Har dere planer på 17. mai?

Taien sa for siden:

Siden 17.mai i år havner på fredag før pinsehelgen, har jeg en følelse av at mange reiser bort i stedet for å feire dagen på hjemstedet.
Så hva skal dere gjøre? :flagg:

Selv blir det å se barnetoget (etter å ha kjørt musikanten tidlig til skolen for flaggheising) og så en liten lunch før folketoget. Så får vi besøk av et vennepar og sønnen deres som fyller 16 på dagen, og vi skal grille og kose oss utover kvelden. :fløyte:
Jeg gleder meg allerede til å hive av meg festdrakten på kvelden. :knegg:

Bluen sa for siden:

Skulle veldig gjerne ha reist bort, for jeg misliker den dagen, men regner med at 15-åringen ønsker å henge med venner. Og selv har jeg svelget en 26 år gammel lovnad til meg selv og stiller med piccolofløyte og uniform for første gang siden studietida. :sparke: Heldigvis skal jeg marsjere ei mil hjemmefra og vil ikke bli hørt eller sett av kjente. :knegg: Regner med at det blir pavlova og litt sjampis om kvelden, i rolige former.

Timar sa for siden:

Ja, det ser ut som 17.mai lander greit i år også. Jeg er jo skilt, og barna er hos pappaen denne uka. Så for første gang skal jeg stå opp alene på 17. mai.

Men, for gjøre det beste ut av dagen så har jeg meldt meg til å gå sammen med klassen til sønnen min i 17. mai-toget. Og så spiser vi middag hos eksen, sammen med en vennefamilie.

På kvelden har jeg en avtale om å drikke bobler med en venninne. Det gjorde vi 17. mai i fjor også. Det er eneste kvelden i året vi begge har barnefri, utrolig nok. :humre:

IOA sa for siden:

Skal marsjere herfra til helvete. :hjelp: Morgenparade og to tog. Etter det skal jeg legge beina på bordet. Jeg elsker korps, men er ikke fan av marsjering.

Syrinx sa for siden:

Gamaldags koldtbord heime med pappa, lillebror og svigerinne på besøk. NRK si sending går sjølvsagt på TVen.

12-åringen skal få gå i tog med trinnet sitt og vere på det lokale arrangementet med kompisene. Tippar at mannen blir med han som pengeleverandør.

(Eg har vakse opp med at 17. mai er å spele i tog, ta buss til nytt tog, spele i tog, ta buss til neste tog osv. Veldig kjekt og sosialt med korpsfamilien, men det har gjort at eg ikkje eig ein einaste tradisjon for dagen.)

Minst mulig.
06-modellen har garantert planer med kompiser og dama. 02-modellen derimot blir sikkert hjemme sammen med oss. Vi kommer ikke til å dra noen steder regner jeg med.

Blondie sa for siden:

Vi reiser aldri bort på 17. mai, drar til byen og ser på toget. Alle våre ungdommer har egne planer og går ikke, men vi skal se på søte nevøer. Mat hos familie etterpå.

star sa for siden:

Vet ikke. Vi pleier å være hos X. Alle i begges familier invitert. Regner vel med det blir i år også. Men muligens med færre folk.
Kanskje se russetoget siden eldste er russ.

tinkadott sa for siden:

Fjelltur med hunden på dagen, reker i naustet på ettermiddag. Meldt super vær!

Anne C sa for siden:

Det hørtes ut som en drømmedag. Spesielt reker i naustet.

007 sa for siden:

Vi skal ha sein frokost med sønn/svigerdatter/barnebarn, så en tur innom den lokale skolen, videre til grilling hos svigers på ettermiddag og til slutt bobler hos venner om kvelden.

I år gleder jeg meg til 17.mai.

Fersken sa for siden:

Skal gjøre minst mulig. Eldste har planer med venner, men det spørs om det blir noe av siden hun har fått halsbetennelse og feber.

1. mai er totalt ødelagt som festdag etter å ha marsjert med korps i mange flere år enn jeg liker å tenke på.

Millen sa for siden:

Korpsungen skal marsjere tidlig i gatene, så gå med barnetoget (lokalt). Kanskje vi voksne slenger oss på, være litt på skolen etterpå om vi har lyst.
Grille på ettermiddagen, kvelden.
De to andre vet jeg ikke hva skal ennå.

Apple sa for siden:

Første gang på mange år uten tog!

Yngste skal på frokost i allefall, eldste på lunsj av ubestemmelig lengde. Vi får besøk av er vennepar ettermiddag/ kveld. Tror det blir grilling.

Usikker på hva jeg gjør på dagen. Jeg har jo lyst å høre korpsmusikk, men mulig jeg må se tog alene. Mannen har vært i en ulykke (går tross omstendighetene bra) og klarer nok ikke å bevege seg ut. Ble usikker på bunad også.

