Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Oslo-budsjett og borgerlig samarbeid

#1

Lille meg sa for siden:

Jeg har vagt fått med meg at FrP ikke er helt fornøyd med samarbeidet med byrådet i Oslo, noe som har medført at det per nå ikke er flertall for neste års budsjett.

Hva skjer da? Kan man håpe på at FrP blir skjøvet helt ut, og MDG tas inn? :hyper: Kan det være jeg får en skikkelig stor julegave i år likevel? Eller får FrP gjennomslag for at det skal bli mer asfalt og bedre å kjøre bil i sentrum?


#2

Pelle sa for siden:

Ingen vet. De må jo finne noen å avtale med, eller gå av?


#3

Lille meg sa for siden:

Gå av for å etablere et nytt bystyre med MDG, ja? Da kan man jo kaste ut KRF også, hvis jeg ikke tar helt feil. :hyper:


#4

Input sa for siden:

Det er nok mer sannsynlig at FrP får gjennomslag enn at MDG tas inn. Særlig H har vært veldig avvisende til det.


#5

Lille meg sa for siden:

Som fast seer av Snøfall 2, så har jeg fått med meg at noe av det viktigste man har, er håp. Så jeg håper. Og håper. Og krysser fingrene.


#6

Input sa for siden:

Som MDG-medlem er jeg ikke så keen på det, må jeg innrømme. :sparke:


#7

GinaK sa for siden:

Da valget var avgjort så leste jeg et sted at Lae sa at det skal merkes at MDG er ute av byrådet. Og så sier FRP nå at de synes budsjettet inneholder for mye MDGpolitikk.
Så vi får nå se da, hva det kommer ut av dette.
Har ikke sett noe mer oppdatering.


#8

LaBanga sa for siden:

Kan nok bli en del budsjettkaos i flere kommuner etter årets kommunevalg. Mange rare konstellasjoner rundt omkring i kommune-Norge. Hjelper jo ikke at også kommunene merker godt de tøffe økonomiske tidene. Og siden det tok lang tid å danne byråd i både Oslo og Bergen, så er det jo ingen bombe at det blir budsjettkaos.

Jeg tror også at de i Oslo må gå en ny runde med FrP og at det neppe blir bra for miljøet.


#9

Lille meg sa for siden:

Dette her forstår jeg ikke helt. Kan du forklare hvordan du tenker?

I valget mellom at FrP setter sitt preg på Oslo vs at MDG setter sitt preg, så vet jeg helt klart hva jeg ville valgt. Jeg er svært bekymret for at FrP skal få gjennomslag for mer asfalt og mer bilkjøring i sentrum.


#10

Strå sa for siden:

Det ser ut til at byrådet eller deler av det, går for å fjerne rabattordningen på kollektiv enkeltreiser, så da blir det vel mer bilkjøring vil jeg tro.


#11

Input sa for siden:

Det handler en del om at dersom de samarbeider med "feil side" (for min del), må de jo også svelge noen kameler. H var veldig tydelig på at det skal merkes at MDG er ute av byrådet, og derfor blir nok de kamelene som i tilfelle må svelges, vanskelige å svelge for meg. Jeg var veldig fornøyd med det forrige byrådet, og har veldig sterk identitet som sosialist. Det er allerede en identitetskrise for meg å være medlem i MDG, men jeg er det fordi jeg mener det ikke finnes noen viktigere sak enn miljø, og at god miljøpolitikk er helt avgjørende for sosialismen. Så det handler nok mye om at jeg ikke vil at MDG skal dras i retning av høyresiden, jeg ønsker heller at de flytter seg mer mot venstresiden.


#12

Polyanna sa for siden:

Det skal til gjengjeld gjøres et kraftig løft på månedsprisene (hvis ikke FrP klarer å torpedere det), så forhåpentligvis ikke.

