Nå er det fjerde barnet vårt på vei, og vi må ta et bilvalg.
Ingen av oss er spesielt interessert i bil. Ingen liker å mekke og styre. Aller helst skulle vi klart oss uten bil, men jeg er for lat til å sykle på jobb. Mannen min kan sykle.
Så - skal vi ha en stor bil med plass til alle? Hvilken da, i så fall? Skal vi ha to biler? En liten bil, og leie når vi drar på ferie?
Hvor ofte trenger dere bil til hele familien? Det må vel være det viktigste spørsmålet her. Hvis dere skal leie bil, hvor ofte kan dere gjøre det før dere når smertegrensa økonomisk? Må dere i tilfelle forsake besøk hos tante Klara eller hytteturer?
Min venninne har fire barn (den eldste er snart 7) og har klart seg fint med en VW Touran. Men de har ingen mulighet til å ta med seg vogn eller særlig med bagasje (takboks er et must) og jeg skjønner ærlig talt ikke hvordan de klarer det. VW Caravelle er et alternativ, hvis dere finner en modell med seteløsning som passer dere. Da har dere mye plass i tillegg, men den er dyr...
De få jeg kjenner som har 4 barn kjører caravelle. Det er jo en stor bil hvor man kan få forskjellige varianter på setene.
Vi har en Renault Grand Espace flerbruksbil, den er inntil 7 seter på, men da er det ikke plass til mye bagasje. Og de som sitter helt bakerst sitter ganske utsatt i en evt. kollisjon bakfra. Så her brukes ikke de setene ofte (så har vi 3 barn også da).
Vi har tenkt på Caravelle. Men jeg tror jeg vil føle meg litt miljøfæl når jeg sitter i den svære bilen på vei til jobb. Det er derfor vi vurderer eventuelt to små biler.
Vi trenger bilen alle sammen ca 4 ganger i året (hytte på fjellet, bilferie). Ellers kan vi klare oss med kollektivtransport, selv om det av og til vil bli knotete.
Jeg ville nok kjøpt en mindre bil enn Caravelle. Det fins jo sjusetere i mer normal stasjonsvogn-størrelse. Hvis dere ikke absolutt trenger to biler, ville jeg heller hatt en med plass til alle.
For 25 år siden så gjorde de nok det, ja. Japanske biler står i dag ikke noe tilbake for andre biler når det gjelder rust. Og driftsikkerhetsmessig er de i en klasse for seg.
Skal du ha med deg vogn og litt baggasje bør du gå for kassebil av typen HiAce eller Caravelle. Mannen min har jobbet med flere bilmerker (ikke Toyota) men anbefaler Toyota framfor de fleste andre. Caravelle vil han ikke ha.
Crysler Voyager Grand Ed. er en grei bil, men driftssikker er den i følge mannen ikke. Han er likevel så glad i den bilen at han kunne tenke seg en slik en gang selv om det er en del tull med dem.
Toyota Previa er en glimrende bil, men skrekkelig dyr.
Det finnes en del små biler med 6 og 7 seter, men du må da ha takboks for å få litt baggasjeplass.
Vi har en Toyota Picnic som har 6 seter. Med alle 6 setene i bruk er det ikke plass til barnevogn i den. Det er god nok plass til en liten zapp.
Det som er greit med denne og en del andre biler av samme type er at setene enkelt kan slås ned eller tas ut når man ikke trenger dem. Med en slik type bil vil du ha plass til barnevogn om ikke alle er med, men ellers kan det bli litt trøblete. Vi kommer til å kjøpe takboks i år.
Vi har kjøpt ny bil. Har ikke fått den enda men den kan være et alternativ. Det er Peugot Tepee. Den er ikke fullt så stor som Caravelle men større enn en vanlig 7-seter. Selv med alle 8 setene får man fint plass til vogn i bagasjen. Her er står det litt om den www.peugeot.no/general/Brochures/index.php?c=5d2348d3c0280b0bc68e9a7c6bd54786
Vi har en Opel Zafira, fire barn.
