Hva har gjort deg glad i dag? #18

:værsågod:

Strå sa for siden:

Helten hjalp meg å synkronisere bilder fra telefonen og fra kameraet over til fellesserveren. Jeg hadde et tilfelle av "Dette har jeg ikke gjort på kjeeeheempelenge og hvordan gjorde jeg det før?" Nå kan jeg det til neste gang.

millact sa for siden:

Nydelig båttur i kveld med tenåringene.

18 tråder om glede! :hjerter:

tinkadott sa for siden:

Hatt fin 2 ukers ferie med mannen, og med venner deler av turen. Sjekket inn på Farris Bad i dag, etter å ha fått med oss hurtigrutetur, Bruce Springeteen i Bergen, Hyttetur på fantastisk hytte ved Solstrand, baroniet i Rosendal, Ullensvang hotell med cidersmaking og bading, noen dager i Stavanger inkludert tur til Flor og Fjære (anbefales!!), Farsund, Ameriksbyen Vanse City, Kragerø. Norge leverer!!

Hyttekontor. :hjerter:

Jeg har avtale om at jeg kan ta hjemmekontor hver fredag. Jeg gjør ofte ikke det, men i dag hadde jeg ingen møter og skulle lese mye rapporter. Det er godt egnet for hjemmekontor. Men så var det så fint vær på hytta, at vi bestemte oss for å dra torsdag etter jobb isteden. Og dette har vært skikkelig kos. Jeg har jobbet akkurat like godt på hytta som jeg ville gjort hjemme. Dette kommer vi garantert til å gjøre flere ganger.

Samtidig kan jeg jo være glad for å ha så store unger at jeg bare kan reise fra dem. De vil uansett ikke være med på hytta, for vi har ikke wifi her.

Myria sa for siden:

Fuglene som nyter fuglebadet vårt.

Lhi-My sa for siden:

I dag har jeg og en kompis vært på selvplukk av bringebær. Fantastisk fine bær i nydelige omgivelser og koselig småprat om livet og sånn mens vi plukket. Fem kilo store fine bringebær ble med meg hjem og skal bli forhåpentligvis godt syltetøy. Vel verdt å ofre noen timer av siste feriedagen for min del.

Nenne sa for siden:

Storebror som i dag kom trallende og plystrende hjem fra dag to i ny jobb. :rørt:

Sol og bad!

Martis sa for siden:

Sol og sommer!

Fintdethei! sa for siden:

Fjelltur i knallsol etter jobb, i hyggelig selskap med eldste. Yngste og pappaen kom hjem etter noen dager på farten, koselig samtale med yngste ute på terrassen med taco til selskap.

millact sa for siden:

Fantastisk konsert med Highasakite i nydelige Fjæreheia Amfi nå i kveld.

Strå sa for siden:

I går: Regjeringen instruerte UDI i saken om de ti medisinstudentene som var nektet innreise til Norge. Sånn skal det gjøres når forvaltningen driter på draget. ( Unnskyld språkbruken).

Fintdethei! sa for siden:

Morgenkaffe på terrassen. Jeg trodde det var meldt regn.

Anne C sa for siden:

Mannen, bade, sole, reker, krabbe og bobler.

Bokormen sa for siden:

Åh, nå ble jeg inderlig glad på deres vegne! Det er vel fortjent! :love:

Fantastisk, Nenne!

frukt sa for siden:

I går hadde jeg en skikkelig tøff, men vellykket treningsøkt.

Strå sa for siden:

En lang og hyggelig gåtur med Helten. Og at jeg har fått begynt å lese meg opp på SF greia vi skal på i Glasgow neste torsdag. Jeg har ikke hatt ork tidligere og før ferien var jeg ikke i form til å bruke øya noe særlig.

Lille meg sa for siden:

Men er det riktig at forvaltningen i dette tilfellet "driter på draget"? Korriger meg gjerne om jeg tar feil, men hvis det er slik at en forutsetning for å kunne fullføre utdanningen i Norge er at man reiser tilbake til Gaza etterpå og UDI har sterke grunner til å tro at studentene det er snakk om ikke kommer til å reise tilbake, så har UDI kun fulgt instruksene som de har fått til punkt og prikke. Da er det i tilfelle noe galt med instruksene, ikke noe galt med forvaltningen.

