Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Hvor ofte slippe fram trafikk?

Hvor ofte bør fører slippe forbi?

  • Hver ENESTE busslomme/avkjøringsmulighet
    9 stemmer
  • Hver gang det er bil bak
    6 stemmer
  • Når det er mer enn 5 biler bak
    21 stemmer
  • Når det er mer enn 10 biler bak
    4 stemmer
  • Hver km
    6 stemmer
  • Hver 5 km
    3 stemmer
  • Minst en gang for hver mil
    1 stemmer
  • Når det er mer enn 20 biler bak
    0 stemmer
  • Ca hvert kvarter
    0 stemmer
  • Ca hver halvtime
    1 stemmer
#1

Floksa sa for siden:

Spinnoff fra Såpekassetråden ja.
Det kunne vært spennende å hørt hva folk tenker. Det vil jo varierer etter kjøretøy og vei. Men la oss ta et konkret eksempel.

Traktor med henger. Toppfart ca 50km/t. Snittfart 45 km/t
Uoversiktlig vei, få strekker der det er mulig å kjøre forbi. Sommerføre. Fartsgrensa er 80 km/t.

Hvor ofte bør fører slippe forbi bakenforliggende trafikk?


#2

007 sa for siden:

Drømmen er hver kilometer, realiteten er noe helt annet på bygda der jeg bor. Der eier bøndene veien, helligdagsfreden, støygrensene, allemannsretten osv


#3

Svanen sa for siden:

Synes det er veldig vanskelig å svare på. Skjønner at det kan bli mye stopp for traktoren hvis det er mye trafikk om man skal slippe forbi for hver bil. Jeg tenker tida er viktigere enn antall biler. 15 min er lenge. Da kjører man jo en mil i 40 km/t. Hvor ofte kjører man mange mil uten å stoppe med traktor i 80 sone? Jeg spør bare av nysgjerrighet. Jeg har flere bønder i slekta, og de har typisk et par mil til sætra si, men ikke så mye på vei med 80 km/t
Jeg irriterer meg sjelden av traktorer, for jeg vet at det oftest ikke er så langt de skal. Men mer av biler som kjører langt under fartsgrense i svingene på sommervei og øker farten på rettstrekkene, så man blir liggende bak i mange mil.


#4

løve70 sa for siden:

Enig i dette. Ca hver kilometer. Er ekstremt irriterende å bli liggende bak en traktor (eller mopedbil) i lange strekk.


#5

Floksa sa for siden:

Dere som sier hver km. Har dere tenk noe over hvor mye tid det vil ta, en slik stopp utgjør 1-5 minutter i tapt tid. Alt etter hvor lett det er å vike og hvor mange som skal forbi. Hvor mye tid er det rimelig at andre bruker på at du skal spare 2-5 minutter?

Og ja jeg har selvfølgelig tatt tiden. Ikke med traktor men med bil og campingvogn. Da viker vi nemlig hver gang vi får bil bak. Alltid. Vi er på ferie og har god tid. Og det tar MASSE tid å stoppe slik. Helt uproblematisk når vi er på ferie og ønsker å kjøre sakte. Men skal virkelig en som er på jobb bruke 10-30 minutter ekstra fordi noen vil spare 2-3 minutter? De aller, aller flest traktor turer etter slik vei er mye kortere enn en mil. Selv om det nok har økt mye.


#6

Skilpadda sa for siden:

Det regnestykket kommer jo litt an på hvor mange det er som skal slippes frem. Det er ikke urimelig å mene at den som er på jobb bør bruke 10 minutter ekstra for at 30 andre biler skal spare et par minutter hver, men mer urimelig om hen må bruke 30 minutter for å avhjelpe to biler. (Men hvis det bare er to biler, er det jo bare snakk om maks to stopp, og det tar neppe en halvtime.)


#7

Appelsin sa for siden:

Med fart 50 km/t i 80-sone tenker jeg ofte, men litt vanskelig å velge alternativ.
Mange førere blir dessverre på grensa til aggressive og irrasjonelle, og du vet aldri hvilke du får bak deg og hvilke situasjoner som kan oppstå på grunn av fartsreduksjonen. Jeg tenker rett og slett at den som forårsaker fartsreduksjonen bør ta den største støyten her.
Jeg er veldig tålmodig anlagt, men om jeg etter en lang arbeidsdag pakker barn og bagasje i bilen for en tre timers biltur og håper å komme til fjorden før det mørkner, så kan til og med jeg se litt svart på tilværelsen om jeg havner bak en traktor som "aldri" kjører til siden.


#8

sindrome sa for siden:

Jeg synes det er vanskelig å si at det er noen fasit. Det kommer helt an på hvor mange biler som ligger bak til enhver tid....


#9

Miss Norway sa for siden:

OFTE. Ligger det biler i kø bak, så slipp forbi. Det holder ofte å blinke til siden og sette ned farten hvis man ser at det er fritt frem i motsatt retning.

Man har ikke lov å hindre trafikken. Man har plikt å slippe forbi hvis man lager kø, og kan straffes for å hindre trafikkflyten.


#10

frukt sa for siden:

Det kommer an på så mye; veien, kjøretøyet, fartsgrense, og hvor langt man skal. Havner ofte bak traktorer på Jæren, men er fartsgrensen 60-70, og den ikke trekker noe tungt, så kjører de jo i 60, og da er det ikke så nøye.
Men er det sånn at det er vanskelig komme forbi synes jeg den som kjører sakte bør stoppe så ofte som mulig egentlig. Ihvertfall når de har kø bak seg.


#11

frukt sa for siden:

Nå leste ikke jo hovedinnlegget skikkelig. :knegg: Men i et sånt tilfelle tenker jeg så ofte som mulig, med mindre traktoren ikke skal så langt.


