Jeg elsker alt som er selvbetjent, både fordi jeg slipper å snakke med noen, og fordi jeg liker å scanne selv, å ikke bare stå og vente. Men jeg har merket meg at mange ikke bruker selvbetjening fordi de mener at arbeidsplasser vil forsvinne. Er det noe i det tror dere?
Ja, jeg går vel bare i butikker med selvscanning eller minimum selvbetjent kasse. Både for å senke smittebelastningen, og fordi jeg liker å slippe å forholde meg til noen.
Bruker aldri selvbetjent. Mest pga det du skriver, at arbeidsplasser blir borte. Står uansett i køen.
Var på Zara i Karl Johans gate i sommer. Der var det bare selvbetjente kasser i kjelleren. Klarte å surre det til og måtte ha hjelp. Er helt dust på sånt. :o
Her jeg bor er det ikke alle butikkene om har selvbetjente kasser, men om jeg sammenligner xtra og rema så er det like mange(om ikke flere) ansatte på xtra spm på rema og xtra har selvbetjente kasser. Så her stemmer det iallfall ikke at det er færre ansatte der det er selvbetjent. Jeg bruker selvbetjent når det er mulig.
Jeg vil definitivt anta at arbeidsplasser forsvinner. Selvbetjente kasser er en måte å effektivisere på. Selv foretrekker jeg selvbetjente kasser, spesielt der hvor man kan scanne varene underveis i handleprosessen, og bare betale på vei ut.
Å insistere på å bruke betjent kasse kun for å kunstig holde folk i jobb, syns jeg er en merkelig holdning. Det blir nesten som å insistere på at traktoren må bort, og så får folk pløye jorden med hest. Det vil kreve mange flere folk. Eller hva med å få tilbake heisførere? Vil jo ikke måtte trykke på knappe selv.
Å bruke betjent kasse fordi man ønsker å skravle med betjeningen eller fordi man ikke helt er fortrolig med selvbetjeningen (jeg har en som oppfyller begge disse kravene i min omgangskrets) syns jeg dog er fullstendig legitimt. Da har den betjente kassen et poeng. Men bare for å kunstig holde folk i jobb? Nei, for meg blir det for dumt!
Jeg bruker bare selvbetjent kasse hvis jeg har få varer i kurven. Jeg velger det bare når det tar kortere tid enn betjent kasse. Jeg synes ikke det skal mange varene til før det tar for mye tid.
Jeg foretrekker den på Obs, der jeg scanner varer underveis. Sånn der jeg må ta alt opp og scanne i kassa funker når jeg kjøper få ting og er en ulempe ved stor handle , da er betjent en fordel for der er under minste en plass varene ligger på så jeg får pakket dem igjen. Det er trangt og klønete i selvscanning når en har mange varer / flere poser
I min foretrukne butikk er det alltid to ansatte ved selvscannekassene, så hvis man får "rødt lys" pga man har kjøpt øl, eller vinner en tilfeldig kontroll, eller problem av noe slag, så er de der med én gang.
I motsetning til hos Coop, der man må vente både vinter og vår før det kommer en ansatt tøflende for å hjelpe.
Jeg elskar selvbetjente kasser, da får jeg sortert, stable og ordnet i handleposene helt perfekt. :elsker:
Jeg har ikke inntrykk av det er mindre antatte pga selvscanning, men mulig jeg tar feil.
Så synes jeg den der som vandrer i sosiale medier, den listen med “jeg nekter å bruke selvscannekasser” er typisk teit kjedemelding.
Verden går fremover, og med våre krav og vaner med økt tilgjengelighet og åpningstider tenker jeg det er en naturlig utvikling på også dette området.
Tidligere hentet vi cash, betalte regningerog kjøpte gavesjekker i banken, nå administrerer vi jo absolutt alt av banktjenester selv, så da blir jeg litt lattermild av at akkurat selvscanning skal være så voldsomt å være motstander av.
Bortsett fra obs som har selv-skanning. Det tar hakket lengre tid gjennom butikken, men du verden så deilig det er å ha varene ferdig pakket i poser når jeg er gjennom kassa.
Dette. Med mange varer er det klart raskere at vi er to om å håndtere varestrømmen, og når jeg har lagt på alt kan jeg gjøre klar til å betale mens ekspditøren scanner. Noen ganger rekker jeg å ta opp en pose og begynne å pakke også.
At man investerer i selvbetjente kasser er naturligvis for å kutte personalkostnader, så det er ikke noen tvil for meg om at det har konsekvenser for behovet for arbeidskraft.
