Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.
Hvordan vil kunstig intelligens endre og påvirke hva slags kompetanse dagens elever trenger når de skal ut i studier og arbeidsliv? Hva er skriving i framtida? Bør bruken av KI i skolen reguleres? I så fall hvordan? Og hvilke muligheter gir den for elevens læring?
Jeg tror den viktigste endringen blir måten vi vurderer på. Jeg har null tro på at elevene lærer særlig mye av at jeg retter på grammatiske feil i en 1200 ords-tekst, uavhengig av hvem som har skrevet den. Jeg som norsklærer skal ruste dem til fremtidig arbeidsliv og da er det også viktig at de lærer seg å bruke hjelpemidler (som Ai) på en god måte. Å nekte fremtidens elever dette, vil være helt meningsløst.
Åh, dere må høre act one i denne ukens «This American Life”!
Den heter ghostwriter og handler om en skrive-/sorgprosess gjennom interaksjon med en open AI-bot. Den er ca et år gammel, den episoden, så programmene nå er mye bedre, men tenker at dere som jobber pedagogisk med skriving vil ha glede av den!
Siden jeg mener elever skal lære å reflektere og gi uttrykk for egne tanker, bør de absolutt ikke levere tekster skrevet av Chatbot. Ja, den kan skrive - men den hjelper overhodet ikke til å få menneskene til å utvikle forståelse, evne til resonnementer og å se sammenhenger. Departementsrådgivere for eksempel må gjerne bruke Chatbot til å svare på rutinehenvendelser for min del, men de bør også ha evnen til å formulere egenproduserte svar når det trengs. Det samme gjelder de fleste andre yrker. Dermed må elever lære dette før de går ut av skolen.