Jeg har skjønt at det ikke alltid er så lett å finne ut alle dingsebomser og greier på nutidens mer og mer fancy biler, og jammen blir man kanskje så vant til at den gjør alt av seg selv, så man glemmer at innimellom er det den som sitter og hviler hendene på rattet som må ta i et tak også.
... og blinklysene er jo til og med på en manuelt manøvrert hendel utenfor MoroSkjermen, så det er jammen ikke rart at disse går under radaren for den gjennomsnittlige Teslaeier!
Derfor har jeg kopiert inn fra manualen her, dette er da Tesla 3-manualen, men den er overførbar til de fleste tror jeg:
"Blinklys
Blinklysene blinker tre ganger eller kontinuerlig, avhengig av hvor langt opp eller ned du beveger hendelen. Skyv blinklyshendelen lett opp eller ned for en sekvens med tre blink. For et kontinuerlig signal skyver du hendelen helt opp eller ned."
Hendelen ser slik ut, og befinner seg på venstre side av rattet:
Se! Lett som en plett! Og plutselig kan de rundt deg være forberedt på at du skal til venstre og høyre, og for de virkelig avanserte - hvilken avkjørsel du skal ta i rundkjøringen! :applaus:
Ja, det hjelper ikke akkurat på flyten i rundkjøringa hvis sjåføren setter bilen i "fri" i stedet for å skru på blinklys, som mannen min hadde en tendens til i starten. :knegg:
Til mitt forsvar - tregangerblinken er veldig kort, så ofte tror jeg at jeg har blinket, men det er over før jeg får en snurt for meg. Det tok litt tid å venne seg til å bruke langevarianten.
Neinei, jeg er blid og fornøyd og synes det er hyggelig å kunne bidra til folkeopplysning, så vi kan unngå trafikkulykker og kanskje også slåsskamper grunnet trafikkignoranse. :jupp:
Siden du tar opp brukerveiledning på Tesla; kan jeg spørre om en ting som jeg har lurt litt på... :p
Naboen har Tesla og nå når det er mørkt så ser jeg det serlig. Lysene går på innimellom og står på en stund, og så går de av. Når bilen står helt rolig.
Har det noe med lading å gjøre? Tegn på at den er fulladet eller no`?
Er skikkelig nysgjerrig på hvorfor altså.
Tesla har vel sånn kamera som tar bilde når man går nærme, kanskje det er det som lager lys? :vetikke:
Vi prøvekjørte en tesla, og mannen fant innstillingen som gjør at den lager prompelyd når den blinker. Jeg hadde heller ikke brukt blinklys. :knegg: Jeg kjøpte en annen bil, prompelyd var en stor del av den beslutningen.
Jeg har akkurat prøvekjørt en bil langt under Teslaklassen og den utgår antagelig fordi man må manuelt slå av Lane assist hver eneste føkkings gang man starter bilen. Og den Lane-greia var innstilt sånn at den rykket i rattet når man ville bytte felt og dersom det er to felt ønsker den å legge seg midt mellom dem. :skeptisk: Meget rart av en liten bybil.
Kjenner jeg får høyt blodtrykk av å lese dette. De som kjører helt frem og presser seg inn de siste metrene før krysset. Dobbel sperrelinje og vel så det. Jeg slipper gjerne inn folk, men må innrømme at etter å ha sittet i sigekø fra Høvik til Sinsenkrysset var det lite velvilje å spore når de frekkasene der kom seilende.
Når jeg kjøpte tesla forsonet jeg meg med at folk vil tro jeg er en idiot i trafikken. Jeg kjører like vel som når jeg hadde KIA. Prøver å forbedre rykte til Tesla sjåfører. Men passer meg alltid for at folk tror jeg er en idiot.
Begynner ikke snart de fordommene mot Tesla-eiere å vannes ut nå? Etter hvert som flere og flere "alminnelige" folk skaffer seg Tesla?
Vi går i disse dager over fra Tesla til Audi Etron. Men de vitsene om blinklys som ekstrautstyr har jeg alltid hørt om Audi-sjåfører, så det hjelper trolig ikke stort. :knegg:
Jeg tror det må være geografiske forskjeller på hva slags folk som kjører Tesla. Her syns jeg ikke at teslaeiere utpeker seg med hensyn til mangelfull blinking, BMW derimot... Men det er forskjell innad på BMW-ene også, for suvene syns jeg oftest blinker.
Nå er vi tesla-eiere selv, er på vår 3. nå, og jeg syns de to siste modellene har en teit funksjon på blinkingen når man først må blinke til venstre, så høyre så må man trykke to ganger på hendelen. Utrolig irriterende, og gjør noen ganger at jeg oppdager at jeg har blinket bare inn i rundkjøringen men ikke ut. Jeg syns du burde fått med deg det i bruksanvisningen :p
Prompefunksjonen var en av tingene som gjorde at jeg fikk lyst på tesla.
Jeg blinker - men noen ganger skal jeg slå av blinklyset og så begynner jeg heller å blinke motsatt retning - så jeg fremstår nok som en temmelig forvirret teslasjåfør.
Altså, jeg blinker fullstendig lite like i alle bilene mine, det glemte jeg å si. Slurver skikkelig, spesielt når det er lite/ingen biler rundt meg. Det hjalp veldig å få unger med lappen, som korrigerer konstant.
Ja, utrolig. Trafikkflyten hadde blitt SÅ mye bedre om jeg slapp å vurdere om bilen har tenkt til å svinge ut av rundkjøringen før jeg sykler inn eller ikke. Eller om de skal svinge til høyre i krysset så jeg kan sykle ut til venstre. Men de begrenser seg på ingen måte til Teslaer, det er ganske jevnt over.
Dette er jo en mye mer logisk forklaring enn at det er noe spesielt med Teslaskjåfører. Tesla skiller seg ikke ut hverken i pris eller andre ting, i forhold til andre biler i samme størrelse og alder. Hvis de Teslasjåførene jeg kjenner har noe til felles, så er det at de er teknologientusiaster, eller i hvert fall litt mer enn snittet.
Store, dyre biler kan av og til skille seg ut i trafikken, det er til om med vist i forskning (vilje til å stoppe for fotgjengere på fotgjengerfelt synker proporsjonalt med at pris på bilen går opp), men som sagt, Tesla er ikke en veldig dyr bil.
... men det er mye lettere å få klikk når man spiller på Tesla-fordommer enn det meste annet. :jupp:
(For øvrig er jeg hellig overbevist om at høy grad av automatisering og skjermfokus/navigering har negativ innvirkning på basics som blinklys og å huske å ikke ligge og cruise i venstrefila og slikt.)
Er helt enig med deg i parentesen din! Jeg er glad i bilen, for den er god å kjøre, men det irriterer meg grenseløst at nesten alle funksjoner er på skjerm. Det er ikke trafikksikkert. Legg til at grensesnittet med ujevne mellomrom endres også så det du har automatisert må læres inn på nytt, så topper det irritasjonen min.
Meg bekjent er det Audi og BMW som har blinklys som ekstrautstyr.
Nå skal det sies at veldig mange av disse sjåførene har kjøpt seg Tesla etter at "billigversjonen" (model 3) kom på markedet. Så du skal ikke se bort fra at det nettopp er disse du har observert i sin Tesla. :knegg: Ulykkesstatistikken sank visstnok også på de nevnte, tyske bilene etter at modell 3 ble lansert.
Langt verre med den typen byfruer som har så stor bil og så stort hus/ leilighet at de kun har tid til å trene og gå på kafe. Bilene deres - les teslaX/gigantisk Mercedes og BMV. De kan ikke blinke for da kan neglene ta skade og det må jo alle rundt skjønne. Ikke kan de smile og være høflige heller da de har vært og "helseklinikk" og kan få rynker av sånt.
(mulig det ligger noe godt oppbygget frustrasjon i underbevisstheten her...) :knegg:
Tenkte på denne tråden når jeg nå nettopp bevitnet litt ekte tesla-roadrage. På grunn av en kranbil i veibanen så måtte trafikken bak vente til motgående hadde passert før de kunne kjøre ut idet andre kjørefeltet. Det hadde én tesla slett ikke tid til så han presset seg først forbi på innsiden, i sykkelfeltet. Syklister er jo som kjent akseptabel collateral damage, store som små. Deretter prøvde han å presse seg inn foran en annen tesla for å komme først forbi i motsatt kjørefelt. Da stoppet den teslaen opp og sperret fullstendig så fire busser, 20 syklister og en rekke bilister ble stående bom fast. Mens begge Teslaene sto på hornet.
:knegg:
Jeg gidder ikke føle meg krenket. Jeg blinker like mye i Teslaen som i den lille dieseldrevne Peugeoten vår. Både inn og ut av rundkjøringer, når jeg skifter fil på motorveien og når jeg er helt alene på vår lokale bygdevei. Men jeg har vel kanskje bitt meg merke i at det er en del som kjører dyre biler (dyrere enn vår Tesla) som føler at de er litt hevet over lover og regler. Og de kan virkelig sette sinnet i kok til tider.
Fordi jeg liker å bokse og sortere ting i hodet mitt. :knegg:
(Og fordi jeg har fundert på Tesla som nybil med tid og stunder, og da liker jeg å titte på de jeg ser på gata, sånn for researchen sin del. Uten at jeg orker noen forhandler-runde).
I tillegg tror jeg det kommer inn som faktor at det blir lagt merke til hva slags bilmerke det er, hvis det er en bil som står litt ut fra mengden slik Tesla gjør (og som f.eks BMW har gjort tidligere). Idioter kommer jo i alle slags biler, og man legger merke til at noen sjåfører oppfører seg idiotisk, men ikke nødvendigvis hva slags bilmerke det er, når det er snakk om mer "anonyme" biler (ser man en person i Hyundai som oppfører seg som en idiot så legger man merke til det, men tenker ikke over hva slags bilmerke det er, og kommer derfor ikke på å overføre samme inntrykk til å gjelde alle andre Hyundaisjåfører). Og ikke minst den sjarmerende egenskapen misunnelse, som er en ganske effektiv pådriver til å finne noe negativt om folk som er mer privilegert enn en selv.
