Meny til 17. mai?

Albertine sa for siden:

Hva er tradisjonen deres for mat på 17. mai? Hvilke retter og hvilke kaker står på menyen?

Heilo sa for siden:

Røkelaks og eggerøre. Lapskaus. Is. Det er barndomsminner.

Som voksen: Pavlova og fromasjkake.

Syrinx sa for siden:

Vi har ingen tradisjon, ikkje nokon å feire i lag med heller. Men planen er som følger:

Ytrefilét i sous vide, på grillen før servering
Potetvariant, mogleg røsti
Diverse grønnsaker
Min veldig gode saus med raudvin, eventuelt heimelaga bearnaise i tillegg.

Gulrotmuffins med karamell"kjerne" og ostekrem
Romkake (ikkje fordi vi treng det, men fordi det er så innmari godt)

Myria sa for siden:

Vi har ingen fast meny på 17. mai, men det er nesten alltid enten grillmat eller spekemat m/diverse tilbehør. Når det gjelder kaker/dessert er Kvæfjordkake selvskreven (det er jo nasjonalkaken) og så har vi gjerne pavlova også. Vi har alltid gjester til middag og dagen er ganske avslappende etter at barnetoget er over.

apan sa for siden:

Vi er på farten fra 8 til 18 stort sett, så her er det verken gjester eller noen avansert meny. Vi prøver få dekket pent bord og hatt rundstykker / eggerøre / reker til frokost. Gjerne med en is etterpå. Utover dagen blir det som det faller seg. Noen ganger har vi fått tatt en pølse og en is hjemme. Når vi kommer hjem, er det tradisjon med pysjen på og Grandiosa og øl liggende i sofaen, før vi kanskje stapper innpå en is til.

Millen sa for siden:

Ingen tradisjon her bortsett fra is i fryseren.
Blir som regel grillmat av noe slag.

Elise sa for siden:

Det blir ofte en grandiosa til kvelden, hos oss er det lunsjen som er festmåltidet den dagen. Spekemat, eggerøre, pølse i brød.

liefje sa for siden:

Rømmegrøt, spekemat, laks, eggerøre, pølser, kransekake og is. Også sånne tørre vannkringler. Har kuttet ut sistnevnte og lagt til en del småtteri når jeg selv lager 17. mai buffet. Gleder meg sånn!

Da jeg var yngre og bodde i Bergen, var det salutt på Skansen etterfulgt av morgenprosesjon (tog med russ og buekorps og 17. mai komiteen ++) tidlig om morgenen og deretter frokost på ett av byens hoteller før hovedprosesjonen og flaggtoget i sentrum. Deretter hjem til rømmegrøt, spekemat og pølser før det var leker og korps etc. på skoleplassen.

I Oslo er det jo helt annerledes. Jeg har hatt champagnefrokost et par ganger, men jeg liker heller å dra til byen tidlig, se begynnelsen av barnetoget oppe ved Slottsplassen og så han en lunsj. Maten er det samme som nevnt i begynnelsen enten vi snakker frokost eller lunsj.

Har aldri hatt opplegg på kvelden hverken i Bergen eller i Oslo. Da er det bare avslapping hjemme og beina høyt

løve70 sa for siden:

Lite med tradisjoner her. Før skolebarn var det typisk vennelunsj med bobler og sånn. Så en del år med fullt kjør med barne- og folketog og fullt opplegg. De siste årene har vi gjerne hatt champagnelunsj med venner. Da har det enten vært grillmat eller tapas - avhengig av været. I år kan jeg fort ende opp alene. Løvemannen er hos søsteren sin for å hjelpe til med å skifte kjøkken, arvingen skal være med venner. Jeg skal passe hund og hest, men blir kanskje til at jeg treffer venner på kvelden,

My sa for siden:

Vi griller hvis det er fint vær. Hvis ikke blir det ofte sodd. Dette fordi det er lettvint, fordi det har vært fullt kjør, vi hadde barneskolebarn fram til korona. De to koronaårene hadde vi fæncy koldtbordfrokost, og rester av dette sammen med pølsegrilling til middag, men det har det ikke vært tid til de andre årene, med barn i skoletog. Nå, etter at det startet opp igjen etter korona, har vi jo egentlig mulighet til å omdefinere litt, siden vi ikke trenger å følge unger rundt på skolegårdsarrangement etc. Men det blir sikkert grilling i år også. Vi får se. Tror i alle fall noen av dem skal gå i skoletoget, så frokosten blir enkel.

