Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Kunstig intelligens i skolen

#1

Zulu sa for siden:

Det er på tide vi tar ChatGPT-debatten her inne også. :jupp:

www.nrk.no/kultur/kunstig-intelligens--kan-den-lure-en-laerer-1.16227113

Hvordan vil kunstig intelligens endre og påvirke hva slags kompetanse dagens elever trenger når de skal ut i studier og arbeidsliv? Hva er skriving i framtida? Bør bruken av KI i skolen reguleres? I så fall hvordan? Og hvilke muligheter gir den for elevens læring?


#2

Blondie sa for siden:

Jeg tror den viktigste endringen blir måten vi vurderer på. Jeg har null tro på at elevene lærer særlig mye av at jeg retter på grammatiske feil i en 1200 ords-tekst, uavhengig av hvem som har skrevet den. Jeg som norsklærer skal ruste dem til fremtidig arbeidsliv og da er det også viktig at de lærer seg å bruke hjelpemidler (som Ai) på en god måte. Å nekte fremtidens elever dette, vil være helt meningsløst.


#3

Polyanna sa for siden:

Åh, dere må høre act one i denne ukens «This American Life”!

Den heter ghostwriter og handler om en skrive-/sorgprosess gjennom interaksjon med en open AI-bot. Den er ca et år gammel, den episoden, så programmene nå er mye bedre, men tenker at dere som jobber pedagogisk med skriving vil ha glede av den!

www.thisamericanlife.org/757/the-ghost-in-the-machine


#4

Røverdatter sa for siden:

AI, og all automatisering av manuelt arbeid, er avgjørende for den fremtiden vi skal inn i med stadig flere pensjonister og færre i arbeidsfør alder.

Jeg syns det er utrolig spennende når mulighetene benyttes der skoen virkelig trykker. For eksempel når det kan lette arbeidet for lærere.


#5

oslo78 sa for siden:

Siden jeg mener elever skal lære å reflektere og gi uttrykk for egne tanker, bør de absolutt ikke levere tekster skrevet av Chatbot. Ja, den kan skrive - men den hjelper overhodet ikke til å få menneskene til å utvikle forståelse, evne til resonnementer og å se sammenhenger. Departementsrådgivere for eksempel må gjerne bruke Chatbot til å svare på rutinehenvendelser for min del, men de bør også ha evnen til å formulere egenproduserte svar når det trengs. Det samme gjelder de fleste andre yrker. Dermed må elever lære dette før de går ut av skolen.


#6

Polyanna sa for siden:

Å, hør den podcasten Oslo, den er en fortelling akkurat om refleksjon i skriveprosessen!


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.