Sommerkaffe nr. 4

Kaffestuggu sa for siden:

Ny sommeruke, nye kaffemuligheter.

:kaffepc:

star sa for siden:

En liten time igjen. Så skal jeg nyte litt sol før jeg skal ta båt.

Så deilig med sol, Star!

Ungene sover. Skal lage meg kaffe og sette meg ut på brygga tror jeg.

Fersken sa for siden:

Hjemmekontor, stille hus, rolig innboks og noen oppgaver jeg har utsatt til rolige perioder på jobb som jeg egentlig ikke har lyst til å begynne med. :knegg:

Appelsin sa for siden:

Jeg er tilbake på jobb etter 3 uker ferie, og det er faktisk ganske deilig :hjerter:
Har barna til torsdag ettermiddag, greit med gradvis overgang til alene&jobb-livet resten av sommeren.

Frøy sa for siden:

Siste uke før ferie er i gang. :lykkelig:

Må rydde opp i diverse ting slik at dette kan bli den ferien jeg drømmer om at det skal bli. Det å kunne reise 4 uker til Spania med snart 16 åringen som har opplevd tap av både morfar og oldemor til nå i år, i tillegg til at hun har kjempe seg gjennom siste del av 10.klasse med eksamener og alt annet skummelt skal bli så fantastisk at jeg nesten får tårer bare av å tenke på det.

Pøblis sa for siden:

Jeg er hjemom og hagen min er helt overfrodig! :lykkelig:

Har fyllt opp en kurv med grønnkål, persille koriander og salvie og noen kornblomster som blir med til sommerhuset. det er masse blomster på tomatplantene og sommerblomstene jeg sådde litt sent på friland, kommer også som bare det.

Stompa sa for siden:

God formiddag. Kom hjem fra Tyskland i går kveld; borte kjempebra men hjemme best.

Vaskemaskinen får kjørt seg i dag, og dessuten må jeg ut og slå plenen. Den har stått urørt i tre uker, for Frøkna er så allergisk at det er uaktuelt å be henne klippe den. Må ta det grøvste nå som hun er på jobb, så det verste legger seg før hun kommer hjem.

star sa for siden:

Får pluss i boka for å ha gått stolpejakt med koffert ja?! Nå sitter jeg på dekk og kjøler meg ned. Blir fin båttur dette.

vixen sa for siden:

Bytur for å se manchester u og rosenborg i dag. Mor spanderer på barnebarn billetter. Og et par voksne for å hjelpe til. Så vi blir 11 stk på kamp fra fammrn. Blir hyggelig det selv om jeg ikke ville brukt nesten tusen kroner for en billett selv. Laget er splitta når det kommer til hvem det skal heies på :humre: Meldt sånn passe til vær resten av uka ser jeg. Forsøksvis jobbeuke da med rydding, vasking av platting og slikt. Jobb igjen på mandag i en og en halv uke før jeg går ut i nye 2,5 uke fri.

007 sa for siden:

Litt slakk i kroppen etter EM-galskap i går. Vi har England og Spania som «favorittlag», så for oss var kampen i går vinn-vinn. Det ble øl og gravøl med engelskmenn, og champagnesangeria med spanjoler til langt på natt. Tidenes lengste taxikø hjem, men med god underholdning i køen.
Nå blir det deiging på solseng og bading resten av dagen. Og brus, kjenner jeg. :knegg:

Tjorven sa for siden:

Jeg er tilbake på jobb igjen. Men det er bare for denne ene uken, og så er det en uke ferie til. Da skal vi på fjellet, og jeg håper veldig at det blir ålreit vær.

Det er VELDIG stille på jobb, unntatt akkurat der jeg sitter. Vi er nemlig 4 stykker fra min seksjon, og én på naboseksjonen. Ellers er det helt tomt. Men det betyr at jeg har trivelige folk å snakke med, og de hører gjerne historier fra Kina.

Nenne sa for siden:

Jeg prøver meg på en ny variant i år og jobber litt for så å dra de siste to ferieukene ut til å bli tre inklusive litt opparbeidet fleksitid, så jeg skal jobbe ca. 30 timer i disse tre ukene. Dette gjør jeg i hovedsak for å være tilgjengelig for sommerstudentene våre som gjør en stor oppgave for meg. Det har bøtta ned her i dag, så noe stort offer var det ikke å sette seg ved PC-en og få gått gjennom all e-post som har hopet seg opp.