Til kake har vi hatt pavlova i mange år, men er litt lei av det, så i år blir det muligens gode, gamle daim iskake i stedet, det brukte vi å ha før vi begynte med pavlova. Ungene har ytret ønske om det.

Fintdethei! sa for siden:

Daim iskake var ikke dumt, My. Den skal jeg jammen lage i helgen!

Ellers satser vi på god frokost med rundstykker, eggerøre, spekeskinke og kanskje litt oppskjært jordbær og vannmelon.
Deretter freser vi til byen i kaoset, ingen plikter, bare snuse på stemningen. Muligens med mormor på slep. Om værmeldingen slår til, så tror jeg vi griller til kombinert lunsj/middag når vi kommer hjem, og tar kake til dessert. Som altså kanskje blir daimiskake.

Rømmegrøt er også snadder, jeg elsker det (Fjordland sin er helt topp). Grillmat og rømmegrøt blir kanskje litt i meste laget i samme måltid..

venla sa for siden:

Jeg er vant med god frokost med eggerøre, laks, spekemat og annet godt pålegg. Is og kaker i løpet av dagen og grillmat eller sodd til middag.

Har invitert familie på grillmat og kake i år. Fikk lyst til å lage daimiskake nå!

Syrinx sa for siden:

11-åringen foreslo forresten fårikål på 17. mai. "Det e no tross alt nasjonalretten." Hadde ikkje vore meg i mot.

Charlie sa for siden:

Vi pleier å legge mest i frokosten, egentlig. Etter toget er det besøk med «lunsj», og det er loff, rundstykker, fint pålegg (litt som frokosten egentlig) og bløtkake. Vennebesøk på kvelden pleier å være kaffe og kake, mulig pølser og brød.

Mat på 17. mai pleier generelt å være lettvint og enkelt å tilpasse, fordi folk kommer og går litt (leker på skolen, korpskonsert, russetog osv.) og så treffer man noen og ber dem på dropin osv.

veobra sa for siden:

Vi har rundstykker, laks og eggerøre til frokost
Vi skal ikke lenger være tidlig ut døra og har begynt åmed dette som en felles og hyggelig start. Det må gå ganske raskt, for vi skal ut etter hvert.

Vi har alltid pavlova med røde og blå bær etter middag. Gjerne andre farger også, men i alle fall noe som er rødt og blått.

Middagen er mer varierende. Noe enkelt etter en lang dag på beina. Ofte griller vi, kanskje noen gode pølser

Galathea sa for siden:

Sodd er tradisjon her, og det er i grunnen perfekt, lettvint og det regnes som festmat i bygda vår. Mannen syns det er kjedelig, men jeg og ungene syns det er stas.
Pleier å ha hjemmelagd is, pavlova og suksessterte på dessertbordet. Og masse is i fryseren. Vin og snacks på kvelden.

Malama sa for siden:

Vi har igrunnen ikke hatt noe bedre til i korona enn de andre årene, korpsunger som har spilt uansett. Men vi har ikke vekkerunde og felles frokost med krospet da, bare oppmøte til toget, så jeg pleier ha frokost med jordbær (vi kutter opp jordbær rett på skiva og strør sukker på, superferskt syltetøy-ish, deilig" og da spiser ungene ekstra mange skiver og det er bra for de er litt lenge til den pølsa på skoleplassen.