Pøblis sa for siden:

Vi drar til flaggheising der vi pleide da pøbelprinsessen spilte i korps. så til skolen til to av barnebarna til mannen, så grillunsj her - så av med bunaden og inn i bilen og til hytta. Det blir bobler og noe lettvint og digg til kvelds. I hytteklær.

My sa for siden:

Vi får besøk av svigerforeldrene mine. Tror ingen av mine skal gå i skoletoget i år, så da er det mulig å ta det litt mer med ro om morgenen, som tilbake til tiden før skolebarn. Planen er ganske løst skissert, men antar vi står opp når vi våkner, tar en god frokost (men ikke helt ekstravagant koldtbordbonanza med champis og full pakke, som under covid, bare "vanlig" god frokost), også rusler vi ned til sentrum og ser på borgertoget kl 13. Når vi blir lei av det er det mulig vi til og med går og tar en pils på en uterestaurant, hvis vi finner plass et sted, før vi rusler hjem igjen og skifter til noe lettere enn bunad (det er meldt 24C), så kommer mannens bror med samboer og to små på grilling, kake og is.

Jeg vet ikke hva ungdommene mine skal. Guttungens kompisgjeng kan godt finne på å dra i gang 17.mai-frokost, det hadde de i fjor. Mulig de drar på tivoli også, eller bare henger et sted, eller så kommer han hjem igjen på grilling. De aller fleste av jentungens venner er russ, og har sikkert russefrokoster og opplegg, så antar hun blir med oss, hvis hun ikke skal jobbe da. Hun har satt seg opp ledig for jobbing (tilkallingsvikar på sykehjem), og håper aller mest på det, fordi hun tjener mye den dagen. Også kommer det litt an på eksamenstrekket på onsdag. Kommer hun opp i fysikk skriftlig prioriterer hun trolig å lese, siden hun skal til Stockholm fra lørdag til mandag (konsert søndag).

Uansett, for oss voksne sin del ligger det an til en rolig og behagelig feiring med sol og varme. :hjerter:

Skilpadda sa for siden:

Mannen og jeg pleier ikke å gjøre noe spesielt på 17. mai, men akkurat i år er det en del utenlandske «kolleger» i byen (som forlengelse av en konferanse vi arrangerer 15. og 16.), så for meg blir det litt sånn halvveis representasjon med bunad og lunsj hos sjefen. :knegg: Mulig jeg til og med tar en tur til byen om formiddagen, hvis det er aktuelt å treffe noen av disse tilreisende før lunsjen. (Mannen slipper hvis han vil.)

Darth sa for siden:

Vi har oppmøte kl. 6 til felles 17. mai-frokost før spilling ved flaggheising kl. 7. Så blir det barnetog både her og der. Vi går rundt Skaugum, i det lokale barnetoget, innom et par sykehjem, og så kjører jeg til lunsj hos svigerfar. Regner med det blir grilling med nærmeste familie på ettermiddagen/kvelden. Jeg elsker å spille i korps 17. mai, og uten den spillinga, vet jeg ikke helt hva jeg skulle fylt dagen med nå når kiddsa er blitt voksne og ikke lenger går i tog selv.

vixen sa for siden:

Jeg skal være i oslo fra i morgen kveld til søndag kveld. Så jeg skal på sånn pre-barn 17. Mai. Skikkelig champagnefrokost! Gleder meg.

Malama sa for siden:

Frokost med ferske jordbær, vi kutter dem opp og har på brødskiver, litt sukker om de er litt sure, heeeeelt ferskt syltetøy, alle spiser minst et par skiver ekstra og det er fint siden det er en stund til pølsesalget startet på skolen.

Mannen skal sikkert tidlig bort på skolen og styre litt, og levere kaka. Han er kasserer i fau så ansvarlig for pengene den dagen.

Jeg og ungene går til oppstilling av toget og eldste spiller i korpset og yngste er aspirant og går også der og mellomste går med 7. Klasse, siste år i toget.

Så er vi på skolen så lenge ungene gidder.

Og så var planen sånn opprinnelig campingtur i pinsa. Været er 100% på vår side. Men en campingvogn som har time på verksted etter pinse (min bror) og en brukelt srm og hjernerystelse (min mor) og en eksamen tirsdag over pinse (min sønn) taler mot familiecamping denne pinsa. Så jeg tenker vi blir hjemme. Finne på noe fint og kjekt i pinsa og der fine været må vi nå likevel gjøre. Vi får se hva. Men 17. skal altså feires helt tradisjonelt.

