Hvilken Elsykkel anbefaler du? Eventuelt noen du ikke anbefaler?
Tenkes brukt til og fra jobb (ca 10 km hver vei, primært bortover, men noen veldig seige og lange bakker). Budsjettet er fleksibelt, men helst under 40 000, gjerne mye rimeligere så jeg kan bruke pengene på noe morsomt - sikler litt på en Electra-sykkel til mellom 30 og 40 000 fra Sykkelpikene.
Jeg har en BMW med Bosch-motor. Ekstremt fornøyd med den. Jeg betalte 25000 for den (men fikk 5000 i støtte fra Oslo kommune, men dette er ganske mange år siden). Det jeg har lagt til er en god skjerm på bakhjulet.
Jeg er på min andre Elride Prime fra Elsykkelbutikken som holder til i Trondheim, Hamar og Oslo. Veldig god sykkel tilpasset norske forhold med bakker. Jeg sykler til jobb 10 km hver vei hele året. Den første er nylig parkert etter å ha gått 12000 km. Motoren og batteriet har det aldri vært feil med, men nå var alt av slitedeler helt utslitte etter 3 vintre på salt, så hadde blitt nesten like dyrt som å kjøpe ny sykkel. Den nye var nedsatt til 20 000 siden det var fjorårets modell. For meg er det vesentlig at jeg har et verksted som kan sykkelen, tar service og har deler på lager i nærheten. Får ikke med meg sykkelen i bilen.
Jeg har en Haibike trekking, tror kanskje det er den som heter 6.0. Har bare hatt den siden i høst, og sykler ikke om vinteren, men veldig fornøyd. Jeg har masse bratte bakker i nærheten, de er null problem. Tror den kosta rundt 40 på (litt) tilbud. Den har Yamaha motor.
Jeg er med i elsykkelgruppe på Facebook. Og der kommer både Sykkelpikene og eWheels dårlig ut på omdømme når det gjelder sykkelservice og reklamasjoner Så kan være greit å velge forhandler og verksted med omhu.
Eg har ein Benno Boost-E 2017-modell (då kosta han akkurat 40, men eg trur dei nyare modellane er dyrare). Den er bygd for litt ekstra last og eg opplever eg langt på veg kan erstatte bilen med denne.
Eg har hatt veldig få reperasjonar på min, sjølv om eg har brukt han mykje året rundt sidan sommaren 2018.
Skulle til å seie dette. Eg har høyrd om folk som ikkje har fått levert det dei har bestilt, ikkje fått pengane tilbake osv. Dei er gode på marknadsføring men ikkje på syklar.
Jeg elsker min Riese & Müller Roadster, men den er litt dyrere. Noe av grunnen er at jeg har valgt beltedrift, og det er for +7000 kr. Den har bosch-motor performance 4. generasjon tror jeg. Den drar som f*** ved behov.
Et tips hvis du kjøper noe med Bosch-motor:Som standard har den 4 linjære støtte-nivåer (eco, tour, sport og turbo). Men det går an å bytte de 2 midterste til adaptiv støtte, dette er gjort på 3 minutter hos forhandleren. Se grafene under:
Jeg hadde nettopp statussjekk av mitt driftssystem, og der viser det seg at jeg har brukt EMTB-modus i 90 % av tiden jeg har hatt motorstøtte. En sjelden gang har jeg brukt Turbo, i de aller aller bratteste bakkene, og hvis jeg vil bruke litt mer energi en dag Turbo+/Magictour. Fordelen med de adaptive er at man knapt trenger å skifte støtte-nivå/modus, og man bruker ikke unødvendig batteri når man tråkker lett. Det er alltid passe mye støtte.