Så er det fritt frem med is og kaker og pølse og brus på skolen, også er min tradisjon egentlig biff til middag, men det er så som så suksess med ungene, så vi har hatt litt forskjellig de siste årene, og er været på lag kan vi godt grille noe. Ikke noe felles med storfamilien etter skolen tror jeg, for min bror og ungen har ferdig pakket campingvogn og drar på tur, og mulig mine foreldre også drar, mannen, og muligens jeg, jobber 19. mai, så vi drar ikke noe sted så vi får vel for "AV MED FESTTØY, OPP MED BEINA OG SLAPPE AV"

Nenne sa for siden:

Vi har pleid å starte med fin frokost. Hjemmebakte rundstykker, eggerøre, godt pålegg etc. Og så pølser, potetmos m.m etter toget fulgt av isbuffét med alt tilbehør + kanskje ei kake.

I pandemien ble frokosten til brunsj, sterkt utvidet med croissanter, koldtbord-ish oppdekning og mimosa/Champagne.

Vi får se hva det blir til i år. Hvem som kommer på besøk og når.

Hyacinth sa for siden:

Artig å lese denne tråden. :)

For meg er 17. mai-frokost/champagnefrokost noe som jeg bare har hørt om, som et fenomen. Jeg kjenner ingen som faktisk gjør det. Men det er kanskje fordi det er så mange ulike tog her i byen, og folk er ofte opptatt fra morgen til kveld. Selv har vi korpsbarn, noe som har medført kjøring grytidlig om morgenen. Men også i min egen barndom var det travelt.

Barnetoget i byen har alltid startet 9. (De siste årene har de utsatt det til 10.) Siden toget er stort, stiller skoler opp på ulike plasser, og vi møtte kl 8 et stykke utenfor byen i hele min oppvekst. Folketoget er enda større og slutter ikke før rundt 18. Man må kjøre selv her i byen. Bussene går knapt den dagen. Så ingen champagne på noen før evt om kvelden.

Jeg er vokst opp med middagsselskap om kvelden etter folketoget. Det var sammen med mine foreldres venner og deres barn. Foreldrene mine driver fremdeles med høytidelig selskap etter med de samme vennene.

Det har vi ikke videreført, vi har ikke kapasitet overhodet. Derimot har vi familielunsj. Det presses inn mellom ulike tog, og det er alltid mye kjøring og litt stress. Men koselig. Pleier å være utendørs, skjønt det er væravhengig. Menyen er enten grilling, salat, suppe, småretter eller lignende. Og mye is. Kanskje pavlova. Vi deler på matlaging.

Om kvelden er vi stuptrøtte og tar av oss bunad og ser på tv.

Galathea sa for siden:

Jeg var på et par slike frokoster den tida jeg bodde i Oslo, men ellers et relativt ukjent fenomen for meg også, mulig det er en typisk Oslo-greie?

Hyacinth sa for siden:

Jeg har også den følelsen.

Men jeg tror at grunnen til fraværet av frokoster her i byen skyldes store, tidlige tog, vanskelig å finne parkering og mye bilkjøring.

My sa for siden:

Barneskolen til mine har oppmøte i skolegården, med taler fra rektor og elevrådsleder, allsang og korps, stiller opp i tog og går til sentrum (sentrumsnær skole da) via kransnedleggelse ved et monument i parken ved skolen og sang utenfor et aldershjem, før de stiller opp i skoletoget i sentrum. Så da de gikk der var det alltid oppmøte skikkelig tidlig, selv om barnetoget starter kl 10. Nå, på ungdomsskolen/vgs stiller de direkte opp på anvist plass til ulike tidspunkt avhengig av hvor i toget de går. I år går skolene til mine rett etter hverandre, og skal møte opp hhv 09:37 og 09:39. Så ikke veldig ille.

Da jeg var barn var jeg og søstrene mine med i korps, faren vår var dirigent, i tillegg til at jeg var speider. Så da var det fullt kjør hele dagen, fra tidlig morgen. Husker ærlig talt ikke om vi hadde spesielle tradisjoner knyttet til mat. Sikkert pølse i skolegården.