Ellers er det krevende med så stort spenn i feltet, det er det jo alltid. Og i motsetning til regjeringen og SV, der det også er stort spenn, så finnes det ingen hemmelig sparekonto vi kan blåse av på å øke de faste utgiftene for neste år, for så å håpe på julenissen for 2025. Så alt må løses innen rammene. :knegg: :gal:


#13

Strå sa for siden:

Den skjønte jeg ikke Polyanna. Hva mener du med løft på månedsbilletten? Betyr løft opp eller ned i pris?


#14

Zulu sa for siden:

Det hjelper lite for alle pendlerne i ruterområdet som nå har hjemmekontor to dager i uka og ikke har brukt månedskort siden pre-pandemi.

#15

Zulu sa for siden:

Jeg regner med det betyr en reduksjon. :nikker:


#16

Lille meg sa for siden:

Dette over her kunne jeg skrevet selv (bortsett fra at jeg fremdeles ikke har meldt meg inn i MDG). Men nettopp derfor er det miljø som er fokus for meg.

Det sagt, så gikk jo MDG ned med mer enn 5 prosentpoeng, så om man tenker at dagens byråd skal få lov til å steke i sitt eget fett i fire år, i håp om å komme tilbake da, så er det selvsagt en mulighet. :vetikke:


#17

Tallulah sa for siden:

:nikker:
Eller alle oss som bor sentralt, sykler mye og tar buss i ny og ne. Månedskortet er skrekkelig dyrt også, så jeg håpet egentlig på begge deler.

Også håper jeg virkelig ikke FrP får gjennomslag for kulturkuttene de ønsker.


#18

Lille meg sa for siden:

Går ikke dette byrådet inn for å fjerne eiendomsskatt? Heldigvis har jo H vært tydelig i forkant på at de bare skal effektivisere litt mer, så det kommer jo til å gå helt fint, det! :gal:


#19

Lille meg sa for siden:

Hvis jeg ikke husker feil, så viser undersøkelser at det å redusere prisen på månedskort har liten innvirkning på hvor mye folk tar offentlig kommunikasjon. Det er i større grad et sosialt tiltak, og da et tiltak som ikke treffer spesielt godt.


#20

Lille meg sa for siden:

Viktig å treffe nye folk på bussen. :nemlig:


#21

Input sa for siden:

Ja, de prøvde jo på gratis kollektivtransport i Stavanger og det eneste som skjedde var at folk som før ville syklet eller gått, begynte å ta buss. De som kjørte fortsatte å kjøre.


#22

Polyanna sa for siden:

Nå er budsjettet klart.

Det er irriterende å måtte drasse på FrP, men det kunne vært verre - det kunne vært Senterpartiet, får man trøste seg med. :p

De har fått masse penger til å dekke det helt elleville etterslepet på veivedlikehold. Det er ikke så uventet, og det er jo en jobb som bare må gjøres, før det begynner å renne inn erstatningskrav fra ødelagte kjøretøy. Men det er jo ikke noe stas å bruke penger på, akkurat. Som å måtte bytte all bordkledningen på huset du har kjøpt, fordi det viser set at forrige eier har dritt i vedlikeholdet i årevis, og bare flikket litt øverst. :mumle:

De har også fått noen kjipe kutt i etatene, selv om det til slutt ble presset frem at lærere, sykepleiere, helsefagarbeidere og barnehageansatte skjermes.

Mer til eldre får man vel leve med.

Og så er heldigvis økningen i grunnfinansieringen til skolene fortsatt med, billigere månedskort, kunstgressbaner, universell utforming og klima- og naturfond.

Jeg er spent på hvor mye som kommer til hvilke bydelers budsjetter, og hvor øremerket det blir.


#23

Lavender sa for siden:

Høres jo greit ut. Særlig mer til helse, eldre, skole og fritid. Men kollektiv prisene irriterer meg, alle fire i husholdningen har mnd kort, bilen står i gården og taper verdi, det er for dyrt å kjøre med betalparkering på jobb og bompenger selv for el, fem passeringer. I tillegg til avskrekkende køer. Skal jeg virkelig bruke 25 000,- på elsykkel også. Sykler 40 km hver dag, det blir ikke mange dagene pr uke. Flatt er det ikke fra Sinsen og opp.


