Hvordan ville du feriere om det bare var opp til deg?

Pelen sa for siden:

Mange av oss må tilpasse ferien til andre. Hvordan ville du ha din ferie om du kunne legge planene helt som du ville selv?

Jeg skulle ha pilgrimsvandret mer og så skulle jeg ha dratt til varmt vakkert sted med Strand hengekøyer og gode solsenger under palmer og der man kunne ta sykkelturer og vandret uten at det var for jobbet. De skulle også ha mange treningstimer i løpet av dagen som var inkludert med yoga og annet.

Malama sa for siden:

En stund et varmt sted ved en strand så jeg kunne bade.

Og mer tid på camping.

Jeg ville fortsatt ønsket ferien sammen med familien min, det setter jeg pris på. Men gjerne gjort noe mer enn å tilbringe det meste av dem hos svigers. Sol, varme, bad også viser det seg at camping (stort telt på campingplass) gjør mye godt for min psyke, så gjerne mye, mye mer av det.

Strå sa for siden:

Feriene mine er allerede 90 % bestemt av Helten og meg i samarbeid, så noen dramatiske endringer ville det neppe blitt. Vi bringer gjerne opp ønsker om feriemetoder og diskuterer dem sammen. Jeg er godt fornøyd med den ordningen og vil ikke ha det anderledes. Dvs, jeg har en venninne jeg kunne tenkt meg en ukestur med av og til, men det er krøkkete for henne å få til.

Blondie sa for siden:

Jeg synes jeg bare må ta hensyn til budsjettet, familien er stort sett enige. Jeg hadde reist mer utenlands, det har jeg knapt gjort. I år kunne jeg tenkt meg Hellas eller Italia. Det blir nok verandaen.

Inagh sa for siden:

Om det bare hadde vært opp til meg, hadde jeg togloffa meg gjennom Australia, Japan og Europa.

veobra sa for siden:

Jeg hadde flyttet mer på meg i ferien hvis det var opp til meg. Jeg ferierer med noen som ikke takler så godt å reise i ferien, så vi er ganske stedfast. Jeg hadde reist mer til huset nordpå også, men ikke alene. Jeg liker ikke å være der alene.

liefje sa for siden:

Mannen og jeg er fullstendig enige om ferier, så vi har det akkurat sånn jeg ønsker det. Vi elsker varme, vi elsker å utforske både kjente bygninger og lokale markeder, se spennende butikker og gallerier, å fotografere og i tillegg å få nok tid til å slappe av etter en lang dag med trasking. Jeg bruker mye tid på researach før feriene, både for å finne hoteller, restauranter og litt "annerledes" ting å se/oppleve, men har likevel nok tid til å være spontane. Tidligere da sønnen var med, ble det mer tilpassing, men ikke mer enn at jeg også likte de feriene godt.

polarjenta sa for siden:

Hurtigrute fra Kirkenes til Bergen, så tog hjem igjen, kanskje med et par stopp, Oslo og Trondheim f.eks.

Så kunne jeg tenkt meg å dra til København, gjerne med en venninne.

løve70 sa for siden:

Jeg er en enkel sjel, så for meg er jeg ganske glad bare jeg har sol og varme, samt muligheter for god mat/vin og trening.

Nextlife sa for siden:

Jeg ferierer egentlig stort sett som jeg ønsker, hjemmeferie med turer i marka, kafé og hygge med venner og familie.
Jeg har rett og slett ikke miljøsamvittighet til å fly på store fritidsreiser, så slike destinasjoner utgår.

Maverick sa for siden:

Vel, jeg ville feriert. Det driver jeg ikke med nutildags, eller har gjort de siste årene. Mange årene.

Det ville vært en start. :knegg:

(Drømmer oftere og oftere om en uke på en hvit strand med palmer og asurblått hav og null mobildekning og bok. Bøker. Og så drømmer jeg om å reise til et eller annet flott sted og være på ridetur i en uke eller to.)

Retz sa for siden:

Jeg bestemmer allerede feriene mine alene, og reiser også helst alene på ferie. Da blir det gjerne en blanding av fjell- og vandreturer i Norge og utlandet, storbyferie eller småbyer i Italia. Det være aktivitet involvert, løping, vandre gatelangs eller turer i fjellet/naturen. Jeg finner strandliv, sol og bad temmelig kjedelig, så palmer og sandstrender er ikke noe for meg. Økonomien hindrer meg i å feriere så ofte som jeg kunne hatt lyst til, jeg trøster meg med at jeg sparer miljøet. Hadde forresten tatt mye mer tog over lengre strekninger hvis det var billigere og det ikke var så mye styr med bytter.

