Jeg har lenge vurdert om jeg virkelig vil fortsette å gi Meta en så stor del av livet mitt som jeg har gjort de siste 15 (!) årene. Nå vil de i tillegg ha penger fra meg, eller samtykke til å bruke opplysningene mine til annonser. Hva tenker dere andre om dette nye grepet? Er det flere som vurderer å forlate Facebook og Instagram, vil dere betale, eller tenker dere det er greit å gi samtykke?
Jeg driver og skreller av strømmetjenester, så det er ikke aktuelt å betale for en ny. Har avsluttet all tv-strømming, så nå har jeg Storytel og Spotify igjen å betale på. Det holder.
Det her er Meta sitt tilsvar på EU sin strenge lovgivning om personvern, siden de er blitt saksøkt i flere land, deriblant Norge. Det er delte meninger på om denne løsningen vil være nok for å omgå lovgivningen.
Jeg kommer ikke til å betale. Kommer heller til å begrense bruken av FB/Instagram ytterligere. Det er ikke sjans i havet at jeg gidder betale masse penger for de tjenestene der, så mye er de ikke verdt.
Jeg kommer ikke til å betale for disse tjenestene.
Men jeg må si. Jeg synes Facebook er et godt verktøy til å holde meg oppdatert om litt mer perifere folk i vennekretsen, og det gjør at jeg har kontakt med langt flere enn jeg ellers ville hatt.
Hvis fb og Instagram blir «ødelagt» av reklame, så vil det være et savn. Men på ingen måte i nærheten av å ville betale 149 kr i måneden.
Jeg kunne kvittet meg med Facebook og insta om det ikke var fordi jeg har venner i andre deler av verden som det blir vesentlig vanskeligere å forholde seg til uten. Men betale? Skjer ikke. Og ikke forstår jeg hvem som kommer til å gjøre det heller.
Jeg vil heller ikke betale. Men jeg har ikke lyst til å gi Meta samtykke til å bruke personopplysningene mine. Jeg vet at de gjør det nå også, men det er likevel en forskjell for meg å samtykke. Det skal sies at jeg synes det er mye annet enn reklame som er problematisk med FB særlig. Meta har altfor stor makt over det offentlige ordskiftet.
Er det egentlig noen forskjell? Jeg jeg har forstått det som om dette bare er Meta sitt svar på at de ikke får lov til å spinnere på oss sånn som de gjør i dag? At min telefon lytter på meg er jeg ikke i tvil om. Jeg får opp reklamer for ting jeg har snakket om, så med mindre Facebook leser tankene mine, så lytter den. Og det gjør den jo, for Siri kan plutselig slå seg på og spørre om jeg vil hun skal gjøre noe. En gang spurte også telefonen om dens kule ringe nødnummeret, sånn helt ut av det blå. :what:
Jeg blir litt whatever til hele greia. Jeg har ikke noe å skjule. Men var jeg kriminell ville jeg sikkert ha foretrukket en Nokia tastetelefon fra 1998 eller noe. :knegg:
Det er ingen forskjell slik jeg har forstått det, men Meta mener det de gjør blir lovlig om de innhenter samtykke fra brukerne.
Jeg har heller ingenting å skjule, men har store problemer med at algoritmene bestemmer både hvilke reklamer jeg eksponeres for og hvilke nyhetssaker jeg leser. Samt at de er designet for å gjøre oss og ungene våre avhengig av skjerm.
Jeg har ikke gitt samtykke, men kommer absolutt ikke til å betale 149 kr i mnd. Selv om fb er morsomt og nyttig til kommunikasjon innimellom, kan dette kanskje blir et spark i ræva for å kvitte meg med både fb og insta, de får meg til å bruke for mye tid på telefonen.