Malama sa for siden:

Vi har vanligvis hatt oppmøte 10-1030, men i år går visst ikke toget før 12 så da har jeg rett god tid.
Muligens siste året eldste spiller i korpset 17. mai vi får se, og da spørs det på om yngste begynner eller om vi rett og slett er ferdige med det. Men hun er visst rimelig klar på å begynne til høsten.

millact sa for siden:

Ingen tradisjoner her; det pleier å gå slag i slag, men vi spiser jo alltid noe.

tink sa for siden:

Vi har ofte en god frokost: røykelaks og eggerøre, bagels eller rundstykker. Når det er fint vær samles flere fra sameiet for en felles frokost på tunet.

Ser på barnetoget ca kl 10-11.

Til lunsj har vi ofte hatt rømmegrøt og noe spekemat, ute eller inne avhengig av været. Ofte sammen med familie, og som oftest hos oss.

I år mener mannen at vi skal kjøpe ny grill til 17. mai (den gamle er død). Så nå er gjerne tid for nye tradisjoner.

Og som student hadde vi ofte Champagnefrokost (Bergen). Kan finne på å ta det opp igjen når ungene vokser ut av huset.

ingling sa for siden:

Tror ikke champagnefrokost er Oslo-fenomen, vet i hvert fall om mange i Bergen som har det. :nemlig:

Vi har egentlig lite mattradisjoner på 17. mai, utover at ungene får masse is (og de voksne selvsagt hvis de vil). Nå skal de på hver sine skolearrangementer, så vi er delt frem til utpå ettermiddagen en gang. Blir det fint vær griller vi nok, så får kjøpe inn til denslags. Hjemmefra er jeg vant med god frokost, rømmegrøtlunsj og kaker, men voksentilværelsen med to særspiste barn på spekteret er litt annerledes. Vi har heller ingen vi feirer med, så det er rolig stemning og beina høyt når tog er ferdig. :nemlig:

Hyacinth sa for siden:

Tenkte mer på st det er et fenomen for de som ikke skal kjøre bil den dagen. Det er utopi her v

Myria sa for siden:

Samme her. Kjenner ingen som driver med sånt (og jeg har bodd i eller rett utenfor Oslo i omtrent hele mitt voksne liv), men så godt som alle jeg kjenner har barn og de skal jo gå i tog og det er arrangement i skolegården og slikt. Champagnefrokost er kanskje mer vanlig hos barnløse eller de med voksne barn? :vetikke:

Luftslottet sa for siden:

Jeg er veldig overrasket over hvor mange som har tid til deilig frokost på 17. mai. Her hiver vi i oss noe mat før første oppmøte i 17. mai-toget. :B-menneske:

Ellers pleier vi å grille sammen med noen venner og spise is til dessert. Til lunsj spises det vanligvis pølse og is underveis ett eller annet sted.

veobra sa for siden:

Vi har ikke barn som skal i tog lenger. Derfor har vi mye bedre tid enn da vi måtte møte ferdig pyntet kl 0800. Vi skal ned og se toget, regner med at det holder i massevis å dra i 10-tiden.

Champagnefrokost forbinder jeg med studietiden. Den gang man ikke hadde andre forpliktelser enn en eksamen eller to noe senere i semesteret. Vi er invitert i det igjen nå som vi har store barn og lite forpliktelser igjen.

Acino sa for siden:

Her rekker vi ikke noe felles, koselig frokost. Men akkurat i år kan vi jo ta det igjen i dagene etter. Tradisjonen vår er forøvrig gode smakspølser med ekstra fancy/gode pølsebrød, stekt løk, rå løk osv pluss is; som regel avslutter vi med is fra boks og det man måtte ønske av topping og sauser. En sjelden gang har vi hatt kake istedenfor. Jeg vil helst ha kake mens mannen og ungene elsker is. Kanskje begge deler i år?

