Vi har landet på at snart 16-åringene skal få en mopedbil, men registrerer at det er en del rusk med disse bilene. Flere av vennene har Ligier, og allerede etter noen uker har det gjerne oppstått ting som må fikses på selv om bilene har vært helt nye (men som riktignok dekkes av garantien).
Vi står sannsynligvis mellom Ligier JS50/60 Sport eller Aixam Coupe Sport. Er det noen her inne som har erfaring med disse modellene og kan si noe om kvaliteten og hvor enkelt det var å få solgt igjen etter 2-4 års bruk (verditap)? Evt har tips til andre merker i tilsvarende størrelse og med grei garanti?
Vi har en Ligier JS50 sport til jentungen nå og har hatt den siden april/mai uten at det har oppstått noe, hun blir ikke 16 før i desember, men hun og mannen har en god del øvelseskjøringsmil i den og det har ikke blitt noe rusk med den enda.
Liker at den er så stille en slik bil kan være. Vi kjøpte den ny til 240 000 mener jeg og har allerede folk på listen som ønsker å kjøpe den for 210 000 når hun er ferdig med den.
Guttungen hadde i sin tid en eldre Axiam crossover det var lite trøbbel med den også helt til han totalvraket den. Han kjørte MYE så det ble byttet en del olje og remmer på den da samt den var jo eldre så vi byttet også variator på den.
Kan også være lurt å sjekke ut hvor ofte de må på service og hva det koster.
Anbefaler å installere webasto varmer, enten hos forhandler eller kjøpe fra Kina og montere selv. Samt kupé varmer som også samtidig lader batteriet.
Vi kjøpte en brukt Ligier SJ60 diesel i juni. Ungdommen har flere venner med mopedbil og deres erfaringer er at det er mest trøbbel med de elektriske. Flere venner har solgt sine og byttet til diesel.
Vi har to (og etterhvert tre) ungdommer som skal dele på bilen så det blir dieseldrevet og ikke elektrisk. Ligier skal på service ved 10 000 km/2 år, mens Aixam må for hver 5 000 km/hvert år. Servicen på Ligier er dyrere der vi har sjekket, så det er ikke så mye som skiller på vedlikeholdskostnadene (det går uansett opp i opp da Aixam er noe rimeligere enn Ligieren). Fra neste år(?) kommer Ligier kun med 1 sylinder (som etter det vi forstod krever hyppigere service), så tenker det er greit tidspunkt å kjøpe på nå som de fortsatt er tosylindret. Aixam sin Coupe GTI kan fortsette med tosylindret fordi de visstnok klarer miljøkravene iht. EU-direktivet etter hva vi ble fortalt. Tror vi har bestemt oss for modell, så gjenstår det bare å se om de klarer å skaffe den innen rimelig tid for det er visstnok litt lang leveringstid.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.