Jeg foretrekker alt som er selvbetjent, men bruker betjente kasser når datovarer ikke har strekkode. Har innimellom noen tanker om at effektivisering kan føre til tapte arbeidsplasser, men den rasjonelle meg mener også at man ikke skal hold ting kunstig i live, og da vinner sistnevnte.
Jeg synes det er moro å bruke selvbetjening i utenlandske matbutikker, dvs i praksis engelskspråklige. Taste seg gjennom kategorier og undergrupper på varer uten strekkode, prøve og feile og så forhåpentligvis komme i mål på «apricot danish». :riktig:
Stort sett bruker jeg selvbetjente kasser der det finnes. Foretrekker også dem der du kan skanne underveis. Uheldigvis er det ikke så mange av dem her i området.
Tenker ikke på at arbeidsplasser forsvinner. Som andre allerede har sagt; verden går fremover og det gir ingen mening å prøve å opprettholde kunstige arbeidsplasser.
Går helst i betjent kasse, men bruker selvbetjent hvis køen er lang. Når det er sagt, så er det ikke selvbetjent kasse i de 3 butikkene jeg bruker mest, så det er ikke så ofte det er aktuelt.
Jeg handler nesten bare på Obs, og skanner underveis fordi det er så effektivt. Butikken her har - avhengig av tid på dagen og kundemengde - alltid flere ansatte som står ved selvbetjeningskassene og følger med, klare til å hjelpe, så det er i hvert fall ingen arbeidsplasser som forsvinner der. I rushtida står det like mange hjelpere klar som det var kasser tilgjengelige før de innførte selvbetjening.
Ja, der det er mulig gjør jeg det. I vår lokale butikk har de ikke det, og den er så liten og hyggelig at jeg i grunn håper de ikke får det heller i fare for at de må si opp noen. :sukk:
De har ikke på Rema og Kiwi der jeg handler mest. Dessuten ukeshandler jeg, så det går mye fortere i betjent kasse. Skal jeg ha under 10 ting der de har selvbetjent, så bruker jeg den.
På "min" Eurospar med to ansatte som passer på oss der det før var to kasser, så er antall ansatte kanskje samme som før. Men disse to får jo 12 kunder igjennom samtidig, så det er jo helt klart mer effektivt både for butikken og oss kunder.
Jeg bruker det alltid når jeg er på butikker der det er mulig, og synes det er ganske deilig. Da kan jeg stå med lydboken min på øret og slipper å snakke med noen. :humre: På nærmeste Rema har de ikke det, og det går selvsagt også helt fint, men når jeg skal handle mye synes jeg det er supert med selvbetjening. Det er mange ansatte i den Coopen jeg handler på selv om de har selvbetjening, tror ikke de har redusert noe nevneverdig (vi har handlet der i 11 år).
Bruker alltid selvbetjent kasse hvis det ikke er lengre kø der enn i den andre. I tillegg til at man slipper å forholde seg til personen i kassen, så slipper man også å være prisgitt andre handlende som bruker kjempelang tid. :knegg:
Scanne underveis unngår jeg, for jeg handler så sjelden på butikker som har det at jeg aldri blir skikkelig vant med det, så de gangene jeg gjør det er det alltid fare for at jeg glemmer å scanne noen av varene, men bare legger dem i vogna mens jeg tenker på noe annet, distre som jeg er. Hadde de hatt det på de butikkene jeg handler oftest hadde jeg nok vent meg til det såpass at det hadde gått automatisk. Men foreløpig er det for risikabelt.
Jeg liker betjent kasse best.
Noen helger snakker jeg ikke med så mange (uten barn), og da blir jeg litt deppa hvis jeg ikke engang får et hei på handleturen :o
Nærmeste butikk har ikke mulighet for selvbetjening, jeg håper igrunn at det fortsetter sånn.
Avsporing, men jeg blir stadig litt flirfull når jeg har hatt alle varene mine på båndet og begynner å pakke mitt mens den i kassa scanner. Så kommer kunden bak meg (som har bare noen få varer), tar frem kortet sitt og venter ved kortterminalen. Har lyst til å spørre om de har lyst til å betale mine varer.... :knegg:
Jeg bruker å skanne selv der det er mulig og enkelt. Den nærmeste dagligvaren (Coop) har det, den jeg liker best (frittstående), litt lenger unna, har det ikke.
Bruker selvbetjent om det finnes. Tenker at butikkansatt vil kunne få en mer variert arbeidshverdag ved å ikke bare sitte i kasse og. Det er mange med skulder-og nakkeplager som følge av ensformige bevegelser.