Strå sa for siden:

Det er forskjell på å ikke kunne reise tilbake og å ikke ville reise tilbake. Det er ikke noe som tyder på at de ikke vil, men om Israel fortsetter med masakrene og ødeleggelsene er det ikke sikkert at de kan reise tilbake. Noe de har sagt at de vil.

Floksa sa for siden:

Jeg har lurt/manipulert/lokka familien med til Dyreparken. Og tilfeldigvis er det et arrangement i Arendal dagen før som jeg tilfeldigvis har lyst til å være med på :knegg:
Så nå blir det både litt snik-politikk på meg og en hel dag i Dyreparken med unger som er så store at de kan passe seg sjæl og jeg kan kose meg å se på dyra!!
:happydance: :happydance: :happydance:

Lhi-My sa for siden:

Jeg har endelig tid og lyst (samtidig!) til å strikke! Det er lenge siden sist. I går kjøpte jeg garn til gensere til mine tre relativt små tyske tantebarn. Jeg skal strikke en og to av døtrene mine skal strikke hver sin. Målet er at det skal bli julegaver. Jeg har alltid strikket mye, men de siste par årene har det rett og slett ikke vært tid pga mye bunadsbrodering. Jeg har garn til et par prosjekter til og et par halvferdige prosjekter også, så vi får håpe tida og strikkelysten varer en stund.

Lille meg sa for siden:

Hvis du tar en titt på denne Dagsnytt 18-sendingen, så vil du se at direktøren for opphold i UDI sier at de følger sine instrukser. For at UDI skal kunne innvilge oppholdstillatelse som student, så må UDI vurdere om det er sannsynlig at studenten vil returnere til hjemlandet etter fullført utdannelse. UDI skal ikke vurdere mulig årsak til at man eventuelt ikke reiser hjem, kun sannsynligheten for at studenten reiser tilbake. UDI vurderte at det ikke er sannsynlig at studentene reiser hjem igjen, gitt situasjonen slik den er nå hvor det blant annet er vanskelig å komme seg inn i Gaza. UDI er pålagt å gjøre en slik vurdering, uavhengig av hvor godt formålet er.

UDI har gjort det de skulle. UDI skal forholde seg til sine instrukser og har ikke rom for å utvise skjønn! Men det har regjeringen, og regjeringen har instruert UDI i å gi visum til disse studentene. Det kan regjeringen gjøre, og dette er - slik jeg har forstått det - helt greit for UDI.

Så, nei, det er ingen som her har bæsjet verken på drag eller legg. UDI har fulgt sine instruksjoner, og regjeringen ser at det i finnes tilfeller hvor dagens instruksjoner for UDI er for strenge.

Lille meg sa for siden:

I dag gleder jeg meg voldsomt over at jeg fikk klippet plenen i går. Nattens styrtregn vekket både meg og ungdommen!

Nenne sa for siden:

Tusen takk for omtanken. :) Han var så nervøs før start og så blid nå.

Millen sa for siden:

Sol, varme, bad i havet.

celebelen sa for siden:

Jeg kom meg på trening i dag. Og jeg tok på regnjakke da jeg gikk ut hjemme - den var god å ha i regnskuren som ventet da jeg kom ut igjen fra treningssenteret...

millact sa for siden:

Kaffe med onkel og tante som bor i Oslo. Det er noen år siden sist; utrolig hyggelig!

Eldstejenta kommer hjem etter 6 uker i Thailand :hjerter:

Strå sa for siden:

Puslespill og pusekatt, begge Mellomste sitt. Pusen skal hjem på tirsdag (hulk), puslespillet returneres når jeg er ferdig med det.