Molly sa for siden:

Champagnefrokost er vel mest vanlig blant unge mennesker som ikke har barn og blant voksne med barn som ikke lenger går i tog.

My sa for siden:

Da jeg var student hadde vi også tradisjon for 17.mai-frokost med vennegjengen. Den som "hostet" hadde brødmat og drikke, så hadde gjestene med pålegg. Det var veldig koselig. Vi hadde aldri champagne eller annen alkohol, det tror jeg ikke vi tenkte på engang. Vi var vel helst fyllesjuke fra kvelden før, som jo var den store festdagen (kjellerrunde på Moholt studentby :rairai: ). Etter folketoget gikk vi som regel på en pub og tok en pils eller to. Men ut over det var det lite drikking på selve dagen.

tink sa for siden:

Minnes at da jeg var gravid i 2004 var første året hvor 17. mai ikke lenger var høylytt dagen ETTER 16. mai. :dulte:

Blondie sa for siden:

Veldig få tradisjoner i mitt liv, det meste av menyer kommer etter innfallsmetoden.

I år blir det grilling hjemme i pausen mellom togene, i fjor spiste vi lapskaus hos svigerfar. Noen år har jeg bare spist en pølse i nærmeste bod.

Blondie sa for siden:

Jeg er a-menneske (ensom i huset, da) og har allverdens tid til digg frokost før oppmøte i byen klokka 10.

Dette.
Da varer den jo mer hele dagen. Vi hadde det de første årene etter at vi hadde begynt å jobbe, før alle fikk familier.
Før det var det frokost med studentvennene, men som My sier var vi så ekstremt fyllesyke etter Moholtfesten at vi ikke var istand til å drikke mer alkohol på det tidspunktet.

Señora sa for siden:

Det blir som oftest koldtbord med spekemat, røkt laks, eggerøre, karbonader og reker etter barnetoget, som en sen lunsj gjerne sammen med bobler av noe slag til store og små.
Det hender vi griller om kvelden eller spiser rester.

Madicken sa for siden:

Dersom vi arrangerer lunsj ( som i år), blir det koldtbord med masse godt. Dersom vi inviterer til middag, er det oftest grilling.

Chablis sa for siden:

Deilig frokost med rundstykker og godt pålegg her, vi går ikke i tog lenger så vi har god tid. Til middag griller vi, så blir det isbuffet til dessert.

GinaK sa for siden:

Vi har alltid hatt selskap med familien. Først skal gutta gå i tog så litt felles leker på skolen så hjem til oss og spise mat og kaker.
I fjor var første gangen vi hadde det rolig.

Da dro vi ned i byen og møtte stedatter med familien og så eldste gikk forbi som drillpike. Hun var så stolt.
Så fikk vi sitte på kafé og sløvet litt.
Senere på dagen dro vi til mamma med litt enkel koldtbord og bløtkake.

Nå er hun død så vi tenker å høre om stedatter skal på skolen der de sogner til. Så slenger vi oss med der. Tenker at vi kan være hos de nå fremover. Men de ville helst til oss som har hage og Trampoline så vi går se hva det blir til.

Jeg synes det var fint å dra ned til byen og stå ved slottet og se toget. Utrolig stemning.

Magica sa for siden:

Det er vanskelig å rekke noe særlig egentlig. Her er det barnetog kl 10 så da må man jo ut døra 0930 og ha rukket å pynte div familie med bunad før den tid. Så er det på skolen etterpå, og så er det borgertog kl 16 og så etter det så er man ikke akkurat gira på å lage masse mat. Kaker spises det mye av på skolen.
Tipper vi lager noen gode sandwicher eller noe sånt som kan spises enten før eller etter borgertoget.

amo sa for siden:

Vi arrangerer champagnefrukost. I år får vi besøk fra selveste hovudstaden sammen med vennepar, og nå deres barn og barnebarn. Så hopper vi på toget 100 m bortigata, skole, taler og alt som hører med. Ettermiddagen tilbringes med samme venneparet som bor oppi gata, og der er det rømmegrøt og spekemat på menyen. Så har vi med en kake, mer. Sjampanje i kveldingen før vi rusler hjem i 1800 tida. Dette har vi gjort siden 2012, og barn og barnebarn som er hjemme hos dem eller oss er med. Så vi kan være alt fra 10-20 stk.

