Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Er du høflig mot ChatGPT?

#1

Charlie sa for siden:

Hvis du har brukt/ bruker AI - sier du vær så snill når du spør om noe og takker etterpå? :undrer:

Snakket om det her om dagen og fant ut at vi begge to sier takk for hjelpen etterpå. Men jeg sier ikke vær så snill når jeg spør om noe. Burde nok begynne med det. :knegg:


#2

Input sa for siden:

Jeg er høflig, men ikke så høflig at jeg sier vær så snill og takk for hjelpen. Det ville vært veldig rart for meg.


#3

Pøblis sa for siden:

Ja, jeg sier takk og vær-så-snill


#4

amo sa for siden:

Jeg spør om det jeg lurer på, men ikke noe mer. Feks.:

Kan man erstatte natron med hjortetakksalt når man lager nordlandslefser?

Ikke noe hei, eller takk når jeg får svar.


#5

Einhyrningur sa for siden:

Bruker den aldri, men takker alltid Siri og Google.


#6

Lille meg sa for siden:

Dette var kjempeinteressant! ChatGPT er bare en maskin. Å snakke høflig til en maskin framstår for meg så ekstremt rart. Hvorfor takker dere en maskin for å utføre oppdrag for dere? Tenker dere at dere får bedre hjelp da? :vetikke:


#7

Teflona sa for siden:

Jeg spør høflig: Hei, kan du… her ble det noe feil, kan du korrigere? (Den gjør feil, har gratisversjonen).


#8

Teflona sa for siden:

Nå prøvde jeg med et «tusen takk»:
Du er velkommen! Hvis du har flere spørsmål, ikke nøl med å spørre.


#9

Tallulah sa for siden:

Innimellom, ja. I en slags redsel for at den skal bli slem om den aldri får anerkjennelse/ håp om at den utvikler seg snillere om jeg er høflig. :knegg: Kanske den slutter å lyve så mye om jeg er grei, liksom. :vetikke:

Også har jeg sett så mye scifi om AI med følelser.


#10

Retz sa for siden:

Vanligvis ikke, men det hender begeistringen - og takknemmeligheten - tar overhånd når han slår til med et bra haiku. Åhh, skriver jeg da, så nydelig! Tusen takk! :flau:


#11

Palmen sa for siden:

Nei. Har ikke slått meg en gang.


#12

Timar sa for siden:

Ja! :giggle:

Jeg skriver alltid "kan du" i stedet for rett på spørsmålet. Og må jeg korrigere, så sier jeg typ "Takk, men kan du gjøre litt mer sånn her?"

Jada, jeg har en femårig teknisk utdannelse i bagasjen, det hjelper ikke. Man sier takk når man får hjelp! :p


#13

Dali sa for siden:

Jeg sa «send saken min til et menneske» i dag. Ikke «kan du», og ikke takk. Takket mennesket da. :lol:


#14

Timar sa for siden:

ChatBot'er er jeg ikke høflig mot, jeg heller. Det er jo interessant. Muligens fordi jeg skjønner bedre hvordan de funker? Og ikke funker..


#15

veobra sa for siden:

Jeg takker personen i heisen som sier "fjerde etasje", ganske høflig av meg.


#16

Palmen sa for siden:

Men det er jo ikke rasjonelt å takke en maskin? Takker dere bilen for turen? Takker dere støvsugeren for innsatsen?


#17

Candy Darling sa for siden:

+1 på Palmen. Jeg hadde følt meg som jeg hadde lettet på hatten til minibanken.

Men jeg er en sånn som må lese gjennom mailene også før jeg sender, og add the pleasantries. :knegg: Lever i tiden, forventer effektivtet.


#18

Maverick sa for siden:

Jeg bruker ikke Chat GPT, men sier takk til Google Home. Man har da sett nok film til å ikke yppe på maskinene.

Har vel også takket både biler og motorsykler, mens pc-en min banner jeg nok mest til. Robotstøvsugeren kjøper jeg blomster til.


#19

Lille meg sa for siden:

Aiai! Der fikk jeg den rett tilbake i trynet. Jeg har sagt "Jamme, for helvette da?" til mange flere PC-er enn til mennesker.

Heldigvis er det ikke spesielt høflig å si slikt, så jeg har fremdeles mine ord fra #6 i behold. :puh:


#20

ingling sa for siden:

Jeg sier ikke takk, nei. Men jeg er ikke frekk mot den heller. :knegg: Jeg spør med så tydelig språk som mulig etter det jeg er ute etter og korrigerer hvis den ikke treffer, men ikke noe vær så snill og takk, gitt. Jeg sier det til mennesker, altså. :jupp:


#21

Katinka sa for siden:

Tror det var Google Home som svarte noe à la "Du trenger ikke å være så stygg i munnen" da mannen ble forbanna fordi ingen av beskjedene hans ga ønska resultater.