#24

Polyanna sa for siden:

Tenker du at det er for dyrt nå, eller misliker du endringene som skal komme i månedskortet? (Vet at det er omdiskutert, kutt i månedskort og hva det fører til. Men sist medførte det i realiteten ikke en stor endring i Ruters inntekter, mener jeg, fordi mange flere kjøpte kort).


#25

Input sa for siden:

Jeg vet ikke hvor "opp" er for deg, men jeg sykler fra Sinsen og virkelig opp hjem fra jobb, og kan varmt anbefale el-sykkel. Det er jo en vinn-vinn-situasjon for både deg og for miljøet.

At det er dyrt og upraktisk å kjøre bil er helt strålende.


#26

Lavender sa for siden:

Et månedskort til 850,- er overkommelig, det samme med ungenes kort til 299,- og 399,-. Men for husholdningen totalt er det mye penger når det også står en nesten ubrukt bil i gården som taper seg i verdi, koster med forsikring og nå trafikkavgift. Og bompasseringene i området er skjevt fordelt, jeg passerer fem stk på 40 km. Har kollegaer som passerer en bom på samme antall km.

Input, jeg avslutter 20 km med Sinsen - Bretvedt, den er seig, men jeg klarer det. Og det er mer helsefordel, mer økonomisk og mer miljøvennlig enn å kjøpe en elsykkel. Har testet sykkelvei Økern, Risløkka og nord også. For proffsyklisten er dette flat mark, jeg følte ikke det.

Hvis commuter billettene blir borte bør jeg velge bil og sykkel, eller mnd kort og sykkel. Skal jeg presentere kl 08:30 er det veldig godt å vite at jeg er på jobb i god til innen. Det er jo litt spenning med Ruter da. Jeg fikk et lite raserianfall etter påske. Alt er i rute før jeg går til toget, alle tog kansellert når jeg kommer ned. Dette var i serien av tidenes mest forsinkede VY vinter for L1. Da ble det bil en stund.


#27

Skilpadda sa for siden:

Ja, det er nettopp det. (Jeg satt nylig og spekulerte på hvor gjennomførbart det ville være med gratis kollektivtransport hvis man ikke har bil i husstanden, men det ville kanskje bli vanskelig å administrere. Pluss at det er jo nettopp bileierne man vil få til å reise kollektivt når det lar seg gjøre - de som ikke har bil, trenger jo ikke incentiver, selv om det er fint å tenke seg at man skal belønnes - og at bileierne burde straffes! :knegg: )


#28

Lavender sa for siden:

Mitt liv uten bil starter om 3,5 år. Da har jeg ikke forsørgeransvar, og kanskje har ikke mannen familie i huttiheita 10 mil nord for Oslo hvor bussene går til Eidsvoll to ganger i døgnet. 1,7 km å gå til den bussen.


#29

Input sa for siden:

Ja, hvis alternativet er å sykle like ofte med vanlig sykkel. Men slik jeg forstår det, er det ikke det. Vi har elsykler begge to, og det gjør at vi sykler til og fra jobb stort sett hver dag vår, sommer og høst. Det ville ingen av oss gjort med vanlig sykkel. Jeg syklet en del, men med vanlig sykkel er jeg avhengig av å kunne dusje på jobb og med én gang jeg kommer hjem, og da tar det for mye ekstra tid. Alternativet til elsykkel er derfor t-bane og buss, og da er helsefordelene helt klart større med elsykkel. Økonomisk lønner det seg nok neppe, innen syklene er "betalt ned" med å ikke kjøpe månedskort, må de nok byttes ut.


#30

Input sa for siden:

Det viktigste tiltaket for å få folk til å kjøre mindre bil, er faktisk å gjøre det vanskelig å parkere.