De butikkene som har det synes jeg er raske med å komme om det er kontroll/behov for hjelp.
Jeg bruker det ofte, men ikke alltid. Har jeg mye vektvarer i kurven, velger jeg betjent, fordi den butikken jeg vanligvis handler i, ofte tøyser veldig med vektvarene, så man må vente på betjening.
På IKEA bruker jeg det nesten alltid - hvis jeg ikke har alt for mange varer. Det bruker jeg også scanne-underveis-muligheten når den funker.
Ha ha, ja. Det er vel heller ingen som protesterer mot at vi har panteautomater i stedet for en person på bakrommet som tar imot og teller opp tomflasker. :knegg: Eller at vi forsyner oss selv med varer i en vogn i butikken, i stedet for å fortelle hva vi skal ha til en person bak disken, som henter det fram og pakker det for oss.
Jeg syns det er mye kløn, mulig det er meg - men det skjer så mye rart. I dag tenkte jeg at jeg skulle prøve igjen, hadde bare seks varer, det gikk dårlig. Først så scannet jeg en vare, og da så jeg at noen andre ?? Hadde scannet 3 varer fra før. Måtte tilkalle betjening. Så når jeg skulle betale kom det melding om at jeg måtte bevise alder. Av uviss grunn, hadde smågodt og gravlys liksom. Mulig noe av det som lå inne fra før. Så ny runde med betjening. Styrete.
Men jeg var på Obs og hadde helgehandel alene. Utstyrt med handlevogn med pose som står fint oppi og en scanner. Plukket med meg og scannet og pakket fortløpende , gjennom kassa uten det minste problem, bare scannet qr koden på mobilen som er medlemskortet mitt, satte fra meg scanneren og betalte og gikk. Problemfritt og effektivt.
Så var jeg innom Eurospar for å kjøpe glutenfri pizza til mellomste, de var utsolgt men jeg endte med å ta med meg et par ting, gjennom kasse hvor jeg scannet den og pakket og gikk, fortsatt problemfritt og gikk fint å pakke der siden jeg bare hadde et par ting.
I hverdagen handler jeg på butikker som ikke har selvscanning så da står jeg i kø og betaler i kassa og hilser på den ansatte og hele den greia der, men jeg liker helgehandel på Obs hvor alt er ferdig pakket når jeg går derfra og triller posene rett ut i bilen.
Jeg bruker selvbetjening kun når det ikke sitter et menneske i kassen. Årsaken? Fordi det tydeligvis er noe med meg og jeg ender nesten alltid opp i en stikkprøvekontroll. :gaah:
(Det samme skjedde meg da jeg i forrige jobb resite en del med fly, der jeg så og si hver forbaska gang ble tatt til siden for ekstra kontroll av ymse slag.)
Jeg synes det er stress med selvbetjening hvis jeg har mye frukt/grønt.
Det er noe med at det er mange kasser og mye piping og jeg ofte er sliten når jeg handler, så det er bedre for meg om jeg kan møte et hyggelig menneske som sier hei og kan kodene.
Skal jeg bare inn i en fart og ha melk og brød så er det ikke noe problem for meg å bruke selvbetjent - jeg får det jo til, liksom.
På den Coop Extra-butikken nærmest jobb, hvor det er naturlig for meg å gå innom og handle på vei hjem, er det virkelig "tilfeldig kontroll" hele tiden. :gaah: Sikkert gjennomsnittlig en av tre ganger jeg handler der. På den Coop Extra-butikken som er nærmest hjemme (men annen retning fra jobb, så ikke like naturlig å dra innom der på vei hjem) skjer det nesten aldri. Kan ikke huske at det har skjedd i det hele tatt faktisk.
Det skjer i ny og ne på Remabutikken ved jobb også, men det er sjelden, og ikke i nærheten av like ofte som på Coop. Coop-butikken er relativt nyåpnet etter ombygging (før hadde de ikke selvbetjeningsksser), mulig det har noe med det å gjøre. Forhåpentligvis justerer de det litt etter en stund.
Der jeg handler mest, virker det som det går i perioder med tilfeldige kontroller. Ei stund ble jeg kontrollert hver gang jeg kjøpte salat til lunsj (vektvare). I det aller siste har det økt på med tilfeldig kontroll. Husker fra ifjor at de kontrollerte mer i perioden før jul. "Det går tusener gjennom her," sa en ansatt jeg snakka med da.
Jeg bruker dem på Tax free på Gardermoen og hvis jeg bare har kjøpt et par ting på butikken. Foretrekker vanlig kasse. Synes alltid det er noe jeg ikke vet hvordan jeg skal gjøre.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.