Men blir det et større problem hvis vi aktivt samtykker til det som vi egentlig har akseptert at de har gjort hele tiden? Slik jeg ser det er den største forskjellen at vi nå har mulighet til å reservere oss mot en praksis som vi tidligere har vært nødt til å godta, hvis vi skal kunne bruke tjenesten (ved å betale selvsagt, det er jo reklamen de lever av). Og sånn sett en forbedring. Men vil gjerne ha det forklart om jeg har misforstått hele greia og blitt lurt .. :paranoid:
Jeg tenker det er forskjell på at de gjør noe de ikke har lov til, som jeg vet at de gjør men ikke har samtykket til, og på at de gjør det med mitt samtykke.
Jeg klarer ikke å bestemme meg for å slette kontoene mine akkurat nå. Har deaktivert FB-kontoen. Når det gjelder Instagram kommer jeg meg nå ii appen ikke forbi å enten betale eller samtykke. Jeg har derfor foreløpig slettet appen. Så kjøper jeg meg litt tid til å se hva som blir fortsettelsen på dette. Det var en sak på NRK for noen dager siden om dette, der flere eksperter mente at det ikke var lovlig å kreve samtykke eller en så stor betaling. Finner dessverre ikke lenke til denne nå.
Meta er selvsagt uenig i dette, og for å omgå reglene forsøker de seg på en betalingsfunksjon. Jeg tror de er veldig klar over at folk betalingsvilje er mye lavere enn 149 kroner måneden, og at de på den måten "tvinger" folk til å godta at de driver på en måte som er mot lovverket.
Jeg regner med at også denne modellen kommer til å bli prøvd rettslig. Datatilsynet peker i retning av det skrudde i at brukerne må betale for å få rettigheter de har under europeisk lovgiving; også kalt retten til privatliv. Og jeg er sikker på at Meta har finregnet på hvor de kan sette månedsprisen. De vil jo garantert at folk skal velge «vi selger dataene dine og følger deg rundt overalt på nettet». Det er verd mer enn noen tusenlapper i året per bruker.
Jeg blir så grinete av dette. I tillegg, hvis man gidder å grave lenger ned i hvordan de presentere valgene sine, så sier de reklame/ikke reklame. De sier fint lite lett tilgjengelig om hvor invaderende rekalmeløsningen er/skal være hvis du ikke betaler. :mumle:
Det er helt uaktuelt for min del. Men jeg kommer fortsatt til å bruke Fb og Insta. Er ikke veldig aktiv, og det er en måte å holde kontakt med folk i andre deler av verden.
Helt uaktuelt å betale 149,-/mnd.
Jeg kommer til å fortsette å bruke FB, jeg krysser ut irriterende reklame, og prøver å samhandle med folk eller kontoer jeg vil opprettholde kontakten med, og tar det derfra.
Helt uaktuelt å betale, og jeg må nesten bruke det til korps, kor og denslags som jeg ikke får flyttet til andre kanaler uten videre, men jeg MÅ slett ikke bruke det til timesvis i uka på å se disse små filmene som stort ett irriterer meg... Hadde det bre vært mulig å deaktivere at de vises så jeg ikke hadde kommet over dem, men jeg må nok til med den krevende øvelsen selvdisiplin
Datatilsynet sier at det pågår en prosess på europeisk nivå for å vurdere lovligheten den nye løsningen, og at de deltar aktivt i den. Jeg er veldig spent på hvor mye press man kommer til å legge på Meta, jeg håper at de virkelig legger bredsiden til.
Enten betaler du for en tjeneste, eller så er det du som er produktet. Det er jo ikke akkurat gratis å lage FB/IG, så de må selvsagt ha inntjening på det. Til nå har eneste mulighet vært å betale med personopplysninger, og Meta vil egentlig veldig gjerne at det skal fortsette sånn. Tro ikke et øyeblikk at det er reklamen som er hovedinntekten her. Meta ønsker ikke å tilpasse seg dette grepet fra EU, men de har ikke noe valg, så dette er "kicking and screaming". De vil gjerne bare fortsette å melke personopplysninger ut av oss.