Drømmedama sa for siden:

Vi forsøker å gjøre alle fornøyde når vi planlegger ferier, så da må også alle gi litt. Hvis jeg fikk bestemme helt selv ville jeg droppet Strand, sand, fornøyelsesparker og sightseeingsopplegg helt. Jeg ville reist til storbyer. Med folk og støy og museum, cafeer, bakgater og små butikker og sære kunstopplevelser. Jeg er fryktelig glad i fine hotell, gjerne boutiquevarianten, og så ville jeg spist på gøye restauranter.

Niobe sa for siden:

Jeg vil på fottur i Dolomittene. Det har jeg foreløpig ikke gjennomslag for hos resten. Ikke har vi råd til det heller, pr. dags dato. Men nå svarte jeg ut i fra hvis det kun var opp til meg, og ikke banken heller. :knegg:

Millen sa for siden:

Sol, strand, bad, by, varme, slippe matlaging, husarbeid osv
er min drømmeferie.

Neket sa for siden:

Jeg kunne tenke meg ekte ranch-ferie, men det er det ingen andre i familien som er spesielt interessert i. :knegg: Ellers er vi nok ganske samstemte. Sol, varme, noe gøy som kan gjøres i tillegg til basseng/strand, og god mat vi ikke lager selv, så er alle fornøyde.

Musemus sa for siden:

Vi ferierer på mitt drømmevis hver sommer, og har gjort det i flere år. Og jeg er så takknemlig for muligheten!
Reiser bort 4-6 uker, varme, strand, sol hver dag, slaraffenliv men også byliv, spiser ute hver dag fordi maten er så billig og er sammen alle fire. Leier bil og oppdager landet vi er i, sover på søte hotell med eieren i resepsjonen og lærer landets kultur. Det er fantastisk! :love:

Etterhvert blir det sommerjobb på barna og vi kan ikke reise bort i mange uker lenger, så vi nyter de siste somrene nå.

Strå sa for siden:

Hva skal til for at du får noe i nærheten av drømmeferien din?

My sa for siden:

Vi er også veldig samkjørte når det gjelder ferier, så jeg må som regel ikke tilpasse meg veldig. Men skulle jeg gå fullt og helt etter bare mitt eget hjerte hadde det sikkert blitt litt flere reisemål på høyere breddegrader, siden jeg ikke er avhengig av varme, men stadig på jakt etter spennende steder og naturopplevelser. Men jeg finner jo det i varmere klima også, som resten av familien liker, så da blir det som regel i sydlig retning.

Elise sa for siden:

Drømmeferien min er omtrent slik jeg har den, noen uker på camping, gode venner, god mat, snill familie, trening og turer, strandliv og avslapning, og jeg kobler fullstendig av og blir helt uthvilt. Litt mer stabilt vær hadde vært fint, men jeg er happy alle dager det ikke regner.

Vil gjerne ha nye opplevelser, sightseeing, se arkitektur, museer og slike ting innimellom, men det holder med en helg hvert jubelår.

Pesten sa for siden:

Enig

007 sa for siden:

Vi er veldig enig om ferier, de er sånn vi begge vil ha de. Om jeg fikk bestemme 100% hadde vi nok loffet litt mer, men da måtte mannen likt det også. Ellers hadde det ikke vært noe gøy.

Om det var opp til meg og ikke banken hadde jeg/vi kjørt Route 66 i tre uker og avsluttet med to uker på Hawaii. Eller vært 4 uker på Seychellene.

Tallulah sa for siden:

Vi er temmelig samkjørte: vi liker ganske aktive byferier der vi leier leilighet, bor i boligstrøk og benytter oss mye av kunst og kultur. Det jeg ikke får med mannen på er vandreferier i alpene og andre naturområder.

gnuri sa for siden:

Mannen min og jeg er skjønt enige. Sol og varme, bading og by.

Blå sa for siden:

Jeg liker egentlig mange former for ferie. Og det er mer økonomi enn familiemedlemmer som setter grenser.

Ideelt sett ville jeg tatt tog nedover i Europa og vært innom to-fire ulike steder der vi kunne både fått litt byliv og noen steder der vi kunne gått fine turer. Sol, men ikke for varmt og muligheten til å være aktiv.

Martis sa for siden:

Jeg liker byferier mye bedre enn resten av familien, ellers er vi ganske samstemte. Så når det blir bare meg og mannen så blir det nok mer byferier, som også inneholder turer i naturen og bading/strand (sommer).