#12

Røverdatter sa for siden:

Jeg irriterer meg ekstremt lite i trafikken, men tenker at tidspunkt, sted og trafikktetthet bør spille inn på hvor ofte det slippes forbi. Kjører du i tettbefolket strøk, i morgentrafikken og har 10-15 biler bak deg, så kjører du til siden ved første lomme.


#13

Zulu sa for siden:

Jeg mener hver eneste mulighet, såfremt det er biler bak. Og jeg skjønner at det tar tid, men det må vel nesten beregnes inn som en del av transporttiden.


#14

Millen sa for siden:

Bobiler, campingvogner, traktorer, trailere det er hovedårsaken til at vi aldri kjører Østerdalen om sommeren til og fra Trøndelag. :bidrar i tråden:


#15

Floksa sa for siden:

Bør ikke det å ligge 5-10 minutter bak et saktegående kjøretøy beregnes inn i tiden for andre også? Særlig om man kjører langt eller har et viktig oppmøte tidspunkt? 5-10 minutter utgjør 2-3 minutters forsinkelse.


#16

Strå sa for siden:

Jeg svarte "Når det er mer enn 5 biler bak", men det er egentlig mer, mye mer enn det som spiller inn. Som sjåfør er jeg vesentlig mer tålmodig med kjørende som åpenbart er på jobb, som f.x. traktorer o.l. oftest er. Som passasjer gjør lav fart at jeg får sett mer på omgivelsene, og det er helt okay.


#17

Floksa sa for siden:

Hva er langt? :knegg: de aller flest skal ikke lengre enn 1-5 km.


#18

Strå sa for siden:

Virkelig? Det klarer ikke jeg å forstå. Alle skal kjøre hensynsfullt, både de som er på jobb og de som ikke er det. For meg betyr det at oftest prioriteres de som åpenbart, som traktorførere, jobber framfor de som ikke jobber.


#19

veobra sa for siden:

I Oslotrafikken synes jeg traktorer og andre saktegående kan holde seg unna i rushen. Heldigvis gjør de som regel det. De lager mye kø for mange.


#20

frukt sa for siden:

Nei, si det. :humre: Jeg tenker mer på tid jeg da, og mer enn 10 min er lenge synes jeg.


#21

Zulu sa for siden:

Jo, for sin egen del bør de jo beregne inn litt slack, så de slipper å bli veldig stresset om de havner bak en traktor. Men det påvirker jo ikke traktorføreren? Hen bør likevel slippe fram biler.

Ja, jeg mener at man bør la være å hindre trafikken så mye man kan selv om man er på jobb.


#22

Millen sa for siden:

Kjører vi Oslo- Trondheim + definerer jeg det som langt. Vi snakker 10 timer bare kjøretid + pauser. Ja, vi skal lengre enn Trondheim.
Og ja, bønder og traktorer er ofte i veien. Grunn til at vi ikke kjører RV3.


#23

Floksa sa for siden:

Ja spørsmålet er ikke om man skal slippe forbi, men hvor ofte. Og hver gang det er biler bsk vil gjøre det nesten umulig å forflytte seg med saktegående kjøretøy.


#24

Malama sa for siden:

Forventer ikke å bli sluppet forbi ved første mulighet, men når rekken av biler er gått fra en til tre til fem og opp mot ti, og ikke noe tyder på at det bare er "rundt neste sving så skal han en annen vei" så er det kjekt om traktoren kan slippe forbi. Jeg skjønner at det ikke er greit å stoppe hver gang det kommer en bil, men når kilometerne blir mange så er det likevel greit. Jeg stemte vel 5 biler, men det spørs helt på mange ting. Forskjell på å kjøre 50 i 60 sonen og i 80 sonen (og sistnevnte har ofte ikke like mange stikkveier å stoppe i heller) og om det uansett er sånn at bonden vet at om to avkjørsler skal han av veien, så er det jo kurant å ikke stoppe selv om køa vokser fort, men skal han mange mil er det greit å ikke kjøre for langt med mange biler bak.

Skjønner jo likevel at det er frustrerende å måte stoppe mange ganger. Og jeg skiller i min opplevelse av hvor fort det bør stoppes mellom traktor = jobb og bobil=ferie. Bobiler som ikke klarer/ønsker å holde fartsgrensen ble stoppe oftere enn traktorer. For turister bør ha god tid. Ellers bør de ikke legge ut på veien med en bobil som ikke klarer holde fartsgrensen straks det ikke er nedoverbakke.


#25

Zulu sa for siden:

Hvis man svinger inn i alle busslommer, så vil man jo likevel komme seg framover, akkurat som … bussen. :knegg:


#26

Isprinsessen sa for siden:

Og det er ihvertfall en som er på jobb i bussen får en håpe :knegg:


#27

Røverdatter sa for siden:

Ja, det blir jo helt håpløst så klart. Det er jo en grunn til at bussen har forkjørsrett ut av busslommene.

Folk er så stressa og crazy når de kjører bil. Det er jo en av de tingene enhver idiot kan gjøre seg til selvutnevnt ekspert på, så da må selvsagt hodet sitte langt inne i navlen når det kommer et hinder i veien for et superviktig menneske i bil.


#28

Zulu sa for siden:

Ikke i åttisone.


