Hadde en leiebil i helgen. Hentet og levert på Flesland i Bergen. Nå fikk vi en mail om at det var skader på bilen. Disse skadene befinner seg under bilen, foran under støtfangeren, altså umulig for oss å oppdage uten å ligge på bakken under bilen. Er det noe vi kan gjøre? Vi er rimelig sikre på at skadene ikke kommer fra oss. Tar så klart kontakt med forsikringsselskap, men lurer på om noen har erfaringer med sånt. Er man virkelig pliktig til å undersøke og fotografere undersiden av bilen før og etter leieforhold?
Man er nok pliktig til å undersøke bilen, men jeg har aldri hørt at det gjelder også undersiden. Vi leier bil mye når vi er i England, og vi har nok aldri kikket under bilen. Jeg ville bedt dem om dokumentasjon fra kontroll etter forrige leieperiode som viser at skaden ikke var der da.
Vi, dvs mannen sjekker alltid leiebil før vi bruker den, og tabeller av evt. tidligere skader for vi opplevde noe lignende for mange år siden. ( husker ikke detaljer).
Vi har også leid bil en haug med ganger og aldri hatt problemer. Nå blir egenandelen for skaden betalt av forsikringsselskapet, men jeg synes likevel at sånne ting er utrolig irriterende så vi prøver nok å få dem til å bevise at skaden ikke allerede var til stede da vi overtok bilen. Det kan da ikke forventes at man legger seg på bakken og filmer/fotograferer under bilen!!
Som C3PO beskriver. Vi fikk samme i Roma, ved innlevering påstand om at vi hadde skadet bilen under ved høyre dekk. Vi hadde 20 min ekstra til diskusjon og kom oss ut av det. Jeg tar bilder og filmer bilene før og etter, men ikke understellet. Svært ubehagelig og elendig praksis at bilene kontrolleres etter innlevering og krav rettes som leietager ikke kan klage på. Leser du mange Google anvendelser finner du mange tilsvarende tilfeller.
Har oplevd sånne ekstraregnings forsøk mange ganger. Det beste var den gangen vi fikk ekstraregning på bagasjeromtrekk etter at vi hadde forsøkt å få trekk før vi dro fra flyplassen. Vi hadde dokumentasjonen iorden, og slapp å betale. De siste gangene leier vi hos Hertz, avis eller andre seriøse firmaer. Leieprisen er litt høyere, men vi har da sluppet unna alle diskusjonene og klagingen i etterkant. Var dette hos et seriøst firma ? Vi har dog aldri opplevd å få skade påpekt under bilen.
Jeg leide nettopp varebil via Hyre, og der skulle man ta bilder fra alle fire hjørner og legge inn i appen. Det var ingen spørsmål om bilder eller kontroll av understell.
Jeg har leid bil i utlandet mange ganger, og aldri fått noen urettmessige krav. Fotograferer rundt bilen før vi kjører, men aldri under.
Jeg ville bedt om dokumentasjon på at bilen ble sjekket etter forrige leier, og ymtet frampå at Forbrukerrådet ville få saken til gjennomsyn hvis de ikke ga seg.
Det at forsikringen tar hele regningen er ikke udelt bra, altså. Tipper mange bare gir seg på slike ting når de ikke får regningen selv. Noe som gir dyrere forsikring for oss alle. :mumle:
De må dokumentere at samme undersøkelse ble gjort før dere fikk bilen også. Denne feilen har jo garantert ingen oppdaget selv om de har gått nøye over bilen før den er tatt i bruk. Så de kan jo tjene på samme feilen mange ganger om de virkelig er useriøse.
Jeg ville ha krevd bilder /rapport av at skaden under bilen ikke var der da dere leide. Har aldri sett noe skjema der man kan krysse av på skade under bil ‘en skal jammen huske å ta bilde under neste gang vi leier bil!
De tar ikke bilder etter hvert utleieforhold, kun dersom det er skader, og kan derfor ikke dokumentere at bilen var skadefri etter forrige utleieforhold. Dokumentasjonsplikt ligger tydeligvis hos oss selv om skaden er under bilen. Det var forøvrig et helt vanlig firma som jeg anser som seriøst. Jaja. Kjipe greier, men vi har i alle fall lært at vi må kontrollere bedre neste gang, eller få noen til å gjøre det sammen med oss.
Veldig kjedelig Liefje, og jeg tenker at det er et maktmisforhold mellom dere som kunde og utleie firmaet. Jeg kunne vært troende til å ta kontakt med Forbrukerrådet i denne saken, det er jo helt klart urimelig at dere må dokumentere at bilen er uskadet under når dere overta bilen.
Jeg hadde ikke gitt meg her heller, selv om dere har forsikring. Leiebilbransjen er kynisk så det holder. Jeg ble fortalt en gang at jeg hadde kjørt 4 ganger så langt som jeg hadde. Jeg blånektet, og kunne forklare i detalj hvor jeg hadde kjørt, og jeg hadde vitner på jeg hadde vært. De måtte gi seg på det.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.