#31

meisje sa for siden:

Har du skilpadda reflektert over at bileierne i Akerhus har sponset din kollektiv reise siden den første bomringen kom, så vi snakker om en ganske stor overføring av midler til kollektiv trafikken over en lang tidsperiode. Dersom alle slutter å kjøre bil, må man finne en ny finansieringsmodell for kollektivtrafikken, kan hende månedsprisen må opp endel for å få til det.


#32

Ellisiv sa for siden:

Hei,

Vet ikke hvor du har informasjonen din fra, men det du sier stemmer ikke:

www.aftenbladet.no/lokalt/i/69OBk3/rekordaar-for-buss-ellevilt



#34

Ellisiv sa for siden:

Du linker til en ganske gammel artikkel, der man ikke får full uttelling for nytt skoleår.

Jeg var ikke klar over at den jeg linket til var abb.artikkel. Her er et utdrag:

Kolumbus sine foreløpig beregninger viser at det ligger an til godt over 33 millioner reisende på buss. På Nord-Jæren er økningen 4 millioner reisende fra 2022 til 2023.

– Dette er elleville tall, og vi er utrolig stolte og glade for at rekordmange reiser med bussene våre. Nå håper vi trenden fortsetter, sier Kolumbus-direktør Edith Nøkling.

Aldri tidligere har Kolumbus hatt mer enn 30 millioner reisende på buss i løpet av ett år.

I 2019 – året før pandemien – var tallene cirka 27 millioner. I 2022 var det cirka 29 millioner reisende.

Kolumbus-direktør Edith Nøkling peker på noen mulige forklaringer på suksessen.

Ekstra penger: Gjennom byvekstavtalen ble det i 2020 bevilget betydelige midler til å redusere takstene og øke ruteproduksjonen. Som følge av koronapandemien er det sannsynligvis først i år vi ser full effekt av dette.
Billige billetter: Nøkling vil også gi honnør til fylkespolitikerne, som over mange år har sørget for at Kolumbus sine billetter er blant de billigste i landet.
Gratis buss: Det er heller ingen tvil om at gratis buss har bidratt til å øke oppmerksomheten rundt Kolumbus og hvor viktig kollektivtrafikk er både her i Rogaland og ellers i landet.


#35

Polyanna sa for siden:

Noen høydepunkter.

TØI skal evaluere ordningen. Før det blir det vel bare synsing begge veier.


#36

Tallulah sa for siden:

Sier artikkelen noe om hvem som har økt bussingen, som var poenget? Er det bilkjørerne, eller de som allerede går og sykler?

For før man vet det, så vet man heller ingenting om det faktisk er bra for miljøet.


#37

Skilpadda sa for siden:

Jeg synes det å ha et så godt kollektivtilbud som mulig er en veldig viktig samfunnsoppgave som det offentlige burde finansiere i større grad enn det som skjer nå. Særlig fordi jeg synes tilbudet, også utenfor byen, burde være mye bedre enn det er, for å gjøre det mulig for enda flere å klare seg uten bil (eller med mindre bilkjøring enn i dag), noe jeg ser på som et viktig mål.

Sånn bortsett fra det så synes jeg prinsipielt det er en fin ting at privatbilister er med på å finansiere kollektivtilbud. Bomringer gir helt klart sosialt uheldige utslag for mange (og som man sikkert burde gjøre noe for å avhjelpe), men på den annen side er de både med på å gi offentlige inntekter som kan brukes til å styrke kollektivtilbudet (noe som er bra) og på å begrense privat bilkjøring i byen (noe som er bra).


#38

Polyanna sa for siden:

Det er det TØI skal se på. :)


#39

Strå sa for siden:

Hvis jeg skulle være eneste datapunkt blir resultatet at bilkjøring kun skjer når kollektive tilbud ikke finnes eller er uhyre lite praktiske. Jeg kjører omtrent bare når jeg er på hytta, der er det ikke kollektivtilbud lenger.


#40

Input sa for siden:

Ellisiv, det du lenker til sier jo ikke noe annet enn jeg sier. Den sier ikke noe om biltrafikk, som er det faktisk interessante her. Også er det jo interessant at du nevner skoleår, for elever er vel ikke de som bytter ut bil med buss, og lærere er jo en veldig begrenset mengde trafikanter.


