Flyet vårt frå Nairobi med avgang 2355 i kveld ble kansellert pga. teknisk problem. Masse styr, er innlosjert på Hilton og ny flight 2355 i morgen. Må fly om Amsterdam istedenfor Paris og er ikke i Bergen før kl 1800 mandag kveld. Jeg kommer meg ikke på jobb på mandag, og må vel søke erstatning en eller annen plass. Men er det hos klm eller er detvreiseforsikring, eller en kombinasjon? Vi skulle landet i Bergen søndag kl 1200, men lander nå mandag kl 18.00. Noen som er god på dette?
Vi var fem som var på jobbreise i november til Nederland. Flyet hjem ble kansellert pga vær. Fikk til slutt ny avgang dagen etter vi skulle reist hjem.
Vi har fått refundert ubrukt billett (fløy hjem med SAS og ikke KLM) og jobben dekket den ekstra natten på hotell.
Man får ikke kompensasjon hvis forsinkelsen skyldes forhold utenfor flyselskapets kontroll. Selvsagt, syns nå jeg. Faktiske utgifter dekkes, så hvis dere har kvitteringer på mat etc, bør dere kunne få refundert dette.
Dette skjedde meg i sommer.
Du får dekket standard kompensasjon som avhenger av distanse eller reisetid. Det er de 600 euro, de får du uansett. I tillegg får du dekket alle kostnader, inntil det de anser som rimelighetens grenser (står på nettsiden) - hotell, mat og transport ink parkering. Her må du sende claim til flyselskapet og kunne legge ved kvitteringer.
Kjipt å høre - håper dere kommer dere smooth hjem etter revidert plan
Gikk greit å få de 600 euro`ene for meg, verre for de fem andre. Tabben vi gjorde var at vi sendte kravet hver for oss og vi skulle sendt det samlet. De fem andre fikk etter mye om og men.
Husk å ta vare på alle kvitteringer. Du får den standardkompensasjonen pluss dekning av faktiske utlegg (dvs. ikke tapt arbeidsfortjeneste). Man søker refusjon hos flyselskap eller reiseforsikring (eller begge, men da oppgir man såklart at man har søkt refusjon hos begge slik at de kan gjøre opp seg imellom). Det er mitt inntrykk at - i alle fall noen - reiseforsikring gir bedre dekning enn flyselskapene, altså at de dekker flere kostnader, men det varierer, så bare ta en telefon. Så lenge du tar vare på kvitteringer for alle utlegg, er det ingen hast. Mener vår forsikring sa at man hadde et år på å melde inn krav.