Jeg er snart ferdig med lappen, endelig. Det er på tide, 47 år, som jeg er. Og nå begynner det å bli moro å kjøre. Har hatt flere timer i skrekkelig grisevær, og mestret det fint. Gøy. Og i går fikk jeg prøve kjøreskolens helt nye bil,som første elev. Det var stas. Men jeg trenger jo en egen bil etter hvert. Og aner ikke hva det er lurt å satse på. Det må bli bruktbil, og vil ha mest og best mulig bil for minst mulig penger. Trenger bil til meg og to hjemmeboende, automatgir. Litt småkjøring i og mellom småbyer, dagligkjøring til jobb, og som også kan ta meg til hytta ca 1t og 15 min unna. (Landevei, og så brattbakke med vinterhålke til slutt).
Har ikke så mange å spørre om råd, så hører med dere kloke og erfarne folk. Merker? Drivstoff? Kilometer? Årsmodell osv. Blir kjempeglad for hjelp.
Jeg tenker at du trenger en bil med firehjulsdrift pga hytta.
Ulempen med mindre biler kan være både akselavstand og spesielt sporvidde. Derfor ville jeg valgt heller en eldre bil i mellomklassen, enn en nyere småbil.
Når det gjelder om du vil ha diesel, bensin, hybrid eller elektrisk, så tenker jeg at de 2 siste er mest aktuelle om du har privat lademulighet.
Jeg vil bare slå et slag for Golf. Nesten uansett årsklasse og drivstoff. Min aller første bil var en dengang 17 år gammel 1981-modell, og nå har vi helt ny (dvs vi har hatt den i 3 år) E-Golf. Jeg bare elsker den bilen. Lettkjørt, spenstig og føles trygg og solid selv om den er liten. Holke opp brattbakke på hytta tilsier jo piggdekk, men ellers er jeg ganske godt fornøyd med å kjøre piggfritt i vinterbyen min. Pigger bråker og forurenser.
Takk for innspill.
Sånn med sikkerhet, reparasjonsbehov og økonomi; hva er lurt med årsklasser og kjørelengder? Er det ulike ting å tenke på der om man velger el, diesel, bensin eller hybrid?
Hva er akseptabel rekkevidde på elbil?
Jeg er enig i at en bil i den størrelsesklassen, omtales ofte som Golf-klassen, er et bra alternativ, men Ford Focus eller Toyota Auris, for eksempel, er også gode representanter for den klassen og de er begge rimeligere enn Golf.
Da vi kjøpte bilen som ungene bruker mer enn oss var, vi på jakt etter noe som ikke var eldre enn seks-åtte år og som ikke hadde gått særlig mer enn 75 000 km. Da regnet vi med å måtte betale 125-150 000. Vi var heldige og fant en fire år gammel bil, som hadde gått 96 000, til den supre prisen av 109 000. Jeg bare nevner dette som eksempel på at du bør bestemme deg for utgangsparameterne dine og leite basert på dem og så blir det å veie fordeler og ulemper.
Vi valgte bensin fremfor diesel fordi bilene våre brukes mest til småkjøring og det kan gi trøbbel for partikkelfilteret til dieselmotorer.
Normalt så klarer man seg med 200km på en elbil, men det er mye enklere å forholde seg til en på 300km.
Elbil har mindre motordeler som trenger noe. Stort sett bremser som er slitedeler.
Bensin biler jo der klassiske med en del slitedeler men kan også gå år etter år uten at man må gjøre ting.
Disel har partikkel filter som ikke tåler mye småkjøring. Ville ikke kjøpt det om ikke bilen kjøres over 30min flere ganger i uken.
Hyundai kona er en bil med nesten 500km, som har begynt å bli ganske billig. www.finn.no/287184361
Ellers så er de gamle leaf, men fra 16-19 med 30kw batteri ganske ok. De lader fort om man skal kjøre litt lenger. De har mellom 150-200km på batteriet til vanlig men skal bare noen få minutter i laderen før de er godt oppe igjen. Vi kjørte vestlandet rundt med fjellene på Møre osv med 10min ladestopp for dagen.
Jeg slår et slag for Opel. Min fyller 20 år i år, og ruller fortsatt. :fløyte: Plug in hybrid er jo også et alternativ, men hva de ligger på i pris vet jeg ikke.
