Skal forflytte en bil, en zoe. Er vant med tesla , og forstår at dette kan bli hakket mer komplisert. Den skal gå 310 km, men går sikkert en del kortere pga mye greier i bilen.
Tesla er veldig enkelt. Nå må jeg skaffe ladeapper og kunnskap kjenner jeg.
Noen som er vant med lading på type 2 i dette strekket og kan tipse om greie ladestopper? Hvilken apper bør jeg laste ned før turen?
Jeg har chademo-plugg og lite batteri, så er vant til å måtte planlegge mye og/eller kjøre med hjertet i halsen på langtur.
Anbefaler deg å planlegge godt i forkant. Type 2-lading vil jo ta fryktelig lang tid, så du må finne gøye ting å gjøre underveis. :)
Bilen min kjører kortere og kortere for hver hurtiglading, pga at batteriet blir varmt. Usikker på om det samme gjelder for type-2? Og unngå motorveier der du kan, så blir rekkevidden bedre. Helst under 90. Det burde jo gå greit på den strekka der. :humre:
Hvor lang tid tar det å lade tror du? Helt nødvendig tur for å flytte bil fra en by til en annen. Men kan velge mellom å starte med å lade i Kongsberg , så kjøre til Molde midt på dagen, eller kjøre fra Oslo med fullt batteri ca kl 16, evnt neste morgen. En ungdom som må hentes i Kongsberg før turen starter…
Aner ikke hvor lang tid det tar å lade. Det kommer både an på hastigheten på laderen og størrelsen på batteriet.
Jeg hadde nok startet på Kongsberg og kjørt mindre veier til Dombås. Gitt at det er god dekning av ladere underveis. Og overnattet på et hotell med lademulighet hvis det er gjennomførbart..
Type 2 tar jo en god stund å lade, så greit å finne ladesteder der du kan hygge deg underveis. :knegg:
Jeg er litt dårlig i geografi, men hvis du legger veien videre oppover fra Hønefoss, så er det en type 2-lader på kiwi-parkeringsplassen på Sokna. Da kan man handle og man kan gå seg en fin tur, og det er en kafé der. Det SKAL være en på Noresund også, men den har alltid bare vært back-up for oss, så jeg har ikke testet den, for den på Sokna har alltid levert.
Kan du starte i Kongsberg med fullt batteri gjør du det. Jeg ville kjørt E6 så lenge det går, best utvalg av interessante ladestopp da. Anbefaler stopp i Lillehammer, kjør opp i byen og lad der mens dere går i gågata og spiser lunsj, ikke stopp nede på bensinstasjonen.
Du trenger ikke installere alle mulige apper på forhånd, installer det du trenger underveis. Men lær deg å bruke Chargefinder, og bruk den sammen med Google maps for å finne de beste stoppesteder. Du må regne med noen timer lading på denne turen, så om du ikke starter tidlig morgen er overnatting et sted antakelig nødvendig.
Det er jo 22 kW-lader, er det ikke? Gitt at ladeklumpen leverer såpass, da. Leafen min kan maks hurtiglade på 50 kW. Den lader seg fra 0-100 på rundt 45 minutter med hurtiglading. På en god dag, vi trenger ikke å snakke om de dårlige. :mumle:
Så sånn sett så skulle man tro at type-2 ville ta et par timer, gitt at batteriet er som mitt på 40 kwh. Men jeg vet rett og slett ikke om det er sånn regnestykket er? :vetikke:
OK. Da er det jeg som roter med begrepet "type2-lading". Jeg trodde det var tilnærmet hjemmelading.
Vi hadde en leaf tidligere, og den kunne brukte ca 45 minutter fra lavt til ca 80 %. Men gang nr 2 og 3 man lader på samme tur, så går det MYE saktere.
Aner ikke batteristørrelse… nå viser det seg at jeg får henne til Oslo. Så vi starter enten herfra i løpet av ettermiddagen (at forsvaret ikke kan gi ungdommen skikkelig beskjed om NÅR på dagen de får perm fra!) eller i morgen tidlig. Fullladet fra Oslo. Har lastet ned Chargefinder. Slik jeg skjønner det må jeg lete etter ladere med type 2 og 22 kw? Kjenner det er veldig lettvindt med teslan vår.. :sukk: