Min sønn skal på tur i påsken. De har selvsagt’ mot min anbefaling bestilt med Wizz air. De får nå (to uker før avreise) vite at føyet er ombooket slik at de får to dager istedet for fire i Gdansk.
Det forkortet jo ferien med 50%, i tillegg til at de har betalt hotell for fire netter. Et dette lov sånn uten videre?
Da vi bestilte med SAS, og de endret flyvningen slik at vi fikk 3 måneder! mellomlanding i Oslo, lo faktisk personalet i kundeservicetelefonen, og refunderte flyreisen vår, slik at vi fikk ALT tilbake. Hotell var bestilt slik at vi kunne avbestille uten kostnad.
Ja, lov skjønner jeg at det er. Men hvor mye har de lov å endre før man har rett til å kansellere og få pengene tilbake? Selv om det er billigbilletter så har de jo noen rettigheter.
Dette er et kontraktsbrudd, og flyselskapet kan bli erstatningsansvarlig, forteller Korsvik.
Da må du ha fått beskjed om ruteendringen når det er kortere enn to uker til avgang. EU-reglene slår nemlig fast at dersom flyselskapet gir beskjed mer enn 14 dager før avreise, kan ikke passasjerer kreve standarderstatningen.
Kan du dokumentere utgifter du har hatt grunnet ruteendringen, kan likevel flyselskapet holdes erstatningsansvarlig for disse.