Magica sa for siden:

Har 4.klassing i år, og ansvaret for skolearrangementet. Må derfor bake og levere kake, og stå i kiosken. Jeg skal gå i toget med barna og barnetoget går kl 10 så det er ikke noe lat morgen. :knegg: Borgertog kl 16 og etter det drar vi nok på hytta og der har jeg planer om bobler, og kanskje besøk av noen? :)

veobra sa for siden:

Vi gjør som vi pleier med tog, frokost og god mat. Det er heldigvis roligere morgener nå som vi ikie skal tidlig avgårde. Å reise bort er ikke aktuelt, ikke 17. mai. Vi er for tradisjonsbundet til det.

Palmen sa for siden:

1. mai i år blir akkurat slik den pleier. Frokost og tog med korpsbarna. Ungene kjøper lodd og er på leker på skolen. Alle er med til en vennefamilie for middag og kos på kvelden. Same procedure osv.

Luftslottet sa for siden:

I år er det siste med barneskoleelev som gå i tog, halleluja! Jeg skal se på ham i toget og så skal barna og jeg til venner på grilling, mens mannen er hjemme og studerer i fred.

Blånn sa for siden:

Tidlig opp og travel dag. Russen og jeg spiller i korps. Han har oppmøte 7.00, jeg 7.45. Jeg er ferdig med spilleoppdragene kl. 17. Da blir det mat hos foreldrene mine.

Neket sa for siden:

Vi vurderte å reise bort, men det var så dyrt. :mumle: Skal kanskje en tur innom skolen der niesene går, så skal vi til broren min på grillings på ettermiddagen. Forhåpentligvis etterfulgt av et rolig glass vin på verandaen.

Det er helt nydelig å ha store barn så man slipper alt stresset.

Divine sa for siden:

Mannen og jeg er i England da, så vi kommer nok til å ha en rolig dag med lunsjing og sosialisering med familien hans.

Myria sa for siden:

Ingen av barna vil gå i 17. mai-toget i år så for første gang (siden vi fikk barn) skal vi ikke gå i eller se på tog eller delta på arrangementet i skolegården. På ettermiddagen/kvelden får vi besøk og det blir grilling, god mat og kaker.

Eia sa for siden:

Gutta er så store nå at de nok helst ikke vil bli sett med sine foreldre, så vi har planlagt 17. mai-lunsj på jobben til mannen (tradisjon) og bobler på verandaen til et vennepar. Gutta er selvsagt velkomne begge steder, dersom de skulle finne på å ønske det. :jupp:

Men sånn egentlig kunne jeg like gjerne reist bort.

Input sa for siden:

Vi synes så synd på oss selv i påsken, da alle ble syke, at vi bestilte tur til Gøteborg. :lykkelig:

apan sa for siden:

Som vanlig fullt kjør fra 8-18 hos oss. Flaggheis der de to yngste spiller, deretter hjem for en god frokost (siden skolen går sent i toget i år), så levere de to yngste på skolen. Mannen skal vel til byen og se dem, mens jeg må rigge på skolen fra 12-15 siden 3. trinn har arrangementet. Borgertog rundt kl 15, og jeg går av min vakt og mannen går på sin vakt som grillsjef mens jeg henger rundt / følger opp lillebror i den grad det trengs. I 18-tiden går vi som vanlig hjem og henger i sofaen med is, grandiosa og potetgull, som vi pleier på 17. mai. Vi har aldri sett for oss å orke besøk eller å gå bort den kvelden.

Lillesøster reiser på håndballcup i 18-tiden samme kveld også, så alt blir ganske kaos i år.

Eldste er russ og styrer seg selv.

Ikke en 17. mai jeg ser veldig frem til egentlig.

Charlie sa for siden:

Store barn og skal for første gang dra fra hele greia, med dagstur til Sverige :crazybanana:

Serafin sa for siden:

Store barn, og vi har senket kravene, så her blir det rolig 17 mai.
Tenker jeg lager felles frokost, det har vi veldig sjelden. Også skal vi ut på hytta og grille sammen med broren min og kona.
Er jo meldt supert vær, så jeg tror det blir veldig trivelig.

polarjenta sa for siden:

Her blir det som vanlig, se litt på tog så festforestilling i idrettshallen.

frukt sa for siden:

Jeg jobber på dagen. Like greit det, å være alene på 17. mai er ikke noe særlig.

liefje sa for siden:

Vi skal på en stor fest 16. mai, men satser på å komme oss hjem i respektabel tid for å få fullt utbytte av årets beste dag. På morgenen 17. mai drar vi nedover til byen, elsker å rusle i gatene tidlig, se festpyntede glade mennesker på vei til frokoster, jeg sprader rundt i bunad og ser 10-12 skoler i toget før vi går hjem igjen for å gjøre de siste forberedelsene til åpent hus med drop in fra kl 14. Vi serverer buffet med tradisjonell mat og bobler til, såklart. De fleste gjestene pleier å gå igjen før kl 18, men det blir alltid en liten gjeng utover, særlig når det er så fint vær som det er meldt i år. Gleder meg til dagen!