Skilpadda sa for siden:

Vi har kjørt rundt på Shetland med guide i dag, veldig hyggelig og masse fantastisk natur; været var grått og skiftevis vått, men tåken holdt seg på «fotogent» nivå og tok aldri hele utsikten. :knegg: Nå er vi tilbake på det litt aldersstegne, men ganske pittoreske Grand Hotel i Lerwick og hører sjøfuglskrik utenfor vinduet mens vi tenker på hva vi skal gjøre resten av dagen.

Stompa sa for siden:

Følge jeg gjorde "ingenting" i går, men landa på nesten 17000 skritt. Fortsetter trenden fra Tyskland; der lå jeg på mellom 15000 og 25000 hver dag. Skal snart ut og løpe, så det blir vel mange i dag også da. Men jeg tror jeg sykler når jeg skal på apoteket seinere. :knegg:

Blondie sa for siden:

Jeg gjorde virkelig ingenting i går og skal nok fortsette med det i dag også. Er litt på alerten fordi moren min er syk(ere enn vanlig) og det er jeg som følger henne opp.

Dali sa for siden:

Morn! Etter to dager med praktisk fiksing for å få gamle onkel i bolig så blir det kosedag i dag. For meg betyr det en joggetur og finne litt ville bær for å bruke til pavlova. Hvorfor betale 70 kr pr beger når det fins gratis i skogen?

Tjorven sa for siden:

Det er noen fordeler med å være på jobb når nesten ingen andre er det. Sjefen min reiser alltid bort i september, og jeg har snakket mer med henne på disse to dagene enn jeg normalt sett gjør på en hel måned.

Og i dag har jeg fått tigget meg til å være en dag på Arendalsuka. Sjefen for det hele skal i en debatt om prosjektet jeg skal lede de neste to årene, så jeg har fått lov til å reise ned og høre debatten (og sikkert preppe sjefen litt i forkant). Så jeg gjør det til et heldagsarrangement med tog grytidlig om morgenen og seint hjem på kvelden - å få tak i hotellrom i Arendal den uka er jo bare å glemme. Det tror jeg blir stas.

Vi har ingen unger hjemme for tiden. Knerten jobber på en leir, og snuppa er hos bestefar på en øy ytterst i havgapet. Det er så underlig stille hjemme. Og enda underligere å tenke at sånn skal det blir på fulltid om et par år.

I går lagde jeg skikkelig god vegetarmoussaka, for det ville ikke ungene likt hvis de var hjemme. Jeg tror jeg kommer til å spise veldig mye mer vegetarmat når jeg ikke lenger har hjemmeboende barn. (Men jeg blir nok aldri vegetarianer, for det er jeg altfor glad både biff og fisk.)

Fintdethei! sa for siden:

Mornings! Fortsatt planløs for ferien her, i hovedsak fordi tenåringen har vært sjaber i formen i over en uke. Mistenker korona. Siden jeg snart er halvveis i uke 2 i ferien, så begynner jeg å stresse litt her. Får se hvordan formen hennes er når hun står opp.

God plan, Dali! Jeg plukket nesten 1 kg villbringebær i nabolaget i går. Helt vanvittig mye bær!

him sa for siden:

morn, morn - fantastisk vær i Trondheim akkurat nå. Har ikke bestemt meg helt for hva jeg skal gjøre i dag. Er virkelig glad for at jeg tok ca 30% av ferien hjemme i år - trenger å "lade" :)

Millen sa for siden:

Morn fra hytta i regnet.
Ingen planer, vi får se hva dagen bringer.

star sa for siden:

Ingen planer i dag som jeg vet om. Lurer på om det blåser nok til å sette seg ut.

Pelle sa for siden:

Akkurat våknet i teltet. Gleder meg til ostesmørbrød med bacon til frokost.

Eia sa for siden:

Opp med kaffe, og vurderer enten gåtur eller øvelser på gulvet før frokost. : prøver å bli morgenfrisk:

Syrinx sa for siden:

I dag skal eg til Molde og oppleve Jacob Collier live. Plass på første rad.

