Det er husets 16-åring som spør. Hun tar sangtimer og skal sikkert opptre for bo- og behandlingssenteret eller noe sånt. De pleier å kunne ha pianokomp. Er det noen som har tips? De jeg selv har kommet med, har åpenbart blitt avvist ettersom spørsmålet kommer på nytt.
Hun har egentlig ikke respondert på min forrige mail. :sparke: Salmen "Mitt hjerte alltid vanker" og "Jul i svingen" (som hun synger helt nydelig, men som kanskje ikke egner seg på gamlehjemmet siden beboerne neppe kjenner den). På en tidligere julekonsert har hun sunget "Sonjas sang til julestjernen".
Vi tenner våre lykter er fin, Det kimer nå til julefest, When you wish upon a star, Jul, jul strålande jul, nu tändast tusen juleljus (finest på svensk).
Jeg tror min grandtante på 83 hadde likt mange ikke-tradisjonelle julesanger. Å få besøk av en skjønn 16-åring som synger er nok i seg selv en veldig kjærkommen hendelse.
Bare for å ha det sagt, det er alt for stor tro på at man på eldrehjem, sykehjem o.l. på død å liv må ha gamle svisker fra før penicillinen sin tid.
Beboere på slike steder er like ulike i smak og behag som i samfunnet ellers, og mange av de som bor på instisjoner har hørt og likt både julesanger og andre sanger som er adskillig nyere og mer moderne enn man tror.
Når jeg er på besøk hos min på sykehjem spiller jeg ofte en sånn Retrokanal med musikk fra 70-tallet, og medbeboerne kommer tøflende, rullende og trillende inn hos oss og vil være «i lamme».
Jeg syns "Himlen i min famn" med Carola er helt nydelig. :hjerter: Er usikker på hvor bra den fungerer for en ung sopran - det er en del mørke partier. Tror den må testes ut, for å være sikker på hvordan den fungerer.
Den er bedre for en mezzo eller alt. Jeg synger denne selv og er en dyp alt.
O Helga natt er typisk sopran-mat. Ellers siterer jeg Netlife...ikke undervurder eldre menneskers sans for musikk.
Jeg har sunget på eldresenter selv, og der jeg trodde høreapparatene skulle slås av, satt de og koste seg glugg og nynnet med. De blir også lei av det samme repertoaret hele tiden.
Takk for både livsvisdom og tips! Det er sikkert ikke alle eldre som er like gammelmodige som meg, nei, som helst hører gamle sanger om igjen. Jeg har også blitt minnet på at det er en del julemusikk jeg overhodet ikke liker selv :sparke:, men det er jo ikke jeg som skal synge. :knegg: Nordnorsk julesalme sang hun i fjor, husker jeg nå. O helga natt har vi også vært inne på. Det hadde vært spennende å se om den er innen rekkevidde. (Det siste hun opptrådte med, var for øvrig «On My Own» fra Les Miserables - den går vel både litt høyt og litt lavt og var en utfordring, men ikke så juleaktig, gitt.)
Det kommer vel an på registeret til den som skal synge, og ikke minst hvilken toneart man starter i? Selv syns jeg det viktigste med å synge "Himlen i min favn", er å synge den med innlevelse. Men det er kanskje enklere å ha innlevelse for noen som har vært i den situasjonen som beskrives i sangen. :jupp:
Selv sang jeg Det lyser i stille grender og Vi tenner våre lykter i glansdagan.
Jeg tror de kan sette pris på moderne advents-barne-TV sanger også, jeg. :jupp:
Det viser seg nå at hun allerede kan «Himlen i min famn», etter forslag fra sin far. :knegg: Selv har jeg aldri hørt den før, naturligvis. Hun kommer både opp og ned, høres det ut til. («Hva er julemotivet i denne, da, spurte noldus-mor. :humre: «Skjønner du ikke det - det er Jesusbarnet! :flau: ) Innlevelsen pleier det ellers ikke å skorte på i disse fremføringene,
Digresjon:
Det som først og fremst er krevende med «On My Own» (og en gjenganger i musikalsjangeren) er jo at sangerne belter det ut i brystklang og har stor (noen helt vill) rekkevidde der. Det ligger ikke så høyt i register for en klassisk sanger men det starter i altregister og øker på i det som for de fleste kvinner er hodeklang. Klassisk skolerte (som jeg en gang for lenge lenge siden var/øvde på å bli) trener på å øke register i hodeklang og på holde jevne overganger mellom bryst- og hodeklang. Jeg har naturlig kraftig brystklang og fikk ikke gjøre sånne musikalstykker som «On My Own» fordi det visstnok ødela for utviklingen i hodeklang og ga meg «knekk» i overgangen. Jeg brukte godparten av et år på å øve oktavglissandoer mellom bryst og -hodeklang for å få jevne overganger :knegg:. Man kan selvsagt gjøre sånne stykker i hodeklang, men det er liksom «greia» i musikalsjangeren at de gir jernet uten å gå over i hodeklang. Sånn som i gospel.
Utover det: hva med River av Joni Mitchell? Ser for meg at den passer en ung jentestemme godt og den er jo nydelig.
Interessant, Vianne Rocher! Her var det mye nytt for meg. Jeg hørte på noen versjoner av denne sangen før dattera skulle fremføre den, blant annet den norske utgaven med Marion Ravn. Det slo meg at denne må være vanskelig å synge, nettopp på grunn av de store overgangene i toneleie og "stemning". Jeg ble liksom ikke så imponert over å høre stjernene som jeg pleier å bli. Den innledende delen før de starter med "On my own" hadde jeg ikke hørt før, faktisk - den var ikke med i korpsarrangementet i 1990. :knegg:
O Helga Natt er fin, men egner seg ikke for en ung sopran - den trenger langt mer tyngde om den skal bli fin på den klassiske måten, eller den må gjøres på Nils Beck måten som i SKAM.
Jeg elsker "Wintersong" med Sarah McLachlan. Hun har en tydelig versjon av "River". Og tittelsporet er helt utrolig vakkert og trist og vemodig. :hylgrine: www.youtube.com/watch?v=tuTWA6SBupY