Taien sa for siden:

Her blir det oppstart kl 7 om morgenen på skolen der korpset spiller. Og bussen til byen går derfra kl 9:15. Der imellom er det frokost og flaggheising med korpset.
Etter barnetoget er det is og pølser på skolen, før folketoget. På ettermiddagen etter toget blir det sannsynligvis grilling med marsipankake og brownies til dessert. Så er det beina høyt! Takk og pris for fri 18.mai!

My sa for siden:

Ingen barn i korps, bare ett kanskje-barn i skoletog, ingen i folke- eller russetoget, ett barn skal bort på frokost med venner, Yr sier pøsregn, liten kuling og 6-7 grader. :skremt:

Tror vi kommer til å ta oss gooood tid til både lang frokost og andre måltider, og hvis vi i det hele tatt går ut bli det bare veldig kort. Hvis værmeldingene slår til er det mulig årets feiring formes over ca samme lest som koronafeiringene. Det vil si en utvidet frokost/brunsj som oppgraderes til koldtbordmiddag senere på dag, med pølser og evt karbonader ved siden av. Daim iskake og noe annet smått og godt til dessert.

GinaK sa for siden:

Det viser seg at stedatter og gjengen er opptatt med kafèansvar på skolen der eldste er med i korpset så da dropper vi å dra på lokalskolen der. Vi er bare til bry alikevel når de må jobbe.

Vi møter de nede i byen tidlig og ser at hun går forbi og surrer oss nedover mot trikken og ser om vi finner et sted å sitte.. og så drar vi hjemover.

Har drodlet litt frem og tilbake så ser om jeg får tak i en halv laks og steker den, har poteter til og asparges og hollandaisesaus.
Og lager en bløtkake med gelelokk. Og har jordbær og is.

Stedatter og co kommer til oss på torsdag isteden og da blir det grilling og spise resten av kake.

Malama sa for siden:

Viser seg at eldstemann muligens skal sitte baki en varebil som kjører gjennom bygda og spiller musikk fra klokka 9 (sånn i mangel på korps som spiller morgenrunde gjør speideren dette) før han altså skal stille opp i uniform med korpset, så frokostlogistikken ble brått langt mer stressa enn jeg hadde tenkt meg, og værmeldinga tilsier ikke at jeg vil grille (eller spise is for den del)

Så, vi får se.

Serafin sa for siden:

Broren skal grille, og ettersom han driver bigboybbq.no, og lager youtube filmer, så er vi i veldig trygge hender der, haha. Vi skulle egentlig ut på hytta, men det er meldt drittvær, så han griller og tar med maten hit, så stiller vi med ovnsbakte poter, salat og kaker.

Blir brownies, safarikake og muligens is?

Frokost tror jeg rett og slett blir sveler.

Tjorven sa for siden:

1. mai er en veldig rolig dag hos oss, og har egentlig alltid vært det. I år har vi ingen barn i toget heller, så det er ingenting som haster.

Mannen og jeg pleier å lage frokost med laks, eggerøre og appelsinjuice.

Men jeg liker å få med meg stemningen så vi skal en tur til byen og "titte på folk". Vi har bestilt bord til lunsj, så det spiser vi der. Det gjelder knerten, mannen og jeg. Snuppa skal på tre forskjellige fester i løpet av dagen. :puh:

Blondie sa for siden:

Vi får russ til frokost, så disker opp med litt egg og spekemat. Tror det er en fordel å få i dem noe fristende, så de har noe i magen utover dagen.

Vi griller etter skoletoget og før borgertoget, da kommer det gjester (tror vi blir åtte stk). Etter borgertoget skal vi spise kake hos svigerfar.

