Jeg bare lurer på hvor lenge etterpå et firma kan komme med purring på en faktura? Jeg har nemlig fått en purring på en faktura fra september 2005. :rolleyes: Må lete frem kvitteringene mine fra den tiden, men rakk ikke det siste uka før jul. Så nå kom jammen inkassokravet en uke etterpå? Er det virkelig lov?
Jeg husker jo at jeg har kjøpt den tingen, men mener at det er betalt, så jeg må lete i kveld etter når den betalingen er utført. Men nå har de somlet i over 2 år for å sende ut 1.purring, så har de det plutselig råtravelt? :undrer:
I firmaet vårt så praktiserer vi at et krav på innkreves første gang på purring innen 1 år. Noen andre som vet om det er noe regler på dette?
Jeg kaster kviteringer når jeg ser at de er eldre enn ett år hvertfall.. kunne ikke falle meg inn å frykte å få purring på noe jeg kjøpte for så lenge siden!!
Ring firmaet i morgen og klag skriftelig. Ved en klage må krevet fryses mener jeg. De kan virkelig ikke forvente at folk skal kunne dokumentere om de betalte noe for to år siden! Men uansett er det urimelig at du skal få inkasso etter så lang tid.
En slekning, som kan dette ganske godt, fortalte meg en gang at dersom et firma ikke hadde stilt noen krav om betaling i løpet av et år, hadde de ikke noe å fare med. Hvis hun har rett i det du sier, og du altså ikke har fått andre purringer i mellomtiden, trenger du ikke å betale regningen. Det sitatet til Tammen tror jeg i så fall bare gjelder hvis firmaet har sendt deg purring tidligere.
Men ta for all del ikke det jeg sier for god fisk; ring Forbrukerombudet i din kommune og hør med dem. Hvis de bekrefter det jeg påstår, så sender du et brev eller en e-post til firmaet og henviser til råd fra Forbrukerombudet og sier at de ikke har noe krav på pengene når det har gått så og så lang tid. Skriv også at dersom du ikke har hørt noe fra dem innen en uke, anser du saken for ute av verden.
Det ser ut som om jeg er feilinformert likevel, så da stemmer det trolig som Tammen sier at du kanskje må betale. Mitt råd er likevel at du kontakter Forbrukerrådet og sjekker med dem før du betaler.
<strong><a href="http://forbrukerportalen.no/site_search?query%3Austring%3Autf-8=regning*+foreld*">Håndverkertjenester - frist for å sende ut regning</a></strong>
Hører til <a href="http://forbrukerportalen.no/temaer/handtverkertjenester">håndverkere</a> og <a href="http://forbrukerportalen.no/temaer/handtverkertjenester">håndverkere</a>
<strong>Spørsmål:</strong>
Jeg hadde besøk av en snekker for over et år siden, men fikk ikke regningen før i går. Kan snekkeren vente så lenge med å sende ut regning, eller er kravet foreldet ?
<strong>Svar:</strong>
Vanligvis vil håndverkeren sende deg regning kort tid etter at han har fullført oppdraget, men det er ikke alltid slik. Dette vil være et såkalt ”enkelt pengekrav” og kravet vil ikke være foreldet før det har gått 3 år. Dette går frem av Foreldelsesloven. Svaret er altså at snekkeren kan vente så lenge med å sende ut regning, og du må betale.
Da tror jeg ikke at jeg gidder å sende inn noen klage. Kan ikke finne ut på noen av våre bankkonto at den regningen er betalt. Det synes jeg er merkelig, men med den faktura kopien som fulgte med kravet så kan det være at jeg ikke har trodd det var faktura men bare pakkseddel om den kom sammen med varene. Den så litt rar ut. Det stemmer at jeg har kjøpt tingen, så da gidder jeg ikke å risikere å få innkassokrav på "rullebladet" for bare 400 kroner (nå har jeg bare fått innkassovarsel).
Dette er forøvrig regning på 7 stk. eggløsningstester fra september 2005. Vi hadde nemlig begynt å tenke på om vi kanskje skulle prøve på en nr.3. De kom tydeligvis til nytte. :knegg:
Er også ganske sikker på at det er 3 år som gjelder. Noen vi kjenner via bedrift, sender nemlig ikke ut faktura hvert år, bl.a. til oss. Det er snakk om noen hundrelapper per år vi betaler, så vi fikk faktura sist for to år siden, med utgifter for tre år tilbake da. Sjekket det med regnskapsfører, og mener han sa de måtte fakturere innen tre år ja.
Inkassokrav kommer ikke på rullebladet. Selv ikke purringer på inkassokrav gjør det. (De er bare styggelig dyre.) Det er først når inkassobyrået tar saken til forliksrådet og man fortsatt ikke betaler at man får betalingsanmerkning på "rullebladet". :)
Jeg sitter i et firma som tar kredittvurdering av alle kundene våre (med tillatelse fra kunden selvsagt). Der har vi tilgang på et helt spesielt kredittvurderingsystem hos Brønnøysund. Der får vi opp den minste lille betalingsanmerkning. Og det skal ikke mye til før kunder ikke får kreditt hos oss. ;) Så når jeg sier "rullebladet" så mener jeg altså dette.
Jeg jobbet tidligere i en statlig låneistitusjon. Der sendte vi 4 purringer med 1 måneds avstand før vi sendte inkassokrav.
Jeg fikk selv inkossokrav fra støvsugerposer.no nettopp. Jeg hadde lagt posen i skapet i julestria og glemt den. Etter 2 uker fikk jeg inkossovarsel, uten purring. Jeg synes det er frekt.
Staten er noe for seg selv da. ;) I det private markedet så kan en ikke drive med å ha så lang innkrevingstid. Hos oss så sender vi 1.purring 14 dager etter forfall, så 2.purring (inkassovarsel) 14 dager etter og til slutt inkassokrav 14 dager deretter igjen. Altså totalt 6 uker etter forfall før de får inkasso.
Jeg må bare legge til at vi er veldig greie med de som faktisk ringer oss å sier de ikke kan betale regningene sine, så ingen får inkassokrav så lenge de sier fra at de ikke kan betale og vi fikser en betalingsordning som må overholdes. :)
Det kan da ikke være vanlig. Det er jo dyrt å registrere den slags. Jeg trodde det var kun store krav man gadd registrere betalingsanmerkning på før forliksrådet. Jeg vet ikke jeg altså. Mener å ha hørt noe om krav større enn 40.000, eller noe slik.
(Men Brønnøysund har vel ikke slike registre? Er ikke det D&B etc som sitter på de?)
Firmaet har lov til å komme med krav i 3 år, som nevnt over her. Men kan du ikke ringe til firmaet og forklare situasjonen og at du skal få ryddet opp så fort som mulig. Slik at de ikke sender deg inkassovarsel. Firma vil jo som regel bare ha pengene sine og ikke lage krøll for deg.. :ja:
Er det så lite som 400kr vet ikke jeg om jeg hadde giddi å bestride fakturaen (må gjøres skriftlig) og klage videre til forburkerrådet.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.