Bokormen sa for siden:

Vi nyter livet med store barn, og feirer på hytta med kaffe i solveggen, en liten fjelltur, god mat og ellers ingen planer. :D

Fintdethei! sa for siden:

Det blir helt rolig. En liten tur til byen i folkehavet i alt for varm bunad. Hjem og ta av det grusomme plagget, muligens en fjelltur på ettermiddagen og sløving på terrassen.

Pelle sa for siden:

Satser på en hyggelig frokost hjemme, før venner av eldste ankommer på separat frokost. Så drar vi til byen og skolen til yngste, ikke vært der før. Er invitert til et sted å se toget fra et bygg inntil Karl Johan, deretter plukke henne opp, og dra i hageselskap til nabo. Tror det blir en bra dag.

venla sa for siden:

Ungene er hos meg i år og jeg tenkte det ble en rolig dag siden bare yngste skulle gå i tog i bydelen. Eldste skal på frokost med jentene i klassen, og så skulle de til byen. Så ser vel ikke så mye til henne.

Meldte meg til å gå i toget med yngste og i går kveld kom det en lang liste med dugnadsjobber det var forventet at vi stilte opp på for korpset/drill som yngste går på. De skal ikke gå i toget siden det er for mange ferskiser, men skal vist drifte et helt skolearrangement etter toget. Hadde vært fint å vite om litt før. Men får vel til å stille på noe også der.

På kvelden tar jeg med kald sjampis og drar til kjæresten.

Ellisiv sa for siden:

Rar 17.mai i år. Første år på 20 år at ingen skal gå i tog og ingen skal spille i korps. I tillegg pleier vi ha en relativt stor 17.mai brunch hjemme hos oss, som utgår i år pga at det er pinse, og nesten alle som pleier å komme er bortreist.

Jeg har guilt-trippa jentene til å spise med oss 2 gamle før de går ut på egne ting da, og vi skal ut og spise med venner senere på dagen, så det blir nok en fin dag likevel – Det er meldt nydelig vær. Vurderer å ikke stryke bunadsskjorte og ha på meg sommerkjole i stedet. Selv om jeg har testa, og faktisk kommer oppi bunaden i år. :-D

I går fikk jeg forresten skikkelig voksenkjeft av de søte ikke-så-små jentene mine, fordi jeg kom hjem fra Nille med en diger pose 17.mai greier. Vi hadde visstnok en egen hylle i skapet med sånt fra før…kremt..… #syttenmaijunkie.

tink sa for siden:

Rolig 17. mai her også. Men vi får nok med oss en del festligheter.
Kurvfest-frokost med gode naboer kl. 9. Se på bydelens tog kl. 11. Og kanskje stikke innom tantebarnas barnehage/skole etter det.

Det er ganske deilig at det ikke er noe sted vi MÅ være. Og håper at vi holder på 17.-mai stasen og festligheter også etterhvert som ungene finner på sine egne greier.

Malama sa for siden:

Mitt innkjøp av 17.mai stæsj så langt i år begrenser seg til en pakke sånne billige bruks-servietter med 1/3 rød, 1/3 hvite og 1/3 blå som jeg gikk meg på på kiwi i fjor. Vi har vel ellers det meste som trengs, ser at mellomste tok på seg en sånn 17.mai diadem på skolen i dag. Fint at det brukes tenker jeg. Får ta en sjekk at vi har noe til hodet for begge jentene, sløyfer til alle og sånn, fant ut i går at jeg finner bare e flat bunadsskoene mine der jeg forventet å finne denslags, jeg mener jeg har med hæl og at bunadslengden er tilpasset etter det, men i det minste passer de flate til mellomste da. (som krangla seg til et par med hær i fjor, men fant ut at det var slitsomt for beina og ville ha flate i år, og har vokst et byks i skostørrelse, fra 35 til 38...)

Retz sa for siden:

Satser på en løpetur tidlig på morgenen, så er det pliktløp med å gå i tog, høre på taler utafor kirka og leker på skolen etter det igjen. I mange år kunne jeg droppe hele 17 mai, men små barnebarn forplikter, så jeg skjuler min kjedsomhet og manglende entusiasme og flyter med. Hva er det de synger i den gamle country-sangen; «Sometimes you have to fight to be a man.»Sometimes you have to do challenging things.

Lunsj hos datter sammen med flere i familien, og det gleder jeg meg veldig til!