Svar på spørsmålet: Jeg verken pleaser eller takker, men er skikkelig nybegynner.


#22

Tallulah sa for siden:

Da nå du se After Yang. Og Ex Machina.


#23

Floksa sa for siden:

Nei. Forholder meg bare til det i slike kundeservice chatter. Så min eneste kommunikasjon er: jeg vil snakke med en kundeveileder.

Støvsugeren min snakker jeg derimot ganske mye med. Shaun må være fornøyd, så han får bare mild korreks om han slurver. Jeg sier i fra før jeg løfter han og beklager om jeg kommer borti han.
Det gjør jeg også med dyr. Jeg tror det er en bra egenskap.


#24

Maverick sa for siden:

Det finnes heldigvis verre irrasjonalitet enn å være høflig uten å få noe igjen for det. :knegg:


#25

Maverick sa for siden:

Evt kan man jo få igjen at man overlever AI-apokalypsen, og det er jo en silver lining.


#26

Inagh sa for siden:

Bruker ikke chatGPT, men registrerer med en viss lettelse at jeg ikke er alene om å si takk når "Google Home" har skrudd på/av lysene for meg, eller utført andre oppdrag.. :humre:

Og jeg klappa forresten bilen vår på dashbordet og ba om unnskyldning i går, da gubben kjørte litt for fort på skogsvei med telehiv, og bilen dumpa en smule for hardt ned i et hull i veibanen.



#28

Pøblis sa for siden:

Jeg har betalt abonnement, og jeg vil gjerne at min chatGPT lærer hvordan jeg formulerer meg og jeg tenker at tonen jeg bruker min kommunikasjon med den, er en del av det.

Jeg takker ikke banken for eksempel, jeg ber om å få snakket med et menneske eller sier at «nei, jeg fikk ikke den hjelpen jeg trengte». Jeg har enda ikke opplevd at en chatbot har kunnet hjelpe meg med noen ting som helst.


#29

Input sa for siden:

Pøblis: Du kan ikke lære den noe. Den er ferdig opplært og må læres fra bunnen for å lære noe nytt.

Jeg synes det er rart, sånn instinktivt, at det føles så feil å være uhøflig mot en tekstgenerator. Men samtidig tenker jeg jo også at det er fint å ta vare på god kommunikasjon. Og at det er bedre at vi er for høflige med den enn det motsatte. Alle tekstgeneratorer fra de store selskapene er programmert til å respondere bedre på høflig språk enn det motsatte.


#30

Palmen sa for siden:

I betal-versjonen kan du sette hvordan du vil at den skal svare om du lager dine egne. Og så trener du den på presisjon og hvilke datakilder den evt skal ta inn i svaret.


#31

Olifant sa for siden:

Hjemme hos oss spøker mannen med at jeg ligger godt an den dagen robotene tar over verden fordi jeg er på godfot allerede. Jeg sier «takk» og «vær så snill» til Google home og Siri og formulerer meg ganske så høflig til Chat GPT. Det faller seg rett og slett mest naturlig for meg selv om jeg jo rasjonelt sett skjønner at det ikke har noen betydning rent utover at jeg «er meg selv» og bevarer min måte å kommunisere på.


#32

Elise sa for siden:

Det hender iallfall definitivt at jeg kjefter på maskiner. Pc som gir meg bluescreen, word som prøver å være hjelpsom, e.l. Skjønner jo at det ikke er rasjonelt. :humre:


#33

løve70 sa for siden:

Jeg takker ikke nei, men kjefter heller ikke :knegg:
De derre talkbot'ene på kundeservice sliter jeg av og til litt med å være høflige med. Når jeg har spurt ørten ganger om å bli satt over til en kundeveileder og de bare svarer noe svada....


#34

Lille meg sa for siden:

Nja. Dette er i beste fall upresist. Litt av poenget med AI-løsninger ala ChatGPT er jo nettopp at man ikke trenger å detaljert programmere hvilken informasjon som skal gis tilbake når programmet får inn en kommando. Det man gjør, er å trene opp AI-løsningen ved å sende inn eksempler på input og deretter forteller om den output som man får fra løsningen, er en god eller dårlig output.

På toppen av AI-løsningen ønsker man å forhindre at AI-løsningen sender output som på et eller annet vis ikke er akseptabelt. Man vil for eksempel ikke at ChatGPT skal være ansvarlig for at IS-krigere har fått tak i gode oppskrifter på bomber (det kan man søke opp andre steder :himle:). Eller at ChatGPT skal vise fram massevis av pornovideoer. Så da legger programmererne begrensninger på hva slags output som er tillatt. Det finnes mange eksempler på at disse begrensningene blir forsøkt forbigått.