Floksa sa for siden:

17.mai er det glade vanvidd her. Men vi spiser pølser med potetsalat og annet godt til. Og masse is. Frokost er å kaste i seg et knekkebrød i bilen.

Chablis sa for siden:

Ble visst ikke helt sånn. Vi dro å så på toget, så blir det brunch nå, grilling senere med isbuffet.

Chablisbarnet skal spise med familien til kjæresten og på fest etterpå, så da blir det bare brunch med oss.

millact sa for siden:

Plutselig blir de store og har egne planer.

ingling sa for siden:

Her ble fasit frokost i farten, pølser og kake her og der og nå surrer vi rundt hjemme og småspiser. Jeg og mannen skal ha kylling og ovnsbakte grønnsaker sånn etter hvert. Jeg bakte en gigantisk gulrotkake i går, så ingen skal gå tom for kake i hvert fall. :humre:

Malama sa for siden:

Det ble frokost i fred og ro, pølse på skolen og å blir det snart middag men jeg tror ikke noen orker å stå ute og grille, det er 6 grader, småregn og en iskald vind. Så vi steiker nok inne. Noe biff og noe svinekjøtt, siden jentene ikke spiser biff, og nudler og stekte poteter eller noe sånn til. (igjen. Noen som ikke er så glad i stekte poteter)

Men mannen er på skolen enda, teller penger fra kioskene. (kasserer i fau) så vi andre bare chiller litt.

Luftslottet sa for siden:

Minsten og jeg er syke, så her ble det hjemmedag. Vi har spist havregrøt til frokost, brødskiver og is til lunsj, og grilmmat til middag, med flaggpavlova og oreo mudcake til dessert.

Blondie sa for siden:

Det ble god frokost, grilling rundt halv tre, pavlova og bløtkake og så lapskaus og kake etter borgertoget. Det føles som om jeg skal være mett resten av mitt liv. :nemlig:

(jeg fikk skvist inn to saftis også, forsåvidt). Min britiske svigersønn feiret sin andre norske nasjonaldag med oss og er fremdeles helt henrykt over overfloden av mat og kaker. :knegg:

veobra sa for siden:

Det ble klassisk. Mye pølser og is. Vi var mye på farten. Den ene pølsa jeg spiste var fra fra Strøm Larsen. Kostet flesk og smakte veldig godt.

polarjenta sa for siden:

Jeg var syk i går og hadde overhodet ikke matlyst. Ungene hadde med rester fra mamma og pappa men det fristet ikke. Bedre i dag, men restene frister fortsatt ikke, så storebror har tatt hånd om den.

millact sa for siden:

Rask frokost for to av oss, yngste var på frokost hos jente i klassen. Grillet til middag her før vi spiste kaffe og kaker ute i hagen hos venner.

apan sa for siden:

Fasiten her ble en deilig frokost med rundstykker, eggerøre, røkelaks, reker, jordbær og makroner - det er en klassiker på denne dagen. Vi hadde ikke så god tid til den i år siden den ble klemt inn mellom flaggheising og buss til byen (ulik tid hvert år), men det var strålende likevel. Utover dagen gikk det mer i hyrten og styrten. En bolle på farten i byen, en is i den halvtimen vi var hjemom før borgertoget, deretter en hamburger da vi endelig kom til skolen etter borgertoget som går lokalt. Tok en kaffe også der, før jeg dyttet innpå litt mer is, samt grillpølser samt to øl da vi til slutt kom hjem. Ble bare mannen og jeg som spiste grillpølser om kvelden siden storebror var på dagens fest nummer 3 på det tidspunktet, lillesøster ble med venninne hjem og lillebror koste seg med bestevenn og ipad etter en lang dag. De to gutta hadde "angrepet" kiosken på skolen i det alt ble gratis og var ikke så sultne.

Dette betyr at den klassiske grandiosaen ikke ble spist i går, så den tok mannen og jeg i dag, da det også viste seg at ingen barn skulle spise hjemme i dag heller.

Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.