Tjorven sa for siden:

Jeg har veldig lyst til å dra på vandringstur i Nord-England. Mannen min er på glid, men det må bli når ungene kan være hjemme alene over litt tid.

Retz sa for siden:

Kan anbefale Wainwright’s Coast to Coast. Starter i Cumbria, så går turen inn i Lake District, videre til Yorkshire Dales, North Yorkshire Moors og til kysten.

Selv kan jeg godt tenke meg noen ukers vandring i Devon og Cornwall.

meisje sa for siden:

Jeg kunne tenke meg en uke eller langhelg på yoga retreat, og ellers en ferie med turer. Det er deilig å gjøre andre ting enn vanlig når man er på ferie.

Divine sa for siden:

Vanskelig å svare på, da det ikke er noe hensyn til andre som stopper drømmeferiene mine, men heller lommeboka.

Blånn sa for siden:

Strand, varme og sol. Og noen som planla late utflukter man kan bli med på. Slippe å tenke. Gjerne med venner hvor minst en passer sammen med mannen som er rastløs og ikke tåler varme (han tror han gjør det).

Unicorn sa for siden:

Jeg ville vært mye mer på hytta. Der er det ikke mobildekning, så ungene er ikke særlig begeistret for å være der.

IzziCreo sa for siden:

De vakreste strender og solnedganger, og masser av bøker :hjerter:

Når jeg blir frisk: Fotturer i Himalaya og Alpene og superaktive byferier med museum, konserter og utstillinger på rekke og rad.

GinaK sa for siden:

Det er jeg som har planlagt alle ferier oppigjennom så tidligere har vi tilpasset ift barna.
Vi har ikke vært på ferie siden 2019 pga at svigermor blir mer og mer dement så vi må passe veldig på siden hun bor hjemme. Spørs hvor lenge det går.
Tenker at det er en tid nå og at vi får allverdens tid om noen få år.

Jeg vil til Alpene. Kjøre slalom. Og vil også kjøre over alpene på sommerstid, til Italia.
Vil også kjøre mot Nederland, Belgia og kanskje en liten sveip innom Frankrike.
Og vil kjøre rundt i England, til kystbyene/badebyene som har pir men mannen vegrer seg for å kjøre på feil side.
Og vil til Madeira. Men det blir nok venninnetur.

Blå sa for siden:

Jeg tror at jeg aller mest har lyst på en vandretur som noen andre organiserer og der man får transport av bagasje.

Jeg er ikke noe glad i å planlegge ferier og synes det høres helt vidunderlig ut at noen som kjenner området godt har planlagt for meg. Og så gå fra sted til sted med bare lett oppakking og komme frem til et sted der jeg kan spise godt og kanskje gjør noe hyggelig om kvelden og så gå videre dagen etter.

frukt sa for siden:

Den ultimate ferien for meg er å gå fra hytte til hytte i fjellet. Eller rideferie. Men jeg kunne også tenkt meg en uke med slaraffenliv på en gresk øy eller et annet varmt sted. Storbyferie og masse sightseeing er bare slitsomt.

Nera sa for siden:

Det meste annet enn sol- og badeferier, tenker jeg vi sier. Jeg er en rastløs sjel, og liker ikke sol og varme, og slaraffenliv takler jeg bare i en dag eller to. Jeg trives egentlig på hytta utenfor den verste insektsesongen, oppe på fjellet eller ute ved havet, gjerne et forblåst sted i Nord-Europa.

I år ser det ut til at realiteten blir at jeg må være reisefølge og påpasser når datteren skal til Bulgaria på treningsleir. Forhåpentligvis finner vi foreldre en slags vaktordning slik at vi kan fordele de to ukene mellom oss.

Milfrid sa for siden:

Jeg har ikke bare en drømmeferien, men en haug, om jeg kunne bestemt helt uten hensyn til andre eller penger.

Storbyferie med Bestevenninne hvor vi sitter på bar/restaurant og ser på livet og prater om alt og ingenting. Og bruker kveldene på å spise god mat og drikke god vin.

Ferie på et passe varmt sted med både basseng og strand og gode restauranter innen rekkevidde, og med nok bøker på Kindelen. Null mas om at vi nå se og oppleve ting. Total avslapping, gjerne med spa.

Norgesferie med kjæresten. Rundtur med overnatting på spesielle steder - hytter i trær og med fantastisk utsikt og i det hele tatt. Medbrakt frisbeegolf og kortstokk.

Sykkeltur i Ryfylke med Kjæreste og vennepar i rolig tempo og overnatting i sjøboder og liknende.

