Den er veldig fin, men jeg ville ventet på en oppgradering. Den neste versjonen kommer med noen knapper for betjening. Nåværende modell styrer alt på skjerm, upraktisk.
Hmm, det ser sånn ut. Pussig, for min far er opptatt av firehjulsdrift. Den bilen kjører opp og ned til fjellet, på smale, bratte veier, sommer som vinter, så kanskje det holder?
Jeg skal ha ny bil nå, og mannen min ( :knegg: ) har fått meg til å prøve nye MG4 (ikke den nye med firhjulstrekk, men det er den som er aktuell for oss nå) og en liten Volvo (husker ikke om den hadde firhjuls). Det er sikkert den samme Volvoen som er nevnt over her.
Jeg likte ikke MG-en da jeg prøve den i vinter, da den var splitter ny, men den er såpass billig nå med så mye utstyr + 4WD, og antagelig er softwaren, som jeg ikke likte, oppdatert, så jeg skal prøve den på nytt. Volvoen prøvde jeg i april/mai og likte den godt da, men av ymse grunner (økonomi) ble det ikke akkurat da. Så nå skal vi ta en ny runde.
Den Volvoen er jo kjempelekker - men klart, med 4x4 blir den jo ganske dyr om det skal bety noe. (all 4-hjulsdrevet koster vel en del?)
På jobb har vi Hyundai Kona - Den er overraskende god å kjøre. (jeg kjører Tesla til vanlig skal sies)
En annen bil jeg kunne tenkt meg er VW id 3. Den tror jeg er firhjulsdrevet. Vi har en VW e-up som er 10 år nå. Det er fortsatt en av de artigste elbilene å kjøre - VI har ikke hatt noe tull med bilen heller.
..hengefeste har jeg ikke tenkt på her nå, innser jeg...
Jeg er veldig, veldig fornøyd med Toyota bz4x. Jeg pendler 16 mil om dagen og kjører derfor mye. Har ikke angret på kjøpet en eneste dag. Den er ikke bitteliten, men føles absolutt ikke stor heller.
Full Toyota-kvalitet og vinteregenskapene er fantastiske. :hjerter:
Jeg skulle så ønske den var litt mindre! Jeg syns den var større i virkeligheten enn jeg hadde sett for meg. For jeg elsker Toyota og lengter etter å være Toyota-eier igjen!
Kjører en bensin-Toyota, og det er min andre TOyota. Jeg også synes BZ4x (eller hva søren den heter) er i største laget. Jeg har hørt rykter om at Toyota kommer med flere mindre el-biler, men jeg har ikke sett noen teasere enda.
Rettelse: Leser at Bz3C/x kommer i 2025 til Europa.
I dag har vi sett på id4, bmw ix1 (men tror ikke vi skal ha bmw) og så ramler vi forbi en countryman mini eller hva den heter, og den var i alle fall mer gøy enn de andre.
De aller fleste har ikke lik fordeling av kraft på frem og bakhjul. I tillegg så brukes 2 hjulstrekk som hovedregel og så skal 4 hjuls kobles inn automatisk,.men alle jeg kjenner som har bytta til el med 4wd sier den kobler inn altfor sent, samt at det å trekke løs henger fra snøen ikke går. Overnevnte erfaringer er der de stort sett har gått fra landcruiser til elbil med 4hjuls trekk. Så det kan selvfølgelig spille inne på hvordan de opplever forskjellene.
Vi har elbil med 4w, og er veldig fornøyde. Vi har stigning hele veien fra sentrum, og det er ofte både mye snø og glatt her. Bilen er blytung da, jeg synes den sitter veldig godt på veien kanskje også litt derfor.
Vi har også vært mye på hytta i vinterland, ikke noe problem med å komme fram.
Vi har hatt firhjultrekk på hoved el-bilen i 5 år nå (I-Pace), og skal nå bytte den ut med en Audi Q6, også med firhjuls. Men dette er jo store, tunge biler. Til vårt bruk har firhjulsdriften fungert helt etter planen. Men vi har aldri trukket henger ut av snøfonn da. :humre:
Det er jeg som vil ha en liten bil med firhulsdrift nå, fordi jeg ikke liker min lille BMW i3 om vinteren. Jeg elsker den om sommeren, så mulig vi kommer langt med å bytte til piggdekk. :gruble:
Vi har id4. Jeg synes ikke at det er en liten bil. Den fyller parkeringsplassene svært godt. :sukk:
(Men altså; jeg har jo tilnærmet sluttet å kjøre bil, så de parkeringsplassene føles som de bare blir mindre og mindre for hver gang jeg må prøve meg.)
Vi har en id 3, den er en liten bil, men direkte LITEN er den egentlig ikke likevel. parkeringsplassene blir enten mindre og mindre eller bilene større og større ja. Men den har en fantastisk deilig svingradius da, så den er lett å gjøre av i forhold til den andre bilen vår, men det er jo en smax da...
Jeg er dog usikker på om den er kommet i 4 hjuls trekk enda. Vår har ikke det, men de er en 21-modell.
Jeg har kjørt min svogers store MG, aner ikke tallet, men stor, og den var veldig god å kjøre, uten den forferdelige nøkkingen frem og tilbake i feltet fordi den var overivrig med å korrigere banen.
Dette gjelder for veldig mange firhjulsdrevne biler som går på diesel og bensin også.