Jeg tror ikke det er sant lenger, hvis man regner livsløpskost (bil + bom + drivstoff + service). Også uten norsk avgiftspolitikk så har det nå globalt bikket slik at elbiler har lavere livsløpskostnader enn fossilbil, så kan ikke skjønne annet enn at i Norge så er elbil klart billigst? :vetikke:
Ikke veldig liten men ikke stor heller. Kona og e-Niro er jo bygget på samme lest, Niro er litt større enn Kona. Vi måtte bytte ut vår for den ble alt for liten. Den ble og alt for liten til ferie med 4stk. Leaf er ikke mye mindre. Den er bare høyere så man har bedre oversikt.
Nei, men man må jo ha pengene i utgangspunktet? Å ha elbil er helt sikkert billigst, men med mitt budsjett hadde det vært en 1. generasjon Leaf og det fraråder vel de fleste å kjøpe nå. (ikke minst banken, det er vanskelig å få billån på en gammel bil).
Tusen takk for mange innspill. Vet ikke hva jeg kommer til å lande på. Og har ikke helt oversikt over hva jeg vil ha råd til heller. En ting er selve bilkjøpet, men så er det forsikring, avgifter, bruk pg drift, som jeg virkelig ikke har peiling på.
Jeg fikk altså prøve aldeles nyinnkjøpt kjøreskolebil. En Lexus hybridsak. Den var stor og jeg satt høyt og hadde god oversikt mens jeg kjørte. Likte den SÅ godt, og var nok litt smigret over at jeg ble tiltrodd førstekjøreturen i den. :lol: Men en ny slik en har jeg ikke råd til, selvfølgelig. En eldre en, derimot. -Så nå kikker jeg på en brukt Finn-versjon. Skal lese gjennom råd og tips her og rundtomkring. Og siden jeg ikke har lapp ennå, haster det jo ikke.
Mange låner jo til bil. Og da blir det logisk å tenke totalbudsjett per måned uansett. Eller, altså, det er selvsagt logisk uansett, men mer «umiddelbart» logisk når det får direkte inn i samme regnskap.
Vi, eller det vil si mannen min, siden jeg ikke forstår tall, regnet på det da vi skulle kjøpe bil. For oss var det klart billigere med el-bil, når vi hadde et budsjett på maks 200.000 og hadde behov for plass til barnevogn og bakovervendt barnesete. Når han regnet ut hva de ville koste per år med vårt kjøremønster, forsikring, lading, "forventet verksted-regninger" billån, bompenger og alt det der, var elbil veldig mye billigere.
Men samtidig hadde vi nok fått bil til lavere innkjøpspris om vi hadde gått for en eldre bil med fossilmotor, og det er klart at det spiller inn. Det hjelper ikke om el-bil er billigere totalt om man ikke har kapitalen eller muligheten til å låne til en høyere pris.
Vi har forreste e-golf og er veldig fornøyde med den. Aldri hatt problemer med å komme oss til hytta på fjellet. Vi må lade en gang halvveis, men siden vi har med barn, er det uansett en fordel å ta en pause på McD når man kjører i 3,5 time.
BMW 225xe. Hybrid, så på nærkjøring kjører du elektrisk. Bensin på lengre turer. Firehjulstrekk som er pluss på vinteren. BMW sin klassiske kvalitet. Mange har vært leasingbiler så du kan få mye bil for pengene på bruktmarkedet.
Vi har også en Citroen elbil, men den sliter litt på de glatteste dagene og på de lengste turene, så til det du beskriver som ditt behov vil jeg anbefale BMWen
Jeg hadde Golf store deler av mitt liv fra jeg var 22-45. Jeg villa gått for det igjen dersom jeg hadde hatt råd og skulle kjøpt meg bil på egenhånd igjen. Den siste Golfen min var en E-Golf. Nå lager de jo ikke Golf mer, så da ble det BMW-i3 i stedet for WV ID.3.
Hadde jeg blitt alene, er jeg ikke helt sikker på om jeg hadde gått for elbil, selv om det sikkert totalt sett lønner seg og jeg klarer meg med el i det daglige. Men jeg hadde ikke orket ladestressset på lengre ferieturer, tror jeg. Nå har vi bare elbiler og jeg synes det er pes å lade på vei over fjellene om sommeren. Det er jo alltid kamp om laderne (Når man ikke kjører Tesla).
Tesla har jo åpnet en god del av laderene sine for andre merker det siste året ?
Vi kjører diesel, men jeg tenker el for neste bil. Vi har jo uansett tre stopp (pluss rene "må på do" stopp på vår 43 mil lange tur til svigers som det er.... Måtte tilrettelagt dem for lading men det er ladestasjon minst to av de faste stoppene våre uansett, så rimelig sikker på at det skulle kunne la seg gjøre.