Lofoten inkludert noen ikke alt for krevde fjellturer. Sammen med kjæresten og ungene.

Tur til Houston med Kjæresten for å treffe vennene mine der (årets ferie).

Tur til Houston med ungene og kjæresten.

Hjemmeferie hvor jeg bare slapper av og gjør akkurat hva jeg vil, når jeg vil uten noen som helst krav om hva som må gjennomføres for at man skal ha god samvittighet.

Hyttetur på fjellet med langrennski og sekk med noe godt i og null mas om å kjøre unger til og fra skitrekket.

Candy Darling sa for siden:

Vintur til Champagne eller Piemonte. Ellers gjør vi akkurat det vi begge ønsker i feriene.

Maverick sa for siden:

Annen jobb og lottogevinst. :jupp:

Charlie sa for siden:

Ferierer i grunnen ganske som jeg selv vil. Et sted med litt god temperatur, kan godt være strand og palmer selv om jeg ikke liker å ligge på en solseng noe særlig lenger enn 7,5 min. Liker å gå tur eller eller traske gatelangs og "føle stedet" og se på omgivelsene. Kan, men må ikke være muligheter for treningsrom eller organisert aktivitet. Nå som det er store barn lar det seg lett gjennomføre, men i grunnen har vi gjort mye av det hele tiden. Har lyst på en stor Japan-tur, der har det mest vært pengene som har stoppet. Det har mest vært meg som har villet, og vil ikke bruke så mye penger på en tur for folk som egentlig ikke har så lyst. Da reiser jeg heller alene når jeg kan.

Har vært på organisert jentetur med Vilja (tidligere Jomfrureiser)og gjør gjerne det igjen.

nolo sa for siden:

Det er økonomien som setter grenser, ikke reisefølget. Jeg vil både på fjellet, til storby, småby, strand og kultur.

ingling sa for siden:

Jeg er egentlig ekstremt fornøyd med lavterskel, rolig ferie i feriehuset vårt. Heldigvis, for vi har mer enn nok å gjøre her. :humre: At vi har sånne ferier er en kombinasjon av at vi voksne trives godt her og at begge barn har autismediagnoser og trives godt med kjente omgivelser. Vi har vært på andre ferier med dem, og gjør det sikkert igjen, men alle trives egentlig best sånn som vi gjør det nå. Jeg har reist en god del før jeg fikk barn (var nesten 36 da jeg fikk eldste), så det er mulig jeg har fått det litt ut av systemet? :vetikke: Det kan jo endre seg etter hvert, men jeg føler ikke at jeg ofrer noe til fordel for andre. Hvis det er noe jeg savner, er det å kunne ta en helgetur med mannen et eller annet sted, men det kan hende det er innenfor rekkevidde etter hvert.

Floksa sa for siden:

Dersom jeg kunne lagt opp til ferie bare for meg og mannen ville det blitt bil loffing. Gjerne u Norge. Kjøre små sære veier fra sted til sted og besøke små steder. Sove på hotell, rusle rundt og kjøre litt videre når vi var lei.

Bokormen sa for siden:

Jeg drømmer om en uke helt alene. :humre: Gjerne i London. Rusle gatelangs, lese i parkene, dingle på kaffebar, se på tv i fred og ro på rommet. :hjerter:

Bluen sa for siden:

Jeg er frareist av ski-sporty familie og sitter igjen hjemme med joggeturer, massiv sykling, puslespill, gåturer (også med mor eller venninne), påskemarsipan, litt jobbing, litt shopping, sykehusbesøk, rødvin og store mengder påskekrim. Det er vel sånn ca. meg i et nøtteskall, egentlig. Jeg er ekstremt lite eventyrlysten.

Skilpadda sa for siden:

Det er økonomien, og antall feriedager, som begrenser, ikke reisefølget. Jeg liker både storbyferier, besøke venner og familie og å slappe av på hyggelige steder med fint vær, og jeg har en lang mental liste over lengre reiser og turer jeg ønsker meg – Japan, Vietnam og India, for eksempel, og bilferie tvers over USA, dessuten reise til Orknøyene, og interrail gjennom tidligere østblokkland, og kjøretur langs finnmarkskysten, og tilbake til øyloffing på greske øyer, og reise mer rundt på de britiske øyer, og Egypt, og og og …

Marla Singer sa for siden:

Akkurat nå har jeg helt oppheng i å dra til et sted som dette.

Noe jeg ikke kan/skal, blant annet fordi treåringen hadde falt ned i havet etter fire sekunders opphold.