My sa for siden:

Jeg har kun kjøpt noen servietter som 17.mai-stæsj foreløpig. Tror jeg må kjøpe en pakke til, for det var litt ukurant størrelse på de jeg kjøpte. Ellers har vi alt av flagg, sløyfer og pynt til bordet (enten ett bredt bånd i flaggets farger, som jeg legger langs midten av bordet, eller en grov hyssing med en rekke av vevde flagg som legges på samme måte) fra tidligere år. Tidligere har jeg brukt å kjøpe noe stearinlys i rødt, hvitt og blått, men erfaringsmessig blir det ikke tent noe særlig med lys på denne tida av året, så de blir bare stående etter å ha brent en liten stund akkurat under måltidet. Så bruker heller vanlige, hvite telys i små holdere på frokostbordet. Middagen spiser vi utendørs, i solskinn, så da er det i alle fall uaktuelt med levende lys. Kan hende jeg kjøper inn noe ekstra blomster til å pynte med da.

polarjenta sa for siden:

Nå ringte akkurat mamma og lurte på om vi ville være med ut og spise. Så nå er bord bestilt.

Myria sa for siden:

Jeg har bare kjøpt servietter (selv om jeg har en hel skuff full av ulike servietter og det helt sikkert er et par halvfulle pakker 17. mai-servietter der også, men jeg klarer ikke la være når jeg ser noe fint :sparke:) og noen stearinlys. Vi har flagg, sløyfer og duker (inkludert en nydelig duk brodert av svigermor som ikke lever lenger :hjerter:) og en av gjestene pleier alltid ta med en bukett 17. mai-blomster så det blir nok bra. :jupp:

Toffskij sa for siden:

Niks, er ikke i landet en gang. Jeg kommer dog til å være i Ytlandet med begge døtrene, og de har ymtet frampå om at det vanlige så-mye-is-du-vil-regimet bør være i kraft også i år. :knegg:

sindrome sa for siden:

Vi har ikke tog før 13 så jeg skal på 17. mai-frokost hos en venninne som har invitert en gjeng. De to minste skal på egen 17. mai-frokost hos ei jente i klassen og eldste er russ og skal på 17. mai-frokost med russebussgruppa.
Usikker på om jeg skal gå i bunadsgruppa i toget, det er det jeg pleier, for jeg elsker faktisk å gå i det toget og se folkemengden og nyte sentrum i vårskrud :hjerter: eller om jeg skal henge med restene av frokosten. Vi får se.

Kl. 17 er det russetog i et ganske nært tettsted og der skal bussen til eldste være med, og en lillesøster vil være i bussen under toget, så det blir vel til at vi drar dit og ser på. Hvis jeg er heldig så får jeg med meg russen hjem og så er russetiden ferdig....

Pelle sa for siden:

Jeg synes ikke barnebarn forplikter til tog og skole. Kan du ikke dukke opp til lunsj?

GinaK sa for siden:

Det er jo akkurat det som er så deilig. Vi er med på der vi har lyst til og trekker oss vekk når barnebarna skal på sin lokale skole og leke med venner.
Husker selv, når mormor og farmor var med på skolen var de egentlig bare i veien for gutta ville være med venner, ikke gå/ sitte med oss.

Eldste barnebarn går i tog med skolen sin i sentrum så vi har begynt å dra ned og møte de og se drillpiken gå i toget.
Vi skal hjem til de etterpå og spise lunch.
Har med en rett eller to og en kake.

Så har skolen borgertog og vi venter og ser de gå forbi, så drar vi hjem.

løve70 sa for siden:

Ingen planer i det hele tatt. Løvemannen skal dra til østlandet for å hjeloe søsteren å fikse taket. Vi skal ha sprangstevne 18-20 så kan ikke reise bort. Planlegger en fin dag i hagen med bobler, god mat og sol :hjerter:

Retz sa for siden:

Nei, kan nok ikke det. De gleder seg så mye til at vi skal gå i tog alle sammen. Dette er på bøgda, så alle går i toget. Kan kanskje slippe unna når de er blitt litt større og fokuset er mer på venner. De er bare 5 og 3 nå. Men skal holde ut, da, det er sikkert karakterbyggende. :D

Noba sa for siden:

Heldige du! Her er frøkna off SoMe fordi hun blir så lei seg hver gang hun ser folk som skal til Stockholm. Jeg skal tilbringe 17. mai med min gamle mor og jeg håper hun ikke ønsker seg annet enn at jeg skal lage middag til henne. Sitter aller helst inne med strikketøy og bok og med kosebuksa på.

ingling sa for siden:

1. mai er litt sårt punkt her, med unger som av ulike grunner faller litt utenom. Snart 13-åringen skal forhåpentligvis henge med noen i klassen og gå i tog, men de har ikke helt fått lagt en plan, så litt usikker på hva som skjer. Yngste på 11 har tross store utfordringer gått i tog de siste par årene, men i år vil hun bare være hjemme. Helt greit sånn egentlig, det blir supert vær og vi trenger ikke stryke skjorter eller ha på varm ull, men det er alltid litt tøft å se på andre tilsynelatende velfungerende familier i finstas og med storfamilie eller "vennegjenger". Så akkurat nå er jeg litt meh til hele greien, men vi skal selvsagt kjøre fri tilgang på is, grille og jeg skal lage en eller annen god kake. Ungene skal få en så fin dag som mulig, men jeg kan ikke si jeg gleder meg. Jeg har lyst til å reise bort.