#29

Nextlife sa for siden:

På de 2 milene jeg har til og fra jobb kjører traktorene ut ca. hver 5 km, det er helt perfekt. Det er gode, oversiktlige veier.
På mareritturen jeg hadde i går svingte bobilene ALDRI av på 12 mil. Helt vanvittig, og en egokultur ut av alle dimmensjoner. De burde svingt av ca. hver mil.
På en kjøretur som med god flyt tar 2 t og 15 min brukte jeg 3 t og 10 min. Den halvtimen margin vi hadde lagt inn var langt fra nok.
Vi hadde tidskritisk medisinsk utstyr med oss, fra sentralsykehus, noe som gjorde at flere pasienter ikke får sin behandling i tide.
Dette er en strekning uten noen omkjøringsmuligheter, uten tog og uten fly.
Da er det egoistisk og ugreit å ikke kjøre ut og slippe forbi.
Så mitt svar er at dersom man ikke har motor nok til å holde fartsgrense, kjør ut ogslipp forbi hver mil..


#30

Lille meg sa for siden:

Jeg var en usikker sjåfør da jeg kjørte rundt med kjørelærer i 1990, og trivdes best med å kjøre i byen. Ute på langkjøring kjørte jeg ofte alt for sakte, og det bygde seg opp med biler ganske raskt. Da brukte han å begynne på den samme regla: "Nå må du enten kjøre fortere, eller kjøre ut til siden for å slippe forbi!"

Jeg er fremdeles en sjåfør som innimellom kan være noe usikker i kjøringen, særlig på fremmede veier som er smale og svingete (og som likevel kan ha 80-grense), men da er jeg ekstra oppmerksom og vil ikke ha folk liggende i rumpa. Jeg blir stresset av det, og kjører derfor inn til siden når det er mulig. Det forsinker meg svært lite!

I sommer var vi en tur til nettopp Lofoten (jeg var ikke sjåfør), og havnet bak en rekke andre biler. Først var det selvsagt en bobil. Som ikke kjørte inn til siden i det hele tatt. Den aktuelle bobilen kjørte forbi flere opplagte steder hvor de kunne kjørt ut, men hadde helt tydelig ikke fått den samme kjøreopplæring som den jeg fikk.


#31

Tallulah sa for siden:

Jeg er som lille meg og trives best med bykjøring, jeg syns landevei er skrekkelig. Jeg har ikke sjans til å ligge i 80 mange steder, men slipper selvsagt forbi. Det er jo så stress å ha folk liggende bak.

Jeg syns traktorer ofte er flinke til å slippe forbi eller gi tegn om at det er klart for forbikjøring.

Til slutt vil jeg påpeke at det ikke nødvendigvis bare er traktoren som er på jobb, det kan også mange av bilene bak være. Men det største problemet er jo bobiler og campingvogner som ser på norske bygdeveier som «ferieland» der alt er til for dem.


#32

Lhi-My sa for siden:

Bønder på traktor er stort sett flinke til å slippe trafikken forbi i nabodalen til Floksa, iallfall. Jeg opplever de sjelden som et problem. Bobiler og andre turister, derimot! Både norske og utenlandske. Det er et rent mareritt enkelte dager. Greit nok at vi må beregne ekstra tid fra a til b, det gjør vi automatisk om sommeren, men det hjelper lite. For et par dager siden lå jeg bak to norske biler, tydeligvis i følge, som kjørte mellom 55 og 60 i 80-sona på riksvei 15. Jeg lå nokså langt bak i køen og det var tett motgående trafikk, så umulig å kjøre forbi. Jeg lå i denne køen i 12 km til jeg kom dit jeg skulle og kunne kjøre inn i sentrum. Bak meg i køen lå den en bil fra kommunens hjemmesykepleie og jeg så også en sykebil uten blålys der. Det er mange yrkesgrupper som jobber i bil, og dette må jo skape trøbbel for feks hjemmesykepleien. De har lange avstander å kjøre og når transporttiden nesten dobler seg, så må jo det bety enten lengre arbeidsdager eller færre tid med pasientene.

Turister som ser mer på vakkert landskap enn på veien er uansett et stort problem som skaper mange farlige situasjoner selv om de kjører sakte. Enkelte kan plutselig finne på å stoppe med halve bilen i veien og resten nærmest i grøfta fordi de ser noe de vil ta bilde av, og det kan godt skje rett etter en skarp sving. Vi har et par tre slike plasser langs veien mellom oss og kommunesentrum der vi vet at det ofte kan stå en bil man må stoppe for eller et menneske i veien med kamera. Andre tider av året må vi se opp for elg, hjort og rådyr. Om sommeren er det turistene. Og merk at det like gjerne er norske som utenlandske.

Forøvrig vil jeg legge til at hindring av trafikken bak deg også straffes med bøter fordi det skaper farlige situasjoner og det bør være er kraftig hint uansett om du er turist eller kjører et saktegående kjøretøy i jobbsammenheng. Selvsagt har den som eventuelt foretar en farlig forbikjøring også ansvar og vedkommende vil også bli straffet, men det fritar jo ikke den som skaper hindringen for ansvar heller. Jeg kjenner forøvrig ei som strøk på førerprøven fordi hun kjørte for sakte og det hjalp ikke at det var noe slapsete føre. Man skal ikke hindre trafikken bak seg uansett. Loven er lik for bønder på jobb, men jeg opplever som sagt sjelden at de er et problem, de fleste slipper andre forbi ofte nok etter min mening.


#33

Strå sa for siden:

Applaus til deg Lhi-My.


#34

Blånn sa for siden:

Jeg har større toleranse for kjøretøy som har lavere maksfart som for eksempel traktor/moped, en kjøretøy som er laget for å kunne holde fartsgrensene. Det som irriterer mest er de som setter opp farten så fort det kommer en trygg strekning for forbikjøring (eller når det er forbikjøringsfelt).

Og så mener jeg at de som konsekvent ligger 10 under fartsgrensen er med på å forårsake farlige situasjoner.


