Her er det mye fakta og mange sammenhenger jeg ikke har tenkt over! Om hvem som oftest går og kjører kollektivt, hvordan kjønnene beveger seg ulikt og hvordan prioritering av gående fremfor kjørende bidro til å spare penger!
Vi har fortsatt litt å gå på for å bli likestilte, ja.. Men utrolig spennende med et sånt perspektiv på tjenestene kommunen yter. Det kunne jeg ønsket meg her også!
Denne håper jeg bydrift-gubbene og politikerne i byen min leser. Nå som det er kommet mye snø her blir ikke fortau brøytet. Eller de brøytes sjeldent, og får snø fra veien hivd innpå så det ikke er mulig å gå der. Det virker som det bare er biler og busser som prioriteres i trafikken. Skummelt når myke trafikanter blir tvunget til å bruke bilvegen. Møtte på en dame med barnevogn i vegen i forrige uke, hun hadde ikke noen alternativ. Heldigvis var det en rett og oversiktlig strekning.
Har bestilt boka på biblioteket. For dette synes jeg er veldig interessant å lese om.
Jeg kjenner tilfeldigvis han som er brøyteansvarlig i Oslo (jobbsammenheng ja) men han er ingen akademiker. Lurer på hvordan jeg kan få lurt denne inn hos ham….:hmmm:
Når de analyserte kostnadsbesparelsene så har de nok ikke tatt med i betraktningen hvor utrolig mye mer krefter det koster å håndtere klager fra sure gubber. :nemlig:
I forbindelse med en veiomlegging i området her, så ble jeg med i en lokal FB-gruppe om saken, og den ble, etter at saken ble avklart (bymiljøetaten snudde, heldigvis), så ble den en mer generisk lokal trafikk-gruppe. Og for å si det sånn, det var ikke FAU-mammaer som var opptatt av barnas skolevei som dominerte. :dåne: Det var altså en sånn mengde med sure gubber som klager over ALT! Og de oppfordret hverandre hyppig til å klage, og delte kontaktinfo til riktige instanser.
Så jeg forstår litt hvorfor det kan bli sånn at de som skriker mest, får mest.
Men en annen ting er klasseperspektivet: Det er også høyt utdannede med høy inntekt som sykler mest. Lavt utdannede kjører bil. Så bedre tilrettelegging for syklister er OGSÅ bedre tilrettelegging for allerede privilegerte grupper. Hvis man vil snu på det.
Enig, jeg tror nok dette kan være årsaken til at man har lagt om snøryddinga i de større byene og at gang og sykkelveier er høyere prioritert enn det var før, det er ikke for alenemødre med barnevogn dessverre... (selv om de også, og klima og luftkvalitet nyter godt av det)
Det stemmer nok også. Men tenker det er bra om det medfører at fortau blir bedre brøytet for alenemoren med barnevogn, eller bestemor med rullator som ikke hadde kommet seg ut om det ikke ble brøyta.
Her jeg bor er det minimalt med rene sykkelveger. De fleste er gang og sykkelveger eller fortau. Så da er det bra at de med høy inntekt og utdannelse maser seg frem til bedre tilrettelegging for myke trafikanter.
Jeg har lest den boka, fikk den overlevert etter at Storesøster hadde kjøpt og leste den, og jeg har kjøpt den til ei venninne i julegave. Det tok lang tid å lese den. Jeg ble så sint at jeg bare orket noen sider av gangen før jeg måtte legge den vekk og puste litt med magen.
Ikke bare trenger vi kvinnedagen, vi skulle fanken hakke meg hatt en i uka, ikke en i året! :trasser:
Jeg og mannen har samme reisevei, men jobber til ulike tider. Han tar bilen og jeg går/ sykler eller busser. Det vil si; jeg går og sykler når det er mulig, men tar buss når det er mye snø eller for glatt på fortauene. Siden jeg nylig har fått påvist osteoporose er jeg enda mer engstelig for å falle, så ble dessverre mer buss. I tillegg går jeg forbi butikker og senter, så har alltid et ærend jeg må gjøre på hjemveien. Det blir ofte tungt å bære og vanskelig å gå på vinteren.
Har noen ganger måttet gå langs veien siden det har vært ufremkommelig på fortauene. Enten dårlig måket eller måket snø fra veien over på fortauene. Men i mørket er det jo livsfarlig her.
Anekdotisk: Det året jeg var i permisjon og de kommende barnevognårene tror jeg Oslo kommune hadde en strategi om å brøyte og strø gangveiene. Det var påfallende at fortau og gangstien langs Akerselva bar fri for snø tidlig. Dette var før folk bedrev noe særlig vintersykling eller det var satset på sykling, så der tror jeg faktisk barnevogner, skoleveier og eldre var prioritert. Ikke rike som roper høyt. Og nå i Oslo er sykkelveiutbyggingen kommet betydelig lenger sentralt og østover enn oppover i Holmenkollen. Kanskje de tenker at vestkantfolket i Holmenkollen sykler uansett mens østkantfolket trenger litt incentiv? :knegg:
Mulig jeg kjenner publikum litt dårlig nå! :knegg:
Jeg har i mange år brukt snørydding som eksempel på kjønnsdiskriminering, men da med motsatt innfallsvinkel. Det er jo fortsatt flest menn som rydder private innkjøringer, er det ikke?
Gøy! Her jeg bor syns jeg de er veldig flinke til å måke gangveier, ikke alltid like flinke på bilveiene. :knegg: Men som regel er de gode på begge deler. Tror kommunen prioriterer gangveiene, men ikke fylket. Fortau driver vi lite med på bøgda, så det aner jeg ikke.
Og jeg måker oppkjørselen mye oftere enn mannen gjør det. :datapunkt: Jeg er dritgod på snøfreser, men hater å måke trappa.
Det vil jo i så fall være greit fundert i data: Iom at lavere utdanning og lavere inntekt = mer bilkjøring, så vil det kunne være et regelrett utjevnende tiltak å få flere av de som sykler minst, til å sykle mer (hvis man tenker at sykling har positive følger for helse og lommebok).
Her er det mannen som er kvinnen, han leverer, handler og kjører småturene, mens jeg suser avgårde på den brøyta veien. Ikke rart jeg har tenkt de er gode til å brøyte i denne byen. :sparke:
Leste om dettei fjor, og som billøs alenemor med ikke verdens største lommebok, kjente jeg jo på at det ga mening. På vei til bussen i dag, endte jeg med å gå midt i bilveien. Brøytet først, og skikkelig strødd. Gangveien var full av klumpeis fordi det ikke var brøytet skikkelig etter snøfallet, og i tillegg var det så lenge siden strøing at grusen var seget nedi isen, og det lå en ishinne oppå. Umulig å gå på. Bor på et lavinntekts-byggefelt m mye rekkehus og kommunale leiligheter. Vi har barnehage, sykehjem, rusboliger, psykiatriboliger og legevakt på feltet, så mange sårbare myke traffikanter bor her. Og det er 70-sone på hovedveien rett forbi oss.
Det gir jo så veldig mening, nå når jeg har tenkt litt på det. Det at det er kvinner, barn og utsatte som oftest bruker fortauet mens menn suser forbi i bilene sine. Og dessverre er det like selvfølgelig at det er menn som blir prioritert.
Jeg holder på med boken nå men reagerte når det sto at optimal permisjonsordning for kvinne er 7-12mnd med full eller tilnærmet full lønn. Men at ingen land i verden har dette. Norges permisjon er ikke nevnt i hele tatt. Tenker at flere kapittler da nok mangler vesentlig informasjon fra en del land.