Blånn sa for siden:

God formiddag! Vi er halvveis på dagens etappe. Vi forlot Geitryggshytta kl. 9. Nå er vi på Steinbergdalshytta for lunsj før vi skal gå videre nedover dalen. Kroppen er blytung i dag, sov dårlig i natt. Men fint vær. I morgen skal vi gå selve Aurlandsdalen.

Eia sa for siden:

Jeg skal kjøpe solseng til hagen! Mest sannsynlig får jeg ikke brukt den før neste år, men den skal i alle fall stå klar da! :jupp:

Nenne sa for siden:

Jeg prøver å jobbe litt her hjemmefra, men er ikke akkurat topp motivert.

millact sa for siden:

Vi er i Stavanger, natt på hotell. Enormt mye turister.

Blondie sa for siden:

Vi har sett på håndballjentene, fotballjentene og nå håndballgutta. :knegg: Ungdommene rister på hodet. (Det skal sies at vi har lagt på nye plater på to vegger før sportsmaraton).

Skilpadda sa for siden:

Kveldsrapport fra Lerwick! I morges shoppet og ruslet vi litt i byen, så kjørte vi til Sumburgh Head, fyrtårnet ved sørspissen av Shetland, og tok masse bilder av lundefugler. Besøkte så spennende ruiner på Jarlshof, og tilbake i byen gikk vi på veldig kul utstilling for «Up Helly Aa». Dette er en «viking»-festival de har hver vinter; de bygger et skip som bæres i prosesjon og så brennes, og alle som er med, har fantastisk forseggjorte kostymer med hjelm, våpen etc. som designes og lages nye hvert år. Fantastisk for alle som har et snev av cosplay-interesse!

Middag på super og hyggelig restaurant som heter Fjarå.

Tjorven sa for siden:

Takk for reisebrev fra Shetland, Skilpadda! Det høres ut som en skikkelig fin ferie. Jeg leser gjerne flere reisebrev, og det trenger ikke være fra så avanserte reiser.

Jeg er fysisk på kontoret i dag også. I dag blir det enda stillere enn i går. I går samlet vi alle som var på jobb til lunsj - da ble vi 9 stykker som spiste lunsj sammen. Normalt sett skal vi være 120 på kontoret. :D

Jeg vet ikke om jeg har mine aller mest produktive arbeidsdager, men jeg får unna en del småting som har ventet litt for lenge. Så dette er sikkert greit.

star sa for siden:

Strålende vær. Tror vi skal kikke på kunst og fjæra i dag.

Fersken sa for siden:

Er i sluttspurten før ferie og jeg er faktisk svimmel. Bakken gynger og jeg føler meg beruset uten den hyggelige virkningen. Satser på at det går over etter hvert.

Eia sa for siden:

Avreisedag til småbruket i Vinje. Mannen er der allerede, og yngste, en kompis og jeg kommer etter så snart yngste har gjennomført teoriprøven i ettermiddag. :neglebit:

I mellomtiden skal jeg visst gjøre en hel haug med småærend, inkludert en tur på jobb. Så jeg bør vel pakke snart. :yessir:

Pelle sa for siden:

Ligger i telt og må på do, men set regner. Spent på hvor vått det er i midtrommet, det dryppet inn i natt.

him sa for siden:

Hyggelig å høre om ferien til folk :)

Jeg har nettopp lært meg masse om bompenger. Utrolig hvor kjedelig det er å lære om ting som er nyttig, men som man ikke er interessert i. OK, fant faktisk et par spennende momenter etterhvert. (Det mest interessante er nok at jeg er blitt forsøkt svindlet, får sms-er fra et fake firma om å betale)

Martis sa for siden:

Vi starter telt delen av ferien på fredag, må innrømme jeg gruer meg litt. Værmeldingen er 10 ish grader og regn i helgen på ruten vi velger rundt Island. Så fortsatt et par dager igjen i barndomshjemmet til farmoren min. :hjerter: Og her er det pt litt sol og tørt!

Frøy sa for siden:

Kommet inn på studie i år også. :lykkelig:

Kunne nok vært lurt med en pause, men tror det er lurt å bare fortsette når jeg nå er så godt i gang.

Blånn sa for siden:

God ettermiddag! Da er Aurlandsdalen gått. Fra Finse til Vassbygdi. 55 km på tre dager. Puh!