Det norske tilsynet er ekstremt aktivt her. De bruker virkelig alle midler og finurligheter i lovverket for å få nok trykk på det internasjonalt, ettersom det er det irske Datatilsynet som har hovedansvaret for å føre tilsyn med Meta. De har brukt noen interessante unntaksbestemmelser for å sanksjonere manglende etterlevelse av europeiske dommer, og få løftet dette inn i et europeisk felles spor. Samtidig som Meta bruker både nasjonale og internasjonale rettsmidler for å utfordre og trenere.
Dette kommer til å ta lang tid. Og noen som hevder, med tidvis god grunn, at personvern er for de rike.
Vet ikke hva jeg er mest lei av egentlig, alle kjedemeldingene i FB om den nye regelen, der de vil ha deg til å kopiere teksten og lime inn i nytt innlegg, eller alle delingene av datahjelpernes oppfordring om å la være å dele denne typen kjedemeldinger. Feeden er stappfull av begge variantene. :knegg:
Jeg er på dag 3 med FB-detox, så det varmer å høre om spam og kjedemeldinger jeg slipper fordi jeg har nekta å godta :)
Men samtidig funderer jeg på hvordan jeg skal få tak i viktig informasjon fra klassegruppene på FB og delta i familiegruppa som deler koselige bilder fra hverdagslivet.
Du kan gå inn for å lage grupper på WhatsApp i stedet. Vi har familiegruppe der, i tillegg til en vennegruppe, og foreldregruppe i klassen til lillesøs (der det er mange foreldre fra andre land, og de bruker ikke fb i like utstrakt grad til slike ting som nordmenn gjør). Det fungerer egentlig mye bedre enn fb, for du slipper all reklamen og alt det andre vissvasset og støyen.
Jeg kommer ikke til å betale, men kommer heller ikke til å kutte det ut. På FB holder jeg kontakt med folk fra omtrent hele verden som jeg har blir kjent med fra diverse greier jeg har vært med på. Jeg bruker FB omtrent bare til å være med i ulike grupper for ting jeg er opptatt av.
Telefonen lytter og tilpasser reklame. Snakket med snekker om at gulvet i stua er skjevt som fy og at vi må vurdere å rette det opp når vi legger ny parkett. Så sendt eier en snappchat til Karamell om det samme. Gikk rett inn på favebook, og det første som møter meg er en reklame for oppretting av skjeve gulv. :snill:
Jauda. Facebook tilpasser virkelig reklamen for tiden.
Nei det er nok bare helt tilfeldig at jeg fikk opp en annonse om retting av gulv like etter at jeg hadde brukt telefonen min til å fortelle om det skjeve gulvet mitt som måtte rettes ut. :nemlig: Hadde det nå bare skjedd en gang. Men jeg har litt for mange eksempler på at jeg får annonser for ting jeg har chattet om. Og såpass rare ting at det virker rimelig søkt at det skal være random reklamer som «alle» får. Som kvinne 50 år er jeg ikke akkurat i målgruppen for reklamer om gulvretting liksom.
Med chattet mener du skriftlig kommunikasjon, ikke sant? For det blir logget ja. Men samtaler du har hvor telefonen din ligger i samme rom blir ikke avlyttet. Jeg trodde det var det du skrev.
Jeg har ikke sendt noe snap eller skriftlig om mannens nye dille og får opp annonser om det både på FB, Instagram og X (Twitter).
Vi har så klart snakket om det, men jeg har ikke sett på noe på mobilen eller fått tilsendt. Så det er definitivt noe med den lyttinga.