Den passer akkurat når vi bare er oss 6, men med en passasjer til får vi problemer.
Null bagasjeplass og ikke plass til vogn. I sommer farta vi med vognen i taboksen, men fikk da ikke plass til noe annet.
Jeg angrer på at vi ikke kjøpte større bil når vi først byttet bil.
Takk for mange gode innspill! Jeg har vært opptatt av vognplass og bagasjeplass, men det er klart man kan ha takboks; eventuelt tilhenger :knegg: om det skulle røyne på. Jeg innbiller meg at biler der setene er helt i bakruta er farlige i forhold til å bli påkjørt bakfra, så det må være litt "luft".
Fnatten, har også tenkt på Crysler Voyager Grand. Det er en del av den sorten i området her, og de er ikke fryktelig dyre. Men skrekken er motorstopp på vei til hytta. Jeg er ikke fisefin når det gjelder bil. Farge og merke og sånn. Men jeg kan INGEN TING, og har intet ønske om å lære meg noe heller. Så mekking i isødet vil jeg helst unngå.
Rosin.. Mannen min er som sagt veldig glad i Voyager pga. komfort, plassutnyttelse osv.
Han sier at han ville unngått eldre dieselmodeller. De har hatt en del problemer med registerreim. Automatgearkasser har visst også vært et svakt punkt.
Han sier også at det ikke er de beste bilene på vinterføre.
Likevel trass i dette var han på nippet av å kjøpe en slik da vi trengte bil sist.
Vi har en Toyota Avensis Verso, som er bittelitt mindre enn Previaen og gir litt mindre varebilfølelse. Den har 7 seter og er veldig romslig. Vi er kjempegodt fornøyd, og jeg vil varmt anbefale en Toyota. Ulempen med Avensis Verso er at den så vidt jeg vet ikke har vært solgt ny i Norge, men det er en del importerte biler i salg. Vår kommer fra Tyskland. Den var for øvrig temmelig dyr, synes jeg - 270 000 for en 2004-modell (kjøpt i sommer).
Jeg ville heller ha tatt en Previa framfor en Avensis Verso. Vi vurderte begge da vi skulle ha ny bil i vår. Det hører med til historien at vi valgte en Citroën Grand Picasso til slutt. Herlig bil med masse plass.
Vi vurderte (og prøvde) også begge, men jeg syntes rett og slett at previaen ble for stor og ekkel å kjøre. Den var dessuten enda dyrere, og jeg er en gnier. :p
Ikke det at jeg kan så mye om biler, men vi har prøvd en Ford S-max. Likte den veldig godt i og med at den bakre seterekken både var romslig og komfortabel. Selv mannen min på 180cm kunne sitte godt der. Var plass til noe bagasje med alle seter oppe. Dessuten var bilen god å kjøre, oversiktlig både bakover og til siden. Plassen i baksetet var svært god selv med alle seter oppe. Sikler på en slik bil selv :ja:
Vi har hiace men som varebil og den ruster nå mindre en VW varebilen mann hadde før på jobb.
Så er toyotoaen billigere en caravelle, bedre motor, kan få med 4*4
Jeg hadde gått for den istede for caravelle.
billige caraveller har ofte bare 90 hk og det er ikke mye for en 2tons bil...
Toyota previa er en genial bil, både løsningen inni og kjørekomforten.
Deilig å kjøre hihi
Jeg synes den var akkurat passe å kjøre jeg, og jeg vil tro at en mann med lange bein vil mene det samme. Men smaken er som baken. (Og min bak passet mye bedre i en Previa. :blunke: )
Chrysler voager hadde vi før, super bil plassmessig, men ikke driftsmessig. Savner den litt, siden vi hadde veldig god plass.
Vi har tre barn og Touran, og det går veldig fint. Om vi hadde hatt et barn til, skulle det nå alltids gått. Vi får akkurat inn en Brio sitty om vi bruker seks seter, men ikke mer enn det.