Xian sa for siden:

Vi har ofte vært bortreist på 17. mai, men i år har vi barn på 3. trinn, og er dermed ansvarlige for arrangementet på skolen. Så det blir både riggevakt og sukkerspinnvakt, i tillegg til at jeg skal gå i barnetoget fordi jeg er klassekontakt. Heldigvis har skolen ganske tidlig nummer i år, så mens Lillebror og jeg går i tog, skal Ullungen ha frokost hjemme med venner. Jeg håper de har beveget seg videre når vi kommer hjemom for å ta en pust i bakken før skolearrangementet.

Senere på ettermiddagen tar dagen seg kraftig opp, for da tar kjæresten og jeg oss til Gardermoen, der vi har lounge, og så flyr vi til København, der vi skal være i fem dager. :D

Drømmedama sa for siden:

Hotellet er stengt for renovering så frokosttradisjonen vår utgår i år. Ungdommene våre har derfor bestemt at vi skal hente frokost fra maccern før vi reiser til sentrum og ser på yngstemann som går i barnetoget , tradisjonen tro står vi i sjukt lang kø og spiser is etterpå i byen. Så gjør ungdommene det de vil før vi samles hjemme på ettermiddagen, til lapskaus og kaker. Som vi alltid gjør. Litt familie og litt venner. Vi blir 14 rundt bordet, akkurat passe.

jolie sa for siden:

Ingen store planer. Eldste vil lufte bunaden, så hun og jeg skal til byen og se borgertoget. Vi tar med sushi hjem, også må jeg handle inn noe stæsj på forhånd slik at jeg kan lage burger til minsten (mtp busskøene kommer burger kjøpt ute til å bli sånn passe kald før vi kommer oss hjem).

Malama sa for siden:

Jeg har en 13 åring som har veldig lyst dit hun også, men det utgår med høyde kneløft av praktiske og økonomiske årsaker.

My sa for siden:

Eldste (19) her skal, men først på søndag, så hun drar lørdag og får med seg 17.mai her først.

Malama sa for siden:

Mine foreldre kommer forresten til å stille opp ved den barneskolen ungene går på, de toget komme inn og høre korpset spille på skoleplassen, så drar de og besøker min bestemor før de stikker på campingvogna.

Mamma har spilt korps i mange år og synes det å høre ja vi elsker med korps på 17. Mai hører til. Men de velger helt selv.

Malama sa for siden:

For en 19 åring er det litt mindre foreldre-forpliktende. Det er noe av problemet for min 13. Åring. Jeg eller faren måtte jo vært med. Vi kan jo ikke de de henne alene.

Jeg tipper hun får flere sjangser når hun blir eldre

My sa for siden:

Ja, en kollega av meg skal dit fordi hun følger sin datter som er på alder med din. Jeg hadde ikke latt en 13-åring dra alene nei. :hehehe:

Magica sa for siden:

Er det nå jeg skal inn og avspore skikkelig at jeg fikk dra alene på Alice Cooper konsert når jeg var 12 år! Det var tider. :knegg: :eek:

My sa for siden:

Til en storby i et annet land? :sjokk:

Magica sa for siden:

Nei, Skedsmohallen en mil eller to unna der jeg bodde. Med to venner på 12 de også, vi gikk i 6.klasse. Galskapens greier. Var kult da. Kompisen min mista en sko, ellers gikk det bra.

Noba sa for siden:

Ja, det hadde blitt årets «ferie» om vi hadde fått billetter for å si det sånn. Men hun er blodfan og har så mange motbakker i livet sitt at jeg hadde hvilken dag som helst lukket øynene, dratt kredittkortet og latt det stå til om jeg hadde kunne gitt henne dette.

My sa for siden:

Ja, galskap nok det. Men i dette tilfellet måtte de jo evt ta fly til Stockholm og overnatte, og komme seg mellom hotellet og arenaen på egenhånd i tillegg, så det blir vel enda et hakk opp og ganske urealistisk for en 13-åring. Selv på den tiden vil jeg tro (ellers er 15 år gamle My litt misunnelig på den Alice Cooper-konserten)

Strå sa for siden:

Jeg har ingen planer for 17. mai, annet enn å ta det med ro. Alle barna er voksne og flyttet hjemmefra. Mellomste med to barn og kjæreste bor et stykke unna. Hvis barnebarna vil og foreldrene sier vi kan, er det mulig vi tar turen dit.
Jeg har de 12 siste åra ikke orket alt ståket den dagen så det kan bli en liten posjonsprøve.