Chattet nå ja. Skriftlig kommuniksasjon. Men jeg har også plenty eksempler fra muntlig kommunikasjon. Og min iPhone lytter jo beviselig, den prater jo tilbake til meg noen ganger, feks den gangen vi hadde en litt hissig (godlynt) diskusjon i lunsjen og telefonen min plutselig sa høyt og tydelig at om jeg trengte hjelp kunne den ringe politiet for meg. :rofl: Eksempler - kjæreste hadde vært på padle med jibbe og fortalte om det ved middagsbordet. Plutselig hadde jeg reklame for padle i feeden min. Eller den gangen jeg kjøpte julekule med Liverpool og ManU på - mitt og sambo sine lag. Spurte om de hadde med tottenham på, for da kunne jeg kjøpe til svoger også. Det hadde de ikke. Men plutselig var det masse rekmlame for Tottenham Merch i feeden min. Tøfler og hva har du. Kan LOVE deg at det er første og siste gang jeg har fått opp noe tottenham- relatert i feeden min. Eller da kollega fortalte om mikrosement på jobben, og jeg sa at det var noe jeg kunne brukt på vaskerommet. Plutselig hadde jeg reklame for mikrosement i feeden. Jeg vet jeg høres helt konspiratorisk ut nå, men når jeg får reklamer for ting jeg aldri har søkt eller skrevet om, bare pratet om, så begynner jeg å lure. I alle fall når det er sære ting som det ikke annonseres for sånn i allminnelighet. Den Tottenham-greia er egentlig det beste eksempelet. Jeg har aldri fått opp annonser for andre lag enn Liverpool, telefonen min vet godt det er mitt lag (eller jo, det kommer noe ManU innimellom, men der hender det jo jeg selv søker for gavetips og sånn).
Men han har sikkert gjort det? Dere er på samme nettverk, har samme geolokasjon og er venner på de ulike sosiale mediene. Det er derfor du får det opp. Det samme ville skjedd om du kom på besøk til meg nå, da ville du fått reklame for dunparkaser, fordi der har jeg søkt på de siste to dagene.
At telefonene blir avlyttet er forsøkt dokumentert mange ganger, men det er ikke sånn. Da ville ikke Facebook kunne lyve om det, fordi det ville blitt dokumentert. Man blir overvåket, men på en mye mer komplisert måte enn avlytting av telefonen.
Eksempelet om Tottenham er et veldig godt eksempel på en tilfeldighet vi legger ekstra godt merke til, fordi den bekrefter noe vi allerede tror. Annonsene baseres jo på at den ser du er interessert i et fotballag, og så gir den deg reklamer om andre lag for å sjekke om du kan være i interessert i det også. Null respons på Tottenham får den til å slutte med det. Tottenham er tross alt et veldig kjent lag, det er veldig sannsynlig at noen som er interessert i Liverpool er interessert i Tottenham også. Bruk dagen til å snakke om Romsås IL og sjekk om det samme skjer da.
Nå er der nok særdeles få annonser for Romsås IL da. :knegg: Det er jo ikke sånn at jeg får reklame for alt jeg snakker om. Men mistenkelig ofte for ting jeg snakker om å kjøpe. Der spiller forøvrig ingen rolle om telefonen lytter eller ei. Det er egentlig greit med tilpassede reklamer, snarere enn reklamer for ting jeg overhode ikke er interessert i.
Jeg har mange tilsvarende opplevelser som deg, Milfrid. Jeg får reklamer om ting jeg har snakket om, ting jeg aldri har googlet eller skrevet noe sted.
Jeg har kapitulert i dag, og føler meg litt maktesløs. Jeg trenger FB i allefall for Rekoringen og de forskjellige DNT-lokallag som jeg forholder meg til. Det med å si aktivt ja til denne bruken av personpoplysninger gjør vondt.
Hva tror dere - kommer det noe bedre ut i andre enden av dette? Eller tror dere at aktiviteter kommer til å flyttes til andre arenaer?
Jeg har hatt veldig godt rent personlig av å kutte ut Meta inntil videre, men tviler på at det blir så mange endringer i og med at de fleste nok har det som deg banana og godtar betingelsene med eller uten bismak. Jeg ser slett ikke bort i fra at jeg ender der etterhvert jeg også. Jeg synes det er veldig problematisk at det som har blitt vår viktigste kommunikasjonsinfrastruktur er eid av en privatperson og finansiert på den måten den er.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.