My sa for siden:

Min erfaring er at slike steder tvert om er perfekt med små barn. Ingen biler i sentrum, så de kan løpe fritt, og det er ren luft og lite forurensing, mange små piazzaer, med små fontener, trapper opp og ned, et eventyr for de små. Og maten er svært barnevennlig, ingen "barnemeny", men halv porsjon med f.eks pasta og tomatsaus til halv pris. Hadde med toåring en gang, og hadde det supert! :jupp: (Riktignok Amalfikysten, ikke Cinque Terre, som jeg antar dette er fra, men litt lignende type bratt og bilfri by ved havet).

Toffskij sa for siden:

Det minner meg om den gangen vi ankom en gresk øy og den da antagelig ca. treårige Secunda straks stormet ut i havet fordi hun var sikker på at hun kunne svømme (eller eventuelt kunne lære seg det underveis). Det kunne hun ikke, så hun forsvant umiddelbart under vann med bare et lite spor av luftbobler på overflaten. Vi stormet etter og fikk henne opp. Oppsiden var at hun faktisk aldri gjorde det igjen. :knegg:

Reiseplanlegging er for øvrig en av de tingene det er aller morsomst å gjøre sammen med mannen min, så det er aldri reisefølget som legger bånd på meg. (Er ikke så god med sånne bånd, egentlig.)

Strå sa for siden:

Beklager altså, men det kan jeg ikke hjelpe deg med. :knegg:

OT: Det bildet hadde blitt perfekt motiv for et puslespill på 3000 eller 5000 biter. Er det ditt bilde?

Malama sa for siden:

Lottogevinst ja. Og flere feriedager. Det kan følge med den lottoen om den er stor nok, kanskje. For det er ikke det at jeg ikke ønsker å treffe svigers. Bare at det ikke går opp med alt jeg vil i ferien,og tre felles ferieuker.

Tjorven sa for siden:

Vi var på Italiaferie i fjor sommer. Vår lille landsby lå på et fjell, men så ellers helt lik ut. Helt magisk. :hjerter:

Vi reiste med store tenåringer og de likte også Italia veldig godt.

Anne C sa for siden:

Jeg har lyst til å kjøre nedover i Europa og ende opp i Italia. Mannen har ladeangst, så det kommer ikke til å skje. Jeg elsker å kjøre fra sted til sted. Gjerne uten mål og mening.

Nenne sa for siden:

En fin blanding av sol, bading og opplevelser. I det sistnevnte hører både halvdagsutflukter og gode restaurantbesøk inn.

Teflona sa for siden:

Å, ja! Tenk!

Anne C sa for siden:

Akkurat nå gleder jeg meg mest til å kunne dra på ferie bare jeg og mannen. Det er nesten det samme hva vi gjør bare vi er sammen.

Lavender sa for siden:

En mer aktiv ferie, både trening og opplevelser. Men det gjelder alt med denne familien. Skulle ønske det var min mann som ble med ut og trente en time på morgenen før kaffe i sola.

Millen sa for siden:

Ferie helt alene kunne jeg godt også tatt hjemme alene uten noen forpliktelser. sær som jeg er. :hjerter:

Nooria sa for siden:

Mannen min og jeg skal til et sted litt som det om noen få uker. :D Og det er drømmeferien akkurat nå.

Charlie sa for siden:

Ser deilig ut, Nooria! :elsker:

Retz sa for siden:

Akkurat det skal om en knapp måned. Fem dager i London helt alene. :lykkelig:Løpe i parkene og langs Themsen om morgenen, utforske nærliggende bydeler som Belgravia, Chelsea, Kensington og litt over på south side. Gjerne henge mer i parkene, St James ligger like ved, på ettermiddagen også. Handle litt på Borough Marked, kjøpe design M&Ms til bursdagsgave, kanskje et besøk i Sky Garden og sightseeing med buss nr 9 eller 11. Se om jeg finner en Levis 510 i en av vintagebutikkene i Camden eller Shoreditch og blir det tid så går jeg gjerne rundt, altså følger utsida av, Hyde Park og Kensington Garden. Så mye flott arkitektur der. Blir neppe særlig med tv-titting på rommet med mindre det er en kanal som sender fra Giro d’Italia. Så på tv sist jeg var der, men det var fordi dronningen døde akkurat da.

Embriksmamma sa for siden:

Samme her. Perfekt!

Marla Singer sa for siden:

Åh! :hjerteøyne: Det hørtes fantastisk ut.

:latter:

Nei, dessverre! Stjålet på internett.

Så heldige! God tur!

Enhjørning sa for siden:

Strand, levelig temperatur i vannet, og bøker. :hjerter:

Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.