Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Reklamasjon på baderomsvask - få montering av ny

#1

Pelle sa for siden:

Vi kjøpte ny vask for 1,5 år siden av en baderomsprodusent. Ble montert av våre håndtverkere. Vasken har nå stygg krakelering. Ingenting tilsier at det har med monteringen å gjøre.

Vi har etter reklamasjon fått ny vask av baderomsprodusenten. Vi ønsker å få betalt montering av ny vask, samt fjerning av den gamle. Dette avviser baderomsprodusent. Desier vi enkelt kan montere denne selv, bytte blandebatteriet og fuge. Eh, hallo, vi har syv tusen tommeltotter, har aldri gjort det før.

Vasken har jo ikke verdi for oss som vask, før den kan benyttes. Ikke vår feil at den ble full av sprekker.

Har noen erfaring med tilsvarende type sak?


#2

Marla Singer sa for siden:

Min erfaring er dessverre at slike saker som regel først blir løst når egen signatur byttes ut med logoen til Kjent AdvokatFirma. Håper dere får det til på en enklere måte. Har dere prøvd å være strenge og/eller forbanna?


#3

Pelle sa for siden:

Nei, vi er foreløpig på høflig mail-nivå. Antar vi klager til Forbrukerrådet eller noe.


#4

Marla Singer sa for siden:

Kanskje det kan hjelpe å bare informere at dere kommer til å gjøre det?


#5

Myria sa for siden:

Jeg synes ikke dette på noen måte kan sies å være så raskt og enkelt at man kan forvente at kunden gjør jobben selv. Så vidt jeg vet står det vel i kjøpsloven (?) at retting av en mangel skal skje uten vesentlig ulempe for kjøperen. Så kan man selvsagt diskutere hva som definerer "vesentlig ulempe", men jeg mener nå at det er ganske åpenbart at dette er i den kategorien.


#6

Martis sa for siden:

Jeg syns det er rart at de påstår dere skal kunne gjøre dette selv. Jeg googlet litt og Forbrukerrådet sier man kan bytte innredning… Comfort (rørlegger) sier ja til innredning, nei til servantkran pga vannet. De er i bransjen og ønsker selvfølgelig å gjøre dette for kundene (mulig det er ingen lovkrav slik som ved elektrisitet, men jeg tror forsikringen kan bli et problem).

For øvrig en interessant problemstilling.


#7

Lykken sa for siden:

Det er litt avhengig av om de mener det er produktfeil eller brukerfeil. I sistnevnte tilfelle gir de muligens ny vask som «goodwill» og da kan man nok ikke kreve gratis montering. Dersom krekeleringen er produktfeil bør de dekke alt.


#8

Pelle sa for siden:

De sier at siden de ikke har montert ( noe de aldri nevnte noe om da vi kjøpte), så Jan de ikke vite hvorfor det er krakkelert. Men merkelig de mener vi likevel Jan montere en vask på 120 cm selv…. Jeg mener det åpenbart er produktfeil, da sprekkene sprer seg utover langt unna festene i veggen.


#9

Floksa sa for siden:

Så det de sier er at dere kan montere selv, men om man monterer selv gjelder ikke garantien. Høres rimelig ut :jupp:


#10

Pelle sa for siden:

Korrekt.
Idiotisk.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.