#35

Floksa sa for siden:

Det er egentlig synd at vi ikke har ressurser (ønsker å bruke ressurser) til å vinke slike til siden. Å ligge bak en bobil en mil har lite tidsøkonomisk betydning (og er en av årsakene til min rant. Å miste 3-4 minutter bør alle tåle, også bak en bobil) men 12 mil er en helt annen skål. Hadde det stått uniformerte folk på busslommer med jevne mellomrom og rett og slett vinket dem inn ( og gitt dem en pekefinger om å vise hensyn og kanskje også en prikk om det var tydelig at de ikke hadde tatt hensyn) vil jeg tro det over tid ville løst seg.


#36

Lille meg sa for siden:

Men du kan ikke bestemme hva andre skal tåle! Det handler slett ikke bare om tidsøkonomi. Det handler minst like mye om hvordan man liker å kjøre. Jeg er ikke begeistret for å ligge i kø. Det gjør ofte at biler blir liggende alt for tett, og fare for kjedekollisjon øker betraktelig. Det gir mye mindre oversikt. Det gjør at andre dikterer hvordan du skal kjøre - når du skal gi gass og når du skal slakke.

Og så blir jeg redd for at det skal komme opp noen bakfra, som forårsaker en ulykke. Det gjør det mer slitsomt å kjøre.

Å redusere dette til at det handler om å komme noen minutter tidligere fram, er i beste fall en overforenkling.


#37

Floksa sa for siden:

Men dette er jo rett og slett ikke ting man kan velge?
Dvs man kan velge å vike. Det gjør jeg jevnlig selv om jeg har en sinkekjører foran og får en galskaps trailer bak meg. Da kjører jeg innom en busslomme og slipper traileren forbi. Fordi jeg ikke kan styre hverken sinke kjøreren eller trailersjåføren, kun egen trafikk adferd.


#38

Charlie sa for siden:

Som Strå har jeg stor tålmodighet med traktorer. De er på jobb og i onna er det mye å gjøre fra morgen til kveld, det er neppe kosekjøring for å se på utsikten de driver med. Ofte er det også relativt korte strekninger de kjører, f.eks. mellom ulike jorder de disponerer. Slik at jeg vet de her omkring sjelden ligger foran typ mer enn et kvarter og den slags.

Det er jo akkurat det samme som når jeg øvelseskjører med kiden, egentlig (bortsett fra at vi ikke skal svinge snart). Vi passer på vår egen kjøring så får andre passe på sin, og av og til kjører vi inn på et busstopp og slipper køen forbi, når det passer oss. Vi slipper virkelig ikke forbi 1-2 biler bak hvert minutt.

Problemet er ofte ikke traktoren, men at de stedene traktoren ferdes er det ofte smale veier og relativt få punkter man kan kjøre forbi, kanskje ikke busslommer heller. Så det er ikke sånn alltid at man kan kjøre inntil. Da gjelder vanlige forbikjøringsregler og de vurderingene ligger til den som vil kjøre forbi.

I eksemplet du nevner kan det være slik at traktorføreren kjenner veien best og vet hvor det er lurt å slippe trafikken forbi. Da er det lurt. For meg er det også en faktor, fordi om det blir en trafikkulykke kommer ihvertfall ingen fram.


#39

Floksa sa for siden:

Jeg må dele en historie mannen opplevde, som er relevant. Han kom kjørende, med traktor mot veiarbeid med manuell dirigering. Når han bremser ned for å stoppe blir han forbikjørt av en personbil som tydeligvis ikke skulle ligge bak. Når den som dirigerte trafikken slapp fram ble mannen vinket fram, mens personbilen måtte vente. Slik sikret de at det ble kjørt langsomt gjennom veiarbeidsområdet.

Man kan mene mye om langsom kjøring men ansvaret ved en forbikjøring ligger alltid, både moralsk og strafferettslig hos den som kjører forbi. Uansett hvor langsomt det går foran. Det betyr ikke at det er greit å hindre trafikken i 12 mil uten å slippe fram, men at andre gjør noe galt fritar ikke den som kjører forbi for ansvar.


#40

nokon sa for siden:

Det kjem veldig an på mange faktorar, og er på mange måtar ei skjønnsmessig vurdering. Men som fleire her seier opplever eg oftare bobiler som problem enn traktorar. Traktorar køyrer sjeldan lange strekk. Sjølv om eg synes det er vanskeleg å seie noko generelt, kryssa eg av på fem biler bak.

Eg tåler fint å vente forbi 3-4 lommer, men blir utålmodig viss eg har ligge bak veldig mange fleire moglegheiter.

Men viss eg ligg bak nokon lenge og dei endeleg slipp forbi, kan du banne på at Ungen må tisse og eg hamnar bak igjen.


#41

Appelsin sa for siden:

Når jeg kjører til Sunnfjord liker jeg best å ligge i 70 om vinteren/i mørketid, og jeg slipper alle biler forbi.
Faktisk :flau:
Men det pleier ikke være så vanskelig, merkelig nok. E39.


#42

Elise sa for siden:

Når jeg kjører på fremmede landeveier (spesielt om vinteren) slipper jeg forbi hver gang det blir liggende en bil bak meg som ser ut som er mer kjent i området. Når jeg kjører på kjente landeveier liker jeg at folk slipper forbi uansett om jeg er den eneste som ligger bak, og jeg blir litt irritert hvis det går særlig mange km uten å bli sluppet forbi. I går kjørte jeg en vei jeg har kjørt kjempemange ganger og trives med å ligge mellom 70 og 80, og lå bak en som lå i ca 55 km/t. Etter hvert var vi vel 4 biler som lå bak, og da valgte bilen å bråstoppe rett bak en brå sving, men kjørte ikke langt nok ut til siden til at det var ok å kjøre forbi så lenge det kom møtende biler, så det ble en skikkelig ubehagelig situasjon med biler både forfra, bakfra og i siden av veien. Det hadde vært plenty av tryggere steder å stoppe langs veien tidligere.