#41

-ea- sa for siden:

Nå vet ikke jeg hvor langt utenfor byen Stavangers gratisbusser går, men jeg tipper det er ganske vanlig der også at attenåringer har egne biler og kjører der de kan - hvis det er utenfor veldig sentrale strøk.
Eventuelt sekstenåringer med egne kjøretøy på fire hjul.


#42

Tjorven sa for siden:

TØI ser ut til å allerede ha bestemt seg for om hva de synes om dette. Jeg synes det er sterkt uheldig at de går ut og uttaler seg så negativt i forkant når de får utdelt slike forskningsoppdrag.

Link til et "lunsjmøte" jeg har hørt på: www.youtube.com/watch?v=7ogHMOWSFd4&list=PLS4EOEsXAbgk86a2ocAFS0YGQtjA1yxe_&index=3



#44

Input sa for siden:

Det er jo bare innenfor Stavanger kommune, og det var ikke vanlig at 18-åringer disponerte egen bil da jeg bodde der. Stavanger er typisk en kommune som er upraktisk å kjøre i og har upraktisk kollektivtrafikk. Derimot var/er det veldig vanlig å gå på vgs. på tvers av kommunene som grenser til hverandre, og de elevene fikk ingen nytte av gratis kollektivtrafikk og var fremdeles avhengig av bil og/eller å betale for kollektivt.

Jeg tror det ville fungert mye bedre om det var gratis i hele regionen. Stavanger kommune er geografisk sett en liten kommune (mye mindre enn Oslo i areal) men regionen består av mange fler kommuner. Men det er helt ukvalifisert synsing fra min side.


#45

Fersken sa for siden:

Stemmer ikke at det bare innen Stavanger kommune vi kunne ta bussen gratis. Man måtte være bosatt i Stavanger kommune og kunne ta bussen gratis til og fra kommunene på Nord-Jæren (Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg).


#46

Input sa for siden:

Ok, det hjelper litt, men det er jo likevel en svært liten andel av kommunene som tilhører Stavanger-regionen, og gjelder kun under halvparten av innbyggerne i regionen.

Jeg heier på gratis kollektivtrafikk altså. Bare så det er sagt. Men jeg synes det er trist at dette forsøket ble gjennomført slik det ble, og at det ble avsluttet før det egentlig var fullført.


#47

Fersken sa for siden:

Jeg er litt i stuss over hvor stor du regner Stavanger-regionen, er det hele Rogaland sør for Boknafjorden?



#49

Fersken sa for siden:

Var litt større område enn det jeg har innbilt meg var regnet som Stavanger-regionen (etter å ha bodd her i 20 år), så jeg gir meg på regionstørrelser.

Men ja, Stavanger kommune ville jo bare sponse bussbillett for sine innbyggere, hadde garantert vært større muligheter om det var fylket som ga alle gratis buss (siden det tross alt er fylket som har ansvaret for buss i regionen).


#50

Ellisiv sa for siden:

Det var gratis for byens borgere i hele regionen, altså ikke bare internt i kommunen.


#51

Polyanna sa for siden:

Jeg er enig i at det er et merksnodig stunt, altså, og åpenbart valgkampmotivert. Sånne initiativer bør man selvsagt utrede noenlunde, forberede, søke samarbeid på tvers av områder, koordinere med for eksempel bompenger og andre tiltak, og hva har du.

Som selvsagt gjør det vanskelig å evaluere også, fordi det ikke akkurat ble gitt gode rammebetingelser for å lykkes.

Men som sagt, så mener jeg i hvert fall å ha lest at sist gang Venstre gjennomførte et kraftig kutt i månedsprisene, så betalte tiltaket omtrent seg selv, i kraftig økt andel som kjøpte kort. Det skjedde samtidig med veldig mye annen samferdselsutvikling, så jeg vet ikke hvor lett det er å trekke ut effekter på biltrafikken. :vetikke:


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.