Pelen sa for siden:

Ferie og Herremannen spør meg om å bli med ut på dansegulvet. Vi danser sikkert til 10 sanger og jeg fullstendig elsker å danse med ham. Det er så tydelig at han stortrives på dansegulvet, han danser så kult og funky og jeg blir kjempestolt over at akkurat han er min sønn og så lykkelig over at han vil danse med mammaen sin. :hjerter:

Jeg har vunnet online PT i en måned. :D

Tjorven sa for siden:

Noen ganger er facebook en veldig god ting. :hjerter:

Vi skal i bryllup til mannens søster. Det er bare for "voksne". Mine unger var derfor ikke invitert. Det var helt greit. Men så reiste snuppa nordover til bestefar i sommer, og det kom en litt betuttet melding fra den kommende bruden: "Unnskyld, unnskyld, unnskyld. Jeg innser at snuppa faktisk er voksen, og jeg vil gjerne at hun deltar i bryllupet vårt." Så vi fiksa billetter til henne også. Og snuppa ble så uendelig glad. Både for å bli invitert og for at hun faktisk hadde anledning til å delta (hun begynner i ny jobb den uka det er bryllup).

Så snuppa vil at alt skal være perfekt. Hun har en veldig fin kjole, men mente selv at den var "for hvit" til et bryllup. Den er riktignok hvit i bunnfargen, men den har masse blå blomster. Så vi ble enige om å "spørre facebook". Jeg la ut et bilde av snuppa med kjolen på. Og hun fikk så masse flotte tilbakemeldinger. "Denne er godt innafor, og for en nydelig kjole" ble lagt ut mange, mange ganger. Snuppa ble så glad, og satte utrolig stor pris på så mye skryt på gamlis-facebook. :hjerter: og :knegg:

Det var spesielt mange FP-ere som svarte, så tusen takk alle sammen. :blomst:

My sa for siden:

Jeg vurderte også å svare Tjorven, men så at mange andre hadde svart det samme som jeg tenkte. Nydelig kjole, veldig passende til et sommerbryllup, og dessuten er den slett ikke hvit, den er jo hovedsakelig blomstrete. Tenker hun kommer til å bli veldig flott, og håper hun får en fin opplevelse i sitt første bryllup som "voksen". :hjerter:

(hvis hun fortsatt er usikker er jo det enkleste av alt å bare spørre den kommende bruden, men jeg mener det ikke er nødvendig)

polarjenta sa for siden:

Hvis jeg ikke tar feil så har den kommende bruden svart:jupp:

Men det var en nydelig kjole.:hjerter:

Tjorven sa for siden:

Polarjenta har kontroll på den kommende bruden, og hun ga definitivt tommel opp.

Input sa for siden:

Så flott, Tjorven!

Jeg har hatt en nydelig dag på fisketur med Storebror. Og selv om vi ikke fikk noe fisk, sa han at det hadde vært en veldig fin dag. Jeg tror jammen han begynner å komme ut av den verste pubertetsbobla! :knegg: Etter middag var Lillesøster og jeg to timer og plukket bringebær i skogen. Jeg er så glad for å ha barn som trives ute like godt som jeg gjør, det er virkelig magisk! :hjerter:

frukt sa for siden:

Jeg har syklet til jobb i dag. Bort gikk det mye raskere enn vanlig, men hjem hadde jeg motvind så da gitt litt trått. Men jeg liker egentlig å streve litt av og til for da setter jeg mye mer pris på det når jeg kommer hjem og kan slappe av.

Strå sa for siden:

En kollega som har det tøfft på jobb for tiden fikk litt mer hjelp i dag til den psykiske delen. I tillegg fikk vi snakket sammen om veien videre, det ble hen lettet av. Noen velvalgte ord og forsiktige råd hjelper tydeligvis.

Millen sa for siden:

Fant kafe med frappe idag, siste dagen. Imorgen reiser vi hjem, skal bli godt det og.

Strå sa for siden:

Barnebarna (og datter og kjæresten) kom hjem i dag. Jeg har savnet dem litt mens de har vært på hytta mi. Svigersønn som aldri har vært så langt nord, var strålende fornøyd med både hytta, været og turen. Hurra.

My sa for siden:

At vi fikk solgt billettene til konserten nå på fredag, som vi likevel ikke kunne dra på. :lettet:

Shun sa for siden:

Jeg ble veldig glad da billettkontrolløren på T-banen i går så at 30-dagersbilletten min hadde gått ut kun to timer før, og at jeg hadde en historikk med å ha 30-dagersbilletter.