Syrinx sa for siden:

Fy søren, rått gått Blånn!!

Wow! Blånn, bra jobba. :heia:

Vi dro hjem fra hytta idag, så korr visitt der nå i sommer.
Så nå er vi hjemme igjen, hjemme til vi reiser til Rhodos i slutten av måneden.

Blånn sa for siden:

Takk! Er ganske fornøyd med meg selv. Siste del av gårsdagens etappe var kjip med mye ur og opp og ned. En skikkelig knedreper. I morgen skal vi hjem.

Nenne sa for siden:

En liten Oslo-tur er nesten over. Vi har vært hos venner siden i går og spiste på brasserie France i går. Hyggelig å være sammen med fine folk og spise god mat, men kelneren der var av en snodig sort og ham kan du ha for meg. Snobbete, selvgod og belærende også når han gjorde feil. Flere ganger faktisk. Han var faktisk så lite trivelig at jeg lurer på å si fra i etterkant.

Fersken sa for siden:

Nest siste dag før F og arbeidsmoralen er virkelig på et bunnnivå.

Frøy sa for siden:

Da er vi to Fersken. Jeg forsøker å rydde i det jeg kan og unnviker nye saker etter beste evne, takker også ja til alle tilbud som ikke omhandler jobb. :knegg:

Skilpadda sa for siden:

Morn! Siste hele dag på Shetland i dag, og vi hadde planer om en tur til en øy der det går fotgjengerferge en gang om dagen med retur fire timer senere. Men så oppdaget jeg at de ikke går akkurat i dag på grunn av vedlikehold - litt synd, men dermed har vi nesten en hel ekstra dag til rådighet, og kan rekke flere ting jeg egentlig hadde droppet! :D

Tjorven sa for siden:

Jeg er fysisk på jobb i dag også. I dag er vi 3 stykker på kontoret. Mot normalt ca 120. :knegg:

I morgen skal jeg ha hjemmekontor, så jeg har flottet meg og kjøpt fancy lunsj. Også til kollegaen på nabopulten. Han dumsterdiver, og det han har spist de siste dagene har vært så kjipt at jeg følte for å gi ham litt ordentlig mat i dag. (Ja, jeg er gammel nok/han er ung nok til at jeg kunne vært moren hans.)

star sa for siden:

Vi skal forflytte oss over fjorden for noen timer.

Maverick sa for siden:

:juhu:

Jeg sitter på kontoret og forsøker å komme gjennom backloggen etter juni (nnnghh), og preppe for august. Men om bare littegrann skal jeg hente jentungen og ta en litta roadtrip til familie i Trondheim - det blir fint!

Stompa sa for siden:

Jeg har løpt, og levert symaskinen på sørvis. Nå nyter jeg finværet på verandaen. Har lova Herremannen å bake proteinrundstykker, så burde nok sette i gang, men verandaen frister mer. :nemlig:

Fintdethei! sa for siden:

Hjemmeferielatskap. Å du hendelse hvor lite man rekker å gjøre. Det ligger virkelig noe i ordtaket at skal du ha noe gjort så spør en som har det travelt.

Timar sa for siden:

Jobbekontor i juli er aldeles magisk! :hjerteøyne:

Jeg har vært på jobb fire dager denne uka, og ikke hatt et eneste møte. Nå er jeg straks ferdig med det jeg trodde var en uendelig lang to-do-liste. Og så er jo nesten alle andre på ferie, så jeg får ikke svar tilbake på alle epostene jeg endelig har fått lest og svart opp. Tom innboks! :D

Det er selvfølgelig masse man kan gjøre, av kursing, planlegging av høsten og kvalitetssikring av prosjekter og tiltak. Men jeg må ikke. Og gitt tempoet og antall baller resten av året så skal jeg rett og slett nyte de to neste ukene med lave skuldre. Før ferie del 2 starter på ordentlig!

God morgen,
vært våken siden 5 så kanskje på tide med kaffe?

Pelle sa for siden:

Fra tom teltplass til full, pga sol. I natt sloss en mann med en fremmed hund, små barn har skreket jevnt og trutt hele natten, og full fres på småbarnsfamiliene fra før kl 7. Kvelden i går var nydelig med matlaging og måne på svaberg, og det er dag nr to med sol. Teltet skal pakkes, og en nydelig tradisjon er atter ved veis ende. Synes vi voksne skal klappe oss på skulderen for topp humør tross dagesvis med regn og atter regn. Tenk at alle tenåringene vi bli med også i år, helt frivillig.