#43

Charlie sa for siden:

Hvis du er kjent på veien - hvorfor kjører du ikke bare forbi? Er det ikke rette strekk?


#44

Adrienne sa for siden:

Jeg har mye høyere toleranse for traktorer enn for bobiler. Traktorer skal som regel ikke så langt, er veldig ofte flinke til å kjøre til siden og slippe forbi når de ser de har fått seg en hale på fire-fem biler og kan jo ikke kjøre fortere enn det de gjør fordi de ikke har lov til det.

Bobiler kjører som om de er de eneste som forstår hvor vanskelig det er å kjøre på norske veier (les: kan ikke kjøre fortere enn 10-20 km/t under fartsgrensen) og det kan virke som om mange av dem har defekte speil som gjør at de ikke ser om det ligger biler bak.

Frøkna og jeg øvelseskjørte over Haukeli i sommer, og det vi øvde mest på var å følge med på trafikken bak og å finne plasser det var naturlig å slippe forbi. De fleste som kom bak oss kjørte veldig pent med en gang de så det var en L på bilen, men det er jo ikke til å stikke under en stol at hun ikke klarte å holde samme snitthastigheten som de som kjenner veien og har kjørt noen år gjør. Og da slipper man forbi, uansett om de så bare sparer fem minutter på det i det lange løp. Det er mer enn bare tiden man "taper" når man ligger bak en somlepave som irriterer, det er like mye det at de ofte har en uryddig kjørestil. Heldigvis har jeg adaptiv cruisekontroll på bilen, som gjør at jeg kan la bilen ligge et pent stykke bak sånne somlepaver og la teknologien følge med på den uryddige kjøringen i stedet for meg.


#45

annemede sa for siden:

Er det ikke en dom på det? En syklist som hindret/forsinket trafikken med ca 15 sek? Han fikk bot. Sæ


#46

Lykken sa for siden:

Jeg har stor tålmodighet med traktorer og anleggsmaskiner som gjerne ikke skal så langt heller. Men folk som ligger 10-20 km under fartsgrensa…bare fordi, da blir jeg sur. Jeg bruker tuta i sånne tilfeller. Som på lørdag, lå bak ei som lå i 60-70 i 80 sone og vi skulle rekke en ferge.


#47

Ine sa for siden:

Tuter du når du ligger bak? Skjønner de hvorfor du tuter og endrer fart?


#48

Elise sa for siden:

Nei, smale veier uten særlig med forbikjøringsmuligheter. Veien er vel kanskje 15 km og det er mulig å kjøre forbi akkurat i den ene enden, og et sted midt på.


#49

Lykken sa for siden:

Hun skjønte nok hva vi prøvde å si, mulig hun hadde misforstått fartsgrensen. Vi fikk til slutt kjørt forbi. Jeg bruker å tute hvis det åpenbart er helt natta kjøring fra andre eller direkte farlig kjøring. Litt sydlandsk der, synes vi bruker tuta for lite i Norge. Som når folk i lengre tid ligger i 80-90 i venstre felt i 110 sone uten å flytte seg inn i høyre felt.


#50

Lille meg sa for siden:

Vi tuter ikke i Norge rett og slett fordi det ikke er lov. :snill: Lydsignal skal brukes for å varsle om fare, ikke fordi du er frustrert over andres kjøring.

Se for eksempel her:


#51

Pøblis sa for siden:

Vi lå akkurat bak en jente på rulleski som ikke gjorde det minste for å gi oss plass. På smal landevei med 80-grense (men hvor det er så smalt at 80 sjelden er forsvarlig fart). Hun skøytet og brukte så stor plass at det ikke var mulig å kjøre forbi. Vi kjørte forbi når vi kom til en møteplass. Hun var ifølge med to andre som gikk over til å stake og bevege seg litt ut fra midten av veien når det kom biler, men denne her som lå bakerst av de tre, gjorde ikke noe for å slippe forbi, og det ble vi både veldig overrasket og ganske provosert av. Farten hennes var under 20 km/t.


#52

løve70 sa for siden:

Har dårlig erfaring med traktorer. Har ligget bak noen eksemplarer i ganske så lang tid. Det er utrolig frustrerende når de kjører forbi utallige mulige stoppsteder uten å svinge inn. Skjønner dem i de tilfellene de ikke skal langt, men ikke ellers. De kjører jo som regel enda tregere enn bobilene....


#53

Floksa sa for siden:

Tenker du på denne?

www.aftenposten.no/norge/i/50AaW1/hoeyesterett-forkastet-anke-fra-boetelagt-syklist

Den har faktisk vært helt til høyesterett.
Slik jeg leser det her er det avgjørende at han kunne valgt sykkkelveien (og lavere fart) men insisterer på kollektivfeltet selv om han ikke greier å holde trafikkflyten.
Jeg vil tro han har en hjerne som fungerer omtrent som bobilsjåfører som kjører 12 mil uten å slippe fram. Eller de som som synes 100 i 80 sona er fint.
Egoisme på et helt egent plan.


#54

Lille meg sa for siden:

Det vil alltid være mulig å finne en gang- eller sykkelvei i området som man kan påstå at syklister skal sykle på. Å skulle sykle på gang- og sykkelfeltet ville medført en omvei for syklisten som fikk bot. Jeg leser dette som at syklister i realiteten ikke er velkommen noe sted. Annet enn muligens i dedikerte sykkelfelt, som det ikke er mange av og som ikke alltid er knyttet sammen heller.

