Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Bombrikke i hanskerommet og ikke på frontruta

#1

Svanen sa for siden:

Vi har hatt bombrikka liggende i hanskerommet i den ene bilen i mange år, og vi får likevel rabatten i selskapet vi har brikken i. Nå fikk vi nye brikker. Hvorfor sies det at vi må feste brikka på frontruta? Skiltet leses jo, og vi får regningen. Er det noe annen grunnen til at den skal/bør festes der?

Ene bilen sitter festet til den gamle brikken bom fast, og i den andre (der vi har hatt i hanskerommet) er det egentlig ikke plass der den liksom skal festes.



#3

Svanen sa for siden:

Så vi som bor godt utenfor by med bomringer og bare har enkelt-passeringer et par ganger i mnd, og nesten aldri kjører ferger, kan fortsatt ha den i hanskerommet...


#4

-ea- sa for siden:

Leste linken, men skjønte fremdeles ikke hvorfor brikken må være synlig? Mulig jeg er treg da.


#5

Svanen sa for siden:

Mulig den leser tidspunktet hvis den "ser" brikka, men ikke ellers? Ikke vet jeg, men da gidder jeg foreløoig ikke styre med å få festet brikka.


#6

-ea- sa for siden:

Jeg har brikke, men har likevel sett på lista over bompasseringer at noen ganger er jeg avlest på skilt (med klokkeslett, i en rekke av passeringer innenfor en time = betale kun for én passering). Kjører ofte akkurat der, og er som oftest avlest på brikken.


#7

Fluke sa for siden:

Vi har festet brikken nederst på vinduet, men ser at det ganske ofte hender at det blir skilt-lesing i stedet for registrering av brikken. Samme pris å betale så jeg har ikke flyttet den.


#8

frukt sa for siden:

Det er lettere for de som sender faktura, og det er mindre sjanse for feilregistrering, så ikke så viktig egentlig. Men Statens vegvesen har muligens planer om å gjøre det påbudt med brikke, og da blir man kanskje nødt til å feste den på ruta. :vetikke:


#9

Svanen sa for siden:

På regningen står klokkeslett og brikkenummer på alle passeringene på den bilen der den ligger i hanskerommet, så hvordan ser dere forskjell på brikkelesing og skiltlesing? (Regning fra Fremtind om det har noe å si)


#10

-ea- sa for siden:

Ser på "mine passeringer" når jeg er logga inn, da står det enten "brikke" eller "bilde" på hver passering.
Vet ikke hvordan fakturaen ser ut, den går automatisk. Men det hender at jeg tar ut passeringsliste fordi andre skal betale for kjøringen.
Har avtale med Flyt. Og brikke i frontruta.


#11

annemede sa for siden:

Du kan bli fakturert for passeringer om du sitter i buss og har tatt bombrikken ut av posen den kom i, og har den i veska. :knegg:


#12

Svanen sa for siden:

Hehe... så da gjør den nemlig "jobben" sin selv om den ikke er synlig.


#13

Syrinx sa for siden:

Kanskje greit å berre få montert den brikka?


PK-NTB

I fjor passerte køyretøy éin milliard gonger gjennom dei 344 bomstasjonane i landet. Ei bombrikke i frontvindauget skal sørgje for at desse passeringane blir riktig registrerte, men i mange av tilfella blir ikkje brikkene registrerte av bomstasjonane ved passering. Dette kan komme av at brikkene ikkje verkar, eller fordi bileigarane ikkje har montert dei.

I 2022 skjedde det ved heile 298,6 millionar passeringar, som utgjer 29 prosent av alle passeringane, skriv Motor.

Då må bileta granskast basert på registreringsnummeret som blir vist på biletet, men ikkje i alle tilfella klarer biletsjekk-programma å lese av registreringsnummeret frå bileta som er tekne. Då må bileta granskast manuelt, noko som i fjor måtte gjerast 10,1 millionar gonger.

Det fører til auka driftsutgifter for bomselskapa, og at meir pengar enn nødvendig går til administrasjon og ein lågare del til nedbetaling av vegprosjekta. Bompengeselskapa vil ikkje ut med kor mykje dei bruker på manuell gransking av 10 millionar biletet i året, men seier at det dreier seg om mange millionar kroner.

– Dei samla kostnadene for biletbehandling utgjorde cirka éin prosent av driftskostnadene våre i 2022, seier administrerande direktør Marius Maske i bompengeselskapet Vegamot.


#14

-ea- sa for siden:

Veldig rart det der, all den tid flere og flere parkeringsområder baserer seg på skiltgjenkjenning nå. :skeptisk:


#15

Svanen sa for siden:

Men hvordan forklarer man tilfellet til Annemede med brikka i veska, hvis den "må" se brikka?


#16

Syrinx sa for siden:

Eg kan ikkje forklare noko som helst, men tvilar på dei gidd dikte opp ei slik sak.


#17

Adrienne sa for siden:

Den må ikke se brikken, men bomstasjonen sender og mottar signaler fra bombrikken og jo mer tilgjengelig den er, jo større er sjansen for at signalene blir mottatt. Får ikke bommen kontakt med brikken leses skiltene i stedet for. I de aller fleste tilfeller gjøre det automatisk, men i de tilfellene det ikke går (møkkete skilt, f.eks) må jobben gjøres manuelt. Jo mer manuell jobb, jo dyrere er det for utstederen. Utstederen får en liten prosentandel av pengene de krever inn, så de er særdeles interesserte i å være så effektive som mulig.


#18

annemede sa for siden:

Er det ikke en RFID i brikka, og batteri, i starten er batteriet fulladet, og sender sterkere signaler. Etter det jeg har klart å lese meg opp til er radiusen den kan leses av inntil 100 meter. Når vi mottar brikken ligger drn i en metallforpakning ( farraday-bur) for å hindre at den skal leses av under transport.


#19

annemede sa for siden:

Nå har jeg gått igjennom passeringene våre de siste månedene, det ser ut til at det er enkelte bomstasjoner som bare leser av skilt, og to stk som leser av brikken, av de vi bruker ukentlig.


#20

-ea- sa for siden:

Ja, det er de samme to bomstasjonene som innimellom og helt random har lest av skilt istedet for brikke, så jeg tenker det er noe teknisk akkurat der som ikke funker som det skal hele tida.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.