Jeg slapp bot, og fikk bare en oppfordring om å kjøpe ny billett. :highfive:

Stompa sa for siden:

Jeg tok en sjanse og bestilte usynlig glidelås-fot på nett enda maskinen min ikke sto på lista (bare den overordna serien). Og den funker! Nå blir det en Dressing med usynlig glidelås, OG med lommer henta fra et anna mønster fra Fæbrik! :lykkelig:

Galathea sa for siden:

Litt nedtur å begynne på jobb etter ferie i går, men starta dagen tidlig på hjemmekontor, så kunne dermed avslutte tidlig og dra på stranda. Det ble en koselig badetur med alle tre ungene, de svømte, hoppa fra berget og koste seg, etter det kom mormor og morfar på besøk for å se på feriebilder.

Skilpadda sa for siden:

Glad for å være på jobb igjen med fine kolleger, og ekstra stas å ha fått en ny, superhyggelig kollega som jeg kjenner fra før og har ventet på. :D

Millen sa for siden:

Hjemme igjen etter en uke på Rhodos. Sliten av lite søvn en hel uke.

Anne C sa for siden:

Jeg var på en helt fantastik gratis konsert i Tønsberg Domkirke i dag. Marius Roth Christensen sang til orgelmusikk. Det var helt magisk. Og en helt fantastisk avslutning på sommerferien min.

(Nå gleder jeg meg ekstra til operasesongen starter igjen. Eldstesønnen vil også være med mer i operaen i år.)

De kule Dr Martens sandalene (Josef) jeg fant på halv pris i dag. :elsker:

Millen sa for siden:

Når du finner favoritt restauranten på Foodora.

Strå sa for siden:

Helten og jeg er begge superfornøyde med dagens WorldCon. Vi har både vært sammen og hver for oss på diverse eventer og lignende. Folk er så utrolig lette å prate med, alle er vennlige og himmel og hav så mye det er å se nærmere på. Dette er en ferietur Helten og jeg ikke angrer på. For å si det forsiktig.

Tjorven sa for siden:

Kan du fortelle litt om hva WorldCon er? Jeg kjenner til ComiCon, men det er fra Big Bang Theory. :knegg:

Strå sa for siden:

Jeg er førstereiskadett sammen med Helten og full av nye inntrykk jeg prøver å prosessere. Hovedtemaet er SF og Fantasy i alle former, inkl utkledning, bøker, comics, spill o.l. I tillegg er det en haug av små og store møter, foredrag, diskusjoner og hva har du. Bl.a. om dagens fiendtlige politiske klima internasjonalt. Det er andre på FP som vet mer enn meg. Jeg er i hvert fall fornøyd med bruken av denne ferieuka. Mer å lese om her.

Skilpadda sa for siden:

Så fint at du har det gøy, Strå! Jeg har flere venner som er der (og kjenner et par som er i paneldiskusjoner), det høres ut som om de har det fint også.

frukt sa for siden:

Jeg skal jobbe i natt i stedet for i kveld og på dagen i morgen. :D Da blir det mye lesing og strikking.

Ine sa for siden:

Håndball, storspill av Norge og Ol-gull! :D

Timar sa for siden:

Ferie med minstemann som har det helt topp sammen med en haug andre barn. 💕

Jeg lurer jo innimellom på de sosiale ferdighetene i hverdagen, når jeg krangler for å få ham til å forlate en eller annen skjerm han sitter klistret til, men jeg tror jammen han kommer til å klare seg helt fint.

My sa for siden:

Koselig bytur med eldste i formiddag, før hun skulle jobbe senvakt. Inkludert frokost og kaffe på Godt Brød. Og at jeg greide å justere to bukser, slik at de passer bedre, og at jeg rakk å slå plenen før regnet kom.

-ea- sa for siden:

Å komme hjem etter ei uke på farten, og at jeg har pakka ut av kofferten allerede nitten timer etter ankomst hvorav ni av dem var sovende.

Forresten - at kofferten min var nr to(!) ut på båndet etter landing ved midnatt.

Pøblis sa for siden:

Dette trodde jeg virkelig aldri jeg skulle si - men: Den amerikanske valgkampen. Tim Wallz og Kamlea Harris som ler og snakker om håp og mobiliserer.