Frøy sa for siden:

Endelig er siste dag før f her. Nå venter 4 nydelige uker med fri, sol og sommer i Spania. Må bruke helgen til å få litt kontroll på huset til mannfolkene skal styre det alene så lenge. :knegg: De er ikke så gode på akkurat det.

På jobb skal vi spise kinamat til lunsj og alt i alt så kan det bli en bra dag her også, iallfall nå som jeg fikk fjernet flåtten som jeg fant på armen min her og som ga meg litt panikk.

Fintdethei! sa for siden:

4 uker i Spania høres helt nydelig ut!
Selv stikker vi noen dager til køben i morgen, satser på det blir kjekt.
Likevel må man jo ha mat, så nå blir det snart eltefritt brød stekt i leirgryte til frokost. Leirgryte står i ovnen og varmer seg, mens jeg henger her og drikker kaffe. Ganske fin temperatur er det ute også og kanskje solen stikker frem snuten sin også?

Appelsin sa for siden:

Deilig med helg snart - etter en ganske grei arbeidsuke. Planlegger fjellturer med someone special både lørdag og søndag, så tenkte hvile føttene godt i sofaen i kveld.

Blondie sa for siden:

Vi fortsetter med renovering, det går tregt. Heldigvis skal vi på konsert i kveld, så da får vi et etterlengtet avbrekk.

Fersken sa for siden:

F nærmer seg med stormskritt og det har ikke kommet noen hastesaker som gjør at jeg må sitte hele dagen ut. Planen er å gå litt tidligere, for arbeidsmoralen er virkelig på et lavmål nå. :knegg:

millact sa for siden:

Siste feriedag, sitter på terrassen og skal snart hente meg is. Sol og varmt.

Nenne sa for siden:

Det er ikke så verst vær i dag, men jeg har hatt litt travelt. Nå venter jeg snart tre venninner på besøk til spekemat, jordbærkake og store mengder champagne. Litt forsinket bursdagsfeiring kan passe bra.

Gitt den heller uforutsigbare solsituasjonen jeg har hatt så langt i ferien, er jeg skikkelig glad for at jeg har en Spaniatur i vente ut på høsten.

star sa for siden:

Litt kjøligere i dag så vi har trimmet.

Skilpadda sa for siden:

Vi sitter på Sumburgh flyplass og er glade for at både denne og Aberdeen ser ut til å virke til tross for store dataproblemer mange steder. Nydelige dager på Shetland er over, de siste par av dem til og med med en del sol, og det har gått greit for mannen å drive venstrekjøring med manuelt gir, til tross for å være grundig ute av trening med begge deler. :knegg: Litt færre énfeltsveier enn på Orknøyene var det også.

Nå skal vi være i Aberdeen sammen med en kamerat frem til søndag, og så skal vi noen dager til London før vi flyr hjem på onsdag.

Pøblis sa for siden:

Jeg sitter på bryggen vår og det lukter nyslått gress og varmt treverk og bekken sildrer godt etter alt regnet. I morgen er det meldt 25 grader, ideelt vær å vise frem sommerhus for salg.

Millen sa for siden:

Skal dere selge sommerhuset, Pøblis?
Lykke til!

Pøblis sa for siden:

Jepp, vi prøver og ser hvordan markedet er.

Nenne sa for siden:

Jeg anbefaler Soul bar i en kirke i Aberdeen, Skilpadda. De beste cocktailene jeg har smakt i mitt liv!

Tjorven sa for siden:

Mannen og jeg sitter på en terrasse på Beitostølen. Vi har fått leie en bedriftsleilighet fra jobben hans. Planen er gå i fjellet og lage god mat. Det er meldt ganske varierende vær, men i dag er fint.

Han har litt mer ambisiøse planer for tindebestigning enn meg. Så det blir nok noen diskusjoner. :knegg:

(Jeg blir altså et forferdelig skrekkelig menneske hvis jeg går lenge i bratt motbakke. Han vil ikke egentlig oppleve det.)

