Kort fortalt: Dieselbilen er død og vi tenker på å erstatte Kia Soul med en elbil som kan dekke familiens behov for både økonomisk og miljøvennlig hverdagskjøring og mulighet til å komme seg på ferie/fjelltur.
Ønsker ikke en bil som er alt for stor utenpå, da vi har litt liten garasje og snart en ny sjåfør i hus... Var innom en merkevareforhandler og fikk veldig sansen for
kia e niro. Ser ut til at den kan dekke våre behov for litt plass i baksetet, bagasjerom og mulighet for taklast og hengerfeste til sykkelstativ.
Noen som har erfaring med denne modellen, eller noen i samme størrelse og pris. Er det verdt å betale 5000-6000 i måneden for en relativt ny bruktbil av dette kaliberet?
Vi har akkurat byttet elbil og endte på Volkswagen ID4. Niro var inne i loopen, og jeg er litt usikker på hvorfor vi endte på den vi gjorde. Forhandler i nærheten og tilgang på bil før nyttår kanskje. :vetikke:
Da vi kjøpte vår (kan det ha vært i 2018, mon tro?), var det to års ventetid på den. Men en bilforretning i nærheten hadde fått inn 5 «bruktbiler» (kjørt 100 km) som var importert fra Frankrike eller Tyskland, husker ikke helt. Det dro kanskje prisen noe ned, vil jeg tro, men vi måtte ta bilen slik den var, vi kunne feks ikke velge farge. Det var heller ikke viktig for oss.)
Takk for mange gode innspill. Det jeg/vi vurderer er også ny bruktbil. Kan synes at rød bil er litt stilig, men ikke verdt 100 000 ekstra liksom. Vi er jo 5 i familien og ikke 4, men innser at tiden for 5 på roadtrip med telt/lavvo og full campingpakke i bagasjen nok er forbi.
Nei, fargen spiller liten rolle, men jeg hadde kanskje valgt en annen farge hvis vi kunne velge. Disse 5 bruktbilene var som sagt kjørt bare 100 km (nesten godt gjort!) og de var alle mørkegrå. Men de hadde ulik grad av ekstrautstyr, men var priset deretter, så vi valgte ikke skinnseter.
Det eneste jeg virkelig savner, som vi har hatt før, er varme i rattet.
Gosj, ja. Rattvarme er virkelig gull!
Vi valgte soltak på den Kia Soul som vi har nå, det har ikke vært mye i bruk, men innbiller meg at det øker omsetningsverdien når den skal skiftes ut.
Jeg er ikke klar for å gi opp 5 på biltur med telt og full camping-opppakk enda, så jaken på en elbil for oss, vurderer jeg om vi heller bør sikte på en som kan dra henger... for vi har en s max i dag og stapper den til randen på ferie. To ganger i året. Resten av året er den romslig.
På veldig mange området slår Kia E-niro Tesla x'en jeg har nå ned i støvlene. Kan være fordi jeg ikke har lært meg Teslaen enda men Kiaen var rett frem, hadde mange gode løsninger på ekstra utstyr.
Men størrelsen er jo helt annet, og det var prioriteringen. Hadde en 2020 Kia, og har nå en 2018 Tesla.
Som vindusvisker sensoren. Perfekt på Kiaen, ubrukelig på teslaen. #Bergenser
Jeg ser den Malama. I følge signaturen din så ligger jeg akkurat et hakk foran i løypa med barn fra 04, 08 og 12 (eller 012 som de sier selv :knegg: ). Sist vi kjørte full pakke med lavvo i bagasjen var i 2020, hadde omfattende norgesferie også i 2021, men da tror jeg vi bare fylte bilen til randen med sengetøy for hytter/hus/venneovernatting og ikke telt. For en planlagt ferie kan man jo også leie/låne/bytte bil. Men det er ikke like aktuelt for å på kort varsel benytte skiføret som kommer til det bergenske nærområdet.
Ja, hakket forran meg er du da, siden 080 er min eldste. Så han blir nok med noen år til, særlig siden campingturene våre er kombinert med sommerferien hos svigers som han setter pris på, i stor grad grunnet en onkel som er 07 modell
Men hvordan er setet i midten? Vi er jo bortskjemt med en smax som har tre fullverdige seter på andre rad, men jeg synes svært mange biler jeg ser på så er det egentlig to seter i baksetet, også en pute i midten som det fremheves at kan tas ned så er der drikkeholdere i den eller ladeporter eller whatnot, men jeg har en unge som må sitte på den...
Den er jo ikke liten. Med to tenåringer og to voksne gikk det helt fint. Så ble jeg gravid med tvillinger. Der var der regnestykket ikke gikk opp lenger.
Min gikk 490 ca. Veldig god på langtur for alle synes jeg.
Vi har en i sete, pleier feste med isofix, men kan jo festes uten, det er beltestol, hun er snart 7 år gammel. De eldre sitter uten seter, de er vokst fra det, men det er mer det at det ser jo ikke noe komfortablet ut, det er en rett pute, ikke et sete, liksom. Og trolig trangt fra søsteren i beltestol ved siden av i tillegg, og det er noen år til hun vokser ut av den enda.
Få ting som slår smax i plass Teslaen har plass til tre seter, så den er mye bredere. Den har jo også to seter med isofix bak på rad nr 3. Er jo derfor vi byttet.
Definitivt få som slår smax ja. Vi trenger ikke de ekstra setene (men bagasjerommet. Eller en tilhenger)
Og bilen lever nok noen år til, men når det er på tide å la den få fri så vil jeg gjerne kjøre elbil, men selv de store som buzz leveres jo ikke med et skikkelig sete til barn nr 3 (dere trenger jo til nr 4 og 5, men det gjør ikke vi)
Da fikk vi endelig tid til å gå sammen i bilbutikken og prøvekjøre. Etter litt tankearbeid og en ekstra runde hos banken, så viste det seg at vi "trenger" en litt større bil. Og endte på Huyndai ionic 5, nesten helt ny. Så på torsdag er det bilbyttedag. Vi har heldigvis prøvekjørt den inn i garasjen... Det går akkurat, og om det ikke går, så kan den parkere seg selv. :tullerdunisse: :riktig:
Gratulerer med ny bil! Den var på lista vår også, jeg syns den er kul - og den var litt sånn romskip og kjøre med alle mulige funksjoner. Mannen likte den ikke, så det ble ikke Ionic på oss, men jeg hadde veldig lyst på.
Nå har vi regnet og tenkt. Ser at dersom hele familien skal på tur, så står vi igjen med 185 kg til last. Jeg er mest bekymret for vinterferie med to sett ski til hele familien, mulig vi må bytte bil med svigers eller sende noen med toget. Men vi har nesten 40 kr pr person. Det er jo litt da. Noen av ungene skal riktig nok bli større, men det er samtidig stor sjanse for at de store turene blir med færre enn 5 i bilen. Skal snakke med selger om dette i morgen.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.