Jeg transporterer meg selv en del i Oslo sentrum. Nå ser jeg veldig mange flere mennesker med samiske ullsjal. Som regel med rød grunnfarge, men også i andre farger.
En jeg kjenner av samisk opprinnelse skrev på facebook at i Tromsø så brukes dette sjalet av både samer og etniske nordmenn. Er det virkelig innafor å bruke dette uavhengig av etnisk opprinnelse?
Jeg skjønner jo at man flagger litt hvor man har sin politiske sympati. Men det kan jo være greit nok.
Blir ikke dette litt som bunadsdiskusjonen - kan man bruke bunader fra der man ikke er fra? Må man være etnisk norsk for å bruke den?
I mitt hode så er det jo en fin ting å bruke dette sjalet som støtte til samer? Det er jo ikke som man «kler seg ut» som same eller forsøker gjøre narr av dem. Det brukes jo fordi man synes det er fint og/eller fordi man vil vise sympatier?
Altså, min mor brukte slikt på 60- og 70-tallet uten å være same. Faktisk så var hun ganske skeptisk til samer. Er dette et samisk sjal?? Ikke 70-tallsmote?
Hva er det du tenker ikke er Ok, Pelen? Bergstøs begrunnelse (kofta er en gave fra samiske venner og sambygdinger) eller at stadig flere i Oslo bruker samiske sjal?
Jeg bor i Tromsø og synes samiske symbolplagg er flotte men kvier meg for å bruke dem selv. Nettopp fordi jeg er redd for å trå feil. Samtidig tenker jeg at det egentlig er ganske kult dersom det blir moderne å støtte samiske rettigheter...
Artig at moten vandrer sørover. :humre:
Et alternativ til Stoorstålka som er vist oppi tråden, er disse fra Labba, jeg har et selv som jeg bruker til dagligskjerf. Tynn, myk, deilig ull. nettbutikk.reisa.no/products/labbaullsjal2
For dere som strikker, så fins det mange fine vottemønstre å prøve på.
Sjalene er superfine, og jeg skjønner godt at folk føler ekstra for å bruke samiske elementer nå i alt med Fosen. Personlig har jeg vært redd for å drive og appropriere eller noe. Blir glad om noen gir en fasit.
Ja hvem skal ha fasit ? De som er mest konservative eller liberale?
Ordfører i Porsanger som er samisk har blitt kalt for hobby same av andre samer og at hun burde brenne kofta. Det er også mange som føler de ikke er gode nok samer. Så det er et vanskelig spørsmål.
Heilo, Bergstøls begrunnelse. Et sjal syns jeg er helt flott å bære, men en samisk kofte og tilbehør føler jeg at samene kanskje kan få lov å ha selv? Men helt ok for meg om det er ok for samene.
Tenkte det samme. Ser det ikke som veldig annerledes enn Palestinaskjerf.
Da jeg var barn og vi bodde i Troms (70- og starten av 80-tallet) som innflyttere, med begge foreldrene fra sør-Norge, hadde vi skaller. Og min lillesøster hadde en samisk skinnlue av denne typen. Kjøpt av noen samer i Lyngen som solgte den slags (i tillegg til en stor grenevev, som fortsatt henger på veggen hos min mor, nå bosatt på Østlandet, og en kniv som min far fortsatt bruker). Da var det verken politisk eller kontroversielt på noen måte, bare behagelig og varmt fottøy og lue. Min mormor hadde også skaller som barn/ungdom, i indre Troms på 30- 40-tallet, kjøpt fra samer i området. Hun var heller ikke same, men av slekt utvandret fra Østerdalen og Trøndelag (Bardu). Så enkelte tradisjonelle samiske plagg har tydeligvis vært brukt også av andre, langt tilbake i tid. Men trolig ikke kofter da, som er unikt utformet etter hver enkelt familie/slekt.
Ilon Wiklands nydelige illustrasjoner av Lindgrens "Barna i Bakkebygrenda" viser også barn med samisk lue og votter (og skjerf?), som hun på vedlasset her.
Det sier selvsagt ikke så mye om hva som er greit nå for tiden, slike ting forandrer seg jo. Men interessant nok likevel.
Her er jeg som barn i Sverige. Ikke noe samisk tilhørighet. Hvis de tikke kom frem godt nok over her så syns jeg at det er nydelig at folk bruker samisk skjerf osv, men kanskje ikke hele utstyret uten at vi faktisk vet hva samene syns om det.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.