Jeg hørte intervju med Tim Wallz på "the Ezra Klein show" før han ble utnevnt til kandidat, og for en fyr!

Så deilig med to blide, positive folk istedet for den skumle, usammenhengende og løgnaktige Trump.

Strå sa for siden:

Jeg har ikke hatt anledning til å se kampen, men dette gledet meg ganske heftig i dag.

Input sa for siden:

Å våkne i teltet ved siden av Lilesøster som sover ennå. Det er virkelig deilig med B-menneskebarn innimellom. :knegg:

Millen sa for siden:

Kinotur med alle 5 + venninne av ett stk barn, Innsiden ut 2. Lenge siden jeg har ledd så mye, og så er det superlenge siden sist jeg var på kino.

My sa for siden:

Jeg måtte lese noen ganger før jeg skjønte at det skulle stå kinotur. :knegg: Kanotur hørtes hyggelig ut det også, så det hadde ikke vært så rart om du ble glad av det, men setningen hang liksom kkke helt sammen.

Strå sa for siden:

Du verden så fint vi har hatt det på WorldCon 2024 i Glasgow. Folk er så himla hyggelige og det er så mye spennende å høre om og diskusjonene er en flott greie det også. Jeg er stappfull av inntrykk jeg skal prosessere. Og kofferten er stappfull av tegnede historier og annen litteratur.

Korrigert nå, autocorrect.

løve70 sa for siden:

Herlig å starte dagen med joggetur i finvær. Fin tur i skogen i går kveld med arvingen og hestene våre :hjerter:

Studenter! :elsker: I byen! :elsker:

millact sa for siden:

Å komme rett inn til fastlegen uten time.

Millen sa for siden:

Jeg har klart og hatt overskudd til å lage middag helt alene idag, selv om jeg egentlig ikke orket. Toro tomatsuppe og hjemmelagde pannekaker.

Galathea sa for siden:

Fin guttegjeng på besøk hos mellomste i dag, de lekte og lo og koste seg, og var glad for et treff før oppstart på den store og litt skumle ungdomsskolen på torsdag.

Malama sa for siden:

Tja, noe så enkelt som at mannen min på eget initiativ skjønte at han burde ringe legen.

Kom tilbake med en ukes penicinkur og sykemeldt ut uka.

Vanligvis må jeg nærmest tvinge ham til å gå til legen, så sånnsett tyder det på at han slett ikke føler seg bra.... Det er jeg jo ikke like glad for da, men glad for at han ahr fått medisin som jeg håper skal gjøre ham bedre.

Millen sa for siden:

Overlevd denne jobbuka, fortsatt gradert sykmeldt og prøvd litt jobbing denne uka.

Pelen sa for siden:

Jeg er bedre fra covid. :D

Et tegn på at jeg er bedre er at jeg husker hva jeg har drømt, det gjør jeg som regel bare når jeg er ganske uthvilt. Pga covid og jetlag har søvnen vært litt så som så etter at vi kom hjem fra ferie sist torsdag. I natt drømte jeg at jeg måtte reise til Nord Sverige/Norge et sted. Jeg skulle på bryllup. Det var bare noen utfordringer:

• Jeg fikk poeng og jeg måtte ha et visst antall poeng når jeg kom frem for å komme inn på bryllupet, poengantallet var satt veldig lavt.
  • Jeg fikk poeng på valg av vei, store brede veier ga mer poeng, små grusveier ga mye mindre poeng, dere kan tenke dere hvor mange komboer av veier om man tar med grusveier det finnes for å komme opp i Nord? Det var ekstremt mange. Mye analysering.
  • Disse poengene skulle multipliseres med nivået på snørr, ørevondt, slim i halsen, halsvondt, muskelfebersmerter og kroppstemperatur som jeg fikk på de forskjellige veiene.
  • Dette skulle også multipliseres med kjøretøyet jeg valgte, bra enkle kjøretøy (som bil) ga mer poeng (som jeg jo ikke ville ha).
  • Jeg måtte kjøre omvei ettersom det var trafikkstokking inn til bryllupet til Märtha og Durek, ble mange ekstra mil og poeng pga det. Superkjpt og irriterende.
  • Når jeg våknet kjørte jeg lett motorsykkel med dårlige bremser. Den hadde også et display med hastighetsmåler osv som stakk opp for høyt så at man ikke kunne se rett frem, man måtte henge ut litt til høyre eller venstre for å se veien. Og dermed kompensere ut med rompa i andre retningen. Dritslitsomt. Jeg hadde også vår hund i en sekk på ryggen og en diger maursluker-aktig tispe hadde løpetid så den hoppet opp og satte seg oppe på sekken. Da ble det veldig mye tyngre. Den hadde en rød hette ytterst på den lange nesen så at det ikke skulle komme inn for mye luft når vi kjørte motorsykkel.

