Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Tips til vg1 skriftlig eksamen engelsk?

#1

Pelle sa for siden:

Gode tips til forberedelser til skriftlig eksamen i engelsk vg1, når man har 4-5 i faget fra før?


#2

Pelle sa for siden:

Nytt spørsmål: Hva er formålet med forberedelsesdagen i engelsk? Klarer ikke finne noe som helst info om dette. Junior kom hjem med noen tekster og et par bilder. Han kunne ikke opplyse meg om hva disse var til. Da ble det litt vanskelig å skulle hjelpe ham med å forberede seg...


#3

apan sa for siden:

Det er slik at man må tenke at oppgavene i morgen har en sammenheng med bilder og tekst som han har mottatt i dag. Ikke nødvendigvis direkte, men at han kan regne med at dersom det er et tydelig tema i det han har mottatt i dag, vil det være oppgaver relatert til dette temaet i morgen. Det kan være fint å sette seg inn i tekstene og kanskje også drodle litt med ham generelt rundt temaet - kanskje ulike tilnærminger, andre tekster, aktuelle nyhetssaker. Noe som kan få ham til å tenke rundt det.

Mulig noen som har engelsk kan gi enda bedre råd. Men sånn ville jeg tenkt.


#4

Pelle sa for siden:

Ja, enig i det, men selv synes jeg det var vanskelig å finne noe som helst felles tema i det han fikk utdelt i går. Eksamen var i dag. Han valgte da å se bort fra alt av tekster fra i går.:eek:

Etter mye leting, fant jeg nå følgende hos udir (på en side for lærere?). Hadde vært kjekt om jeg hadde funnet den i går...

Forberedelsesdelen skal forberede deg på utfordringer du kan møte på eksamen, men det er kompetansen du viser på eksamensdagen som skal vurderes.

Forberedelsesmateriellet er nettbasert, og er bygd opp av ulike typer tekster. Tekstbegrepet brukes i vid forstand. Tekstene skal være til inspirasjon og til bruk som kilder på eksamensdagen. Du skal ha tilgang på materiellet begge dagene, men lenkene vil ikke fungere på eksamensdagen. For å forberede deg kan du jobbe alene, i par og i grupper. Du kan nærlese tekstene i forberedelsesmateriellet og selv søke mer informasjon. Du kan også reflektere over hvordan tekstene henger sammen med egne erfaringer, og tekster som du kjenner fra før av.

deltager.eps.udir.no/?deliveryExecutionId=9e0427afff9a-suomynona%25238b1897c3d1ac%2523504a3bd1d38b79d8e78a027b1848cd7a58c04481%25232&refreshTokenId=9e0427afff9a-suomynona%25238b1897c3d1ac%2523504a3bd1d38b79d8e78a027b1848cd7a58c04481%25232

Og et annet sted: Bruk forberedelsesmateriell for å inspirere, og som en oppmuntring til å samle ytterlige materiell fra dine egne studier som du kanskje kan bruke til eksamen.

Og et annet sted: Det vil ikke bli oppgitt noe overordnet tema i forberedelsesdelen. Tekstene i forberedelsesdelen vil fortsatt ha en sammenheng, men det vil ikke samles under en overskrift eller innledning. Dette gir rom for en videre tolkning av tekstene der.

Legger det her, i tilfelle andre lurer på det samme. Selv skulle jeg gjerne hatt denne infoen i går.


#5

Nera sa for siden:

Jeg har ikke deltatt på forberedelsesdagen, men var innom, og elevene var alle veldig tydelige på at overordnet tema måtte være identitet, men jeg har ikke sett hvilke oppgaver de fikk i dag.


#6

Pelle sa for siden:

Interessant. Jeg er selv ganske glad i å tolke tekst, men kan ikke si det slo meg sånn veldig... Greit nok med de bildene av Lisa Aisato, men der tolket jeg det likevel mer som redsel for å ikke nå opp til normen i samfunnet/likhet i skolen/hva med de som ikke passer inn i formen/hva med de som ikke har samme forutsetninger som andre men skal delta på lik linje. Men de to tekstene, der en handlet om en utrivelig kjæreste, og den andre var et brev skrevet til en snill mottaker. Jaja. Jaggu glad det ikke er jeg som har hatt eksamen.


#7

Nera sa for siden:

Everybody Hurts kan vel også tolkes i den retningen, og identitetsbegrepet må tolkes ganske vidt. Vi har for eksempel jobbet med temaer som sosiale medier og algoritmer knyttet til dette temaet. Jeg husker ikke hva som var den tredje teksten, for hos oss var de lærerne som fikk flest elever opp satt opp på forberedelsesdagen, og de guidet elevene gjennom, men uten å undervise.


#8

Pelle sa for siden:

Det var et brev fra The perks of being a wallflower og en annen tekst.

Ja, enig i at sangen passet godt med bildene. Supert at Junior da ikke så noen som helst relevant mellom dagens oppgaver og det utdelte materialet... Han er ellers ganske reflekterende og god i tolkning. Men må si jeg er spent på utfallet av dette...


#9

apan sa for siden:

Men hva sa lærer på forberedelsesdagen?


#10

Input sa for siden:

Har de ikke fått veiledning på forberedelsesdagen? Læreren bør jo si noe om hvordan de skal bruke tekstene de har fått utdelt. Ikke på eksamen altså, men dagen før.


#11

Pelle sa for siden:

Sikkert, men i så fall ikke noe min ellers oppegående sønn klarte å videreformidle. Fin dag å være litt sløv på.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.