Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Ødelagt mobil, behov for bankid, samordna opptak

#1

tinkadott sa for siden:

Mulig jeg frykter det værste, men må bare høre litt…

2004 barnet er i millitæret en helt annen plass i landet enn vi er. Hun ringte fra lånt mobil da hennes skjerm knuste og tlf kan ikke brukes. Det er jo straks søknadsfrist på skoler. Hun har lagt inn en liste, men hun trenger vel bankid for å se den/endre. Vi skal sende hennes forrige tlf til henne i dag, men den før hun vel ikke før helga vil jeg tro. Tar ikke posten egentlig ganske lang tid?

Hun får vel ikke logget seg inn noen plass med bankid når hennes egen tlf er ødelagt?

Forslag til løsning her folkens?


#2

Bluen sa for siden:

Bank-ID-en kan overføres til et nettbrett, f.eks., hvis hun har det. Usikker på hvordan man gjør det teknisk, men man starter vel med å laste ned appen. Så får man beskjed om at id-en kun kan være knyttet til én enhet.


#3

tinkadott sa for siden:

Nei, hun har desverre ikke nettbrett eller pc der….


#4

tinkadott sa for siden:

Har sendt Mail til samordna opptak for å høre hva de tenker i denne situasjonen…


#5

Neket sa for siden:

Man kan bruke Min ID tror jeg, men da må man kanskje ha det brevet med koder? Husker ikke helt hvordan det fungerer.



#7

My sa for siden:

Er det ikke mulig å sette SIM-kortet inn i en annen, lånt telefon?


#8

Fintdethei! sa for siden:

Hun har ikke bank-id brikke?


#9

tinkadott sa for siden:

Har ikke bank id brikke…
Ser man kan sende herfra og få den levert i morgen til 1500,- men er kanskje det vi må gjøre… takk for tips!
Ikke fått svar fra samordna opptak…


#10

Input sa for siden:

Oi, for en pris!

Er hun langt fra allfarvei? Kanskje noen her har en telefon hun kan låne. Jeg har i hvert fall det om hun er i nærheten av Oslo.


#11

Bonzai sa for siden:

BankID følger telefonen og ikke SIM-kortet.
Så det eneste som hjelper er vel å få sendt ny brikke eller undersøke om hun kan bruke Buypass eller annen ordning?


#12

tinkadott sa for siden:

Veldig snilt, men hun er i laaangt nord. Nå sendte jeg den oppover i dag…


#13

tinkadott sa for siden:

Hm. Søren, håpte det var vis sim kort. Nå krydder vi fingrene for at tlf er der senest mandag. Ikke fått svar på mailen fra samordna opptak enda.


#14

frukt sa for siden:

Buypass må bestilles, og koster ganske mye nå.
Kan hun ikke kjøpe seg ny mobil der hun er og aktivere bankId på den da?
bankid.no/hjelp-bankid-app


#15

Bonzai sa for siden:

Hun må jo uansett ha koder fra brikke så lenge hun ikke kan aktivere den via gammel telefon. Tror jeg ville ha ringt banken i morgen for å få hjelp/tilsendt ny brikke.


#16

tinkadott sa for siden:

Mobilen som er ødelagt er en iPhone 15 Max pro ny i januar… så den skal fikses på forsikrings så ikke tema å kjøpe ny Mobil


#17

tinkadott sa for siden:

Lurt! Det mø vi gjøre i morgen


#18

Candy Darling sa for siden:

I min bank ringer man bare når man har ny telefon så aktiverer de bankID på ny telefon. Easypeasy. Du må kunne svare på noen spørsmål rundt aktiviteter rundt kontoen din for å verifisere at du er deg.


#19

tinkadott sa for siden:

Og der fikk svi svar på Mail fra samordna opptak at hun kan endre søknad med å sende de Mail fra samme Mail som hun registrerte seg på, før fristen går ut, så da ordner det seg uansett!


#20

Malama sa for siden:

Så bra!


#21

millact sa for siden:

Supert at det nå ordner seg.



Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.