Noen som vil analysere? :lol: :gal:

Galathea sa for siden:

Haha, jeg lo godt av den drømmen, fantastisk hva hjernen finner på mens vi sover! Tør ikke analysere, men håper du kom fram til bryllupet til slutt, du fortjener en varm velkomst etter alt du har vært gjennom, spesielt med den maurslukeren på slutten!

liefje sa for siden:

Hahaha, fantastisk drøm!!

Var du sliten da du våkna, Pelen? :humre:

Pelen sa for siden:

Helt utslitt. :knegg: Men samtidig så var det hyggelig å kunne dra på bryllup så det var absolutt positive trekk i opplevelsen.

Strå sa for siden:

Helt fanastisk herlig historie Pelen. Det gjør godt i sjelen å småhumre og gapskratte innimellom. Takker så mye.

At Chablisbarnet besto oppkjøringen i dag :hjerter::

Grattis!

Gratulerer!

Takk :blomst:

Strå sa for siden:

Herlig og gratulerer til poden.

Gratulerer, så stas!

Fantastisk drøm altså!

Nenne sa for siden:

Store barn og fortsatt å kunne være der for dem. :) I går kveld hjalp meg Storesøster med å reparere to gensere, Storebror med kakebaking og Lillebror med innspill til presentasjonen han skal ha på fagprøva. De vil ha oss med både som diskusjonspartnere og medhjelpere når de ikke er sikre. Det er fint. :)

Galathea sa for siden:

I går kom eldstedatter hjem fra første skoledag i 10. trinn med et stort smil om munnen!
9. trinn var helt forferdelig for henne med mobbing og utestenging, og vi har brukt mye tid og krefter på å få skolen til å ta tak, og endelig ser det ut til at de har fått snudd det fæle klassemiljøet. Fra oppstarten i går har de også innført mobilfri skole, så da hadde de spilt kort og brettspill i friminuttene, og jenta hadde hatt en topp skoledag. Måtte det vare!

løve70 sa for siden:

Gratulerer!

My sa for siden:

Så fantastisk! :rørt: :hjerter: Krysser fingrene for at det fortsetter, og at det siste året bli en opptur.

Floksa sa for siden:

Har debutert i badeland med bikini.
Fikk noen lange blikk og velger å tro at det var fordi jeg er dritfin :nemlig:

Floksa :hjerter:

Å finne 2 poser sjokolade gjemt i en skuff som er mine favoritter, og glemt at jeg hadde lagt de der. :happydance:

Og det er du Floksa.
Jeg fikk unna overraskende mye på jobben i dag, det kjennes godt og tilfredsstillende.

Nye løpesko :lykkelig:

Fintdethei! sa for siden:

Slitan! Hvilken type kjøpte du?
Trenger inspirasjon til å prøve noen nye.

Dette gjorde meg glad:hjerter:

My sa for siden:

Brooks Adrenaline GTS 22. Det var de jeg hadde fra før, som jeg fikk anbefalt på Löplabbet til mitt bruk, mine føtter og steg. Jeg var veldig fornøyd med dem, så da de gikk i stykker ville jeg ha de samme. Fant dem i en annen farge til halv pris her, så da slo jeg til. Fargen er ikke så viktig når jeg bare bruker dem til trening.

Det jeg liker med dem er at de føles stabile og har god støtte, i tillegg til god demping. Det var særlig viktig for meg etter hofteoperasjon, og fordi jeg løper mye på ujevnt underlag. Hoka, for eksempel, føles for ustødig for meg.

Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.