Har funnet ut at det ikke lengre er pensumlister tilgjenglig for fag som privatister skal ta i videregående, men håper noen her vet hva som kan være mest lurt å lese på.
Vesla (mye historie, mobbing, ptsd, læreutfordringer osv) vil gjøre et forsøk på å ta noe på videregående nivå. HIS1011 og ENG1007/1008. Det er ikke sikkert det går. Men siden det er første gang på år at hun ser en mulig fremtid, prøver vi å hjelpe med å finne info og ordne og sånt. :) Så jeg håper noen som har kjennskap til vgd skole har noen innspill.
For HIS1011 ser jeg at kanskje Alle tiders historie kan være aktuell - stemmer det? For engelsken vet jeg ikke helt hva som kan være mest relevant - emnene er valgt sammen med Oppfølgingstjenesten, målet er (kanskje, kanskje, kanskje) en 23/5 mulighet om noen år. Hun er på vei mot en uførediagnose, men det tar tid, hun håper så inderlig at det lar seg gjøre å gjøre noe ved siden av uansett hvilken grad det blir.
Skolen min bruker Alle tiders historie, så den dekker nok i hvert fall alt relevant. For engelsk er det vel også nesten bare å velge et læreverk.
Uansett er det viktig å se på læreplanen for faget, som ligger tilgjengelig på udir.no. Det er kompetansemålene i læreplanen som er styrende for hva hun må kunne. De er veldig åpne og vide, og det finnes ikke noe som heter pensum, dessverre. Mye av jobben til oss som er lærere, er å bryte ned læreplanmålene og konkretisere dem, men det betyr at et gitt fag kan være veldig ulikt på ulike skoler.
For skriftligdelen av engelsk bør hun også se på de eksamensoppgavene som har vært gitt til nå. De ligger også hos Udir. Obs - pass på å se på oppgaver for rett kode, og ikke for gammel fagkode etter forrige læreplan.
Jeg ville brukt "Rett på - historie", det er etter mitt syn den mest overkommelige læreboka. Og så supplert med ressurser fra NDLA. Men historie er et veldig tungt fag å ta som privatist, det er mye man skal kunne og det er ikke nok å kunne de historiske faktaene. Dere må sette dere nøye inn i læreplanen.
Har hun bestått noen fag fra vgs. i det hele tatt? Om målet er 23+5, ville jeg vurdert å helle begynne med Samfunnskunnskap, som er et fint fag å ha før man har Historie og som etter mitt syn også er en del enklere å komme seg gjennom som privatist. Jeg underviser i begge.
PS: Jeg heier veldig på mål om 23+5. :heia: Snart kommer fullføringsreformen, og da vil unge voksne kunne velge mellom voksenrett og ungdomsrett, og for mange vil det være en fordel å velge voksenrett. Da finnes blant annet ikke fraværsgrensa.
Vi har funnet læreplaner og eksamensoppgaver for engelsk, det er gull å prøve seg på og hun fikk litt boost i går når hun prøvde noen oppgaver og så at hun skjønte faktisk litt! :)
Hun har ingen beståtte fag fra videregående. Hun kommer aldri til å kunne være i en skole/klassesetting, i alle fall ikke i overskuelig fremtid, det vil være for re-traumatiserende. Grunnen til at hun valgte engelsk er fordi hun tok siste halvdel av ungdomsskolen på internasjonal skole, og er vledig trygg på engelsk som fag. Historie fordi jeg har mastergrad i historie (men, ikke et pedagogisk gen i kroppen, så her vil jeg også få testet meg! :D ) så det kan jeg hjelpe henne med forståelsen i. I tillegg synes hun selv det virker intressant, og her må bare alt som kan dra i rett retnign brukes! :)
Takk for tips om Rett på...historie. Det tror jeg vil være mye mer hensiktsmessig for henne. Det er ikke snakk om å gå for toppkarakter, det er ikke engang sikkert at det blir mer enn disse to fagene, men om hun bare klarer å overvinne redselen for å prøve noe som er skolerelatert, så håper jeg at det kanskje gir rom for litt mer i fremtiden en gang. :)
Jeg har sett på læreplanene, men jeg kjenner jo ikke bøkene i det hele tatt, så nå har jeg funnet en bokhandel her oppe som kan ha noe videregående pensum inne. Så da tror jeg vi satser på Rett på...Historie, og muligens Targets (men igjen, jeg får jo ikke sett i bøkene, så jeg må vente til jeg har bladd i den litt).
At du har mastergrad i historie vil hjelpe betraktelig. Da trekker jeg tilbake alt jeg sa. Det viktigste med historiefaget er å kunne mene ting og begrunne det, se sammenhenger og diskutere. Man trenger ikke være pedagog for å bidra med det. :heia:
Vær obs på at sånne korte oppsummeringsbøker kan være vel så tunge å lese som lengre bøker med bedre forklaringer, mer engasjerende historier og bedre sammenheng og helhet.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.