Jeg er nyseparert og sitter igjen med en gammel opel vectra fra 2006/2007. Den har rust, frieksos, konk aircon og generelt er en gammelbil. Frieksosen kan jeg fikse for 3000 da og den ble EU-godkjent på begynnelsen av året. Den må imidlertid ha nye vinterdekk til vinteren om jeg skal ha den.
Jeg bor på landet og er helt avhengig av bil. Det er null kollektivtilbud der vi bor.
Jeg er så i tvil om hva jeg skal gjøre. Jeg har har ikke en halv mill å bruke på bil. Jeg står mellom å kjøpe på nye vinterdekk og fikse frieksosen og så be til bilguden om at den går et år eller to til. Men dette vet man jo virkelig aldri. Den er ikke akkurat tipp topp.
Alternativene jeg har sett på er å kjøpe bil til MAKS 350 000. Aller helst noe mindre. Det er også egentlig et poeng for meg å kjøpe bil gjennom lokal forhandler for da fikser de liksom alt for meg om noe går i stå. Jeg har sett på typ Leaf (den med lengst rekkevidde) og Id3 som er et par år. Da har den igjen noe garantitid og er fremdeles ganske ny bil. Jeg har lader montert i garasjen, men eksen har den gamle elbilen. Det er billigere å kjøre strøm, men lån til innkjøp er jo dyrt.
Jeg har også sett på mulighetene for å kjøpe ny Leaf. Jeg kan liksom få en helt ny leaf for prisen av en fire år gammel id4. Nå vet jeg at det er to helt ulike biler altså. Hyundai Kona ser jeg det er en del som ligger til salgs, men har hørt at ikke alle er så fornøyd med den. Fordelen med volkswagen eller Nissan er at jeg har lokale forhandlere med god service.
Jeg er ikke så interessert i bil og vil ha noe som er forutsigbart til en rimelig nok penge.
Hvis du skal kjøpe elbil, må du ha gjort en nøye vurdering av hvilken rekekvidde du trenger. Vi hadde Leaf før, og har Id4 nå, og det er virkelig enorm forskjell på rekkevidden. Hvis man bare småkjører i byen, så spiller det jo ingen rolle. Men hvis du med jevne mellomrom kjører lengre strekninger, så er det mye hjelp i en bil med god rekkevidde.
Jeg likte egentlig leafen bedre enn Id4, men det er også fordi jeg har kjørt så altfor lite med den "nye" bilen.
Rekkevidde leaf 62 kwh er på 38,5. Sommeren vel og merke.
Det er klart at rekkevidde også påvirker pris mye. Det er ikke aktuelt med Leafen som har kort rekkevidde. Det er aller mest småkjøring, men veldig greit å kjøre t/r byen uten å måtte lade.
Har hatt min leaf siden 2015 og vurderer å bytte til en ny ila året, så ser at det stadig er kampanjer og den er meget prisgunstig.
Veldig fornøyd med Leaf'en, utrolig økonomisk og lettvint bil!
Jeg har hatt min siden 2012 og skal fikse den opp for 20 000 slik at jeg har den to år til. Jeg skal da kjøpe en bil som nok er et par år gammel for å få den rimeligere. Jeg ville kjøpt en leaf med god rekkevidde fordi de er gode å kjøre. Kona synes jeg er for massiv, men god å kjøre. Men aller helst vil jeg ha en Suzuki Swift.
Jeg er ekstremt fornøyd med vår Kia E-Niro. Den har rekkevidde på over 500. Vår er vel ca 6 år nå og kostet 409000 ny, men jeg skal vedde på at det er mulig å få tak i en langt billigere bruktbil.
Hvor langt er det? Vi har en e-golf fra 2017, og er superfornøyde med den. Særlig bagasjeplassen, og bakseteplassen. På sommeren kommer vi oss hjem fra hytta (250 km-ish) uten å lade. Men det betyr mye om det er mye stigning eller ikke, så på veien til må vi lade en gang.
Jeg har en 2018 Leaf 40 kW. Jeg digger bilen, men vær obs på at selv de helt nye bilene har chademo-ladeplugg. Den gamle typen. Det er chademo-hurtigladere rundt om, men veldig mange færre enn CCS-ladere. Og færre blir det sikkert, i og med at CCS er etablert som standard.
Bilen min har kjørt 270 km med 10 % igjen på batteriet under ideelle forhold.
I 30 minus, med skistativ på taket og delvis på motorvei så var rekkevidden 100 km. Jeg planlegger med 150 km på vinteren og 200 på sommeren. Men jeg har ikke det største batteriet.
Vi kjøpte brukt Leaf for et par, tre år siden. Den er fra 2019 tror jeg. Betalte 180.000,-.
Først de pluss-ish sidene: Den er ok å kjøre. Den er rimelig. Rommer endel.
Kjipe sider: Plæstik-fantæstic. Det er litt for lett å ødelegge ting, for det tåler jo ikke noe særlig når alt er av plast. Vi har i hvert fall aldri opplevd det før med noen av våre andre biler (alle europeiske merker). Og det er ALLTID noe som må byttes av deler når den er på service (den hadde gått rundt 50.000 da vi kjøpte den, og nå har den nok kanskje gått 60.000 og noe?). Det er vår første elbil, men vi ble fortalt av "alle" at det er liksom ikke noe som må byttes av deler på en elbil mot for en fossilbil. Det stemmer ikke i vårt tilfelle i hvert fall, men når det er sagt så har vi jo venner og bekjente som er kjempefornøyd med Leaf. Vi har kanskje bare fått en "mandagsmodell"? :vetikke:
Bilen er grei-ish altså, og kjørekomforten er som sagt ok. Den får oss fra A til B, men vi er glade for at det ikke er den eneste bilen vår. Men vi er veldig samstemte på at vi ikke kommer til å kjøpe Nissan igjen.
Elbil er supert og merkes godt at utgiftene til drivstoff går ned, så det kan anbefales. Nå føles det egentlig som om verkstedsutgiftene våre har gått betraktelig opp, men igjen; det er mulig det er tilfeldig for vi kjenner flere som ikke opplever det samme.
E-golfen blir akkurat for kort,men søstersen har den og den er god å kjøre. Har spurt om tilbud på lån i banken og fått kampanjetilbud på leaf connecta. Så får vi se
En venninne fikk kjempetilbud på en MG med helt utrolig lav rente. Det utgjorde MYE penger i sluttregnestykket. Virker som det er kamp om bilkundene om dagen, for det selges vel lite bilder i disse dyrtider. Så du kan nok få gode tilbud rundt om :jupp: