Helg i Bergen med 18-åring - tips!

My sa for siden:

Jeg og 18-åringen skal en tur til Bergen neste helg (drar tidlig fredag morgen). Hun har aldri vært i Bergen før (hvis vi ser bort fra en gang da hun var 2 mnd), jeg har vært der noen ganger, men er ikke alt for godt kjent, så vi vil gjerne ha tips om hvor vi skal spise og hva vi skal gjøre! :hyper:

Hun skal besøke et søskenbarn som studerer der, jeg skal besøke en barndomsvenninne, så de har sikkert noen ideer, men vil gjerne ha tips fra andre i tillegg, det kan jo hende de trenger å utvide horisonten sin også. For en som ikke har vært i Bergen før er det vel obligatorisk med turistattraksjoner som Fløibanen, Bryggen etc, men det er rom for mer, siden vi lander kl 10 på fredag og dermed har nesten to fulle dager (retur søndag formiddag).

Jentungen har fått tips fra ei venninne om at Hoggorm er et kult sted for pizza. Det er det eneste vi har så langt.

Hun er ellers glad i shopping, og da gjerne kule vintagebutikker og sånt som skiller seg fra de vanlige kjedebutikkene på de vanlige senterene, men er også opptatt av kosmetikk/parfyme. Og liker det meste av mat, så tar gjerne imot tips om flere kule/instavennlige :knegg: spisesteder. Det er først og fremst hennes opplevelse som er viktig her, mine behov vil stort sett være dekket gjennom samvær med venninne (som også har kontroll på hvor man finner god kaffe).

Kaprifol sa for siden:

Villa Blanca og Stefanos er også gode muligheter for italiensk eller pizza. Stefanos er en liten og veldig koselig italiensk restaurant. Jeg har også vært på restauranter på Bryggen; Bryggeloftet og Enhjørningen. Begge steder har jeg fått nydelig mat, spesielt fisk selvfølgelig. Også er kafé Løvetann på Nordnes veldig hyggelig.

Jeg syns det er veldig fint å ta Fløibanen, men har droppet det de gangene det er tåkete. Bryggen er jo et fint strøk å se, dere kan besøke museet, men ellers er det jo mye turistbutikker. Jeg liker universitetsmuseet godt, der har de også en flott kafé (fint lokale, Godt brød som driver det).

Jeg vet det ligger minst en vintagebutikk i Strandgaten, ellers er jeg ikke så kjent mtp denne typen butikker.

Tjorven sa for siden:

Jeg synes jo at det er stas å spise mat som er særegen for det stedet man er, og anbefaler en lunsj på Søstrene Hagelin. Det er virkelig en enkel sak, men jeg regner fiskekake eller -suppe her er tilnærmet obligatorisk.

Jeg synes akvariet er verdt et besøk. Jeg var der med ungene da de var i småskolealder. Fetteren min, som dengang var helt tidlig i 20-årene, ble med oss, og han syntes faktisk det var enda morsommere enn ungene syntes.

My sa for siden:

Jeg synes også Akvariet er stas, og har vært der en gang for lenge siden, men tror ikke det står på ønskelista til 18-åringen, så vi prioriterer nok ikke det i denne omgang (har vært på det utenfor Ålesund flere ganger i ungenes oppvekst).

Fiskesuppelunsj er absolutt aktuelt ja. Spiste en nydelig fiskesuppe på Cafe-Bergen for to år siden, men den ser ut til å være stengt nå.

Shun sa for siden:

Hvis noen av dere er interessert i garn og strikking er turen ut til Hillesvåg Ullvarefabrikk verdt det.

[url]www.ull.no[/url]

My sa for siden:

Nei, ingen av oss driver med sånt, men takk for tips likevel. :jupp:

Retz sa for siden:

Gå opp Stoltzekleiven og så gå videre til Fløien. Veldig fint og ganske kort tur. Ta banen ned hvis dere vil spare tid. Gategalleriet har ofte bra utstillinger, og en liten gatekunstjakt rundt i smauene er en aktivitet i seg selv. Tips: Steinkjellergaten.

Magnolia sa for siden:

Det er mange koselige spise/drikkesteder i Skostredet. :jupp:

Drømmedama sa for siden:

Et par år siden jeg var der, men vet jeg skal tilbake neste gang jeg er i Bergen. Horn of Africa, en etiopisk/eritreisk restaurant. Knallgod mat og herlig service. Vi hadde en stor delerett, sååå digg, og etiopisk kaffe(med popcorn) etterpå. Anbefales varmt!

Fintdethei! sa for siden:

Kjøpe is på Hallaisen i Skostredet.

Kaprifol sa for siden:

Vi var nede i underetasjen på Hotel Charmante forresten, der tok vi et glass vin med tjueåringen. Tidenes mest blomstrete interiør! Gøy!