Siden du likte Lexus, så er det ikke dumt å se på de. Toyota har og flere gode hybridbiler som sikkert passer.
Jeg kjører Toyota Auris hybrid. Den er gjerrig på bensin og lader seg selv. Hadde ikke råd til ny el-bil med lang rekkevidde når jeg kjøpte den. Så ville ha en driftstabil bil som jeg kunne bruke både til hverdags og på ferie uten å måtte lade hele tiden.
Jeg ønsker meg den nye Toyota Corolla cross. For savner å sitte litt høyere og ha mer bagasjeplass. Men den er splitter ny nå, så får vente til den kan kjøpes som bruktbil.
Jeg synes ikke elbil er så gunstig nå. Jeg passerer fem ganger i bom til og fra jobb. Service er provoserende dyrt, de sjekker dekktrykk, spylervæske, bytter luftfilter, masse dill til 2500,- hver service. Uten service ingen nybil eller mobilitetsgaranti og utrolig masete blinking. Storservice nær 4000,-, med bytte av gearveske. Forsikring med trafikkavgift nær 10 000,-, med siste ukers bulking blir det dyrere. E-Golf har dårlig statistikk for luftsensorer og klimaanlegg, nær 50 000,-, eller utvidet forsikring til + 5000,- i året. Kjørte km er billig, men det hjelper ikke så mye for oss med 8000 km i året.
Så jeg ville vært åpen for et godt kjøp, med en bil som ikke er kjent for dyre svakheter. Hjelper med et verksted i nærheten som ikke koster skjorta. Så må du regne kjørte km mot faste kostnader, det er uansett ingen garantier.
Bør man vente litt og se om tesla-prisreduksjonen har å si for reduserte priser på brukte teslaer, og deretter på resten av bruktbilmarkedet? Er ikke racer på markedskrefter, og skal ikke ha tesla, men om slike mekanismer betyr noen titusener ned, er jo det bra for meg.
Og hvordan pruter man på bilpriser?Hater å prute, men skjønner jo at det er vanlig hos mange ved bilkjøp.
Vi har eid bil siden eldste ble født for 18 år siden. Vi har ingen interesse for eller greie på bil, og har gåt fra å kjøpe brukt fra venner av svigers, via brukt import til nå å kjøpe ny-brukt fra anerkjent forhandler med verksted. Det er typisk sånn at det lønner seg å ha råd til å investere, for nå har vi fått en nesten ny bil med de fordelene det gir av garanti og forhåpentligvis mindre kluss med service og EU-kontroll de nærmeste årene.
Den gamle Dieselbilen som vi til slutt eide selv (nedbetalt lån), ble veldig dyr i drift med bompenger dieselutgifter og til slutt 50 000 for å få den gjennom EU-kontroll. Dersom man har greie på eller kjenner noen som kan fikse sånt på egenhånd ville det fortsatt vært en billig bil (som vi ikke trengte å være redd for). Så hva som er best for deg vil avhenge av om du kan (eller har nettverk for å) fikse ting selv eller billig.
Det har skjedd mye åpning av teslaladere bare siden i sommer. Det enkleste er å sjekke på forhånd i appen - velge «Lade en bil som ikke er Tesla» så får du opp kun de på kartet som er åpne. Kartfunksjonen er litt teit, så velg et stort område og zoom deg inn.
Så er det seff mange biler som sliter med teslaladere med korte ledninger - feks etron, som har ladeluken foran. Men de store nye teslastasjonene har satt opp stasjonene sånn at de kan lade fra siden, ikke i front.
Når det er sagt, hater jeg ladestresset med elbil og er ikke sikker på om jeg ville valgt det. Men de er jo ofte fantastisk gode å kjøre da.
Kia er et godt alternativ av de rimelige bilene. Niro er jo litt kompakt, som flere var inne på her, men kanskje ta en titt på xCeed? Det er en ladbar hybrid med god rekkevidde på el-motoren.
Au da, gammel liten Fiat med bensinmotor blir gratis i forhold til. Men risikabelt bileie.
Vi har e-Golf som neste bil. Savner pluss 100 liter bagasjerom og det er dritt å kjøre mer enn 30 mil, de siste ladingene tar evigheter fordi batteri skal skånes.
Oppdaterer denne, siden jeg endelig har bestemt meg. Jeg landet på en pen Kia Niro, plug in hybrid, som jeg kjøper i dag.Hurra! Nå må jeg bare få ordnet ladepunkt også, og helst bestå oppkjøringa.
Skrytedeler: www.finn.no/297109532