Hjertensfryd sa for siden:

Heime aleine. Ingen planer. Kjem nok til å prøve å nyte sola om ikkje anna.

Pesten sa for siden:

Tar oss en fjelltur, lager oss noe god mat på kvelden og kanskje en tur i boblebadet. Med en iskald cava. Orker ikke folkemengder.

Maverick sa for siden:

Stall, (lokal)tog, stall, skoleopplegg, grille og legge bena på bordet hjemme med 2X barn (det tredje er på jobb) og så stall igjen med 1x barn mens det andre barnet antagelig drar for å henge med venner.

Hester må ha mat også på 17nde mai. :knegg:

Primrose sa for siden:

Jeg skal tidlig opp på vekkerunde med korpset, spille ved flaggheising, ha felles korps-frokost og spille i tog. Gleder meg! Yngste skal gå i tog med klassen, eldste er for gammel til sånt og skal henge med venner. På ettermiddagen har vi familie på besøk og skal grille.

Hyacinth sa for siden:

Jeg gleder meg! For første gang på 22 år har vi ikke barn å ta hensyn til. Minstemann var ferdig i korpset i fjor, dessuten bor han utenbys. Jeg gleder meg sykt til å slippe klesplanlegging, tidlige morgener og kjøring! :danser:

Jeg er glad i 17. mai, og jeg er glad i bunaden min, men i år er vi slitne og skal sove og surre rundt til vi skal på lunsj i 13-tiden. Dropper å se barnetoget, for første gang! OG jeg skal ikke gå i bunad, selv om jeg som sagt liker den, men det skal bli veldig varmt. Det blir sommerkjole. Etter lunsjen skal vi se folketoget, det er dessuten mye morsommere enn barnetoget. Når det er ferdig i 18-tiden, går vi hjem. Perfekt dag!

amylin sa for siden:

amylin er også misunnelig på den Alice Cooper-konserten. Mener han hadde en konsert i Drammenshallen også, som jeg ikke fikk lov til å dra på. Meget mulig det er den konserten i Skedsmohallen altså.

Min eldste dro alene på konsert da hun var 15, men da satt jeg og kjæresten på café i nærheten av Oslo Spektrum. Yngste har vel ikke vært på konsert alene enda, men nå jobber han på konserter og får med seg mer enn nok. Dog med mor i nærheten.

C3PO sa for siden:

Siste år med barn i barneskolen, så det blir nok tradisjonell 17. mai, med samling på skolen, følge med på toget, leker på skolen og grillfest hos oss.

IOA sa for siden:

Har spydd i hele natt og formiddag, så da blir det hjemme-17. mai på meg. :trist:

Millen sa for siden:

God bedring, IOA. :klem:

Martis sa for siden:

Frokost/lunsj med gutta, så stikker vi voksne på sjampisbrunsj hos venner. Jeg vurderte å ha dårlig samvittighet for å ikke være hjemme og grille etc, men kidsa hadde egne planer. Nye tider. :knegg:

Che sa for siden:

Alltid rolig på 17. her. Vi har tog i bydelen som starter 1045 (og er ferdig 1115 - maks) - så skal vi hjem og bare ta det med ro - før vi får gjester til middag.

Taien sa for siden:

Her byttes fesdrakten ut for sommerkjole (musikkkjolen min)! Hvis du ser meg, får du komme bort Hyacinth! (Hvor skal dere stå å se folketoget?)

My sa for siden:

Ja, tror det blir sommerkjole på meg også i år.

Selma sa for siden:

Vi har invitert svigermor på frokost. Etterpå går vi til byen og ser borgertoget, før vi skal grille sammen med venner på ettermiddagen. Satser på bunad på formiddagen selv om det blir varmt, men den byttes nok ut med sommerkjole når vi kommer hjem etter borgertoget

Madicken sa for siden:

Jeg pleier alltid å starte dagen i bunad, men i år har jeg bestemt meg for at jeg ikke orker et eneste sekund i den tunge, varme bunaden, og går for sommerkjole fra morgenen av.

Strå sa for siden:

Jeg skal selvsagt besøke Mutter'n i morgen (og i dag). Utover det så ser det rolig ut for vår del. Mellomste og familien skal til hans familie.

Hyacinth sa for siden:

Vi står alltid i Wesselsgate, vel 100 meter fra krysset til Stokkaveien. :) På nedsiden, mot byen. Antakelig er vi de eneste som sitter i hagestoler, for vi er på besøk i en hage omtrent der. :knegg:

Det vil si, alltid og alltid. :knegg: Jeg mener selvsagt de årene folketoget går i vestre bydel. (De andre årene står vi ved den skeive gangbrua på Lagårdsveien. Her har vi nemlig faste vaner. :knegg: Sånn er det når man skal treffe ulike familier..)