Jeg har jo fire barn, og jeg har en mann som opprinnelig er bilmekaniker og har PEILING på bil... Vi har Caravelle og kan ikke få fullrost den nok. Men vi bor på ett sted der det ikke er kollektivtilbud. Vi kunne ikke hatt to små biler for vi har all familie 7 mil herfra og reiser titt og ofte dit. Har tvillingvogn som jeg bare kippet rett inn i bagasjen uten å slå den sammen. På ferie si sommer kunne vi bare pakke alt vi lystet, for vi hadde uansett plass. Vi brukte LANG tid på å finne bilen, for vi hadde mange kriterier for den. Eneste denne mangler fra listen vår er skyvedør på begge sider, men detr mårre vi bare gi opp. Vi har 8 seter i kjøreretningen.
Alle som kjenner meg syns antagelig det er ganske fantastisk at jeg, som verken har bil eller sertifikat, kommer med råd om bil, men men.:p
Jeg er eldst av fire barn, og siden vi bodde langt utpå landet var vi uansett avhengig av å ha to biler. Da nr 4 var på vei kjøpte foreldrene mine en Toyota Hiace. De har byttet den ut en gang - i en ny Hiace. Ingen av dem er spesielt mekkeinteresserte, og de har vært godt fornøyde.
Dessuten hører det med til historien at jeg spilte tuba i skolekorpset, og at broren min spiller trommesett. Da er det veldig greit å ha litt bagasjeplass!
Nå 4 mann hos oss ble født hadde vi og Hiace. Men vi hadde bare bilsete til mistemann. Det er jo ganske trangt til 6 personer om det er en 6 seter. Og er det en minibuss utgave forsvinner jo bagasjeplassen.
Jeg har akkurat kjøpt en Toyota Corolla Verso (7-seter), og valget sto mellom den eller en VW Touran. Hadde vi hatt fire barn ville jeg definitivt ikke valgt noen av dem. Jeg synes ikke de to bakerste setene i noen av bilene er egnet til "permanent transport", blant annet fordi jeg ikke synes det er tilstrekkelig klaring i forhold til påkjørsel bakfra. I tillegg er bagasjeplass bortimot ikke-eksisterende når man bruker de bakerste setene. Jeg ville heller ikke ha valgt å ha et barn sittende i det ene baksetet, med vogna ved siden av.
Det er fabelaktige biler når man bare trenger ekstra seter av og til, men jeg ville valgt en "ordentlig" 6- eller 7-seter hvis jeg hadde hatt stor familie.
-ea sa det!
Vår bilmekanikervenn rister bare på hode, ingen Chrysler.
Både Peugot og Citroen har noen store bilmodeller, vi kjenner flere som har disse i ulike modeller. Fars venn som har to tvillingpar med 13 mnd mellomrom har hatt en VW Sharan.
OK, Chrysler ser ut til å fade ut. Takk, da var en kandidat ute av veien.
Broren min hadde kassebil, og jeg innrømmer det var herrrlig å bare slenge vogna inn bak uten fullstendig demontering. Men etter noen barn vet jeg jo at vogntida går fort (i hvert fall dypvogntida), og jeg skulle gjerne hatt en så liten bil som mulig som tilfredsstilte kravene våre.
:angst for lukeparkering:
Ja, det er viktig. Vi har blitt påkjørt bakfra, og det var ikke rare farta som gav store skader. Jeg vil ikke ha et barnehode klint opp i bakvinduet.
Ja, da er jo ikke så stor bil å anbefale. Grudde meg skikkelig til å lukeparkere med den, vi har den lange typen, men det går SÅ fint, bruker speilene... Vogntida går fort, men du verden så mye annet man skal ha med seg, som akebrett, kjelker, snowboard, tursekker osvosv...
Vi har Chrystler Voyager (ikke grand) og er godt fornøyd - hittil. :p Jeg tror - helt ærlig - at det er lite mekking på nye biler (du sier ikke noe om du vil kjøpe brukt eller nytt), det meste er styrt på elektronikken. Mannen har en kompis som programerer mot hardware og han har imponert oss med protokoller inne i biler etc Faktisk kan du nå i dag legge flere hestekrefter under pansret bare med å levere bilen inn på verkstedet og chippe motoren. Brave new world! sier jeg. :D
Skal dere kjøpe en gammel bil, ville jeg ha tenkt meg mer om.
Trenger dere ikke bil når dere leverer i bhg og skole (etterhvert)? Hvis dere ikke gjør det ville jeg ha kjøpt en storbil til feriebruk hvis dere reiser på bilferie, og mopeder eller motorsykler til dere i det daglige. Eventuelt el-bil.
Vi vil kjøpe brukt. Men ikke nødvendigvis forferdelig gammel.
Vi trenger strengt tatt ikke bil til levering, men vi bør kunne "ta det på veien". Dvs enten sykle med vogn og parkere vogna der, eller ha ungene i bil. Men det vil bli maks 3 barn om gangen da. Etterhvert kan de gå til skolen.
Moped irriterer jeg meg grønn over når jeg selv kjører til jobb, og jeg har ikke lyst til en sitte på en. Motorsykkel.... vel, da må jeg ta lappen. El- bil har vi tenkt på, men det er litt kjipt med batteriets levetid.
Du blir søt med sidevogn på motorsykkelen, LilleRosin! :nikker:
Jeg er ikke helt sikker på hva du tenker på med levetid på batteriet på el-bil. Jeg googlet litt og fant dette i TU (fra 09.02.2007):
De taper seg med en viss prosent i året enten de brukes eller ikke, mens zebrabatteriet viser svært lovende resultater. Det vil ikke ha problemer med minst 1000 fulle ladesykler, som for Thinks vedkommende vil bety minst 180.000 km.
Synes ikke 180.000 er så ille? Men jeg har ikke regnet på det i det hele tatt. Men jeg ser jo at dette batteriet har en del ulemper mtp at det må være i bruk så og så ofte etc
Kjøp en VW Sharan, en del større en Touran, plass til 7 seter, men der man kan ta ut etter behov.
Vi du ha en billigere variant, men som er samme bilen kan du kjøpe Ford Galaxy eller Seat Alhambra.
Veldig lite tull med de bilene. Anbefales. Og god plass, også til vogn, ved å ha den som 6-seter.
De ble produsert f.o.m. 1996.
Driftsikkerhetsmessig er Toyota i en egen klasse. :nemlig:
Når jeg nå tenker etter, så er de nyeste modellene til Toyota ikke mye plaget av rust, men den jeg ser mest, min svogers er gjennomhullet av rust, derfor den kommentaren.
En kanarigul Caravelle fra 1993. Kjøpt på QXL for 16000. Jeg var uhyyyyre skeptisk da min kjære fortalte om kuppet, men da jeg åpnet dørene var det som å åpne himmelens porter.
Her er det bare å skyve opp døra. Tre inn i bilen - stående. Ikke fikle med seler og drit, men pent og pyntelig sette hvert barn i hver sin stol. Etterpå kan jeg sette inn vogn, ski, akebrett, svigermor og ett par kompiser.
Det er mulig vi kjøper en nyere liten bil til jobbkjøring. Vi får se.
Her i huset er det fire barn og ingen familielbil i typen kassebil.
Vi har en kassebil, en Mercedes Vito 2002 modell med tre seter.Superbil.
Og så har vi en vanlig femseter som familebil.
Slik har vi alltid hatt det.
Jeg hadde en gang , i Zafira som jeg hadde i ganske nøyaktig 3 måneder.
Meget misfornøyd med den,
I tillegg til kassebilen til min kjære har jeg hatt 2X Audi Avant, en VW Golf, en BMW 116 i og nå en BMW X3.
Vi har i tillegg til 4 barn en hund.Heldigvis akkurat ferdig med vogn.
De få gangene vi har behov for at alle skal noe sammen har vi kjørt to biler.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.