Jeg har også vært på afternoon tea på Opus 16, det var eksklusivt og deilig, og vi ble så mette at vi ikke orket tanken på skikkelig middag. Her må man bestille bord, og billig var det heller ikke, men passer fint for en tenåring som liker sånt.

liefje sa for siden:

Jeg var på vintageshopping i Bergen sist jeg var der. Butikkene het Slit ´an vintage, Vitti vintage, Evig vintage, Salongen vintage og ØY. Bare å søke på google maps. Selv likte jeg best de to første, både navnene ( :elsker: ) og utvalget, men jeg er jo 55, så det kan variere. Mange av dem har også Instagram, så hun kan jo ta en titt der først. De ligger relativt konsentrert så lett å gå mellom dem.

Vi spiste på Escalon Fløien (småretter) og drakk cocktails på Dark&Stormy etterpå, Kaffe på søteste Kaffekompaniet. Det var nevøen min som tipset om disse og alle (fra 30-80 år var fornøyde)-

liefje sa for siden:

Du glemte å nevne hvor bratt det er oppover! :eek: Fin utsikt på toppen, da, men de bakkene er for spesielt interesserte.

My sa for siden:

Takk folkens, dette er gull! :hyper:

Trulte sa for siden:

Ååååå vil bare si god tur. Jeg tror jeg må dra dit i sommer. Bergen er flott!

Retz sa for siden:

Joda, er bratt oppover, men det er ikke så lenge det står på. Prøver alltid å få med meg Stoltzen når jeg er i Bergen, men jeg er nok en som kan karakteriseres som spesielt interessert.

Fintdethei! sa for siden:

Jeg bor i Bergen, og liker myyyyye bedre trappene opp til Ulriken. Stoltzen er så bratt og smal og full av folk oppover som skal perse tiden sin og presser seg forbi de i de bratteste partiene. Men veldig fint å gå videre til Fløyen derfra, det er jeg helt enig i!

My sa for siden:

Kjenner jeg 18-åringen min rett så er det ikke akkurat øverst på weekendønskelista hennes å slite seg opp ei superbratt trapp eller superbratte stier for å se på utsikta. :hehehe: Så det tror jeg utgår med (ikke veldig) høye kneløft. Men det er absolutt noe jeg og min venninne kunne funnet på, vi er jo glad i sånt. Og jeg tror også vi gjorde det en gang jeg besøkte henne for ca 20 år siden. Men denne gangen holder vi oss nok nede i byen, og hvis vi skal på Fløien blir det heller med banen, fordi den i seg selv er en kuriositet, for folk som ikke har tatt den, eller vært i Bergen før.

Karamell sa for siden:

Jeg har aldri gått noen av sherpatrappene i Bergen. :knegg: Tror bare jeg har vært på Ulriken to ganger i mitt liv!

Jeg er i Bergen hver sommer med mine unge og ellers noen helger i året, og kommer ikke på en eneste aktivitet. :eek: Vi gjør lite turistting utover at Fløyen og Akvariet har vært besøkt et utall ganger (Fløyen mest).

I fjor hadde vi med han som da nettopp var fylt 18 til Naturhistorisk museum på Nygårdshøyden, det hadde jo vært stengt i en årrekke. Han likte det. Det er også fint å gå opp dit dra Nygårdspark-siden. Da gikk vi av Bybanen på Florida.

Malama sa for siden:

Kjenner at det er mulig vi må ta en tur til Bergen snart, jeg har en ÅTTE åring som synes det er innmari urettferdig at hun er den enste som ikke har vært der, så litt annet fokus og opplevelser å sikte på, men det har seg sånn at 13 og 15 åringen er jo født i Bergen, men ingen av oss har vært der på 12 år..Samtidig mente trettenåringen at Trondheim er også en by hun kunne tenke seg, det er jo gøy at de har lyst å oppleve litt av landet, og Trondheim kan jo passe fint med det bryllupet på Tynset vi skal i i sommer, så... hmm, bergen kanskje et annet år. Men jeg fikk lyst til Bergen avå lese denne tråden

Tjorven sa for siden:

Jeg var nylig på tur med 16-åringen min. Bare han og jeg. Og det var virkelig helt utrolig stas. Vi fikk snakket så mye og godt sammen. Så hvis man kan, så anbefaler jeg en liten utflukt.

Vi var i Trondheim, men det er jo egentlig ikke viktig hvor man drar.