My sa for siden:

Eldste har ikke hørt noe om jobbing (tilkallingsvikar), så hun drar på en 17.mai-frokost hun er invitert på, hos en venninne. Guttungen har det fortsatt ikke helt klart, muligens var det frokost hos N, men muligens ble det heller hos "en i klassen til A". Jeg har purret han på å få klarhet i planene, for erfaringsmessig ender det med noe jeg må løse i siste liten. Det er jo vanlig praksis at man bidrar med noe til slike frokoster, noen fordeler oppgaver (jentungen har fått i oppdrag å ha med spekemat på sin frokost, f.eks), og da kan det fort være noe som må kjøpes. Eller bakes. Hvis ikke har jeg sagt han får ta med en boks med rørte jordbær fra fryseren, vi har masse av det. Men det hele var såpass diffust, at det kan godt hende det ikke blir noe, at han spiser frokost hjemme med oss og heller treffer venner senere. Ja ja, får vel vite mer i løpet av dagen.

Nada sa for siden:

Første året på lenge hvor vi voksne ikke behøver være deltagere i ungdommens aktiviteter, en skal jobbe og en skal være med venninne. Så her blir det skogstur og avslapning. Helt ålreit. Gratulerer med dagen!

Fluke sa for siden:

I år skal eldstemann reise bort og minste bryr seg ikke og vil bare være hjemme, så da blir vi hjemme og griller i hagen og hygger oss. Både jeg og mann skal på jobb i kveld/natt, og kommer hjem ca 02:30 så vi planlegger å henge ut flagg og pynte da, så kan vi sove lenge uten å tenke på det i morgen tidlig. :D
Gruer meg forresten litt til jobb i natt, for er redd det er kaos med fulle folk som skal synge karaoke - siden jeg skal styre karaoken halve kvelden. Det er en veldig kjekk jobb og bare gøy med folk som synger (ja, uansett hvilken stemme de har - så lenge de koser seg), men enkelte dager er mer stress enn andre.

Blå sa for siden:

Vi skal ha utenlandske gjester, så her blir det full halloi med 17. mai frokost og bunader og tur til byen for å se på Hovedprosesjonen.

På ettermiddagen er de på middag uavhengig av oss, så da blir det lett sommertøy og grilling på mannen og meg.

Skilpadda sa for siden:

Jeg ville egentlig droppet bunaden siden det er såpass varmt, men med utenlandske gjester føler jeg at jeg er litt forpliktet. :knegg: Men jeg gjetter at jeg stikker hjem og skifter en gang mellom lunsj og middag.

Bluen sa for siden:

Jeg har nå bestemt meg for tre ting: Bunad utgår. Kake og champagne inngår. Så får det bli som det blir! Tror ikke jeg gidder å lage i stand noe skikkelig mat etter en lengre runde med korpset på formiddagen.

Anne C sa for siden:

Det kan se ut som planen rett og slett blir en kjapp tur til Sverige på formiddagen, og bare kos og god mat resten av dagen. Hjemme hos oss selv. Minsten farter rundt, så jeg er klar for hente hvis det trengs. Heldigvis holder han seg i området vi bor.

Snippa sa for siden:

For første gang blir det 17. mai utenlands.
Høytidelig graduationseremoni for et barn i Wales den 18., så da blir den 17. feiret i London. Tenkte oss en tur til arrangementet i Southwark Park.

Strå sa for siden:

Jeg kan også røpe at det er alt for tørt her til å grille, så Helten skal lage pizza.

Fintdethei! sa for siden:

Nå skal jeg opp tidlig og hjelpe yngste med bunad og kjøre henne til en venninne til frokost…, so much for å ha store barn og ingen planer og liksom kunne sove så lenge en vil. Etterpå får jeg vel lage litt frokost til oss andre og deretter blir det en liten tur til byen i bunad. Skifter til shorts når vi kommer hjem. Kanskje en fjelltur? I hvertfall is.

Malama sa for siden:

Jeg utsatte den kakebakingen litt. Det fristet ikke i 28 grader i stua.

Så nå er det 29 grader i stua.

Det er nok bedring når yngste er lagt tenker jeg. Eller etterpå... Men jeg får sette igang kakebaking når hun er lagt uansett.

1. Mai blir en varm opplevelse. Men det er jo bedre enn regn da.

Taien sa for siden:

Jeg jobbet til over 23 i kveld, det var rene krigsstemningen på butikken! Skulle tro folk ikke fikk mat igjen før over sommerferien!! Så når jeg kom hjem ble det stryking av korps skjorte, sløyfer og diverse bannere. Jeg lagde også ferdig bordpynten til lunch og middag i morgen. Om 4 timer er det opp for å få musikanten i sving og klar til anmarsj. Så får jeg bruke resten av tiden før barnetoget til å pynte klart ute. Phu!

Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.