Dali sa for siden:

Morn fra verandaen til mor. Sol og pent, siste dag av arbeidsferien her i vest. I morgen skal vi bruke finværsdagen til å kjøre hjem, akkurat som den dagen vi kom. :lol: jaja vi slipper å bli våt i pausene i det minste.

Input sa for siden:

Vi har helt nydelige dager på fjellet. Føler meg virkelig bortskjemt som har svigerforeldre med hytte! I går fikk alle badet i fjellvann, Storebror og jeg fisker hver dag, Lillesøster sover til 08. Alle er glade!

Blondie sa for siden:

Varmt! Vi er i innspurten av sommerens oppussingsprosjekt og kroppene har en slags gå-sakte-aksjon. :knegg:

I morgen blir det strand, uansett vær.

Pelle sa for siden:

Syk etter telttur. Dyp hoste og surkler når jeg puster. Om 5 dager skal jeg sitte 11 t på fly. Skal ta det rimelig rolig frem til den tid. Tre dager med jobb, men er nok ikke mye å gjøre, så det blir slækk håper jeg.

007 sa for siden:

Litt postferieblues her, men ikke så ille som til vanlig. Reiser på en tredagers til Stockholm i morgen, så mulig derfor. :knegg:

star sa for siden:

Da sitter jeg på andre etappe, bussen, på vei hjem. Skulle nok heller ønsket å ta båten, men jeg kløna med togbillettene så det fikk jo ikke.
Shorts og singlet for jeg fryktet det ville være varmt på bussen, men ingen fare. Ikke er den full heller. Skal nyte en time i sola før toget om noen timer.

Blånn sa for siden:

Jeg nyter sola på verandaen. Prøver å steke ryggen litt (er godt smurt, altså) sånn at jeg får farge på begge sider av kroppen.

Fersken sa for siden:

Har akkurat sendt yngste avgårde til DanaCup og det er ei uke til vi ser han neste gang.

Selvsagt forsvant sola. :mumle:

Syrinx sa for siden:

Her er nydelig knallvarmt og snart blir det ferske surdeigsrundstykker og sommarens rørte jordbærsylte til lunsj. Eg trur eg skal sykle meg ein tur for å lufte hovudet i dag, og så må eg koke ripsgelé i kveld.

star sa for siden:

Kommet meg på første togtur. Igjen har jeg ikke fått setet jeg bestilte. Dvs jeg har, men likevel ikke.

Tjorven sa for siden:

Vi har hatt nok en fin dag på ferie på Beitostølen. Vi var slitne etter gårdagens tøffe tur, men vi fikk lagt inn en Stolpejakt og lagt bak oss en god del kilometre i dag også. Digg med fjellferie.

Skilpadda sa for siden:

Vi er ferdige med Skottlandferien vår, og har hatt en hyggelig helg i Aberdeen, men flyet videre er en del forsinket, så vi sitter nå og blomstrer på flyplassen. Heldigvis har vi ingen planer i London i dag, og det ser ut til at vi skal komme oss av gårde i løpet av et par timer. Bank i bordet.

Appelsin sa for siden:

Håper dere kommer dere avgårde, Skilpadda!

Jeg har hatt en helt utrolig fin helg med mannlig selskap døgnet rundt for første gang på lenge, og tre nye fjell :hjerter:

millact sa for siden:

Samme har jeg, Appelsin, mannlig selskap siden onsdag kveld. I morgen er det jobb, blir ok det og tenker jeg. Nå spiser vi nydelige hjemmelagede vårruller og ser Lykkeland.

Så koselig Appelsin og Millact. :hjerter:

Skilpadda sa for siden:

Vi kom oss greit av gårde og er vel installert på hotell ved Blackfriars. :jupp:

Blå sa for siden:

Så godt å høre Appelsin og millact. Kos dere.

Jeg har gått lang fjelltur i varmen i dag og sitter her veldig fornøyd med ett glass rødvin og snop

Frøy sa for siden:

Endelig er jentungen og jeg ankommet hytten på den spanske solkysten. Nå skal skulderene senkes og livet nytes i 4 endeløse uke. :lykkelig:

millact sa for siden:

Kos dere masse, Frøy; høres aldeles nydelig ut!

God ferie, Frøy :)

Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i bloggen, så kan du gjøre det her.