Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Hurtigruten blir norsk - hva betyr det?

#1

Sweetie sa for siden:

Kom over denne artikkelen:
ksu.no/artikler/ksu-no/122937-hurtigruten-flagger-hjem-skip-skal-ansette-179-nye-sjofolk-20240124

Jeg skjønner det sånn at de synes regjeringen burde hatt på plass lov om norske lønninger etc i norsk farvann. Det er jeg enig i og synes det er merkelig at det ikke er sånn allerede. Hvorfor er det ikke det? Og hvorfor har det ikke alltid vært sånn på Hurtigruten - har de nå plutselig fått nye eiere og blitt idealister, eller hva er det som gjør at de nå kan velge å følge norske krav til arbeidsforhold og lønn? Her er jeg (lykkelig?) uvitende kjenner jeg.


#2

-ea- sa for siden:

Dette gjelder Otto Sverdrup, et av de hurtigruteskipene som går i turistfart, kall det gjerne cruiseskip.
Firmaet Hurtigruten er mer enn de skipene som går fra havn til havn langs norskekysten, de har flere firma i konsernet. Hurtigruten Expeditions driver med cruise, mener at Otto Sverdrup tilhører dem.

Det vi kaller hurtigruta/hurtigruten, heter nå Kystruten og etter siste anbud ble de delt mellom rederiene Havila og Hurtigruten.


#3

Sweetie sa for siden:

Takk Ea, det forklarer en del. Så de hurtigruteskipene som går hurtigruten langs kysten, de er under norsk flagg og har dermed norske lønninger og arbeidsforhold?

Hva er det som gjør at det lovverket de skriver om ikke allerede er på plass? Kun konkurransehensyn?


#4

Polyanna sa for siden:

"Cruiseskipene" til Hurtigruten er som alle andre utenlandske cruiseskipselskaper, og konkurrerer med dem om de samme turistene. De har norske havner som en del av mange ulike anløpssteder, ikke bare i Norge. Jeg vil tro det er VELDIG komplisert å pålegge selskaper som av og til skal innom en norsk havn, å skulle ha norsk mannskap? :vetikke:


#5

Neket sa for siden:

Jeg mener det er noen regler der allerede, de må flagge til Norge hvis det går lenger enn en viss tid mellom hvert utenlandske anløp. Husker ikke helt. Men hvis et skip bare går fra Bergen til Tromsø for eksempel, så må det flagge til Norge. Hvis de også har anløp i utlandet må de ikke det.


#6

Isprinsessen sa for siden:

Var det ikke en sak for en tid tilbake at et skip går fra Norge til Tyskland på natten og så fortsetter oppover norskekysten fir å kunne si at det er en utenlandsk seilas og slippe unna høyere lønnskostnader etc.


#7

-ea- sa for siden:

Jo, Isprinsessen, det husker jeg også når du sier det. Det var et fra Hurtigruten Exp er jeg ganske sikker på.

Edit: Var ikke vanskelig å google det:
www.nrk.no/tromsogfinnmark/xl/derfor-kan-hurtigruten-seile-med-internasjonalt-mannskap-i-norge-1.15107731


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.