My sa for siden:

Jeg tenker det området kan være aktuelt å besøke uansett, siden hun er i studiesøkerfasen, og UiB er ett alternativ (hun har riktignok sagt at hun IKKE har lyst til å bo eller studere i Bergen, men hun har jo som sagt ikke vært der, så jeg synes jo hun bør ha sett byen og universitetet før hun gjør seg opp ei mening om akkurat det). Hvis det er et fint område å besøke i tillegg, så er det enda en god grunn. :jupp:

Enig! :jupp: Gleder meg til tur! Selv om hun nok kommer til å henge mest med søskenbarnet og samboeren, og jeg mest hos min venninne, så kommer vi jo til å være en del sammen også. Selvsagt på reisen til og fra, men jeg antar store deler av fredag, siden vi lander kl 10, og da er min venninne på jobb og nevøen min har forelesninger (samboeren hans har visstnok fri, så hun vil kanskje henge litt med oss). Vi var på tur til Stavanger sammen for to år siden, bare vi to, det var i alle fall veldig koselig.

annemede sa for siden:

Om dere har bil, og det er fint vær, så kan en tur til Herdla kanskje passe? Det er også museum og kafe der.
En annen ting som kan være kult/annerledes er en tur med Beffen.

Kaprifol sa for siden:

Jeg tenkte veldig likt som deg, og vi gikk fra Sydnes opp til Sydneshaugen og juss, så videre forbi museet og realfagsbygget og Nygårdsparken, tilbake ned i sentrum forbi psykologi (ikke akkurat severdig for andre enn spesielt interesserte studentforeldre). Vi kunne også gått ned til Florida og tatt banen tilbake. Tanken er at det er lettere å se for seg studentlivet i Bergen når man vet hvordan byggene ligger, jeg tror det er smart. Ideelt sett skulle vi sett Trondheim også, det er en god tanke å dra dit på mor&sønn-tur.

My sa for siden:

Ja, det var litt min tanke også. Det er Biologen og Høyteknologisenteret som er mest aktuelt for hennes del, men tenker hele området (særlig de fine delene :knegg: ) kan være nyttig for å få et inntrykk, det er jo lesesaler, kafeer, bibliotek etc i andre bygg også.

Sånn ellers så tenker jeg nok vi holder oss i sentrum først og fremst, siden hun aldri har vært i Bergen før, og er mer interessert i byen/bylivet enn naturområdene utenfor. Utflukter ut av byen kan være mer aktuelt hvis vi skal dit på en litt lengre ferietur en gang, eller om hun skulle finne på å studere der. Så tipsene er sånn sett grei å ha i bakhodet, og kan være nyttig for andre som leser i tråden. :nikker: Men for vår del, for denne helga, så er det mest tips til aktiviteter og spisesteder etc som gir en opplevelse av byen. Og byen er jo så fiiiin, så vi vil ikke dra vekk fra den, når vi først har dratt dit. :hyper:

Hun skal forresten overnatte i Skuteviken, jeg et godt stykke unna sentrum (Bønes). Min venninne har bil da, men hun har også mann, hund og to aktive preteens, så jeg antar det er en logistikk som skal gå opp der som i de fleste andre familier. Men det er gode bussforbindelser.

Tjorven sa for siden:

Årsaken til at vi reiste til Trondheim var at knerten ønsket å besøke den byen han har mest lyst til å studere i. Vi var også en tur opp på Gløshaugen og tittet oss rundt, og det var han veldig fornøyd med.

Ja, sånn i tillegg til at det var veldig trivelig å være bare oss to på tur.

ingling sa for siden:

Mange gode tips her! Vi var på vintagebutikker med ungenes kule, unge kusine i høst, så kjenner igjen noen av navnene her. Det er også ganske ofte popup-klesmarkeder rundt omkring (niesen min er ofte med på det eller har venner som er det). Jeg synes Skostredet har blitt skikkelig koselig for både kaffe, is, mat og vin, i grunnen. Og fint å bare vandre der også. Jeg og søstrene har spist noen ganger på Poca Madre der, det er superkoselig og autentisk meksikansk mat. God tur, kjente jeg lengtet litt "hjem" nå :)

Mikkeline sa for siden:

Bod24 er et morsomt sted for lunsj (på Skutevikssiden av byen), Nobel Bopel er en artig nabolagskafe (i nærheten av BI), Vågal har sinnsykt god sjokolade med krem, sjokoladegllariet har utrolig god sjokolade.
Bussforbindelsen fra Bønes er god. Du er i byen på under 15 min.

Anne sa for siden:

Så kjekt å ta en tur sammen!
Bare å glede seg, nok av steder å besøke for shopping eller mat og drikke.
Håper været er på din side, slik at opplevelsen blir enda bedre. :)

My sa for siden:

Værmeldingene ser glimrende ut foreløpig i alle fall! :jupp:

Fintdethei! sa for siden:

Da er du jækla heldig med været om det er neste uke. Jeg gleder meg vilt, selv om jeg skal på jobb.

meisje sa for siden:

Vi var på en sånn turi fjor sommer, basebesøk og besøk av studiestedet han skal begynne på til høsten(fått plass). Lørdagen gikk med til basebesøk og søndagen til studiested rekognosering. Vi gikk opp stoltzekleiven og tok Fløibanen ned igjen etterpå. Lørdagskvelden ble brukt sammen med familie vi har i byen.

Det var så hyggelig at vi byttet til senflyhjem igjen på søndagen :hjerter:

Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.