Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Kjøre Norge på langs med elbil - erfaringer?

#1

Heilo sa for siden:

Jeg vurderer å kjøre elbil med ganske lite batteri (maks 300 km i teorien, men aldri sett i praksis, kanskje oppr i 260-270 på landevei) mellom Tromsø og Oslo i sommer. Vil gjerne høre erfaringer fra andre som har kjørt langt med elbil i Norge - særlig området sør for Fauske.


#2

gajamor sa for siden:

Det er ladestasjoner omtrent overalt, og du har bra rekkevidde, så det der er null problem. Men generelt:
-Lad når du stopper, ikke stopp for å lade. Prøv å planlegg overnatting til steder hvor du får saktelade mens du sover, slik at du kan starte dagen med fullt batteri. Legg lunsj- og middagspauser til steder som har hurtiglader (og flytt bilen når den har nådd 80 %, selv om du må ta en pause i middagsspisinga for å få det til). Gjør det til en vane å plugge i bilen når du stopper, selv om du har så mye som 60 %. Men da er det lurt å velge en mellomrask lader heller enn hurtigladeren, slik at du ikke tar unødvendig kapasitet. De ekstra prosentene kan være akkurat det du trenger for å komme helt fram på kvelden, eller kan kjøre forbi en ladestasjon der det er kø og heller velge neste.
-Skaff deg ladebrikke fra Elbilforeningen og NAF, og legg inn alle operatører som kan legges inn der. Du sparer innmari mye irritasjon på å slippe å makke med telefon, apper, QR-koder, etc. Unntaket er Eviny hvor appen Bilkraft faktisk funker bra. Ellers er det overraskende mange som har sluttet seg til EasyPark, så hvis andre ting ikke funker så kan det være verdt å sjekke den, også om det ikke står et pip om det på ladestolpen.
-Ta med både ladekabel til type2-stasjon, og "nødlader" til vanlig stikkontakt. Det er ikke sikkert du trenger den siste, men da slipper du å bekymre deg. Har du lyst til å kjøre overkill så kan du også få tak i adapter til industrikontakt, men jeg stusser veldig hvis du trenger det på den strekningen der.


#3

Heilo sa for siden:

Tusen takk for gode tips Gajamor! Har hatt noen sånne makkete episoder på ladestasjoner som du beskriver men ikke somlet meg til å skaffe ladebrikke. Skal gjøre det nå!

Angående lading om natta: Jeg tror jeg skal sove i telt. Finnes det offentlige ladeplasser der man har langsomladere man kan plugge seg i for hele natta, eller må jeg i så fall påregne å stå opp midt på natta?


#4

Høst sa for siden:

Prøv denne - abetterrouteplanner.com/

Her kan du velge hvilken bil du har, hvor mye strøm du ønsker å starte med osv :)


#5

Heilo sa for siden:

Kjempesmart, tusen takk!


#6

Tjorven sa for siden:

Min mentale helse hadde vært helt frynsete hvis jeg hadde lagt ut på en slik tur med en bil med slik rekkevidde, men jeg lider av ekstrem rekkeviddeangst. Jeg synes ofte at bilen bruker mye mer batteri enn slike kart tilsier, og deler av denne strekningen har relativt tynt med ladestasjoner.


#7

veobra sa for siden:

Vi kjørte en strekning som ville tatt ca seks- syv timer med bensinbil, vi brukte 12 timer med omtrent tisvarende rekkevidde som dere. Vi måtte stort sett lade etter 1,5-2 timer. Mulig vår i praksis har lavere batterikapasitet enn deres.

Vi erfarte at med så mange stopp man må ha så tar det veldig lang tid. Hvert stopp tar tid. Vi skulle finne stasjenon, vente hvis det var kø, svingte feil ol. Tiden brukte vi stort sett til å spise, mat eller is. Ladestasjonene ligger ikke akkurat slik til at man kan bruke tiden på å se på fine ting eller gå på museum. :knegg: Vi kunne sikkert funnet frem til slike hvis vi var interessert i det. Det ønsket vi ikke gjøre denne gangen, vi skulle bare frem. Vi brukte hurtiglader hele veien. Hadde vi ladet saktere kunne vi brukt tiden på annet enn å sitte i nærheten og vente.

Det finnes noen apper med oversikt over mange ladestasjoner. Appen til elbilforeningen er en slik. Vi har brikken deres også. Nå er det så lenge seiden jeg har brukt dette at jeg ikke vet hvor bra det er. I sommer brukte vi dette mye.


#8

Heilo sa for siden:

Jeg har kjørt strekningen Tromsø-Fauske (eller Bodø, da) i fjor vår, og innbiller meg at det kanskje er noe av den tynnest befolkede med ladestasjoner. Det gikk veldig fint. Da hadde jeg også med meg hund, og syntes ladepausene var veldig nyttige for å få luftet hunden og meg selv litt. Har tenkt å gjøre det samme denne gangen uavhengig av om hunden er med eller ikke (det er ikke bestemt enda). Den ekstra tiden det tar med lading syntes jeg sånn sett var ganske grei, men jeg vil gjerne ha tips om hvor det er fine ladestasjoner med mulighet for å gå en hyggelig liten tur, og hvor det ikke er det. Mellom Tromsø og Fauske vil jeg avbefale Buktamoen som ladestopp, det er verdens verste veikryss, i alle fall i kaldt regn i mai. Og så vil jeg sterk anbefale å lade på Kobbelv Vertshus og gå tur langs elva mens det lader, det er en spennende plakatutstilling der med informasjon om kraftutbyggingshistorie fra krigen og etterkrigstida.


#9

gajamor sa for siden:

Hvis du ligger på campingplasser så har de ofte strømstolper til bobiler og campingvogner. Noen av disse kan du saktelade med schuko på, andre må du ha adapter til industrikontakt.

Mens jeg har kjørt denne strekninga for mange år siden (fra Nordkapp til Østfold, den gang det virkelig var tynt med ladestasjoner) med en bil som hadde 100 km rekkevidde i medvind. Så for meg høres det ut som plankekjøring. Så lenge man er på ferie og har god tid, så er det aldri noe problem å finne strøm.


#10

Isprinsessen sa for siden:

Stoppa du i repvåg og ladet da eller tok du sjansen på å kjøre helt til olderfjord fra honningsvåg på en lading?


#11

Heilo sa for siden:

Hva er schuko?


#12

gajamor sa for siden:

Er noen år siden nå, dengang det ikke fantes hurtigladere i Finnmark. Mener å huske at vi ladet helt fullt på type2-laderne i Skaidi, og så fant vi en campingplass eller noe sånt på veien til Honningsvåg. Skulle jeg tatt turen i dag ville jeg absolutt fylt på litt i Repvåg, ja.

Vanlig stikk-kontakt!


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.