Men ser ikke bort fra at det ofte er "hvite menn som pusher 50" og som har bra med penger og "viktige" jobber som oppfører seg på en bestemt måte i trafikken, og at nå om dagen kjører mange av disse Tesla, etter å ha byttet ut BMW-ene og Audiene sine. Men siden det har kommet flere billigere varianter (og som Polyanna er inne på, det er ikke så lett å se forskjell), og i tillegg har kommet ut på bruktmarkedet, slik at flere folk med alminnelig økonomi og vanlige jobber har råd til det, så vil det trolig vannes ut en del. Både ved at det er større variasjon innen hva slags folk som eier Tesla, at mange som tidligere har hatt mye å si om Teslasjåfører plutselig eier Tesla selv, :knegg: og ved at den ikke lenger blir lagt like godt merke til, fordi den er mer vanlig. Men det tar selvsagt litt tid før slike holdninger og fordommer endrer seg, og kanskje i enkelte miljø mer enn andre (og kanskje spesielt blant dem med dieselbil som profilbilde, pyntet med norsk flagg nede i hjørnet, som putter på latteremoji på alle nyhetssaker om ulykker med, eller branner i elbil - og der har du mine fordommer :knegg: ). Så det henger vel igjen en stund til.
Nei, men de er lettere å identifisere. Det er ikke mange moderne biler som har et veldig distinkt utseende, men det har Tesla. I tillegg til at den er så vanlig.
Jeg har noen ganger tenkt at "det der ser jo ut somen ikke så dum vil" men når de søren meg nekter å skrive bakpå dem hva de heter, så kan de bare ha det så godt, da får jeg jo ikke sjekket det ut videre. Tesla er en versting med å ikke skrive noe annet enn den T så jeg skjønner jo det er en tesla, men ikke hvilken.
Dustedørene vet jeg da, men de står jo ikke åpne når bilen kjører, så jeg ser jo ikke hvilken det er når jeg ligger bak en
Altså, jeg liker Teslaer jeg. Som stor fan av Nicola Tesla, så er det helt klart en bil jeg kunne vurdert, skulle jeg hatt bil. Og i Norge har det jo blitt en folkebil, så jeg har i grunn ikke lagt merke til noe mer ufin oppførsel fra teslasjåfører enn andre sjåfører av relativt nye biler.
Men det var ganske gøy med den tesla-standoffen med denne tråden i minne.
Utrulig mange biler med den der spiral-logoen i Tromsø også. Hadde besøk av barnebarn fra distriktet for noen uker siden, han pekte på alle Teslaer og sa hvilken modell det var. Han ble lei ganske fort, for han fikk jo ikke snakka om annet enn Tesla da. Hver gang han skulle fortelle noe, så møtte vi en Tesla igjen. :knegg:
Ja, vi bor også i Tesla-land. Men er inne i vår siste uke som Teslaeiere nå (for denne gang i alle fall, kan jo være at vi bytter tilbake en gang i framtiden). Må si jeg gleder meg til å få en bil som faktisk har mulighet til å frakte ting på taket. Ski f.eks.
Hm, ikke samme erfaring som meg. Jeg har nemlig en hypotese om at det er de som kjører model 3 som kjører dustest. :knegg: De som ikke er ihuga Teslanerder, men som kjøpte Tesla da den ble like billig som andre elbiler.
Åh, men en del av de 3-erne er jo sportsutgaven, den første med det heftigste suget i magen i akselereringen. Det kan være noen sånne også. :nemlig: Det er ikke så lett å se hvilken som er hvilken av dem.
(Ja, jeg har kjørt en hel del Tesla selv. :knegg: )
Vi har ikke Tesla, men Jag Ipace og den har god driv. Men jeg synes "alle" elbiler har det da. Min lille BMW i3 også, dog får man ikke akkurat storbilfølelsen av den da. :knegg: Tror dog at blinklysene virker på begge. BMW skrur seg litt vel fort av da, synes spesielt de to yngste bilistene i huset. Jeg sier de bare ikke trykker hardt nok.
Vi har også en sånn Jaguar og jeg ELSKER å tråkke til så det kjennes ut som vi skal lette. :hyper:
Her vi bor er det mange, mange Teslaer, og de aller fleste kjører som folk. Det er alt for jevnt fordelt hvor mange som IKKE gidder å blinke til høyre i rundkjøringen nær her jeg bor, og det ergrer meg GRØNN når jeg står og venter på å kjøre rett over. :gaah: Men det er både bensin- diesel og elbiler - gamle og nye og store og små som ikke blinker. Idioter. :sur:
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.