Jeg har elbil med firhulstrekk og den har elmotorer på hvert hjul. Vi må ha bra vinterbil både mtp. hvordan vi bor (i en stupbratt bakke i holke-Trondheim) og at vi kjører mye til fjells. Vår bil er rett og slett fantastisk mtp. Fremkommelighet, feste og manøvrerbarhet på vinterføre, bedre enn den fossile vi hadde med diff. sperre og mulighet for å låse bilen i permanent firhjul. Med piggdekk vel og merke. Den er dessverre ikke liten eller kompakt :knegg:
Den helt riktige for oss ser ikke ut til å komme før vi ikke har bruk for den.
Altså, en s max erstatter. Med god, behagelig plass til tre i baksetet. Altså en fullverdig plass for den i midten.
Det finnes vel en bil som har det. Som kostet en arm og en fot og en måtte kompromisse på en del annet.
At ingen kan skjønne at de må lage en elektrisk s max. En sjuseter som faktisk har en skikkelig plass til tre på andre rad. Og et romslig baggasjerom når man ikke skal ha 7 i bilen.
Innen noen lager den bilen kjører sikkert eldstemann selv. Vi startet kjreopplæringel i dag.
Idid buzz er en sånn svæææææær bil som de virkelig, virkelig burde klart å putte inn en skikkelig andre rad i (jeg trenger ikke 7 seter engang, det er bonus. Men jeg trenger en skikkelig plass til jenta i midten)
Den har bredere plass til henne da, men fortsatt, to formede seter på sidene, også en flat, helt flat rygg og helt flat sete, til den i midten. Har ikke vært og tatt på den, på de fleste biler er den rimelig hard i tillegg.
(I tillegg er ikke mannen helt forelska i appen til vw, så han er ikke helt sikker på om vi faktisk skal bytte smaxen i en id-storebror. Vi trenger ikke så stor bil som buzz heller. Id4 hadde vært stor nok sånn egentlig siden 7bseter ikke er et must. Men den tredje ungen....
Jaja, nå vil den eldste ta lappen med manuell, så da er det jo greit å beholde denne bilen så lenge som mulig. Vi beholder den vel uansett kl eu kontrollen blir for dyr, med mindre den perfekte bil dukker opp.
(Så, jan 25 eller jan 27?)
Men for det tråden egentlig handler om er i alle fall buzz ikke en snerten, kompakt liten sak. Men jeg tror den kommer med 4 hjula trekk nå ? ;)
Sorry, den var ikke til Polyanna nei, den var til deg som ønsket deg 7-seter el.bil tilsvarende s-max.
Snerten finnes den ikke nei, det er jeg helt enig i.
Ja, den er nok noe av det nærmeste man kommer s max erstatter. Jeg trenger forsåvidt ikke 7 seter, men jeg irriterer meg over at de laget en så DIGER bil som den buzzen, jeg liker den jeg altså, men så har de søren meg ikke klart å få tre fullverdige seter bak.
Den aller største el-bmw-en, den broren min byttet ut s-maxen med, har i hvert fall god plass bak, selv om jeg er usikker på om den har tre separate seter som smaxen. Han skulle ha plass til do digre barneseter og en voksen mellom.
"den aller største el - bmw'en" hørtes sånn bare ve å se de ordene sammen,.... dyr ut.
Men to barneseter og en voksen i midten hørtes ut som den plassen vi trenger.
Dog har jeg skrinlagt litt tankene på å bytt den ettersom guttungen vil øvelseskjøre med manuell. vi får snakke litt mer om det valget etter at han har fått øvelseskjøre bittelitt med id'n også. Men uansett skal nok smax stadig leve lenge
Men ideen om at "den perfekte bilen kommer neste år eller til og med enda lenger frem i tid er ikke en ukjent tanke.
Men ny bil trenger du når du trenger ny vil.
Eller, piggdekk? Det er trolig en billigere løsning enn ny bil. Dersom det er en løsning som er god nok da
Jeg mener den BMW-en vi prøvde nå i august også hadde stort baksete, større enn den Audien vi ende opp med (Q6) (pga et enormt bra tilbud fra Audi Norge akkurat nå), og mulig også større enn den digre Mercen vi testet, men der husker jeg ikke baksetet, for all bilprøvingen gikk i surr for meg, og alle var flotte, og for meg, nesten identiske biler. :sparke: Ang BMW så sa jeg "oi, her var det godt plass bak!" Og i neste setning, "men vi har jo voksne barn som nesten aldri er på tur med oss mer". Men jeg kan ikke husker hvordan midtsetet var formet. :gruble: Jeg bare husker setehøyde og veldig god benplass. Teit om en så dyr bil ikke klarer å ha tre skikkelige seter. Det er jo mange som har tre barn!
Jeg leter i samme kategori, Poly, men 4-hjulstrekk er ikke en must for meg. Så langt har jeg disse på lista som jeg vil se nærmere på: Fiat 600, Mini, Jeep, Volvo 30. ideelt vil jeg ha 5 dører, men kan klare meg uten. Det skal være en småkjøringsbil som fikser at jeg og hunden tar med oss ski og kjører til hytta.
Minsten sa forresten at «du vet vel at Volvo er kinesisk, sant!» og det hadde jeg ikke tenkt på. Jeg har jo avsverget kinesisk bil, hvordan kinesisk er Volvo?
Det rasjonelle argumentet mot kinabil, er at med den geopolitiske situasjonen, der en krig/konflikt mellom Kina og usa over Taiwan innen 5 år er mer sannsynlig enn usannsynlig, så har jeg ikke lyst til å gi Kina tilgang til å for eksempel pushe en softwareoppdatering som plutselig tiganger bremselengden eller noe. Ikke at jeg har lyst til at Musk skal ha den muligheten heller, da. :p