Odense. Der skulle vi gjerne vært en dag til og utforsket litt mer, men vi hadde jo en båt å nå hjem neste dag.
Noen regndråper i Legoland, men ellers helt ok og også noe veldig fint vær.
Litt kø på noen attraksjoner rett etter Legoland åpnet, men ellers lite trengsel.
Stort sett god mat, så vi har ikke vært særlig sultne.
Skulle gjerne syklet litt, men jeg undersøkte ikke godt nok på forhånd, så der vi tenkte på å leie sykler hadde de ikke sykkelvogn, og da ble det vanskelig når snuppa ikke sykler selv. Og hadde det vært tidligere på høsten hadde vi kanskje leid kano og padlet på sjøene/elva nær Himmelbjerget.
Jeg har hatt et snitt på ca 10000 skritt om dagen, så snuppa har blitt litt sliten av å gå så mye, så litt hvile på ryggen min og skuldrene til pappa har det blitt.
Men alt i alt:
Danmark om høsten anbefales!

Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.