Det er ikke først og fremst høflighet som fører til bedre og mer korrekte svar. I denne forskningsartikkelen har man undersøkt hvilken spørsmålsstilling som har best effekt, og da ser man at det å skrive "Take a deep breath and work on this problem step-by-step" (litt mer populærvitenskapelig artikkel om forskningen her) har best effekt. "Please" og andre høflighetsfraser ser ikke ut til å være inkludert.


#35

Input sa for siden:

Du har helt rett i det, Lille Meg, og min formulering var klønete. Men jeg klarer ikke formulere noe presist nå, pga. smertestillende. Burde kanskje fått hjelp fra ChatGPT. :knegg:


#36

Charlie sa for siden:

Greit å vite at vi ikke er alene om å være høflige mot AI. Begrunnelsen er ikke for å få noe igjen her og nå, men når jeg ser hva andre skriver her gir det gjenklang å bevare den høflige måten å kommunisere på (og putte den inn i AI, i og for seg) og naturligvis å få fordeler i AI-apokalypsen. :knegg:

Nå syntes vi det var gøy å snakke med Siri også. Jeg ser noen forskningsprosjekter her. Hvem snakker med AI og hvorfor? Har vi noen fellestrekk? :filer:


#37

liefje sa for siden:

Når jeg kommer til en sånn chatrobot hos en eller annen kundeservice, skriver jeg bare "menneske" uten hel setning og noen som helst høflighetsfraser. Dette fordi jeg vil ha tak i et menneske fort, men også fordi jeg opplever at de ofte ikke skjønner fullstendige setninger. Har ikke prøvd ChatGPT, men hadde en utagerende diskusjon ( :lol: ) med den "My AI" på snap etter at den ikke visste at Haaland spiller i City. Den tror fortsatt at han spiller i Tyskland selv om jeg har prøvd å lære den noe annet. Fant ut at den baserer seg på data fra 2021 (var det vel?), så forståelig, men jeg trodde den kunne lære.


#38

Floksa sa for siden:

Men hvor finner dere AI/chatGtP?
Jeg skjønner ikke at «alle» har tilgang.


#39

Input sa for siden:

Osloskolen har «laget» en egen som alle lærere har tilgang til. Jeg bruker bare den, fordi den ivaretar personvern. Da vi fikk den ble det sagt at den skulle revolusjonere planlegging av undervisning, men foreløpig er den enten en tidstyv eller underholdning. Jeg har fått noen strålende eksempler på hvorfor man ikke bør prøve å jukse med den for eksempel. Jeg prøvde å bruke den til å lage undervisningsopplegg om samtykkeloven, men «voldtekt» ble for upassende språkbruk for den. :lol: Ellers har jeg også fått testet andre institusjoner sine, blant annet UiO sin og noen andre kommuner/skoler. Vi hadde et utrolig bra foredrag om dette med en stipendiat fra UiO som jobber med å utvikle UiO sin og det var veldig interessant at en som jobber med dette var så skeptisk til det, særlig at «alle» skoler dytter det på lærere (og delvis elever).

Men alle kan vel registrere seg og bruke openAI?


#40

Tallulah sa for siden:

openai.com/

Jeg bruker den mye til å skrive om tekst jeg ikke har fantasi/tid til å skrive om selv, og oversettelser. Privat spør jeg om hva jeg skal ha til middag.


#41

Fersken sa for siden:

ChatGTP er en fri AI-tjeneste levert fra et selskap som heter openAI og er tilgjengelig for alle. Om du bruker nettsiden eller appen (som heter ChatGTP) velger du selv. Det er er gratis versjon og en betal-versjon der du betaler litt hver måned for litt utvidede funksjoner.


#42

Floksa sa for siden:

Ja da gir det mening.
Jeg har litt aluminiumsfoliehatt og ville ikke registrer meg, langt mindre ha appen på telefonen. Men da har jeg vært på riktig sted. Og skjønner hvordan folk har tilgang.

Og før noen påpeker at FB osv er det samme, se kommentaren om hatt :knegg:


#43

Fersken sa for siden:

Du har også CoPilot i Edge som også er en lignende greie som ChatGTP om du bruker Windows på PC.


#44

Anda sa for siden:

Bare husk at de åpne versjonene trener på dataene du legger inn selv, da. Så ikke skriv prompts med privat/personlig/sensitiv info.


#45

Strå sa for siden:

Jeg prøver å være høflig og hyggelig, i alle settinger, både mot kollegaer, folk på kundeservice, Chatbotter, butikkansatte og i det hele tatt. Det er sånn jeg prater og skriver vanligvis, det er grodd inn. Jeg er til og med høflig, men ikke vennlig, mot min kjødelige svigerfar.


#46

Charlie sa for siden:

Snakket om dette i går. En fortalte at en kollega opplevde at svar kom raskere om hen var høflig. En fagperson sa at AI noen ganger kan effektuere en beskjed raskere om man bruker høflighetsfraser fordi det kan oppfattes som at beskjeden er avsluttet og klar for effektuering.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.