Vi trenger at flere sykler, men lovverket - og veiene - er ikke tilpasset dette. Om jeg ikke tar feil, så er det fremdeles slik at syklister skal holde gangfart (definert til maks 6 km i timen) hvis de skal passere gående på fortau. Det gjør det umulig å passere en som jogger på fortau, for eksempel.

Jeg har sluttet å sykle. Blant annet fordi jeg ikke føler meg velkommen noe sted i trafikken. Dermed er det en bil mer på veiene stadig vekk. Lurer på om det vil avhjelpe trafikkavviklingen, siden hensynet til trafikkavviklingen var det som Høyesterett mente måtte vurderes opp mot syklistens ulemper.


#55

Pøblis sa for siden:

Stedet denne syklisten valgte å sykle i kollektivfeltet er jo ekstremt trafikkert, da. Jeg er enig i dommen, da omveien for syklisten her var minimal. Jeg synes syklister skal velge sykkelvei når den finnes. Særlig når gang-sykkelveien er helt fri for fotgjengere.


#56

Tallulah sa for siden:

Jeg syns det har blitt MYE lettere å sykle i Oslo, og føler meg absolutt velkommen som syklist. Jeg benytter meg at sykkelveinettet daglig, noen steder velger jeg det bort til fordel for vanlig vei, men da er det fordi vanlig vei er mindre trafikkert enn der sykkelveien går.

Jeg ser poenget hans med at han ønsker å holde høyere hastighet enn hva som er lurt på en gang- og sykkelsti, men så vidt jeg vet gjelder ikke "gangfart"-regelen her. Men litt er han nok nødt til å dempe seg.


#57

Lykken sa for siden:

Jeg er klar over hva reglene sier, men det er ikke totalforbud mot å tute: I lærebøkene for førerkort står det at man skal bruke slike signaler for å komme i kontakt med andre bilister for advare eller forhindre ulykke.
Ifølge trafikkreglene paragraf 14 står det at unødig eller hensynsløs bruk av lyd- eller lyssignal er forbudt.
Så, om ikke all, men mesteparten av min tuting er for å advare.


#58

Lykken sa for siden:

Helt enig. Og er det verre for denne ego kverulant syklisten å bli dempet et stykke på gang-sykkelsti enn for alle han hindrer på en sv de mest trafikkerte innfartsårene til Oslo?


#59

My sa for siden:

Dette er et godt eksempel på ulovlig tuting. :jupp:


#60

Lykken sa for siden:

Mulig det altså, det var heller litt hissig oppførsel i trafikken fra oss, innrømmer det, vi hadde bare noen få minutter på oss til fergen gikk. Damen turet kraftig tilbake da. Synes ikke det greit uansett, rett fin vei framover på sommerføre, ingen grunn til å ligge langt under fartsgrensen over lang periode. Og det er mye motsatt trafikk, så vanskelig å kjøre forbi.

Fra UP:
Fartsgrensene er ikke ett minimum av hvor fort man har lov til å kjøre, men ett absolutt maksimum når forholdene og ferdighetene dine er optimale. Det er altså ikke ulovlig å ligge under fartsgrensene, men de som ønsker å kjøre saktere en øvrig trafikk må være behjelpelig med å slippe frem annen trafikk. Utrykningspolitiet stanser også de som kjører vesentlig saktere enn øvrig trafikk og disse blir i all hovedsak veiledet, men i alvorlige tilfeller kan sjåføren bli anmeldt


#61

My sa for siden:

Det er fortsatt ikke lov å tute. At andre bryter vegtrafikkloven åpner ikke for at det er greit for deg å gjøre det samme. Faktisk synes jeg det er litt spesielt, at man gjør andre oppmerksom på at de bryter reglene, ved selv å bryte en regel. Det gjelder også i eksempelet ditt om å kjøre langsomt i venstre felt:

Også UP:

  • Er det greit å tute og blinke med lysene på bilister som har slått seg til ro i forbikjøringsfeltet?

  • Det er absolutt ikke greit å tute. Et blink med lysene er ok, men man skal ikke bidra til å stresse sjåføren foran eller opptre på en måte som kan skape farlige situasjoner, sier Karlsen.

UP-sjefen mener man i de fleste tilfeller bare må finne seg i sinker i venstrefeltet.

  • Situasjonen vil på et eller annet tidspunkt gå over av seg selv, sier Karlsen.

  • Hender det at politiet reagerer overfor bilister som hindrer flyten i forbikjøringsfeltet?

  • Det er nok ikke noe stort volum på disse sakene, men ja, det hender. Å være til hinder for trafikken er brudd på veitrafikklovens paragraf 3.


#62

Lykken sa for siden:

Du kan ikke si det er ulovlig å tute, det er lov i visse tilfeller, men ikke unødig eller hensynsløst. Venstre feltet er for å kjøre forbi, da kan du ikke ligge i lavere fart enn de som ligger i høyre. Setter det i samme kategori i som de som kjører i 50-60 i påkjøringsfelt til motorvei som har fartsgrense fra 80-110.
Min personlige mening er at dersom du ikke takler at noen tuter bak deg, så har du ingenting i trafikken å gjøre. Blir man trafikkfarlig stresset hvis ambulansen kommer bak med sirener på også?


#63

My sa for siden:

Da får du ta kontakt med UP-sjefen, og forklare hva som er riktig. Det er ikke mine ord. Det vil si han som uttalte seg i artikkelen er vel ikke lenger UP-sjef, han er nå ansatt i politidirektoratet med ansvar for trafikksikkerheten (og i følge POD kanskje den i Norge som har mest kunnskap innen trafikksikkerhetsområdet), så det er vel der du må henvende deg hvis du er uenig i det han sier i intervjuet.

