For drøyt 1,5 år siden kjøpte jeg en Renault Zoe av forhandler. Bilen er jeg strålende fornøyd med og har ladet i Borettslaget ser jeg har bodd uten problem.
Så har jeg nå flyttet. Der har jeg fått lagt opp ny kurs, kabel og ny ladeboks er ferdig montert. Gleden var stor over å slippe å kjøre ut for å lade på stasjoner som jeg har gjort i påvente av å få installert ladeboks i egen garasje. Frustrasjonen ble stor da d viste seg at bilen nekter å ta til seg lading. Etter å hatt besøk av elektriker for å se på problemet etter monteringen, hatt besøk av elbilentusiasist og saumfart nettet etter årsak så finner jeg ut av Zoe er en av FÅ merker som ikke kan lade via IT-nett, som jeg da tydeligvis har. Da må det eventuelt investeres i en nokså dyr skilletrafo som må installeres av elektriker. Regningen blir bare dyrere og dyrere.
Kanskje gjelder d bare meg, men jeg har fint lite kunskap om hva slags strømnett som finnes her og der og at noen biler ikke kan lades på det ene sæ nettet, og føler nå jeg sitter med skjegget i postkassen.
Ikke ble det opplyst noe om dette i bilens annonse og heller ikke opplyst av selger ved kjøp av denne. Av naturlige grunner, da Borettslaget tydeligvis hadde TN-nett, så er ikke dette oppdaget før nå.
Så kanskje frem til poenget. Kan jeg på noe sett og vis fremsette dette som en mangel (Forbrukerkjøpsloven) og be om heving av kjøpet?
Jeg forstår at dette trolig sikkert ligger under min undersøkelseslikt eller noe, men bare for å være helt sikker på om det finnes noen rettigheter eller ikke så hører jeg med dere om dere har noen kunskap om dette. Vanskelig å vite hva man skal undersøke, liksom, i alle fall for meg da biler og strøm ikke er mitt sterkeste område.
Etter å ha lest om elbiler i mange år før vi kjøpte en så sitter der bare i mitt hode at "Zoe er noe kluss medbpnfå lader til" uten at jeg helt har lagret hva.
Men jeg tror ikke min mann vet det, så at det er allmennkunnskap, nei, men for meg som er interresert, ja. Du må ha en dings mellom for at Zoe kan lade.
Men, det er nok noe man burde vite og ikke grunnlag for å heve kjøp tenker jeg. Må bare løses.
Det er nok det jeg heller mot, å kjøpe annen modell. Jeg forventer forøvrig ikke at de skal heve kjøpet, jeg ønsker bare å undersøke litt. Jeg hadde nok derimot forventet at dette faktisk ble opplyst ved kjøp av bilen, for hadde jeg visst dette ville jeg ikke valgt denne modellen.
Ikke alltid så greit å vite hva man faktisk skal sette seg inn i. Forhandleren var klar over at jeg ville ha en elbil som var enkel å lade hvor som helst.
Men jeg forstår at salg og kjøp av annen modell blir det jeg lander på. Ønsket som sagt å bare høre litt, og regnet nesten med dette går på hva jeg burde ha visst og ikke. Mener like vel at Forhandler bør ha opplysningsplikt når det kommer til slike ganske relevante ting. Nå vet jeg derimot at jeg skal ha undersøkt alskens ting ved neste kjøp. :) Er bare så innmari frustrert akkurat nå. :)
Jeg har all mulig forståelse, kunne raskt havnet i samme situasjon selv. Og det er selvfølgelig sant at forhandler burde fortalt deg dette. Men det blir jo ord mot ord, særlig når det har gått så lang tid. Dessverre er det nok enkelte selgere som utnytter at folk stoler på dem.
Kan du høre med dem du kjøpte bilen av? Drt bør være kjent for dem og jeg er enig i at de burde ha informert deg. Det bør være i deres interesse at du finner en løsning. Mulig du må ut med litt penger. På den annen side vil det koste å bytte bil også. I lenken til annemende skisseres det noen løsninger. Jeg ville sjekket dette før jeg byttet bil.
Jeg har hørt om problemet, det var en nabo som hadde bilen og problematiserte. Det er slike ting jeg kan bli helt handlingslammet av. Det er aå mye sette seg inn i.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.