#64

Elise sa for siden:

Du mener i denne saken, ikkesant? Ikke generelt i Norge? Jeg leste det slik første gang, men nå som jeg fikk tid til å protestere/kommentere ble jeg usikker på om det var det konkrete området du snakket om. For hvis du mener over alt, så er det iallfall helt fullstendig feil.


#65

Lille meg sa for siden:

Problemstillingen ser ut til å være at du har en annen oppfatning av hva som er lovlig tuting, enn hva Utrykningspolitiet (UP) har. At andre gjør feil i trafikken, til og med feil som potensielt kan skape farlige situasjoner, gir deg ikke rett til å tute på dem.


#66

Skilpadda sa for siden:

Spørsmålet er ikke om det er farlig å tute, men om det er lov. Og det er jo ganske entydig at det ikke er lov til å tute bare for å fortelle andre at de bryter reglene eller at man selv er irritert.


#67

Skilpadda sa for siden:

Og der var vi mange som mente noe samtidig. :knegg:


#68

Lykken sa for siden:

§ 14.Signal og tegn

  1. Unødig eller hensynsløs bruk av lyd- eller lyssignal er forbudt.

Det betyr at hensynsløs eller unødig bruk er ulovlig, ikke totalforbud. Det vet nok UP sjefen også.


#69

Skilpadda sa for siden:

Og det er unødig bruk å tute fordi noen kjører for sakte i venstre felt. UP-sjefen sier jo eksplisitt at det ikke er lov til å tute da.


#70

My sa for siden:

Jeg sa ikke det var totalforbud. Jeg sa det var ulovlig i de situasjonene du beskriver.

#71

Lykken sa for siden:

Det tenker jeg kommer helt an på selve situasjonen.
Det er helt klart nødvendig i visse situasjoner å tute for å advare eller unngå en farlig situasjon.


#72

Lykken sa for siden:

Ja, og det har jeg vel allerede skrevet at jeg er inneforstått med.


#73

Skilpadda sa for siden:

Ja, i visse situasjoner, men ikke bare fordi vedkommende kjører for sakte i venstrefeltet.

(Og min mening er at dersom man ikke takler at andre folk kjører saktere enn man synes de burde, men er nødt til å tute på dem, så har man ingenting i trafikken å gjøre. :humre: )


#74

Lille meg sa for siden:

Jeg overdriver, for å forsøke å få fram et poeng (som tydeligvis ikke kom fram). :knegg:


#75

Lykken sa for siden:

Ja, det forstår jeg. Men som sagt, mye er avhengig av den aktuelle situasjonen. F.eks hvis noen holder på å bytte felt og ikke ser i blindsonen, opplever ofte at man tuter for å unngå farlig situasjon. Med hell i alle de tilfeller jeg har sett.


#76

Lille meg sa for siden:

Hvis man ikke er vant til at utrykningskjøretøy kommer med fulle sirener bak deg, så vil jeg tro de aller fleste blir stresset. Det kan til og med være at en slik situasjon gjør at man blir så stresset at det kan ta bort oppmerksomheten fra andre ting. Dette er garantert noe som sjåfører av utrykningskjøretøy er klar over, og øver på å håndtere på best mulig måte, blant annet ved å bruke lyssignal hvis de tror det er tilstrekkelig.


#77

Lykken sa for siden:

Hehe, point taken!
Igjen, alt er avhengig av situasjon. Jeg har vært i venstrefeltet der noen foran har tutet for å unngå kjedekollisjon. Helt innenfor.


#78

Lykken sa for siden:

Poenget mitt var at man ikke kategorisk kan si tuting er ulovlig.


#79

My sa for siden:

Og det er det vel heller ingen som har sagt.

#80

Lykken sa for siden:

Det er mye man kan bli stresset av i trafikken, tuting er sikkert en av dem og derfor står det unødig eller hensynsløs tut ikke er lov i trafikkreglene, ikke at det er totalt forbud.


#81

Lykken sa for siden:

Jo, det er det. Bare å lete seg tilbake til flere innlegg.


#82

gajamor sa for siden:

Etter min erfaring er traktorer gode til å slakke av i rettstrekninger, blinke når det er mulig å kjøre forbi, og en del svinger også ut i lommer og kjører litt saktere (uten å stoppe). Alt det gjør at trafikken flyter vesentlig lettere. Dessuten skal de sjelden langt.

Bobiler, leiebiler, og østlendinger på vestlands- og nordlandsferie derimot. De burde UP stansa og oppdratt. Det er helt fullstendig grusomt å ligge bak slike. Det er ikke bare at de kjører sakte, de ligger også midt i veien, bremser på de merkeligste steder, og lever i sin egen verden. Ikke skjønner de noe hvis man gir lyssignal heller. Så skjønner godt at det er fristende å tute.

Fant en plakat på en ferge i Nordland med beskjed til bobiler om å slippe andre forbi. Hvorfor har vi ingen offentlig opplysningskampanje om slikt? Burde vært reklameplakater langs veiene (a la "del veien") og delt ut brosjyrer om "slik kjører du i Norge" på turistkontorene og campingplassene.

Mista ei ferge i fjor sommer pga en gjeng med (norske) bobilister, og når jeg gikk fram i fergekøa og sa fra så fikk jeg tilbake at jeg måtte jo ta det med ro, vi er jo alle på ferie. Freste tilbake at jeg f. meg ikke var på ferie, men tviler på at det gikk inn i skolten på gubben.


#83

My sa for siden:

Ok. Jeg mente i alle fall de situasjonene du beskriver, blant annet det du bruker som eksempel på at vi ikke tuter nok i Norge, og situasjon hvor du selv har tutet, noe jeg (+ Skilpadda og andre) attpåtil har presisert opptil flere ganger. Så da har du en stråmann på gang. Det er ikke totalforbud nei.

#84

Floksa sa for siden:

Vi har tuta skikkelig en gang. Kom mot en rundkjøring i nedoverbakke med tung henger. Rørte så vidt bremsen. Alt slapp på isen og vi seila i stor fart mot rundkjøringa. Hang på tuta og bilen som kom fra siden vek, til tross for at vi hadde vikeplikt. Vi fikk fingern av vedkommende så jeg tror ikke de oppfatta hva som faktisk skjedde. Men det var en innafor tut føler jeg.


#85

My sa for siden:

Absolutt innafor tut ja. :nikker:

#86

Lykken sa for siden:

Det er greit det, tror jeg har presisert nok nå at jeg forstår både reglene og at eksemplet mitt var dårlig og ulovlig.
Men mitt poeng er vel at det er nok av situasjoner der det er både lurt og innenfor regelverket å tute.


#87

Lykken sa for siden:

Noe tilsvarende situasjoner har jeg også vært, det er helt påkrevet å tute for å unngå farlig utfall.


#88

Floksa sa for siden:

Nja. Jeg tror omtrent ikke jeg har brukt hornet uten om den situasjonen beskrevet ovenfor. Hender jeg tuter på kjentfolk, men det er jo strengt tatt slett ikke lov. Jeg tuter jo ikke engang på joggere som blokkerer veien for meg i flere minutter.


#89

Lykken sa for siden:

Vi skal på vår første bobilferie fra helgen. I leid bobil som ferskinger. Noterer meg at vi skal være oppmerksomme og hensynsfulle ift å slippe andre forbi osv.


#90

Lykken sa for siden:

At ikke du har vært i flere situasjoner betyr ikke at de ikke finnes eller at andre er oppi sånne litt oftere.


#91

Chablis sa for siden:

Hver gang det begynner å bli kø bak evt etter ett par kilometer. Her vi bor finnes det altfor mange traktorer som ikke kjører ut og slipper forbi folk, tullete spør du meg.


#92

Candy Darling sa for siden:

Jeg tuter jo langt mer enn det som er lov i følge veitrafikkloven, men altså ikke på folk som kjører for sakte, hvis det ikke er noe helt spesielt.

Også mener jeg det er en egen plass i helvete for folk som fløyter eller blinker på folk i venstrefilen når man ligger i kø. Sånn «bare fløtt deg litt, jeg skal frem her». :gaah:


#93

Pøblis sa for siden:

Når jeg kjører på ukjente, smale svingete veier, er det ikke forsvarlig at jeg kjører i 80, selv om det er fartsgrensen. Når folk kjører helt opp o rompa på meg og blinker for å få meg til å kjøre fortere, skaper det trafikkfarlige situasjoner. Jeg slipper elsevsagt folk forbi, men det er mange av 80-sonene i Norge som det uhyre sjelden er forsvarlig å kjøre i 80 på, altså. Vi har et strekke på 12 km forbi sommerhuset vårt, der det er 80 i store deler av veien, men samtidig er det så smalt at man ikke kan møte andre biler annet enn i svært lav fart eller ved noen av møteplassene som er langs hele den veien. Mange steder ser man kun 10 - 20 meter av veien foran seg, og der mener jeg det er uforsvarlig å kjøre i 80, selv når man kjenner veien godt - fordi man ikke kan se i nærheten av den distansen man trenger for å bremse.

Sist jeg tutet av i 90-sonen på E18 i Asker. En bil hadde stoppet i ytre høyre felt og begynte plutselig å kjøre ut rett foran meg uten å gi signal. Hvis jeg ikke hadde bråbremset, hadde han kjørt rett i siden på meg. Da tutet jeg.


#94

safran sa for siden:

Men kjører du Gudbrandsdalen tar det jo uansett mye lenger tid. :p Da har du tid til å stå litt i kø før du er oppe i samme tidsbruk.

Det hender jeg tuter men ikke fordi noen kjører for sakte (selv om det frister). Som regel er det fordi noen ikke overholder høyreregelen, og jeg står på forkjørsretten min (med bremseberedskap, selvsagt), eller når noen hiver seg inn foran meg så jeg må bråbremse.

Og jeg syns som regel traktorer er flinke til å slippe frem køen, det er verre med lastebiler, bobiler og andre sløvinger. De ligger langt under fartsgrensen der det er umulig å kjøre forbi, men straks det blir mulighet så øker de farten. :gal: Why?!


#95

Floksa sa for siden:

Hvordan greier du å bruke 10 timer Oslo-Trondheim? Det tar seks timer, maks sju om mye trafikk.

Jeg kjører hele rv 3 mange ganger i året og traktorer er virkelig ikke noen utfordring.
At over 1/3 av kjøretøyene er tungtrafikk derimot…


#96

Skilpadda sa for siden:

Ikke seks timer hvis du skal holde fartsgrensen. Det er femti mil, og det er ikke fartsgrense på over 80 hele veien.


#97

Floksa sa for siden:

Googlemaps sier 6 t og 38 minutter. Jeg bøyer meg for det. Men veldig langt unna ti timer.


#98

My sa for siden:

På rv3 synes jeg det er en fordel å ligge bak lastebiler, fordi de vet hvor det er fartsmålinger, og ikke minst pga elgfaren. Strømsparende er det også.


#99

Floksa sa for siden:

Jepp. Å henge i «dragsuget» på en slik er gansk brukbart. De baner vei for både elg og andre trafikanter. Og trailere bakfra er ofte høfligere når det er andre storbiler involvert.


#100

Nenne sa for siden:

Dette! Jeg kjører ofte på smale vestlandsveier der de lokalkjente vil kjøre fortere enn meg. Jeg slipper forbi ved første mulighet igjen og igjen.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.